[END]scheren??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

F3nn3

[END]scheren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 13:52

hallo,

omdat 16 maart onze eerste Endurance rit alweer begint zit ik tot nu toe nog met een probleem. mijn pony is nog lang niet uit de haren. maar hij zweet wel snel omdat het met dit weer al gauw te warm is. overigens is zijn conditie prima, dus daar ligt het niet aan. Is het nu verstandig om hem (gedeeltelijk) te scheren?

groetjes.
Laatst bijgewerkt door Djilna op 26-02-08 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd

Nina_rex

Re: scheren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:23

Je kunt het weer nog even afwachten, misschien wordt het rond 16 maart opeens nog heel koud.
Maar anders zou ik hem inderdaad gedeeltelijk scheren. Ja Doe ik ook altijd in de winter, en voor Helchteren gaat er vaak nog wat extra eraf (tot nu toe was het dan steeds best wel warm).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:33

Ik zou hem nu niet meer scheren, veel paarden zijn al aan het verharen dus dan is scheren ook niet nodig.
Als je nu nog scheert heb je de kans dat je de zomerharen die al doorgekomen zijn ook meescheert en dan komt je paardje deze zomer niet meer mooi glad in de vacht. Als je hem had willen scheren had je het eerder moeten doen, je weet toch al wel langer dat je die wedstrijd hebt?
Bovendien gaat het met endurance toch meer om uithoudingsvermogen en niet om een super inspanning. Ik zou het gewoon zo laten als ik jou was, je komt er echt de wedstrijd wel mee door.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:35

Merk je vaak niets van in de zomervacht en zo wel zou mij dat eigenlijk niets uitmaken Knipoog Maar ik zou de weersvoorspellingen afwachten wat betreft de temperatuur. Maart kan het vriezen maar ik heb ook wel eens 21 gehad..

En anneliesdj, ze krijgen het anders wel èrg warm tijdens zo'n rit als het ineens 16 a 21 graden is en met zo'n vacht. Scheren kan dan wel 5 tot 10 hartslagen pm schelen..

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 14:38

dus het beste kan ik nog wachten tot begin maart en dan kijken naar de weersvoorspellingen. als het de temperaturen van nu zijn. (gedeeltelijk) scheren. en dan savonds de deken op?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:41

Met de temperaturen van nu (max 8 a 10 graden) zou ik dus niet scheren. Pas als de voorspellingen naar de 15 graden of meer gaan..

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 14:52

ok:) hartelijk bedankt. ik zal in iedergeval hard door blijven poetsen:P kijken of die haren er misschien toch uit willen:)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:40

Djilan schreef:
En anneliesdj, ze krijgen het anders wel èrg warm tijdens zo'n rit als het ineens 16 a 21 graden is en met zo'n vacht. Scheren kan dan wel 5 tot 10 hartslagen pm schelen..

Maar het is toch niet zo dat je door die 5 slagen niet door zo'n vetgate komt?? Daarbij wist ze toch al langer dat ze die wedstrijd had, dan had ze beter eerder kunnen scheren.
Overigens zijn vrijwel alle paarden al aan het verharen dus waarschijnlijk begint die van haar er ook wel snel mee.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:53

Maar daar gaat het toch ook niet alleen om? Hoe warmer het paard het heeft hoe meer het moet zweten om die warmte kwijt te raken. Dus door je paard dan gedeeltelijk te scheren wordt het paard gewoon minder warm. Het gevolg daarvan is dat de hartslag lager blijft.

Maar goed ik heb ervaring met koudbloedpaarden (Fjord, IJslanders) die dus nog wel worden geschoren in het voorjaar omdat die zo'n mega vacht hebben waar ze echt last van hebben. Maar die zijn dan de hele winter al gedeeltelijk geschoren en worden in februari/maart nog eens geschoren.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:09

Mij zou het niet boeien dat ie niet "mooi" door zijn zomervacht komt. Het niet te warm hebben vind ik belangrijker.

Gewoon hals en borst scheren vlak voor de wedstrijd!! Als ik zou starten 16 maart had ik ook geschoren.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:45

Ik heb nu al een jaar of 3 achter elkaar in maart nog (opnieuw) geschoren, en nooit iets gezien in de zomervacht hoor. Knipoog Als het zo rond de 15 graden of hoger is, en je paard zit nog goed in de vacht, dan doe je hem een heel groot plezier door een stukje te scheren.

