[SGW] Beginnen met SGW hoe/ waar/ wat etc? *TIPS*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lady_Daniels

Beginnen met SGW hoe/ waar/ wat etc? *TIPS*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 20:28

Hallo Allemaal,

Ik heb een paard van 1.65 die gek is op springen. Dressuur vind ze ook leuk hoor maar ik merk dat ze er van geniet om af en toe een hindernisje te springen.
Nou leek het me leuk om met haar (on officeel) dit voorjaar en zomer een aantal oefencrossen of oefen spring parcoursjes te doen.
Ik denk nl. dat zij het ook harstikke leuk gaat vinden om over boomstammen en andere rare objecten te springen en mij lijkt het natuurlijk ook leuk.
Nu komt mijn vraag; Hebben jullie tips? Opmerkingen etc?
Voor deze beginnende combinatie...
Een springzadel heb ik een hoofdstel met mexicaanse neusriem ook en een borsttuig komt eraan.
Nu zit ik nog even in mijn maag met de bescherming van de benen
Kan dat BV met gewonen peesbeschermers en strijklappen? En hoe zit het met die hoge dingen waar zijn die voor?
En waar moet je opletten bij het kopen van een body protector? ETC.
Kortom help mij Pling

gr_roos

Re: Beginnen met SGW hoe/ waar/ wat etc? *TIPS*

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 20:50

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 21:08

GvdT schreef:
Mexicaanse neusriem is imo niet noodzakelijk voor crossen.
Ik zou eerst de boktwiki eens doorlezen en als je dan nog vragen hebt kan je ze altijd stellen.

Idem voor een borsttuig. Als je zonder kan is dat toch fijner.

Verder is de boktwiki een goeie en de met zorg samengestelde FAQ op dit forum. Knipoog

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:55

ga eerst eens met iemand mee die al crosst. Dan krijg je een stortvloed aan informatie. Het is 3 sporten ineen en bij het cross gedeelte zelf krijg je aardig nog wat spelregeltjes eroverheen.
In de cross-been beschermers zitten plaatjes waardoor het paard goed is beschermd bij het aanstoten van de hindernissen.
springschoenen zijn zeker aan te raden!
Ik heb mijn eerste crossjes met alleen peesbeschermers gereden, ik wilde eerst kijken of ik het wel leuk vond voordat ik alle zooi ging aanschaffen.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 19:42

Dat hoofdstel heb ik ook niet gekocht omdat mijn paard meer druk op de neus nodig had maar omdat ik het leuk vond staan en ik snap wel dat je ook zonder kunt!
Wat die bescherming betreft wil ik ook niet meteen alles gaan kopen.
Maar als het echt nodig is zou ik het wel doen.
22 maart heb ik me opgegeven voor oefen springen daar is ook instructie bij en in Juni wil ik proberen een oefencross te rijden.
Gewoon kijken hoe het gaat proberen kan altijd lijkt me toch?
Het leek me ook goed om een x een training te volgen om kennis te maken en om te oefenen. Alleen heb ben ik tijdens mijn research alleen maar meerdaagse trainingen tegen gekomen en zou het mij meer gaan om een dag misschien hebben jullie hier ook tips voor?
Laatst bijgewerkt door Lady_Daniels op 26-02-08 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:45

Lady_Daniels schreef:
Dat hoofdstel heb ik ook niet gekocht omdat mijn paard meer druk op de neus nodig had maar omdat ik het leuk vond staan

Sorry, maar dat is precies de verkeerde reden om zo'n hoofdstel te kopen.
Een paar crosstrainingen doen is wel aan te raden voor je een oefencross gaat doen.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 19:47

Alsof het zo erg is..
Ze loopt er niet anders door en heeft er geen last van. Ik heb zelfs mijn instructrice er nog naar laten kijken.
Dan is dat toch geen probleem?

Ik heb de Wiki even doorgenomen en ben een stuk wijzer geworden.
Mijn paard heeft alleen achter geen ijzers zijn springschoenen dan nog steeds een aanrader?
En gebruik je die alleen voor of ook achteR?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:28

Dood zal ze er idd niet van gaan, maar goed het hoofdstel alleen maar kopen voor de mooi slaat natuurlijk niet echt ergens op. Onderschat de scherpere werking van zo'n neusriem niet!

