[WN] Sense, 3 maanden bij mij.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Splash_

Sense, 3 maanden bij mij.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 07:50

Zo, time flies. Ze is al weer 3 maanden van mij, en ze is echt ontzettend aan het veranderen. Wel zitten we in een ontzettend dilemma, in de opfok houden, of niet? De tijd in de opfok heeft veel ups en downs, wanneer het om aandacht en eten gaat is Sense werkelijk de onderdanigste, en de bangste. Sense en haar vriendinnetje krijgen nu achterin de loopstal eten, en dat gaat prima. Maar zodra ik me in de kudde meng, is het drama. Sense zoekt toenadering, evenals de dominante merries en Sense vlucht. Zodra ze dan weer toenadering naar mij toe zoekt, kan ze een paar trappen verwachten. Ik vind het hartverscheurend om te zien hoe ze afentoe in een hoek wordt gedreven en dan alle klappen moet vangen.

Als ze buiten staan gaat het er rustiger aan toe, dan laat iedereen elkaars gang gaan, en staat ze ook te snuffelen met de dominante merries, maar die hoeven maar 1 onverwachte stap te zetten en Sense is weg. Van de week wilde ik haar uit de paddock halen, maar dat was onbegonnen werk, Sense achterin, en in stond met de 2 andere merries. Hamer Ik weet dat het er niet altijd aan toe gaat zo, gister stonden ze namelijk weer rustig met z'n allen te eten. Maar zodra ik me er in meng, gaat het mis. Inprincipe wil ik haar niet verhuizen, maar aan de andere kant, ik weet niet wat er gebeurd als ik haar daar laat staan. Ze blijft zo onzeker, en leert ze op dit moment wel van 3 andere kleuters, en hoeveel stress heeft ze?

Nu heb ik de mogelijkheid om haar naar een pensionstal te verhuizen per 1 mei. Daar gaat ze dan meteen met een kudde 24/7 het land op. Deze kudde bestaat uit 2 oudere ponys (22 en 22+) , een pony is Perdy, van mijn beste vriendinnetje. Verder staan er nog 3 andere ponys in, hun leeftijd weet ik niet. Ik hoop dat als ze in deze kudde komt, dat deze kudde stabieler is, dat ze meer rust vind en dat ze ook hier opgevoed wordt door de wat oudere merries. Ze is op dit moment zowiezo de jongste in die kudde, er komen ook zomergasten bij voor alleen de weidegang, en daar is op dit moment nog niet van te zeggen wat er bij komt te staan. In het winterseizoen zou ze dan een box voor zich alleen hebben, zodat er ook geen gevecht meer is om eten. En overdag een dagdeel met de groep in de bak. Bijkomend voordeel is dat ze op deze stal veel makkelijker in de hand kan zijn, en ik denk dat dat hard nodig is aangezien ze alles nog zo ontzettend spannend vind, en nog steeds geen fan is van poetsen en aanraken. Nouja, ik heb er al een topic over geopend, dus ik ga er hier niet te veel meer over zeggen. Maar alle input van jullie kant is welkom, want ik ben er nog steeds niet uit Knipoog

Genoeg gekletst, wat foto's van Sense Pling

Afbeelding
Eerst verstop ik me natuurlijk achter vriendinnetje Bibi

Afbeelding
En hier ben ik dan, tadaaa.. knap ben ik aan het worden he?

Afbeelding
Ook wordt ik langzaam aan wat voller, maar ik heb nog wel mijn wintervacht op mijn buik.

Even ter vergelijking ( Nagelbijten / Gniffelen ) 5-2-2008:
Afbeelding

Vera

Re: Sense, 3 maanden bij mij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 08:48

Hee Splash, moeilijke keuze... bedenk wel dat "stress" ook energie kost.
Ik moet je heel eerlijk bekennen dat ik haar nu in drie maanden te weinig vlees op zijn lijf vind krijgen. Zij had er nu echt een stukje voller uit moeten zien. Wat krijgt ze nu aan voer?
Edit:

Dit was Digger op 1,5 jarige leeftijd in februari:
Afbeelding

En dit een paar maanden later:
Afbeelding

Nou moet het zo snel ook weer niet gaan maar nu blijft ze wel erg lang hangen....
Is mijn mening hoor Nagelbijten / Gniffelen

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 08:54

Ze krijgt onbeperkt hooi, en 3x per dag merriebrok. Ze wordt wel ietsje voller, alleen was die wintervacht ook nog wat misleidend, want ze heeft echt een minikontje. Haar borst leek gister ietsjes voller te zijn, maar haar buikje lijkt de ene dag wat voller, en de andere dat wat minder.

Ik zit echt heel erg in twijfel. Vooral omdat het gister weer rustig was.