Als je paard al nieuwe vacht aangemaakt heeft (die van mij nog helemaal niks, zie ik in de stukken waar hij nu ook al geschoren is), en die wordt een beetje meegeschoren, so what dan groeit die gewoon weer bij. Net zoals wanneer je paard een wondje heeft gehad of een stukje weggeschoren voor bijv. een injectie.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:49

ik had het laatst ook gevraagd of ik mijn pony nu nog kon scheren (ze was al 1x geschoren maar dr haren worden nu tog wel weer wat lang) maar mij raadde ze het ook echt af omdat in de ze dan in de zomer niet meer zo mooi in de vacht zit ..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 17:16

Bij Anouar is alleen z'n hals geschoren. Dat scheeld echt al enorm qua zweten. Ik wilde hem niet helemaal scheren omdat hij 24/7 buiten staat (wel met deken) Ik heb gewoon eerst dit geprobeerd, er kon altijd nog meer af. Maar dat was niet nodig.
Op z'n borst loopt het in een punt, langs het borsttuig zegmaar.
Afbeelding

Edit: typfoutje
Laatst bijgewerkt door Lenneke_ op 19-02-08 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 17:19

misschien is dat ook wel een goed idee ja. was anders ook aan het denken aan het dekenmodel. omdat mijn pony ook bij zijn buik en borst veel lange haren heeft.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 17:52

__KELLY schreef:
maar mij raadde ze het ook echt af...

Wij is/zijn "ze"? "Ze" kunnen veel zeggen. Knipoog

Rex krijgt in de winter altijd een streep over zijn schouders, zijkant en achterhand, en de helft van zijn hals gaat eraf. De rest laat ik eraan zitten, omdat hij 24/7 buiten staat (meestal wel met deken). In het voorjaar gaat dan de hele hals eraf, die streep weer plus nog de onderkant van de buik erbij. Hij is in juni pas zijn wintervacht helemaal kwijt, dus wel fijn als hij voor die tijd toch lekker af kan koelen onder het rijden. Knipoog

Foto's van zijn voorjaarslook (toevallig ook in Helchteren, 2 jaar geleden):

Afbeelding

Afbeelding

En in wintertenue:

Afbeelding Afbeelding

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 17:57

zoiets bedoelde ik dus ook voor mijn pony:) bedankt Nina_Rex! ik heb nog een deken liggen op stal (van vorig jaar) maar omdat hij zomereczeem heeft deze winter even de deken afgelaten zodat zijn haar goed kon aangroeien. maar het is nu net een teddy:) ik denk dat dit voor valesco de beste optie is. eerst ff het weer afwachten:)

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:33

Die van mij is ontzettend aan het verharen, vandaag weer een halve emmer aan haar eruit gehaald Nagelbijten / Gniffelen . Lijkt wel of ie het voelt dat ie half maart wedstrijd heeft Clown

Serieus: hij is al goed kort in het haar op borst en hals en dat hebben we precies nodig Lachen

Als je paard heel dik in haar zit, zou ik scheren overwegen, maar dan het "race model" (zo noem ik dat Tong uitsteken ) zoals hierboven bij Nina_rex.

Succes!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:54

Anouar laat nog geen haartje los

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 22:36

ik ben nu idd aan het overwegen om het Nina_rex model te laten scheren:P ff aankijken hoe het weer wordt/blijft.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 00:15

Lenneke_ schreef:
Anouar laat nog geen haartje los

Rex ook niet! Starbucks is wel al een beetje in de rui, maar die heeft nog lang geen wedstrijden voor de boeg. Haha!

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:07

Het verschilt erg tussen weide en stalpaarden. Navy laat nog geen haar los, die staat dag en nacht buiten en zit éxtreem in de vacht. Echt enorm. Haar ga ik zeker nog scheren voor KWB.

Sam en Duon laten al wel haren los, die staan 's nachts op stal.

Overigens; ik wist vorig jaar november al dat ik Navy in maart zou starten. Maar dat is voor mij geen reden om tijdens rust al te gaan scheren en moeilijk te doen met extra dekens en kouvatten; dan maar het risico lopen op een minder mooi zomervachtje.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:32

anneliesdj schreef:
Bovendien gaat het met endurance toch meer om uithoudingsvermogen en niet om een super inspanning. Ik zou het gewoon zo laten als ik jou was, je komt er echt de wedstrijd wel mee door.

Daarom is koelen zeker zo belangrijk? Dat heb ik op een dressuur of springwedstrijd nog nooit gezien

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:42

splash heeft al kilo's haar verloren en heeft bijna haar zomervelletje al.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:58

Navy schreef:
Het verschilt erg tussen weide en stalpaarden.

Bij ons dan weer niet; we hebben 4 paarden die 24/7 buiten staan, waarvan er 2 in de rui zijn en 2 nog helemaal niet. Ze hebben inderdaad een flinke vacht, ze hebben wel dekens op, maar als het droog is en het waait niet te hard dan staan ze al snel in hun blote velletje overdag (zelfs de half geschoren Rex).

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:03

En mijn altijd buitenpaard staat nu al 3,5 week 24/7 op stal en laat ook nog maar weinig los. Net als vorig jaar...