[WN] Het grote geheel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarcR

Het grote geheel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 10:30

Als western liefhebber ben ik uit nieuwsgierigheid eens gaan kijken op het niet-western deel van het Bokt forum en ik ben geschrokken.
Het aantal topics ivm rijtechnische- en / of opvoedingsproblemen is gigantisch.
Bij het lezen van de inhoud krijg ik de indruk dat veel “engelse” ruiters alle aspecten van het paardrijden afzonderlijk zien en geen idee hebben dat alles deel uitmaakt van een groot geheel : paard, ruiter, opvoeding, training, huisvesting, materiaal, verzorging, enz.
Hierdoor en samen met mijn persoonlijke ervaringen uit de engelse wereld, denk ik te kunnen besluiten dat wij in het algemeen gemakkelijker de stap zetten van “mensen met een paard” naar “paardenmensen”.
Hoe zou dat komen : ervaring en zoeken naar iets “anders”, trainers, filosofie,…. ?

Cassidy

Re: Het grote geheel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:43

Over de klassificiering "mensen met paarden" en "paardenmensen" zijn er al discussies geweest, en voor mezelf kan ik toch alleen maar zeggen dat er geen promotie mogelijk is. Paardenmensen zijn er maar heel, heel weinig. Wat je wel kunt worden is paardenmens met weinig ervaring en paardenmens met veel ervaring. Haha!

Het aantal beoefenaars van de engelse sport is veel groter dan in de western sport. Bij beide takken vind je mensen die hun paard wel in de hand hebben, en mensen die dat niet kunnen, alleen staan heel veel westernruiters op locaties waar ze wel de goede begeleiding hebben. Een enkeling loopt een beetje voor zichzelf te hobbyen. Die aantallen zijn bij de dressuur vele malen groter. En op het moment dat je begeleiding krijgt, gaat het al snel een stuk beter.

Kortom, in de westernsport vind je niet zoveel "kinderen met shetjes" (no offense) , die zonder begeleiding het allemaal zelf moeten of denken te kunnen uitvinden.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:13

Ik heb inderdaad dezelfde indruk. Ik heb een dikke 10 jaar engelse "dressuur" gereden. Daar heb nu eens echt niets geleerd (dat besef ik nu). En oké, er zijn wel goede dressuurinstructeurs, maar 90 % van de engelse ruiters hobbelen wat rond in een manège. Waar men het schattig vindt dat je paard je omver schuurt, waarbij je telkens 2 x rond bak galopeerd en weer mag aansluiten etc etc. Ik heb dus nooit geleerd hoe ik deftig moest sturen, waarom ik welke hulpen nodig had, grondwerk had ik nooit van gehoord. Ach, zo kan ik nog wel effe doorgaan. Ik vind het dus logisch dat veel van deze mensen op problemen stuiten die in onze ogen vrij makkelijk op te lossen zijn.

De westernruiters op dit ogenblik die zich willen omscholen die zoeken een goede instructeur en hebben dus minder rijtechnische problemen. Maar ik vrees wel, nu de westernmanèges als paddestoelen uit de grond rijzen, er over een X aantal jaren ook héél wat westernruiters gewoon achter elkaar gaan hobbelen zonder echt iets te leren. Dat is het weer een kwestie het kaf van de koren te scheiden.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:54

Ik denk dat de western ruiters eerder geneigd zijn om naar het wezen "paard" te kijken dan de engelse ruiters. De stap naar NH is kleiner, wordt serieuzer genomen i.m.o.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:09

moet je voor de grap eens aan een M of Z ruiter vragen welk been de 1 is uit de 123 beenzetting van de galop, 9 vd 10 keer krijg je te horen binnenvoorbeen. Of ze vragen eerst: vanuit welke galop?

Bij westernruiters lijkt het wel of er meer theorie is achter de oefening, wij leren vaker waarom iets zo is en niet omdát het zo is. voorbeeld, vraag eens aan een dressuurruiter waarom ze die benen zo ver naar achteren leggen als ze achterwaarts gaan... nou daarom, omdat ik het zo geleerd heb.... maar wat het nut ervan is weten ze niet.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:41

MarcR schreef:
Hierdoor en samen met mijn persoonlijke ervaringen uit de engelse wereld, denk ik te kunnen besluiten dat wij in het algemeen gemakkelijker de stap zetten van “mensen met een paard” naar “paardenmensen”.

