Endurance KWB Kennismakingsklasse Metel en ik verslag!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Metellica

Endurance KWB Kennismakingsklasse Metel en ik verslag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 13:51

Hallo allemaal,

Metel en ik hebben gister onze aller eerste endurance wedstrijd gereden! En dat hebben we geweten. Ben even heel voorzichtig op mijn stoel gekropen. Heb allebei mijn boven benen helemaal kapot gereden maar o wat is dat de moeite waard geweest.

Gisterochtend kwart over vijf ging de wekker. Geen tijd maar ja, rustig naar stal spullen in geladen en hup naar Kootwijkerbroek. Om acht uur afgesproken met vriendinnetje die mij die dag alles zou uitleggen omdat ik een groentje ben op dat gebied. Paard van de trailer en op naar de keuring. Alles was prima behalve het loopje want hij was rechtsvoor een beetje gevoelig. Dus een B voor de locomotie. We mochten wel starten. Toen nog heel even gewacht en daarna opgezadeld. Inmiddels liep hij zich al weer lekker op te fokken en ik stond een beetje verbaasd te kijken wat er nou allemaal gebeurde. Ik dacht laat alles maar gewoon over mij heen komen dan komt het vanzelf goed. Vijf min voor de start ons gemeld bij de start en toen even gewacht tot we mochten. Metel intussen vrolijk steigerend en ik maar denken straks heb je niet meer zoveel praatjes.

Toen mochten we eindelijk starten. Eerste stukje in stap want er stonden nog een boel trailers geparkeerd langs het eerste stuk. Eenmaal in het bos het tempo in draf. Eerst wat rustiger en later met een behoorlijk tempo. Tot het eerste groompunt was metel natuurlijk lekker druk maar daarna werd hij rustig. Hij kon het tempo goed bijbenen en hij liep lekker aan de losse teugel. Wat een prachtige omgeving. Zowel het bos als de hei en natuurlijk die geweldige zandverstuiving. Voor een stadsmens en paard zoals Metel en ik is dit echt een paradijs. Eenmaal op de zandvlakte had ik het wel even moeilijk. Alles had zo'n indruk op mij gemaakt dat ik gewoon even niet meer kon stoppen met huilen. En metel met zijn oren erop lekker een mooi galop tempo. Na zandverstuiving was weer een groompunt. Metel at wel redelijk maar drinken ho maar.

Op naar de P/A, de laatste kilometer voor de P/A ben ik er af gegaan om te stappen. Hij zou zich anders te druk maken en afgekeurd kunnen worden. Gelukkig ging het goed en na ongeveer 7 min kon ik hem al aanbieden. Hij was weer helemaal goed. Toen nog even stukje voor gedraaft voor dat rechter voor voetje en weer een B omdat hij steeds een beetje stijf liep.

Op naar de laatste kilometers. Inmiddels was door de regen, het zadel, en mijn leren stuk in mijn rijbroek de hele achterkant van mijn boven benen helemaal het vel eraf. Het bloedde behoorlijk. Op de laatste 5 km had ik echt veel pijn. Maar ik heb keihard doorgezet en doorgereden. Nog 1 groompunt en de laatste 2 km. Ik moest het uitrijden. Metel was niet meer te stoppen. Hij was wel moe kon ik merken omdat hij niet meer over het pad wilde maar alleen door de berm maar toch bleef hij draven in 1 vlot tempo en kreeg hem ook gewoon niet tot stappen. De idioot, hij heeft echt een karakter waar je u tegen zegt. Weer de laatste kilometer voor de finish er naast gaan lopen. En voor de finish en er snel op.

Meteen aangeboden en weer was alles goed. We moeten nu een half uur wacht voor de nakeuring. Metel netjes afgezadeld en dekentjes op. Ik alles uitgedaan. Ik was helemaal doorweekt. Snel mijn wonden bekeken maar niet te lang gedaan want ik dacht, ik moet nog keuren. Eindelijk droge kleding.

