[WN] overstap naar western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mayfair

overstap naar western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 12:23

Hoi allemaal,

Net als vele andere, ben ik er over aan het nadenken om met mijn paard over te stappen van dressuur naar het western rijden.
Nu liep ik alleen tegen de vraag aan: is het mogelijk om met een vrij groot kwpn paard de overstap te maken?
Mijn bedoeling is, als ik besluit om de overstap te maken om een goede instructrice te vinden die me hiermee kan begeleiden en dan mischien met de tijd is een onderlinge of amateuristiche wedstrijd mee te doen, is dit eventueel mogelijk met een kwpn paard?
groetjes

xShellie

Re: overstap naar western

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 14:00

Hoi!

Natuurlijk is dat mogelijk, de basis van alles is hetzelfde, alleen is de uitvoering wat anders. Bij de stal waar ik sta, staat een meisje met een bonte KWPN'er waarmee ze nou een tijdje western rijdt. Gaat erg goed, ze heeft er laatst een onderling wedstrijdje meegedaan. Maar het paard had nog geen echte wedstrijd ervaring. Knipoog Je moet ook even kijken welke discipline(s) je wil gaan doen, Reining zal bijvoorbeeld niet zo makkelijk zijn voor een KWPN'er. Het meisje bij mij op stal doet van alles een beetje, en dat vindt het paard volgens mij ook het leukste. Het is wel erg hard werken, maar ik denk dat je met je KWPN'er dan best onderlinge wedstrijden kunt rijden. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 16:56

IJp van bokt heeft een KWPN'er van 1m70 waarmee ze western rijd. En hij is 20 jaar! Hij pakt de westerntak perfect op Ja

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 16:57

KWPN staat dan ook voor

Keigoed Western Paard Nederland

(aldus Sonja... Knipoog )

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 07:33

En bekijk ook eens het profiel van Enya! Knipoog

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 07:39

Tuurlijk kan dat.
zijn echt meerder met een KWPNer Knipoog
heel veel succes ermee!

mayfair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 17:11

Leuk, bedankt voor de reacties! Ik heb toevallig vandaag met de vrouw gesproken waar ik dan bij wil gaan lessen. Maar zij vertelde gelukkig precies het zelfde dus ik heb nu een lesje afgesproken om te kijken hoe mijn paard en ik het ervaren. Ik ben benieuwd en heb er super veel zin in! Ik zal is een kijkje nemen ,-)

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 02:42

Anya heeft een 5 jarige KWPNer van 1.78 waar ze western mee rijd

mayfair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 17:16

Dat is leuk om te lezen! want mijn paard is even groot ,-) en rijd ze hier ook (amateurs) wedstrijden mee? En weet je toevallig ook hoe zij aan een zadel is gekomen voor zo'n groot paard?

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:49

Ze zit hier ook op bokt onderde naam Anya, je zou haar een PB kunnen sturen met je vragen

langenholte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:20

ik ben net begonnen met western rijden. reed eerst dressuur. Ik heb mijn zadel bij euro-horse.nl gekocht en ben er erg tevreden over

mayfair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 18:03

okey, dankje! ik zal is even kijken op de site en op het profiel ,-)
Alleen een beetje jammer van mij huidige instructrice waar ik bij dressuurde, die vond het zonde en zij dat ik helemaal niet western kan rijden met mijn paard :-{ maar als ik jullie reacties zo lees dan zal dat me er toch niet van weerhouden.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:02

Mijn instructrice vond het ook 'jammer' dat ik niet verder ging met dressuur, maar wenste me veel geluk en komt binnenkort een keer kijken.
Dat je met bepaalde paarden bepaalde onderdelen van sport niet kunt rijden, daar geloof ik niet zo in. Je zal het soms niet gemakkelijk hebben, maar niets is onmogelijk. Lachen

mayfair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 15:23

ja precies zo denk ik er ook over Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:16

Anya meldt zich maar weer Knipoog
Onmogelijk is het niet. Maar je moet er wel harder voor werken.
Bijvoorbeeld omdat de halshouding van het gemiddelde dressuur/springgefokte paard veel hoger is dan die van de gemiddelde quarter. En op o.a. halshouding wordt je in de pleasure afgerekend. Dan moet je de rest wel heel goed in orde hebben, wil je de hogere halshouding vergeven worden.