Edit, zie nu dat je fotos van digger hebt toegevoegd. Tja, dat is ook wel een heel erg verschil. Pfoeh. Hoe had jij Digger staan? Ook in groepsverband?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 08:57

Nee Digger stond thuis met een andere drie jarige Lachen
Ik kocht hem zoals hij er op de eerste foto uitzag...

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 09:01

Pff. Ik vind het lastig. Verhuizen zal haar stress opleveren, en ik weet niet of op 2,5 jaar nou verstandig is om haar een dagdeel + nacht in een box te zetten. Aan de andere kant, misschien dat ze toch wel stress heeft waar ze nu staat en dat daarom het vet er ook niet bijkomt. En ik weet uberhaupt niet of ik haar in de loopstal terug wil in de winter, ik ben bang dat ze dan weer een terugval krijgt.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:07

Ik vind het nog wel meevallen met hoeveel ze is aangekomen, ze is wel voller geworden. En heet aankomen gaat nooit zo snel. Tja moeilijke keuze wat je moet doen. Het is gewoon een rangorde die er heerst en dat is heel normaal en daar leert ze veel van. Bij ons word ook altijd een paard weggejaagt als hij hooi wil eten, maar ik haal hem niet uit de groep. Elke groep heeft zijn rangorde. Als je haar nu bij een andere groep plaatst zal ze ook weer onderaan in rangorde staan. En dan zou ze in de winter dus in een box moeten staan. Dan komt ze niet meer buiten? Nu heeft ze in de winter een loopstal en lekker veel ruimte. De buren hebben ook de veulens in opfok staan en hebben ze bijna nooit in handen. Dat kan allemaal nog wel als ze 3 jaar zijn. Maar ja je moet kiezen wat je zelf het beste lijkt.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:08

Wow, wat een prachtige merrie! Kwijl
Ze ziet er al voller uit na drie maanden.
Hopelijk vind je snel de juiste oplossing met het opfok probleem het heeft soms ook even tijd nodig.
Veel succes iig!!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:17

Natuurlijk heeft elke groep een "ranglaagste" biancanij maar als dat betekent dat het paard niet goed kan functioneren vanwege de stress of niet genoeg kan eten om te kunnen groeien dan vind ik dat niet de beste oplossing voor een paard en zeker niet voor een paard dat al een achterstand heeft opgelopen. Ik vind die pensionoptie eerlijk gezegd erg goed klinken, mits ze uiteraard in de winter ook gewoon (overdag?) naar buiten gaan. Dan leeft ze in een mooie gemengde kudde waar hopelijk op een "volwassen" manier met haar wordt omgegaan.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:22

Voor een jong en onzeker paard is het beter in een uigebalanceerde kudde te staan.
Met paarden van 22 jaar ertussen leert zij meer dan alleen van leeftijd genootjes die blijven rellen zonder dat zij door een ouder dier op de vingers worden getikt. Zoals ik het uit je verhaal kan opmaken zou ik me geen minuut bedenken en je ondanige paardje in een "volwassen" kudde plaatsen.
Meer regels vanwege de oudere dieren en regels geven paarden rust. Rust vergt minder energie en daardoor zal je paardje waarschijnlijk ook wat makkelijker op gewicht te houden zijn. Verder een goed ontwormingsschema en tijdelijk wat maisolie bijgeven. Dan zijn ze al snel "tonnetje rond" Haha!

Succes met je knappe "baby"!

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:27

Tuurlijk als ze helemaal niets te eten zou krijgen dan zou het een ander verhaal zijn. Maar ik vind dat je kunt zien dat ze voller is geworden. En nogmaals dat heeft zijn tijd nodig. Maar een rangorde is gewoon natuurlijk en ik denk dan dat ze ook geen last van stress zal hebben. En TS zegt ook dat het er niet altijd zo aan toegaat en dat ze ook met z'n allen eten. Dus dan lijkt mij deze optie beter. Omdat bij die andere pension ze in de winter zo te lezen niet na buiten kunnen en ze in een kleine box staat. Dan verkies ik deze pension er wel boven. Want beweging is heel belangrijk. Maar zoal ik al zei ze kan zelf het beste kiezen wat zei weet hoe het er aan toegaat en hoe haar paard zich voelt.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 09:34

Eh,ben even online via mobiel,dus kan niet te uitgebreid.op de pensionstal komt ze in een box van 3x4 en komt ze een ochtend of middag buiten met de groep in de bak.het is niet dat ik haar dan opsluit ofzo?naar buiten vind ik het allerbelangrijkst,zeker met zon kleintje. Op dit moment weet ik niet of ze een speelmaatje erbij krijgt en dat is ook nog een klein puntje,maargoed,echt heel veel spelen doet ze nu ook niet.ik vind het moeillijk.ik wil dat ze rustig kan opgroeien,maar ik wil haar niks te kort doen.al zeiden ze gister in de opfok tegen me dat ik door haar te kopen haar al meer heb kunnen geven dan dat iemand ooit gedaan heeft. Lachen

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:35

Een paard dat regelmatig door rellende leeftijdsgenootjes in een hoek gedreven wordt en lam geslagen wordt heeft straks niets meer te lopen. Een rake klap en je hebt helemaal geen paardje meer. Opfokkers moeten eens wat vaker oudere dieren in zo'n pubergroep zetten, een ouder dier die de orde handthaaft. Maar helaas gebeurd dat slechts zelden.

