[WN] Drama!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

manutjuh

Drama!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 19:12

Ik voel me een beetje suf nu maar misschien kunnen jullie mij helpen?

Ik heb al redelijk veel rijervaring, maar dan met de dressuur. Op de manegepaarden. Ik heb nooit wedstrijden gereden, wat ik ook helemaal niet wil, dus de echte 'kunstjes' die kan ik niet.

Maar nu heb ik een eigen paard gekocht in september. Het is een Paint, 1 jaar oud en pas geruind. Dat doet er dan nog niet zo toe, leuk paard, een echte schat! Door mijn kleine beetje ervaring met eigen paarden blijft hij in de opfok staan en word hij ingereden door de fokkers door wie hij gefokt is. Als hij 2,5 is komt hij mijn kant uit.

Maar nu komt het, ik kan dus totaal niet westernrijden. Ik dacht, 'O, dat heb ik mezelf zo aangeleerd! Komt goed!' maar ik reed dus op het paard van de fokster, om te kijken of een boomloos zadel niet iets voor mij is. Dat paard is dus ook western gereden, maar wel ontzettend braaf. Die mensen weten dat ik geen wester kan, maar toen ik eenmaal zat zag ik die blik: Verdrietig
Drama dus, ik kom er binnen 2 seconden achter dat een strakken teugel geen succes is bij zo'n gevoelig paard die dat niet gewend is. Het aansporen op de manegepaarden (zachtjes nog wel!) blijkt een echte por te zijn bij een westernpaard.

Kortom, hij ging er als een speer vandoor, ik kon niet sturen want ik weet helemaal niet hoe dat moet, met mijn voeten sturen zat er niet in omdat hij dat als een dikke vette por voelt en dan gelijk gaat draven...

Ik heb dus dringend westernles nodig, probleem numero 2! geen westernles bij mij in de buurt, niet op geleende paarden in ieder geval. de fokker geven wel les maar dat is aan de andere kant van nederland!

ik kan mijn paard natuurlijk ook met strakkere teugel in laten rijden, maar dat wil ik niet, want ik vind dat ik mij best aan kan passen aan hem, hij is tenslotte een westernpaard, hij kiest er ook niet voor dat hij een kluns als baasje heeft!

voel me nu zo'n sukkel tegenover die fokkers, die wisten wel dat ik geen western ervaring heb, maar dit hadden zelfs hun niet verwacht, uiteindelijk hebben we maar gestapt aan haar hand, zodat hij niet weg kon gaan!

wat moet ik nou doen? weten jullie iets?

niet zeggen dat ik zonder ervaring niet zo'n jong paard had moeten kopen, het is ook een risico die ik neem, maar ik heb al gezorgd voor een heleboel begeleiding, ook als hij hierheen komt. dus dat is opgelost.

ps. als je mijn knul wil zien: in mijn profiel staan foto's

crazycactus

Re: Drama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:28

Het maakt voor je paard toch niet uit of je engels of western rijd, je kan met een paint toch ook dressuren?? En je hebt tijd zat om het te leren Knipoog

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 19:35

ja maar ik wilde juist zo graag dat het een 'echte' paini is. tuurlijk met een strakke teugel is hij ook een echte maar dat is toch anders, snap je wat ik bedoel?

en ik heb dan wel tijd zat om het te leren, maar als er nergens een plek is waar ik het kan leren, houd het natuurlijk al heel snel op.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:39

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 19:45

ja heb ik al gekeken, daar moet ik allemaal met de auto naartoe, en aangezien ik geen auto heb...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:46

Ik volg je volgorde eerlijk gezegd niet zo: Eerst het paard kopen en dan kijken of western je wel ligt?
Enfin, lekker veel gaan lessen. Er is vast wel wat in de buurt te vinden.

En anders gewoon engels gaan rijden met je paint.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 19:49

ja maar western ligt me ook wel, ik ben meer van het natuurlijke, wilde gewoon helemaal van de dressuur af. wil het liefst bitlood met hem gaan rijden, en wat komt nou dichter in de buurt? wester of dressur. dan ga ik toch voor western, omdat daar tenminste niet zo'n grote druk op het bit ligt.

maarja, ik ging ook eigelijk niet voor western, maar voor het ras, die ligt mij gewoon, alles matched met mij en dat dat ras toevallig western is, is weer een ander punt. maar ik wil ook best met een strakkere teugel rijden met hem, maar dan moet ik hem dat wel eerst leren, want hij word western ingereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:51

Het is toch jouw paard?
Dan kan je hem toch ook engels inrijden?

