[WN] Goed leren western rijden op laate leeftijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moet ik weer dresuur gaan rijden?

ja
6 (12%)
nee
39 (81%)
mischien
3 (6%)

Totaal aantal stemmen: 48

Moontje1991

Goed leren western rijden op laate leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 13:22

Ik rij nu ik denk een half jaar western.
Hiervoor heb ik dresuur gereden en even gesprongen.
Het dresuur rijden ging goed en ik pikte het snel op ik had ook heele goede les (M2)
Maar western rijden is meer mijn ding.
De laatste tijd zit ik echter te twijfelen.
Toen ik begon met western rijden was ik 16.
Maar al vanaf het begin heb ik wedtrijd doeleinde.
Maar zal ik daar ooit goed genoeg voor zijn of kan ik beter weer dresuur gaan rijden?
Ik ben niet iemand die zomaar een wedstrijd gaat doen mijn eerste dresuur wedstrijd reed ik toen ik 4 jaar reed en netjes kon schouderbinnenwaartsen enz.
Dus nu vraag ik me af moet ik niet weer dresuur gaan rijden?
Zal ik ooit leeren western rijden?
En daar komt nog bij dat ik over 4 jaar mijn rijkunsten op het CAH zal moeten toonen en afhankelijk daarvan word ik wel of niet aangenomen.
En school is nou eenmaal belangrijk.
Dus red ik het om het in 4 jaar te leeren of kan ik beter maar weer dresuur gaan rijen?
Wat denken jullie?

(Ik twijfel niet over wat ik graag wil want dat is het western rijden maar ik wil niet iets doebn waar ik geen hout van kan)
(In de les vind ik het wel leuk maar ik voel me dan zong nietsnut met dresuuren deed ik het altijd goed en stonden die kleine penny kindjes altijd te kijken en te vragen of het niet moeilijk was en nu kan ik niks nu zet ik mezelf gewoon een uur per week vrijwillig voor schut)

Suzan_bobar

Re: Goed leren western rijden op laate leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:44

hahaha ik heb dezelfdxe overgang gemaakt en al vrij snel een paint horse gekocht. Het is even een omschakeling, maar de terug stap naar het engels zal zeker tegenvallen. Tenminste zo was het bij mij wel toen ik voor de gein weer een keer 'engels' ging rijden,....
Ik heb me gevonden in het western rijden en ik hoop dat ook jij dat snel zult vinden!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:04

Jij ben niet te jong om goed western te leren rijden, niet met de goede inzet en de goede begeleiding. Het feit dat je er nu al over denkt om terug te gaan naar de dressuur toont in mijn ogen al dat je weinig doorzettingsvermogen hebt en niet bereid bent om tegenslagen te incasseren. Maar misschien vergis ik me?

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 15:06

Ik heb wel doorzettingsvermogen maar ik wil mijn school niet op het spel zetten.
Ik kan nu studeren over 10 jaar is dat heel anders.
Dus ik wil niet doordat ik het western rijden niet snel genoeg leer school op het spel zetten.
Want dat ik tenslotte ook belangrijk of eigelijk het belangrijkst
En ik bedoelde of ik niet te oud ben

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:09

Nee, je bent niet te oud. De vraag is, hoe hoog wil je eindigen?

wishbone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:12

Hey Ramona, je kunt het ook combineren hoor! In ieder geval voorlopig tot je door je school heen bent. Ik geef toe, makkelijk ist niet maar wel te doen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:09

Ramona_T schreef:

Ik was 29, was is het probleem?

Ramona_T schreef:
Maar zal ik daar ooit goed genoeg voor zijn of kan ik beter weer dresuur gaan rijden?

wat bedoel je met "goed genoeg"? Welk niveau wil je mee gaan draaien?

Ramona_T schreef:

Tuurlijk, zorg dat je goed les krijgt.

Ramona_T schreef:
En daar komt nog bij dat ik over 4 jaar mijn rijkunsten op het CAH zal moeten toonen en afhankelijk daarvan word ik wel of niet aangenomen.