Reining zal een KWPN-er nooit goed in worden. Dat wil niet zeggen dat ze geen reining kunnen. Ze leggen alleen geen spectaculaire stop neer en spinnen gaat een stukkie langzamer. Je moet het dan hebben van heel erg netjes rijden. Perfecte wissels, perfecte cirkels etcetera.

Trail blijf ik een probleem vinden. Jogovers en lope-overs liggen heel erg dicht op elkaar. En alhoewel Lan er beter in is geworden in de loop der jaren, is het heel moeilijk voor haar. Al is het maar omdat haar hoeven gewoon twee keer zo groot zijn als die van een quarter.

Horsemanship kan goed. Je hebt alleen minder voorbereidingstijd. Ik doe 1 galopssprong tegen een quarterhorse 2. Maar zoals gezegd: goed te doen.

En je hebt een voordeel bij gevraagde extended onderdelen.. je gaat gewoon naar arbeidsdraf of arbeidsgalop, das al extended genoeg Knipoog

Hoe dan ook.. als het je leuk lijkt.. gewoon doen Ja
Mij verklaarden ze ook voor gek toen ik een westernzadel op Lan legde. Was geen gezicht vonden ze Knipoog
En mijn ervaringen hoeven de jouwe niet te zijn , Je hebt tenslotte een ander paard en je bent een ander persoon Ja

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 23:04

Maar stiekem, als je met een 'pannenkoekpaard' een prestatie neerzet, is het wel extra stoer! Lachen

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:03

Niet mee eens Cool

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:48

Ik ben sinds een paar maanden over op western. Mijn paard was, toen we begonnen, 10 jaar oud, is 1.68m en Holsteiner. En hij pakt het super goed op. Hij heeft alles vrij snel door.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 22:07

Citaat:
Citaat:
Maar stiekem, als je met een 'pannenkoekpaard' een prestatie neerzet, is het wel extra stoer!

Niet mee eens

Oké, oké, vind ik dan toch...

Ik vind het niet 'mooier' maar heb er absoluut veel respect voor.
(Net zoals ik het knap vind wanneer bv. koudbloeden super lopen in de Engelse dressuur; al zie ik liever een kwpn'er die geweldig strekt dan een haflinger die dat goed doet...)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 22:18

Ja dat kan, rustig opbouwen en zien of je paardje het ook echt leuk vind. Dan kan je er gerust een onderlinge wedstrijd mee doen hoor.

jakeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 11:02

ik zag een tijd geleden een grote shire mee doen aan een pleassure wedstrijd en ook de trail. al moest ze wel als laatste en werdt t parcours iets aangepast op de groote van t paard. kan niet verwachten dat als het paard niet in de vierkant past hij hier een rondje in draaien kan natuurlijk. was wel super gaaf om te zien.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 11:21

jakeline schreef:
ik zag een tijd geleden een grote shire mee doen aan een pleassure wedstrijd en ook de trail. al moest ze wel als laatste en werdt t parcours iets aangepast op de groote van t paard. kan niet verwachten dat als het paard niet in de vierkant past hij hier een rondje in draaien kan natuurlijk. was wel super gaaf om te zien.

was het vast geen officiële wedstrijd

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:07

Onderling kan alles... Haha!

bia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:04

tuurlijk wel iederpaard kun je de comados van het western wel aanleren alleen het ene paard is er beter geschrikt voor als de andere

paint_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:21

Idd, je kan met elk paard western rijden (zelfs shetjes Clown ), alleen zijn sommige net wat beter dan andere.
Wil je echt serieus western gaan rijden, of meer recreatie?
want dat is ook nog best een groot verschil
Het zou denk ik zoiezo handig zijn om eerst een les of 3 à 4 te nemen.
Zodat je goed gewent kunt raken aan de overstap.
Zowel voor je paard als jij zelf Knipoog