Toen naar de nakeuring alles was weer goed en hij kreeg nu wel een A voor de locomotie. Dus niet meer stijf of wat dan ook.

Toen kwam de trots! Wat was en ben ik blij. Ondanks de eerste keer, regen, kapotte benen en een gekke metel in het begin, hebben we het toch maar even gedaan. Respect voor alle mensen die meer dan 35 km doen. Echt heel knap.

Gisteravond laat nog even metel aan de hand gestapt maar hij stond er fit bij hoor. Gewoon weer even druk als normaal. Ga zo naar de stal om naar hem toe te gaan. Hij staat buiten en de staleigenaar vond hem nog net zoals anders.

En hoe het met mij gaat? Ik leef als nooit te voren en barst van de spierpijn en mijn benen zijn stuk maar o wat een ervaring. Op de naar de volgende x!!!

carola

Re: Endurance KWB Kennismakingsklasse Metel en ik verslag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:03

Haha, wat een leuk en enthousiast verslag! Enneh, je gaat je startkaart dus aanvragen? Was het niet zo dat als je dat binnen 2 weken doet dat de winstpunten van deze wedstrijd dan nog meetellen?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:18

Wat een doorzetter ben je! Knap hoor!

Carola dat wás inderdaad. Dat geldt sinds vorig jaar niet meer.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:25

petje af hoor voor jou en je paardje.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:35

Knap hoor. Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Ik zou het ook zo graag willen doen. Ik heb gehoord dat je niet endurance mag starten met sporen of een dressuur zweep. Klopt dat?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:38

Inderdaad geen sporen. Zweep mag max 90cm zijn.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:15

leuk verslag en de kilometers wennen wel hoor. Maar wel even goede kleding verzorgen dat scheelt een hoop. En al verslaafd???

het drinken komt wel hoor en helemaal met dit weer doen ze dat al helemaal niet snel

ozzie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:42

Oh meid, helemaal top. Zat met kippenvel je verslag te lezen. Ik mag over 2 weken mijn eerste kennismakingsrit gaan doen. Hoop op beter weer en minder kapotte benen, maar voor de rest zou ik zo voor je rit tekenen. Helemaal top en je mag zeker trots zijn op je paard en op jezelf. Helemaal goed. Heb je je startkaart nu aangevraagd en ga je vaker of hou je het bij één keer per jaar? Volgens mij als je het eenmaal een keer gedaan hebt ben je eraan verslaafd!! Nogmaals gefeliciteerd helemaal goed!! Haha!

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:52

Hahahaha, weert een verslaafde erbij!!
Ik heb gisteren de 70 km gereden en de omstandigheden waren heel zwaar. Dat hoort ook bij endurance hè! Al hou ik zelf echt NIET van regen!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 17:45

Goed gedaan hoor Go jij! Go jij! ....startkaart komt er wel?

Vorig jaar heb ik na onze kennismakingsklasse ook zo´n spierpijn gehad, heb een week bijna niet kunnen lopen Clown
Weet dus helemaal hoe je je voelt, maar ook je trots herken ik zeer zeker Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 18:02

Gefeliciteerd! Leuk verslag zeg.

Jammer dat je je zo door gereden hebt, maar toch goed doorgezet en een leermoment voor de volgende keer.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:43

Wat een geweldig verslag van jou! Mijn eerste keer was voor mij ook erg afzien, maar toch vond ik het ook zo leuk dat ik dit jaar voor het vijfde jaar ga starten! Ga je nu een startkaart aanvragen en dit jaar nog vaker starten? Je bent in elk geval wel een goede doorzetter met je doorgereden plekken en wel super dat je paard geen last van de rit heeft gehad!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 09:13

heerlijk verslag!

gelijk een pittige ervaring met dat verschrikkelijke weer en je benen kapot Ach gut
maar je hebt hem toch maar uitgereden en je paard deed het super

ik ga 30 maart mijn eerste rit rijden dus ben ook erg benieuwd Nagelbijten / Gniffelen