Zorg dus dat je goed les krijgt, je hebt nog 4 jaar om te zorgen dat je een goed staaltje rijkunst kunt laten zien.

Ramona_T schreef:
(In de les vind ik het wel leuk maar ik voel me dan zong nietsnut

Waarom voel je je een nietsnut? Rij je alleen maar rondjes ofzo? -> Zorg dat je goed les krijgt.

Je school kun je er best naast doen, als je elke week twee keer rijd dan heb je over 4 jaar
2*52*4 = 416 uur op het paard gereden!

Alles staat of valt met je eigen inzet en doorzettingsvermogen, niet met je talent.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 17:38

Ik krijg goed les denk ik.
Maar niet alls ik het vergelijk met mijn oude dresuur les.
Daar kreeg je echt goed en streng les.
Bij elk foutje werd het gezegt.
Mijn instructise was heel streng en kon ook heel boos worden maar ik heb er wel veel van geleerd.
En waar ik nu les hoor ik eigelijk nauwlijks comentaar of wat.
Maar ik wil wel gewoon dat het word gezegt alls ik iets fout doe.
Maar dat nietsnut is meer omdat ik voor mezelf niet goed genoeg ben en omdat iedereen om me heen beter is maar ik het toch niet hoor alls ik bijvoorbeeld te kort zit of alls ik niet goed rechtop zit maar ingezakt of wat dan ook.
Terwijl waar ik eerst reed overal op gelet werd en ik na een half jaar daar rijden met wedstrijden durfde te beginnen ( ik kwam daar toen kon ik niet eens een paard aan de teugel laten lopen of schouderbinnenwaarts of wijken dat deeden ze op mijn eerste manege niet)
En waar ik eerst reed hebben ze mij dat alles en veel meer in een half jaar geleerd en ook mijn houding aanzienlijk verbeterd.
Ik zag zelf het verschil en durfde wedstrijden te starten.
Ze hebben daar mijn zelfvertrouwen heel erg opgekrikt.
En waar ik nu rij heb ik daar nog niks van gemerkt het zakt eigelijk alleen maar weg mijn zelfvertrauwen

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:41

Hoe kun je nu denken dat je goed les krijgt als je nauwlijks commantaar krijgt?

Lijktme dat je helemaal geen les krijgt, maar gewoon alleen maar betaald rondjes rijdt.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:44

Ik weet weinig van western (ben pas net begonnen), maar voor mijn gevoel krijg je nu dus niet goed les. Je geeft zelf al aan dat je nauwelijks commentaar krijgt, hoe moet je het leren als je niet te horen krijgt of je het fout doet. Vraag eens aan je instructrice of je meer aandacht kunt krijgen, of neem prive-les.

En dat je je een beginner voelt - nou en? Dat zijn we allemaal (geweest).

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 17:47

Ja maar mischien heb ik van mijn oude instructise wel te goed les gekregen.
Want daar voelde ik me naa een half jaar absoluut geen beginer meer dat was gewoon geweldig.
En waar ik nu zit ze legt het wel uit maar echt aan de heele groep en allls ik dan ergens problemen mee heb legt ze niet uit aan mij wat ik fout doe.
Ze geeft een groeps uitleg dus vaak weet ik niet of ik het nou fout doe of het paard.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:55

Groepsles is nooit zo goed als priveles. Les je met je eigen paard?

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:56

Je kunt nooit te goed les krijgen. En ik blijf erbij dat je nu niet goed les krijgt - je instructrice moet je juist persoonlijk helpen als het niet gaat zoals het hoort. Als andere instructie of priveles geen opties zijn zou ik je instructrice de oren van het hoofd vragen.
Gaat er iets niet goed? Meteen vragen hoe je het op moet lossen.
Algemene uitleg? Vragen waarom het bij jou anders gaat.
Laat merken dat je meer aandacht wil, anders kom je nooit verder dan rondjes hobbelen - of je nu dressuur of western rijd.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:07