Een paard kun je op vele manieren beweging geven. Bovendien moet het dier ook meer in kontakt met mensen komen zoals zelf aangegeven. Als ze op deze leeftijd zich nog niet wil laten aaraken dan zit er iets niet goed. Onzekere paarden moet je zekereheid geven en niet aan hun lot overlaten.
Steek erveel energie in, zet haar in een andere groep, ga met haar wandelen, laat haar nieuwe dingen zien etc. Daar worden ze zelfverzekerd van. Niet van regelmatig in de puin te worden gemept door rellende leeftijdsgenootjes. Maar oh wat fijn ze staat de hele dag buiten.....

Soms kun je niet aan alle ideale voorwaardes voldoen maar moet je kiezen wat op dát moment het beste voor het individuele dier is.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:42

Eens Pensionnetje. Je wilt ook niet dat je paard zo veel angst ontwikkelt dat ze straks een angstbijter of -trapper wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:44

Joh, zet hem lekker in die pensionstal.
Zo kan je niks doen met je paard. wat juist zo prettig is van een jong paard! Nu kan je niks doen om een band op te bouwen.

In de opfok spelen de paarden alleen en leren ze niks.
Ideaal is een paar oudere paarden die de leider zijn. Die zijn vaak niet zo belachelijk dominant.

Wel een leuke pony heb je! Ze wordt idd wat voller.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:52

mooie pony,ik vind haar wat schonkig,de opfok is volgens mij niet voor ieder paard geschikt,sommige varen er wel bij en andere juist weer niet....ik denk in het geval van jou pony,niet...
maar ik kan mij vergissen natuurlijk....

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:59

Mijn jaarling quarter merrie staat 24/7 op het land samen met mij shetlandmerrie. Sinds vorige week staat er nog een 3 jarige merrie bij. Ik voer haar podo grow (pavo) en ze groeit goed. Blijf er wel altijd bij, want anders eet de shet de brokjes op.....

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:40

Leuke foto's weer *LOL*
Ik ben het helemaal met Mac eens Ja

Ik heb een berichtje in je topic op VSW geplaatst.

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:57

Heyzz,
Ze gaat er echt beter uitzien vind ik!!
Ik zou ze ook lekker op de pension zetten, kan je ook makkelijker bezig zijn met haar ipv dat er een opdringerige kudde rondloopt en zal ze ook minder stressig zijn!!
Mijn paint hengstje staat bij 3 andere paarden (momenteel enkel bij mijn 21-jarige D-pony) en dat gaat héél goed.Als hij eten krijgt blijf ik er ook wel bij want de andere willen nog wel eens ruzie stoken dan Knipoog

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:04

hoi ik heb zelf een forden merrie die volgende week 2 word.
ik heb er voor gekozen om haar op een hele kleine pensionstal te zetten (totaal 6 paarden)
ze staat samen met mijn shetlander van 7 op de wei en ze staat naast een haflinger van bijna 4 waar ze dus ook goed contact mee kan hebben.
in de wintermaanden gaan ze bij ons naar buiten van 08:00 tot 17:00 en in de zomer 24u p.d
ze staat dan 's avonds in een box van 3 bij 3.

ik heb hier voor gekozen omdat ze ook erg onderdanig is en zich echt laat wegpesten door iedereen wat bij haar erge stress opleverd.

nu is ze gewoon heel vrolijk kan lekker spelen met de paarden maar kan ook rustig eten en bij komen van de hele dag ravotte.

en ik moet zeggen ik wil niets anders meer.
ze is goed in de hand kan lekker spelen met mijn shet en leert ook nog ontzettend veel van hem.