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 19:53

ja maar de mensen die hem inrijden kunnen alleen western rijden. en ik wil hem echt door hun in laten rijden.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:53

Ik denk dat priveles op z'n engels bij een hele goede instructrice ook niet verkeerd is. Zo leer je in ieder geval een onafhankelijke zit en zachte hulpen. Iemand die heel fijn dressuur rijdt en zich heel bewust is van wat ze doet, kan vast meer uit de voeten dan jij nu.

Daarbij, tegen de tijd dat je paard wordt ingereden hoop ik dat jij wel een auto hebt en kan lessen.

edit: Zoek dan iemand die bitloos of NH rijdt!!! Mijn vriendin rijdt haar paard ook zo in, zelf. Het gaat heel goed. Bekijk de parelli spullen eens, misschien is dat wat voor jou??

En bedenk even goed wat je wilt, want dit is wel heel erg van alles wat wat je allemaal zegt. " Hij wordt al western ingereden". Nu nog niet, en het is jouw paard toch? Als jij dat toch niet wilt zoek je wat anders!

Succes!

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:54

Eerst leuk paardje heb je Knipoog en wat betreft het western ik ben ook net begonnen met een jong paardje Knipoog
Ja en ik zou veel gaan lessen om het een beetje onder de knie te krijgen, bleiswijk zit toch aardig in de buurt Knipoog en je moet er wat voor over hebben om het te leren ik les zelf ook bij Sarie en het is echt helemaal super Haha!

Succes ermee!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:55

Hoezo? Er zijn toch meer goede mensen?

Volgens mij maak jij er een groter probleem van dan er is. Als jij niet de middelen hebt om western te rijden kan je denk ik beter engels blijven rijden. Voor je paard is dat minder verwarrend, eerst western ingereden en dan iemand erop die geen western kan.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:55

ik vind je heel onzeker overkomen in je topic!
dat is toch helemaal niet nodig?
schijt aan wat 'ze denken' ,
het is jou paard!
en wat je er straks mee gaat doen is jouw zaak!
mij lijkt het een optie om hem straks western in te laten rijden, en hem pas op te halen als de basis er goed inzit,
en dan vervolgens samen met je paard western lessen te gaan volgen.
en je zegt wel, je hebt nu niet de mogelijkheid, maar hij is nog lang niet oud genoeg, dus wie weet vind je toch een manier om voor die tijd wat ervaring op te doen?

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 19:59

ja daar heb je wel weer gelijk in. mijn zit is nu al redelijk goed, zit rustig enzo, maar de overschakeling van manegepaard naar eigen paard is gewoon lastiger.

tegen die tijd heb ik geen auto, ik zit nog op school (werken/leren), dan ook nog en aangezien ik nu 18 ben met mijn minimumloontje en een eigen paard, kan ik geen auto kopen, daar heb ik gewoon geen geld voor.

ik heb al 2 keer een clinic NH gehad, dat sprak mij erg aan, en wil ik zeker ook met mijn paard gaan doen.

bitloos inrijden is ook een optie, ik zal het er is over hebben met degene die hem inrijd, die rijd zelf namelijk ook altijd bitloos.
misschien is dat wel een goede optie.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 20:03

Marigold schreef:
ik vind je heel onzeker overkomen in je topic!
dat is toch helemaal niet nodig?
schijt aan wat 'ze denken' ,
het is jou paard!
en wat je er straks mee gaat doen is jouw zaak!
mij lijkt het een optie om hem straks western in te laten rijden, en hem pas op te halen als de basis er goed inzit,
en dan vervolgens samen met je paard western lessen te gaan volgen.
en je zegt wel, je hebt nu niet de mogelijkheid, maar hij is nog lang niet oud genoeg, dus wie weet vind je toch een manier om voor die tijd wat ervaring op te doen?