Jij hebt dus les van dezelfde instructrice als ik. Als jij de indruk geeft dat je zowel zin hebt om hogerop te komen als het aan kan om wat harder te werken om hogerop te komen heb je aan haar zeker een goede instructrice. Ik krijg dus het idee dat jij of de indruk geeft dat 't je niet zoveel kan schelen zolang je maar op een paard zit of dat ze het idee heeft dat je het niet aan kan. Dan moet je dat ook gewoon zeggen tegen haar. Ik rij ook bij haar in groepslessen op lespaarden en ik heb nooit het idee dat ik de kans krijg om dom te hobbelen in de les. Ik denk dat als jij dat gevoel heeft dat zij dan het idee van jou heeft dat je het niet aankan of niet wilt, dan moet jij dat zelf gaan veranderen en gewoon op haar af stappen.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 18:08

Romkabouter schreef:
Groepsles is nooit zo goed als priveles. Les je met je eigen paard?

Nee
Ik zat er wel over na te denken of dat geen beter optie is.
Maar ik ben eigelijk bang dat alls ik toch opzoek ga naar een eigen paard ik het paard verpest.
Dat ik niet goed genoeg rij voor een eigen paard.
Financieel en tijd gezien is het overgens wel mogelijk en ik ben all opzoek geweest en verlieft geworden.
Maar ik wil geen paard verpesten.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:09

Overigens, als je echt goed dressuur kan rijden is het imo ook zeer onwaarschijnlijk dat je een paard verpest, western en dressuur zijn dan wel hele andere takken maar de basis is en blijft hetzelfde.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 18:11

Jus_dOrange schreef:
Jij hebt dus les van dezelfde instructrice als ik. Als jij de indruk geeft dat je zowel zin hebt om hogerop te komen als het aan kan om wat harder te werken om hogerop te komen heb je aan haar zeker een goede instructrice. Ik krijg dus het idee dat jij of de indruk geeft dat 't je niet zoveel kan schelen zolang je maar op een paard zit of dat ze het idee heeft dat je het niet aan kan. Dan moet je dat ook gewoon zeggen tegen haar. Ik rij ook bij haar in groepslessen op lespaarden en ik heb nooit het idee dat ik de kans krijg om dom te hobbelen in de les. Ik denk dat als jij dat gevoel heeft dat zij dan het idee van jou heeft dat je het niet aankan of niet wilt, dan moet jij dat zelf gaan veranderen en gewoon op haar af stappen.

Hoelang rij je er all?
En ik zeg ook niet dat het aan haar manier van les geven ligt.
Want mischien heb ik vroeger wel te streng les gehad.
Maar dat is dan waarschijnlijk de manier waarop ik goed leer.
Iedereen leert op een andere manier.
(overgens zullen we er geen ruzie topic van maaken)
En met wat jij zei over dat een paard verpeste onwaarschijnlijk is mischien ben ik wel gewoon te onzelfverzekerd.
Maar ik wil het wel graag weten.
Dus ervaringen van andere hoe hebben die het geleerd, hoe oud waaren ze, hoe snel pakte ze het op, hadde ze een eige paard enz
Laatst bijgewerkt door Moontje1991 op 25-06-08 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:13

Ik rij er sinds 2005. Ze geeft zeer zeker streng les als ze weet dat jij het aankan en wil, dus mijn gok is dat ze het idee heeft gekregen dat jij het niet aan kan of gewoonweg recreatief wilt rijden.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:13

Ik ben 22, rij al sinds ik 6 was dressuur, met soms flinke tussenpozen. Nu heb ik een onbeleerde appaloosa terwijl ik al weer 2 jaar uit het rijden ben. Ik begin blanco aan iets wat ik nooit eerder heb gedaan, western rijden.

