Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Banjer en ik wisselen bit af met bosal..
Sonja schreef:TS ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je kunt met onze antwoorden...

Sonja schreef:Imo hoort een ruiter die de hand nog niet stil kan houden uberhaupt nog geen teugels in de hand te hebben, maar misschien ben ik daar wel een erg grote zeikerd in.
Anya schreef:Simodi ik ben het totaal niet eens met de notie dat bitloos altijd zacht en lief is. Een knoophalster heeft bijvoorbeeld heel stevige drukpunten. Een hackamore kan akelige dingen doen. Een bitloos hoofdstel waar je aan hangt, levert nare druk op achter de oren of op de neus.
Sonja schreef:Imo hoort een ruiter die de hand nog niet stil kan houden uberhaupt nog geen teugels in de hand te hebben, maar misschien ben ik daar wel een erg grote zeikerd in.
Bij ons beginnen ruiters in de dop, maakt niet uit hoe oud, altijd aan de longeerlijn, en zonder teugels. Er wordt 'droog' geoefend met handhoudingen en teugelvoering, in alle gangen. Geen onafhankelijke zit in 3 gangen = geen teugels in de hand.
Anya schreef:Ik bedoel maar
En om die reden bitloos gaan rijden is een drogreden.
)

DubbelDun schreef:In mijn situatie en de ingrepen die ik af en toe nodig heb prefereer ik een bitloos hoofdstel boven een bit. Ik denk dat de druk op de neus en achter de oren minder pijnlijk is als dezelfde druk in de mond op de tong/gehemelte en de lagen.