ja klopt, ben ook vrij onzeker als ik bij andere mensen ben die vreemd zijn voor me, zeker als het om paardrijden gaat, dat is iets wat ik gewoon zo graag doe, ik wil dat andere mensen kunnen zien dat ik het wel goed kan, want als ik me goed voel en ik rij in de les waar ik altijd al gereden heb dan gaat het hartstikke goed, niks aan de hand. maar als ik dan weet dat er iemand kijkt, is het net als met een presentatie, schiet ik dicht, komt er niks meer uit behalve een ontzettende blunder.

ik ga ondertussen ook zeker verder zoeken. in de buurt zit een boerderij die vlakbij de manege ligt. daar geven ze westernles voor mensen met een eigen paard, maar ze hebben goed contact met de mensen die mijn paard gefokt hebben en misschien kan ik nog wel een keer vragen of ze niet een leuk paard hebben waar ik op zou kunnen lessen. wie weet hebben ze die wel Haha!

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 20:31

Als ik het zo hoor heb je gewoon op heel verkeerde dressuurpaarden gereden en zal je merken dat een manegewesternpaard waarschijnlijk net zo stug reageert als een dressuurmanegepaard Knipoog Een beetje dressuurpaard staat ook licht aan de hulpen en lang niet alle westernpaarden staan vanzelf zo aan de hulpen: dat is maar net hoe je ermee omgaat. De eerste westernlessen op een manegepaard gaven mij in ieder geval niet de indruk dat het paard door mijn 'sterke' hulp alleen maar wilde rennen ROFL Sterker nog, hij bleef doodleuk op het midden staan Haha!

Daarnaast is western geen NH en wordt ook een westernpaard niet met een losse teugel ingereden: daar moet je naar toe werken. Overigens schijnt een goed gereden dressuurpaard net zo min druk op het bit te hebben.

En als je niet in staat bent om westernles te vinden in de buurt, wat sowieso echt lastig is, dan ga je toch lekker goed dressuurles nemen (misschien ook wel heel lastig, let vooral op het woordje goed Knipoog ). Je paard weet echt niet hoe hij gefokt is hoor Verward Bij ons op stal stond ook een westernpaardje dat zowel Engels als western gereden werd: maakte weinig uit voor het dier. En als dit ras goed bij je aansluit, dan heb je toch een goede keus gemaakt?

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 22:14

Jouw moeder en zusje hebben sinds kort toch ook een Paint?
Kan je dan niet met dat paard gaan lessen, die lijkt me lekker vertrouwd voor jou en dan mag je vast van je moeder en zus op andere dagen nog eens oefenen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 22:17

manutjuh schreef:
, ik ben meer van het natuurlijke,

dan moet je niet op een paard gaan rijden als je meer van het natuurlijke bent,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 22:24

Begrijp ik het goed en komt hij met 2.5 jaar ingereden jouw kant uit? Of lees ik dat verkeerd.

Verder, moet je je niets aantrekken hoe de fokker naar jou kijkt. Het wordt jouw paard en jezelf bijspijkeren behoort tot de mogelijkheden. Misschien kun je wat westernlessen volgen. Tijd zat, hij is nog maar een jaar toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 22:31

Ik snap het ook niet zo: Je koopt een paint om western te gaan rijden zonder dat je weet wat het inhoud? Beetje ondoordacht imo. Normaal neemt iemand eerst lessen en komt er dan achter hoe het rijtechnisch in elkaar zit en beslist dan of hij of zij ermee door wil gaan of niet. Dat had jij ook beter kunnen doen, had je kunnen ontdekken dat westernpaarden zeker in het begin helemaal niet met losse teugels bereden worden etc. Losse teugels is het einddoel en het vergt heel wat training en ervaring voor je daar bent. En dat van benen geven is onzin, je moet menig dressuur of westernpaard wel een flinke ros geven wil je dat hij aan de kletter gaat met je. Ik zou dus voor lessen gaan voordat je paard bereden wordt en je erachter komt dat je het eigenlijk mss niet zo leuk vind, Of je paint engels laten beleren dan dan op latere leeftijd de overstap naar western maken zodat jullie samen kunnen leren. Of nog beter: Zoek iemand die aan NH doet en ook op die manier beleerd. Je zegt dat je op die manier wil rijden, dat heeft in principe niet meer of minder met dressuur te maken als western. Want wat dat betreft maakt het niet uit of je western of engels rijd als je op bitloos wilt overgaan hoor