Je bent niet te oud om te leren, het is je inzet en motivatie Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:33

Ramona_T schreef:
Ik rij nu ik denk een half jaar western.
Hiervoor heb ik dresuur gereden en even gesprongen.
Het dresuur rijden ging goed en ik pikte het snel op ik had ook heele goede les (M2)
Maar western rijden is meer mijn ding.
De laatste tijd zit ik echter te twijfelen.
Ik ben niet iemand die zomaar een wedstrijd gaat doen mijn eerste dresuur wedstrijd reed ik toen ik 4 jaar reed en netjes kon schouderbinnenwaartsen enz.
Dus nu vraag ik me af moet ik niet weer dresuur gaan rijden?
En daar komt nog bij dat ik over 4 jaar mijn rijkunsten op het CAH zal moeten toonen en afhankelijk daarvan word ik wel of niet aangenomen.En school is nou eenmaal belangrijk.
Dus red ik het om het in 4 jaar te leeren of kan ik beter maar weer dresuur gaan rijen?
Wat denken jullie?

(Ik twijfel niet over wat ik graag wil want dat is het western rijden maar ik wil niet iets doebn waar ik geen hout van kan)
(In de les vind ik het wel leuk maar ik voel me dan zong nietsnut met dresuuren deed ik het altijd goed en stonden die kleine penny kindjes altijd te kijken en te vragen of het niet moeilijk was en nu kan ik niks nu zet ik mezelf gewoon een uur per week vrijwillig voor schut)

je bedoeld de cah in dronten? is dat waar je heen wil? dan hoef je toch niet goed te rijden om daar heen te mogen? of bedoel je wat anders?

ik zou sowieso kiezen voor wat je het leukst vind. en je bent nooit te oud om te leren!

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 19:10

Jus_dOrange schreef:
Ik rij er sinds 2005. Ze geeft zeer zeker streng les als ze weet dat jij het aankan en wil, dus mijn gok is dat ze het idee heeft gekregen dat jij het niet aan kan of gewoonweg recreatief wilt rijden.

Rij jij priveles?
Of in een kleine groep?
Want mijn doel is zeker niet recreatief rijden.
(Worden de groote groepslessen overgens alleen voor recreatiefe ruiters gebruikt want ze is zoiezoo weinig streng in de les waar ik rijd)
(Want alls dat zo is is het mischien een beter idee te overleggen over een andere groep)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:20

Ik rij tegenwoordig 1x weeks bij haar in een groepsles (soms zijn er 3 mensen, maar dat kunnen er ook 8 zijn). Ik krijg het idee dat jij in een groep rijdt waar de ambities verder niet zo hoog zijn. Ik heb ook een behoorlijke periode privelessen gereden bij haar en daar krijg je al helemaal geen seconde kans op rondhobbelen. Als ik jou was zou ik gewoon kenbaar maken dat je graag de sport in wilt en dat jij het idee hebt dat je dat ook aankan.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:21

Romkabouter schreef:
Alles staat of valt met je eigen inzet en doorzettingsvermogen, niet met je talent.

Volgens mij is talent toch ook wel heel belangrijk hoor...
Zonder talent kun je net zoveel inzet en doorzettingsvermogen tonen als je wilt, maar dan kom je er toch niet.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 21:00

Jus_dOrange schreef:
Ik rij tegenwoordig 1x weeks bij haar in een groepsles (soms zijn er 3 mensen, maar dat kunnen er ook 8 zijn). Ik krijg het idee dat jij in een groep rijdt waar de ambities verder niet zo hoog zijn. Ik heb ook een behoorlijke periode privelessen gereden bij haar en daar krijg je al helemaal geen seconde kans op rondhobbelen. Als ik jou was zou ik gewoon kenbaar maken dat je graag de sport in wilt en dat jij het idee hebt dat je dat ook aankan.

Van wie heb jij prive les gehad?
Ik heb namelijk nog nooit van evelien prive les gehad.
Ik kreeg altijd van Richard les.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:13

Citaat:
Ramona_T schreef:
Toen ik begon met western rijden was ik 16

Ik ben met western rijden begonnen toen ik 41 Cool was. Reed al wel 100 jaar dressuur Tong uitsteken
Dus voor mij zal het dan wel helemaal te laat zijn. Clown Nagelbijten / Gniffelen, Dat zal dan wel nooooit meer wat worden.