Wie zijn wij Verward

Verder zie ik alle vooroordelen over engelse ruiters alweer aankomen Slapen

*oneens* Cool

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:42

Tjongejonge wat een hokjesdenken hier weer... Huilen

[edit] Rom: Cool [/edit]

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:12

hokjes denken??? ik vind nou niet van mezelf dat ik in hokjes denk, heb respect voor iedere goede ruiter engels of western, maar vind het jammer dat er zo weinig theorie wordt gegeven

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:03

Ehh... Rom is de Bom... Cool Clown

Ik denk dat er een hoop vooroordelen zijn, maar dat het óók waar is wat iemand eerder in het topic aanhaalde. Als je een hier minder gebruikte rijstijl wilt aanleren zoek je eerder hulp. Zolang dat wereldje een beetje doorzichtig is, heb je sneller de goede (moraal) te pakken. Maar dan nog... Hokjesdenken... Slapen

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:01

Ach, ik denk dat het procentueel gezien echt niets uitmaakt.
Of je nou Engels, Western, allebei, geen van beide of wat dan ook rijdt er is altijd een groep die zich niet verdiept in het wezen paard, huisvesting, etc.
De kleine (elite?!)groep die zich wel bewust is van waar ze mee bezig zijn zal bij alle disciplines in verhouding zijn, ofwel een aardige afspiegeling van het dagelijks leven waar 95% ook als een kip zonder kop doorheen fladdert. Knipoog

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 05:51

Volledig met ElCid eens!! Afgod

Alleen ben ik milder, ik praat meestal over 80% van de mensheid die van voor niet weet wattie van achter doet...

@Cissy, zo,n galopvraag heb ik ook nog nooit gehoord? Ik zou het ook niet weten...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 08:22

maar hoe wil jij dan je paard de juiste galop aanleren en eventueel corrigeren als je niet eens weet welke beenzetting de galop is en welk been je als eerste moet bedienen???? Of als westernruiter vanuit stilstand in de juiste galop wilt vertrekken?

is niet erg als je het niet gelijk weet maar er wordt te weinig over nagedacht maar men wil wel verder in de sport..... vandaar dat ik het jammer vind dat er zo weinig aan theorie wordt besteed, geldt overigens voor beide stijlen alleen mijn ervaring is (goede instructie gehad) dat het bij western eerder meegepakt wordt omdat je het anders niet redt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 08:28

Ik denk dat t procentueel gezien geen verschil geeft. T valt alleen op omdat de [discipline] rijdende populatie zo veel kleiner is dan de engels rijdende populatie en dan lijkt t al snel of het daar meer voorkomt. Maar ook onder de westernmensen ken ik voorbeelden van mensen die hun dier niet goed opvoeden!

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 08:33

Right... Misschien doe ik het op gevoel? Mijn draver galopeert super en heb ik ook leren changeren... En hoe 'bedien' je een been? (ik zie een terras en een ober)... Vanuit stilstand in galop is ook geen probleem, stoppen vanuit galop ook niet (dan tel ik wel de sprongen) maar welk been... Bij sommige termen krijg ik vaak het idee of het gaat om interressant l*llen...

Gelukkig weet en zie ik wel of een paard goed door z,n lijf loopt en regelmatig in z,n gang is. Ook voel ik als ik erop zit welk been wordt gebruikt. Dat ik daarmee kan 'bedienen' wist ik ook niet... Ga eens volledige uitleg vragen aan mijn instructrice...

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 08:45

Het valt me dus op dat men bij de doorsnee manège geen uitleg geeft bij het gebruik van hulpen. In tegenstelling tot m'n western lessen nu, daar krijg ik bij alles tekst en uitleg. Ik weet nu eindelijk waarom alle hulpen dienen en snap ook de theorie erachter. Ik merk eindelijk dat die hulpen wel degelijk een nut hebben Knipoog omdat m'n jonge paard dingen doet zonder ooit het geleerd te hebben. Gewoon omdat ik de correcte hulpen geef... Zulke dingen zou men in een gewone manège misschien ook eens wat meer aan de ruiters moeten uitleggen. Ik heb op verschillende manèges les gevolgd vroeger en nooit heb ik zulke theorie gehad of zelf maar een deftige uitleg.
Ik, persoonlijk, vind dat ik pas de laatste 6 jaar echt ben beginnen paardrijden, sinds ik dus western rij en me een beetje verdiepte in NH. Ik ondekte dat longeren meer dan wat rondjes lopen waren en dat de paarden naast mij ook hun manieren moeten houden Haha! . Al moet ik toegeven dat m'n eerste westernlesgever ook nooit veel uitleg gaf... Bloos, maar toch meer dan op al die traditionele manège. Tja, dat zijn mijn bevindingen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:19