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 22:36

Ja, spijtig genoeg zijn er nog steeds mensen die beweren dat die amerikanen met 2 beleerd moeten worden. Het leuke daarvan is is dat ze zichzelf 'kenners' noemen Nagelbijten / Gniffelen

Terug op het onderwerp, de basis van western en engels verschillen geen ***. Dat je het zelf niet aandurft om hem zadelmak te maken ok, maar daarna kun je echt wel in een team groeien met je paard, ongeacht wat jij met je handen of benen doet en wat voor zadel er op ligt.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 00:02

manutjuh schreef:
ja daar heb je wel weer gelijk in. mijn zit is nu al redelijk goed, zit rustig enzo, maar de overschakeling van manegepaard naar eigen paard is gewoon lastiger.

tegen die tijd heb ik geen auto, ik zit nog op school (werken/leren), dan ook nog en aangezien ik nu 18 ben met mijn minimumloontje en een eigen paard, kan ik geen auto kopen, daar heb ik gewoon geen geld voor.

ik heb al 2 keer een clinic NH gehad, dat sprak mij erg aan, en wil ik zeker ook met mijn paard gaan doen.

bitloos inrijden is ook een optie, ik zal het er is over hebben met degene die hem inrijd, die rijd zelf namelijk ook altijd bitloos.
misschien is dat wel een goede optie.

Volgens mij heb je je prioriteiten een beetje verkeerd liggen. Geen auto kunnen kopen omdat je een paard hebt?

Maar goed, dat even terzijde. Misschien kan iemand je straks aan huis les geven in western samen met je paard. Dan leer je elkaar vanaf het begin goed aanvoelen. En gewoon geduld hebben......dan komt alles goed!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 00:15

Splash schreef:
Volgens mij heb je je prioriteiten een beetje verkeerd liggen. Geen auto kunnen kopen omdat je een paard hebt?

Waarom zou ze haar prioriteiten verkeerd hebben liggen? Verward Als ze geen auto nodig heeft (behalve nu om eventueel naar paardrijlessen te gaan) waarom zou ze er in hemelsnaam eentje aanschaffen? Ik kan me goed voorstellen dat iemand liever zijn geld aan een paard uitgeeft dan aan een auto. Lachen

Verder sluit ik me volledig aan bij de post van JoyRider!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 00:23

Ik weet wat je bedoelt. Heb ook een keer op een western paard gereden en dat was ook een drama hahaha

Zit te denken waar je western kan rijden in de buurt van Spijk maar vrees dat er niet veel zit. Dichtsbijzijnde wat ik weet is Goudswaard maar ook daar heb je wel een auto voor nodig.

Even offtopic tussendoor (heb je profiel gelezen) ben je begonnen bij manege de Ruiterhoek/Kraak? Haha!

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 00:28

Bit of bitloos, Engels of western, inrijden kun je voor al deze manieren ook weer op verschillende manieren doen.
Als je net begint, kun je ervoor kiezen om zoveel mogelijk het hoofd (met of zonder bit) met rust te laten, en pas later wat aanleuning beginnen te zoeken. Je kunt er ook voor kiezen om die aanleuning meteen op te zoeken. Feit blijft dat je voor zowel engels als western op een gegeven moment die aanleuning, dat contact, moet zoeken en vinden om je paardje fijn te laten lopen. En een goede ruiter, engels of western, gaat van daaruit op zoek naar ontspanning. Engels wat meer opgericht en met wat kortere teugels als western, wat deels ook aan de bouw van de gebruikte paarden ligt.

Wat je dus ook gaat rijden, en of dat met of zonder bit is, je ontkomt niet aan contact, aanleuning. Want je paardje wordt echt niet wedstrijdklaar afgeleverd. En zal zich ook heel snel aanpassen aan jullie combinatie. Niet zo onzeker dus! Haha! Maar blijf wel kritisch op wat jij wilt leren. Je paard leert straks immers het meest van wat jij hem leert.