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 12:13

ook mijn eerste rit was een drama. Splash was alleen maar met andere paarden bezig om ze in te willen halen dus alleen maar dribbelen. Ik zelf had mijn kont goed opergereden. Maar ook ik ben verslaafd

Metellica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 13:23

Gisteravond kon ik dan eindelijk naar mijn paardje toe. Hij had al heel de dag lekker vrij kunnen bewegen in de paddock gelukkig. Heb hem even geborsteld en hem even goed gecheckt op kleine dingentjes maar kon niets vinden. Toen even gelongeerd. Hij was echt heel fit. Meteen met aangalloperen bokken en staart erop! Dus hij heeft er totaal niet onder geleden. Echt helemaal top. Ik ga zeker een startkaart aanvragen want ik wil dit zeker nog eens doen.

Met mijn benen gaat het wat minder. Vanmorgen toch even snel langs de dokter gereden want ik had echt veel last. Heb nu antibiotica zalf omdat het toch ligt onstoken en ik mag 2 dagen niet bukken en tillen omdat het anders open kan schieten! Waar een ritje al niet goed voor is Knipoog

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 13:29

leuk verslag! fijn dat het goed is gegaan, sterkte met de spierpijnen!! Balen dat je nog zo'n last van je benen hebt zeg...

ik ga 31 mei voor het eerst een kennismakingsrit meedoen..... dus jouw tip, beter geen rijbroek met leren stukken?

Metellica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 13:38

Nee inderdaad beter van niet met leren stukken. Tenminste in mijn geval dan. Ik ga volgende keer toch maar even op zoek naar een goede endurance broek. Weer wat geleerd haha

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:22

er zijn er volgens mij die weer wel met lerein inzet rijden maar dat moet je zelf ondervinden. Als je traint

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:24

maar wie traint er nu in de stromende regen?
ik denk dat dat een heel verschil geeft of iets lekker zit of juist gaat schuren

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:34

de endurance ruiters trainen echt wel in stromende regen hoor. Vergis je niet. De meeste hebben niet eens een bak tot hun beschikking en gaan toch trainen. Als ik een training heb staan en het regent ga ik ook gewoon. Ben zelfs vleden jaar buiten geweest toen ineens een weer alarm werd afgegeven. Dat was wel minder hoor.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 18:14

Whoehahahaha, ik train regelmatig in de stromende regen, anders kon ik de helft van mijn trainingen wel niet door laten gaan!

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 09:20

Metellica schreef:
Nee inderdaad beter van niet met leren stukken. Tenminste in mijn geval dan. Ik ga volgende keer toch maar even op zoek naar een goede endurance broek. Weer wat geleerd haha

Wat een doorzetter ben je zeg! De echte endurance spirit! En fijn dat je paardje zich zo goed voelt!

Leer kan inderdaad wel zorgen voor wrijving als het nat is, en dan wrijft je hele been open (bij meeste mensen de knie) Bovenbeen hoor ik niet zo heel veel (AU!).

Goede kleding is 1 ding (en zijn diverse rijbroeken op de markt) maar let ook op je manier van rijden en of je daar misschien iets mee kan doen. Als je huid straks dicht is kan je het ook wat af gaan harden met zout water, want nu is het natuurlijk nog een poosje extra gevoelig.

Metellica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 13:43

Ik wil zowiezo als ik hier mee door ga een ander zadel die ook wat comfortabeler zit dan een dressuur en een andere broek want dit wil ik niet meer. Wie zijn billen brand moet op de blaren zitten is voor mij nu wel van toepassing. Heb echt nog pijn. Iemand tips voor goede broeken en eventueel fijne zadels??

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:22

ik rijd zelf met een dressuur zadel een kiefer en een fietsbroek van de lidl. Heerlijk rijden zo

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:56

heb je dan ook nog iets op je zadel? gelseat of bontje ofzo?