kirsten19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:31

Hoi
Als het mijn paard was, zou ik haar naar de pensionstal verhuizen; meer rust voor Sense en inderdaad oudere paardjes om de rust te bewaren en daar weer van te leren. Bovendien kun je dan inderdaad meer met haar doen. Heel belangrijk.
Nog even over de rangorde in de natuur: dat geldt natuurlijk niet echt meer, zodra je paarden bij elkaar in een weiland plaatst, he!
Succes.
Groetjes Kirsten
Laatst bijgewerkt door kirsten19 op 06-04-08 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:45

heej hallo

Je pard in de groep doen met andere oudere pony,s zomers 24/7 swinters snachts binnen , gewoon alleen in de box , prima oplossing
als weet ik heel goed dat er hier veel mensen voor de opfok zijn
maar in t wild lopen ook niet alle jaarlingen of 2 jarige in de groep daar lopen veulentjes bij en oudere merries en hengsten , de ene peuter kan de andere NIET opvoeden ... Daar heb je de oudere paarden voor nodig ,
Je paardje moet ook wat zelfvertrouwen krijgen is erg belangrijk ....
Mijn merrie heeft sinds dat ze 1,5 is gewoon snachts op stal gestaan overdag buiten , dit kwam ook omdat e te oud was voor de opfok de groepen waren al gevormd en ik wilde absoluut niet dat mijn beetsje buitenbeen zou zijn ...
Dus als ik in jou schoenen stond doe haar per 1 mei naar de andere groep ...
lekker tussen wat oudere paardjes en dan is t voor jou ook makkelijk om haar eens even uit t land te halen wat te aaien of wandelen , want nu wordt haar verboden door de andere ukken om naar jou toe te gaan ... ze staat dan in 2 strijd en stress is niet goed voor n jong paard zeker omdat ze nog veel te groeien heeft ,
ze is best schraal , ze heeft de brok etc nodig om te groeien niet om telekns weg te moeten rennen van de andere paardjes ...

Hoe zou jij je voelen als je op n veld wordt gdropt met mensen die je niet aardig vindt en die je heel af toe goed genoeg vinden om hallo tegen te zeggen en dan vervolgend een dreun verkopen en oprotten
ik plaats me altijd in mijn paard , en misschien als jij dat ook probeerd en dan bekijkt is mijn paardje happy ja of nee en dan t gene doen waar van je denkt dat ze zich happy voelt en die stress van een verhuizing valt ook wel mee ... als ze zich daar prettiger voelt is ze dat in NO TIME vergeten

SUCCES Knipoog

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:56

Hoi! Ik volg al je topics, gewoon omdat ik sense zo'n leukerd vind.
Al langere tijd maak ik uit je verhalen op dat sense het moeilijk heeft in die groep. Bovendien kan ze geen kontakt met jou maken en dat vind ik een heel groot gemis!
Ik zou er absoluut voor kiezen om haar weg te halen en naar die pensionstal te doen!! Iets minder weidegang maar veel meer rust en een band opbouwen met jou is absoluut nu veel belangrijker dan die paar uur extra buiten lopen. Het gaat om de kwaliteit van haar leven en niet alleen maar de vrijheid (en hoe groot is die als ze zo belaagd wordt, niet altijd maar wel regelmatig).
Bovendien is een kudde met verschillende samenstelling erg goed voor zo'n kleintje en kan ze wat aan zelfvertrouwen winnen.
Dus mijn advies: zeker doen! Haha!

Ter illustratie: mijn merrie gedijde absoluut niet in de groep, was erg angstig (panisch) en werd altijd weggejaagd. Nu staat ze dagelijks een paar uur samen met een andere merrie met wie het wel klikt en ze is nu zoveel gelukkiger! De keuze was ook tussen halve dagen buiten maar niet gelukkig of een paar uur maar nu wel heel tevreden. Ook hier weet ik zeker dat kwaliteit telt!

PS Ze wordt steeds leuker, nou nog een beetje spieren en spekkies krijgen!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 15:03

OK dan! Bedankt meiden.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 15:06

Fijn om weer een topic van sense te zien. t:)
Ik ga mee met simodi en zou haar weghalen. Je hebt het lang genoeg geprobeerd
en ik denk ook dat jullie weinig kans krijgen om een band op te bouwen.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 15:14

Hai Samantha,

Ik ben het eens met Mac en Pensionnetje...

Als ik de keuze en het paardje had, die jij nu hebt, zou ik kiezen voor de pensionstal. Ze is dan op stal niet meer in een groepje, en misschien iets minder vaak buiten (in de winter), maar je kunt er wel vaker heen, meer met haar doen en ze zal waarschijnlijk wat meer rust krijgen, en vertrouwen in haar soortgenoten.
Zelf heb ik met Flieck gemerkt dat het staan in een kudde met ook oudere paarden, dat ze daar juist erg veel van leert.

Nog even over het voller worden... ze had idd na deze tijd iets voller gekund, Toch is ze wel al vooruit gegaan. Je kunt Sense haar lichamelijke ontwikkeling niet vergelijken met de ontwikkeling van een quarter of paint of haflinger ofzo, simpelweg omdat ze heel anders gebouwd is en daardoor een andere spieropbouw heeft. Bovendien groeit geen enkel paard in de winter net zo goed als van zomers gras.