Tjonge, weer zo'n "wij doen het beter dan zij" topic. Nee, je (westernrijdend NL) doet het geen ene moer beter dan de rest van paardrijdend Nederland. Het is maar net hoe je naar dingen wilt kijken en of je ook ziet waar je naar kijkt. Cool
"De rest van Bokt" bestaat gewoon uit een heel veel groter aantal personen, dus allicht dat er dan meer problemen worden neergezet. Op diezelfde "rest van Bokt" zitten ook mensen die hun paard(en) buitengewoon goed voor elkaar hebben en beter weten hoe ze met paarden moeten omgaan dan de gemiddelde westernbokker.

@Cissy, het gros van de westernruiters heeft ook geen bleek vermoeden van de beenzetting in galop (of stap) en er zijn ook dressuurruiters die dat uitstekend weten. Het is maar net van wie je les hebt en welke leermethode voor de persoon in kwestie goed werkt. Sommige mensen leren 100% technisch, die zullen altijd precies weten welk been als eerste gaat, maar sommige andere mensen leren puur door gevoel te ontwikkelen en denken daar dus echt niet over na en dan is er nog het grootste deel van de ruiters die daar ergens tussenin hangt. Een goed lesgeefmens zal daar op inspelen met ofwel technische uitleg en/of op kritieke punten aan te geven dat het gevoel dat ze dan hebben het gevoel is dat je hebben wil.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:30

cissy schreef:
hokjes denken??? ik vind nou niet van mezelf dat ik in hokjes denk, heb respect voor iedere goede ruiter engels of western, maar vind het jammer dat er zo weinig theorie wordt gegeven

Dat klopt, maar dat geldt voor engels en westen. Ik heb in mijn opleiding veel theorie gehad hoor Knipoog

En bovendien hoef je niet te weten welk been eerst gaat om in de goede galop te zitten. Je moet weten hoe je dat voelt en hoe je het paard daar kunt krijgen Knipoog

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:53

Rom, ben ik met je eens, maar dan zou het alleen aan de instructeurs zijn om het ook uit te kunnen leggen? Je hebt niks aan alleen gevoel als je het niet kunt uitleggen aan iemand anders... gevoel kun je nl niet uitleggen. Maar goed, ieder zn ding, ik wil graag de achtergrond en het waarom van veel dingen weten, aard van het beessie Lachen

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:18

Instructeurs moeten het natuurlijk wel uit kunnen leggen Haha!

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:37

cissy schreef:
maar hoe wil jij dan je paard de juiste galop aanleren en eventueel corrigeren als je niet eens weet welke beenzetting de galop is en welk been je als eerste moet bedienen???? Of als westernruiter vanuit stilstand in de juiste galop wilt vertrekken?

is niet erg als je het niet gelijk weet maar er wordt te weinig over nagedacht maar men wil wel verder in de sport..... vandaar dat ik het jammer vind dat er zo weinig aan theorie wordt besteed, geldt overigens voor beide stijlen alleen mijn ervaring is (goede instructie gehad) dat het bij western eerder meegepakt wordt omdat je het anders niet redt.

Theorie van de beenzetting van de galop:
Bij een rechtergalop begint het paard met het afzetten van het linkerachterbeen, daarna de linkerdiagonaal (dat zijn dus het linkervoorbeen en het rechterachterbeen) en dan komt pas het rechtervoorbeen. Haha! en dan het zweefmoment.

Citaat:
Romkabouter; En bovendien hoef je niet te weten welk been eerst gaat om in de goede galop te zitten. Je moet weten hoe je dat voelt en hoe je het paard daar kunt krijgen

En daar zit dan ook vaak het probleem. Cool . Niet iedereen voelt dat of moet dat nog leren.
Als je paard bijv problemen heeft met galop dan is het toch wel handig om te weten hoe de galop
inelkaar zit. Zodat je met de juiste hulpen je paard kunt helpen of ontdekken wat je zelf fout doet. Tong uitsteken (dit alles natuurlijk in samenwerking met een goede instructeur/trice)

cissy schreef:

Ja

Romkabouter schreef:
Instructeurs moeten het natuurlijk wel uit kunnen leggen Haha!