Springschoenen zijn zowiezo een aanrader ook al heeft je paard geen ijzers achter. Vangen kunnen ze zich altijd en voorkomen is nog altijd beter dan genezen. Achter vind ik het in principe niet nodig.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 20:47

Wat bedoel je met vangen?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:49

Dat ze met een ruime galoppade met de achterhoeven in de kootholtes terechtkomen of met de achterhoeven de hoefballen raken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:52

dat ben ik qua hoofdstel en springschoenen helemaal met Simmie eens. Wb trainingen, ik begrijp dat jullie nog weinig springervaring hebben? Dan zou ik in jouw situatie beginnen met springles van een instructeur die ook crosstrainingen doet, in jouw regio meen ik iig Michiel Brons(vort?). Dan kun je wat ervaring opdoen en kun je spelenderwijs wat crossdingetjes meenemen.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 21:26

Dat vroeg ik mij dus ook af...
Kun je ergens ook een dag cross training volgen?
Ik wil zowiezo maandelijks een springles gaan nemen voor mij en mijn paardje goed denk ik

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:54

er zijn diverse instructeurs die crosstrainingen geven, alleen of in groepen. Kijk eens in de FAQ of op de wiki voor de link naar wat namen. Maandelijks zou ik persoonlijk wat weinig vinden, zeker als je net begint.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 21:57

1x per 2 weken dan ...
Ik kan moeilijk en elke week dressuur en elke week springles nemen.
Al zou ik willen dat kan ik niet betalen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:59

lastig, want eigenlijk is wekelijks, zeker in het begin, wel fijn. Vraag anders of je iig huiswerk krijgt en mss is er iemand op stal die wat kan meekijken.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 22:39

Bij mij op de stal staan alleen maar mensen die recreatief rijden dus dat wordt moeilijk...
En dat huiswerk is wel een idee.
Ik heb net ook een springstal uit de buurt gemaild met de vraag of het mogelijk is instructie bij hun te volgen...
Om de week springen en dressuur zou ook nog een optie zijn...

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:22

Simmie schreef:
Dood zal ze er idd niet van gaan, maar goed het hoofdstel alleen maar kopen voor de mooi slaat natuurlijk niet echt ergens op. Onderschat de scherpere werking van zo'n neusriem niet!

Springschoenen zijn zowiezo een aanrader ook al heeft je paard geen ijzers achter. Vangen kunnen ze zich altijd en voorkomen is nog altijd beter dan genezen. Achter vind ik het in principe niet nodig.

Nog een kleine aanvulling: ik kon mijn paard moeilijk houden in de cross en tijdens de dressuur moeilijk rond rijden. Toen ben ik met een mexicaanse neusriem gaan rijden (niet eens heel strak vastgemaakt). Deze werkt zoals Simmie zegt best scherp in, ik merkte gelijk resultaat! Pas op dat het niet in je nadeel werkt! (dat hij/zij er juist van terugkomt/opstandig wordt)

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 12:42

Thanx voor de Tip!
Ik rijd er ook niet dressuur matig mee. Komt nu misschien 1x per maand voor dat ik haar met dat hoofdstel rijd.
Overigens in de dressuur wedstrijden is een mexicaanse neusriem toch niet toegestaan?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:43

jawel, dat mag.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 22:30

Eerst eens trainingen gaan kijken en zelf gewone springlessen gaan volgen voordat je gaat oefencrossen.
het is voor jullie allebei nieuw, dan is het best handig als je zelf al wat gezien hebt, en als je je paard dmv een springles een beetje vertrouwd maakt met hindernissen. Een cross hindernis ligt toch vast.

Mexicaanse neusriem om het mooie vind ik geen goed plan. Mijn paard heeft er ook 1 omdat ik niet genoeg controle had met een gewone neusriem. Met een mexicaan gaat t al een stuk beter.

En veel kijken en luisteren. Als er een crosstraining in de buurt is ga maar een hele dag daar luisteren wat een instructeur zegt en kijk wat er gebeurd. leer van andermans fouten. Daar pik je ook heel veel van op!

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 22:56

Weet iemand misschien waar in Zuid Holland je een x kan mee kijken met een training?
Of waar je goeie springles kunt volgen?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:39

ik zou eerst eens gewone springles nemen voordat je gaat crossen.
vraag in de buurt rond wat een goede springinstructeur is. hij kan je vast wel vertellen wanneer je klaar bent voor crossles.

onderschat crosswedstrijden niet. het is belangrijk daar goede begeleiding bij te hebben.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 15:16

Nogmaals zijn er nog mensen die iemand in de regio zuid of noord holland weten?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:56

Lady_Daniels schreef:
Nogmaals zijn er nog mensen die iemand in de regio zuid of noord holland weten?

Er is al een handige tip gegeven:

Lielle schreef:
er zijn diverse instructeurs die crosstrainingen geven, alleen of in groepen. Kijk eens in de FAQ of op de wiki voor de link naar wat namen. Maandelijks zou ik persoonlijk wat weinig vinden, zeker als je net begint.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 13:39

Die namen heb ik al gegoogeld (is dat een werkwoord Knipoog )
Ik heb nu via marktplaats een advertentie voor instructie gevonden en daarop gereageerd even kijken wat daaruit komt