Daar ben ik het volledig mee eens, maar dat geld voor zowel dressuur als voor western.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:34

En daar wil ik nog graag aan toevoegen. Duivel
Inplaats dat iedereen zich zo afzet tegen de ander denk ik juist dat de westernruiter nog veel kan leren van de dressuur en de dressuur ruiter nog veel kan leren van de western.
Er zit in de beide "manieren" van ,hoe elk tegen het paardrijden aankijkt, veel overeenkomsten. Cool
Je moet vooral je logische verstand gebruiken en niet bang zijn om vragen te stellen.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 19:36

Ik denk dat sliding met haar laatste berichtje de spijker op de kop slaat.. Het ligt bij de mens om te bedenken op wat voor manier hij/zij met het paard om wil gaan.

Waarschijnlijk is het een samenloop van omstandigheden dat de mensen die western zijn gaan rijden die overstap BEWUSTer hebben gemaakt en daardoor ook zijn gaan kijken naar het hoe wat en waarom. Gelukkig zijn er ook dressuurruiters die dat doen en toch dresuuur blijven rijden.
Ik krijg heel vaak te horen 'wat is die van jou toch braaf of ja, maar die van jou kan dat ook.' Veel te weinig komt de vraag: 'hoe doe je dat, waarom doe je dat en kan ik dat ook?'

Het is aan ieder mens met paard om zelf te beslissen of je wilt leren paardrijden of op een paard zitten. Wil je een centaur worden of baggage op een rug?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 11:35

MarcR, kom langs; ik laat je binnen 10 minuten alle hoeken van de bak zien, kan me niet schelen in welke discipline.

ik ga, zoals wel vaker, met Rommie mee, begin eens met de balk in je eigen oog, voordat je gaat zeuren over de splinter bij de ander.
Ik zie veel brandhout in de western(sport) en evenveel "pennies-met-shetties" al zijn dat dan vaak Quarters, de mentaliteit is gelijk. Diezelfde ellende zie ik evengoed in de dressuuer en "NH" of wat daar voor door wenst te gaan.

Maar in al die disciplines zie ik ook een klein percentage mensen die in ieder geval serieus hun best doen om het echt goed te doen. Dat de een daar wat beter in slaagt als de ander, is dan niet van belang, de wil is er om het goed te doen en men is bereid goed na te denken over wat men doet. Hoe men die mensen ECHT kan onderscheiden van "het volk"? Zij beginnen altijd met: "Waarom??"

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:17

@Ikke: Afgod Ja Afgod

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:46

ikke schreef:
ik ga, zoals wel vaker, met Rommie mee, begin eens met de balk in je eigen oog, voordat je gaat zeuren over de splinter bij de ander.
Ik zie veel brandhout in de western(sport) en evenveel "pennies-met-shetties" al zijn dat dan vaak Quarters, de mentaliteit is gelijk. Diezelfde ellende zie ik evengoed in de dressuuer en "NH" of wat daar voor door wenst te gaan.

Er zijn nog steeds weinig tot geen mensen die kunnen zeggen dat ze "puur" western geschoold zijn. Al die brandhout ruiters komen dus echt origineel uit de dressuur. Dus dat "brandhout" waar je het hier over hebt is voor 99,9% uit de eerder dressuur rijdend "brandhout" is ontstaan!

Ik hoor ook tot de groep die heeft leren rijden toen er een western zadel in zicht kwam. Daar voor hoorde ik ook tot de groep van "ignorant people " en ik kan niet zeggen dat ik voor die tijd op een bagger manege les had. Maar gewoon op een goed gekeurde x sterren manege!

Er is veel veranderd, heel veel veranderd sinds ik op een western paard ben gestapt. In mijn instelling, mijn kennis en puur in mijn horsemanship!
Dat is denk ik wat hier door velen bedoelt wordt. Je krijgt het hoe wat waarom te horen. Dat heeft tot gevolg dat je het paard als een geheel leert te beoordelen en niet als een hoofd hals houding apart of een onder tredende achterhand apart maar als totaal plaatje.

Dat brandhout van jou zal nooit veranderen in welke discipline dan ook deze mensen willen niet leren, willen niet zien!