[WN] Andere manege..ander paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shorty21

Andere manege..ander paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 12:13

Tjah, het klinkt een beetje vreemd. Maar hier het verhaal:

Ik heb een 6-jarige quarter ( zoon van Personality's Listo en Del Lena Offenbach) die nu ongeveer een 8-tal maandjes onder 't zadel is. En dat gaat vrij goed, op af en toe enkele bokkesprongen na! Hij is erg lief, aanhankelijk, heeft een duidelijk leidende hand nodig, en profiteert snel als hij onzekerheid voelt bij de ruiter. Maar het gaat steeds beter, en we gaan met sprongen vooruit.

Nu ben ik sinds een 3-tal weken van manege verhuisd, dichter bij huis, dus 't komt er sneller van om naar m'n paardje te gaan zonder dat ik een hele namiddag weg ben. ('k Heb ook nog een huishouden met man en peutertje te "runnen", dus kan me niet permiteren om heel de dag weg te zijn Knipoog )

Nu sinds ik verhuisd ben met m'n paard heb ik precies een ander paard..
Hij schrikt van de kleinste dingen en gaat er dan in een rotvaart vandoor, zowel aan de longe als onder het zadel. Hij is heel erg schrikkerig in z'n stal, doet moeilijk als ik hem op de wei wil zetten, heel erg kijkerig. Als er een ander paard in de bak komt, zet hij heel de boel op stelten... Kortom een heel ander paard! Zo erg zelfs, dat er niet deftig meer mee te rijden valt...

Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Omgeving, voedsel, ... ???
Ik weet het even niet meer, en de moed zakt me in m'n schoenen Verdrietig

Shorty

Yv_

Re: Andere manege..ander paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:27

Zo en zo lijkt het me dat een paard even nodig heeft om aan een nieuwe stal te kunnen wennen.

Zijn er erg andere factoren? Zoals bijvoorbeeld nu een buitenbak terwijl die andere stal een binnenbak had? Sommige paarden zijn erg gevoelig qua weersinvloeden...

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:30

Je geeft zelf meteen al aan dat je paardje een gevoelig typje is; zo'n verhuizing kan een flinke geestelijke schok geven voor je paard. Jij hebt je er op voorbereidt, je paardje kan dat niet.
Als hij net wat vertrouwen had gekregen in zn woon- en leefomgeving is dat nu 1-2-3 kompleet op zn kop gezet! Zelfs mensen kunnen daar behoorlijk van in de war raken hoor! Haha!

Zie het positief: gewoon blijven doen, veel aandacht geven, het "goede" flink belonen en het "foute" negeren en vooral niet straffen, daar bereik je niets mee.

Ik moest wel even lachen hoor om je opmerking dat je niet meer "deftig" kunt rijden Cool
mijn eerste reaktie: Ik rij nooit "deftig" maar dat zal wel spreektaal zijn he? Pling

Dus, vooruit met de geit, lekker rijden en niet gaan pietepeuteren, en vooral: erg concequent zijn!
succes ermee!

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:17

Er zijn best wel wat paarden die bv door haver heel erg schrikkerig worden.....en voor de rest sluit ik me bij Dropje2 aan, je weet niet half wat voor impact een verhuizing kan hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:19

Het kan verschillende oorzaken hebben. Nieuwe omgeving is voor sommige paarden erg wennen, andere soort brok of eventueel granen ook.

Shorty21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 13:42

dropje2 schreef:
Ik moest wel even lachen hoor om je opmerking dat je niet meer "deftig" kunt rijden Cool mijn eerste reaktie: Ik rij nooit "deftig" maar dat zal wel spreektaal zijn he? Pling

Haha! Dat is inderdaad spreektaal Clown 'k Ben een rasechte vlaming hè Knipoog

Ik ga inderdaad doorzetten, en de moed niet proberen te verliezen.
Ik kan me ook inderdaad waarschijnlijk niet voorstellen wat voor een impact een verhuizing kan hebben om m'n paard. Ik denk dat ik dus inderdaad geduld zal moeten hebben en hem ondersteunen waar ik kan.

En qua voeding, hij krijgt een mengeling, krachtvoer-haver,... Ik moet bekennen dat ik hier niet echt in thuis ben. Volgens mij krijgt hij nu wel iets meer krachtvoer dan voorheen, dus misschien hem wat minder voer laten geven (voorlopig)? Of is dat geen goed idee?
Oja hij krijgt nu ook kuil i.p.v gewoon hooi, kan dit ook verandering teweeg brengen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:51

haver reageren sommige paarden heel heftig op, terwijl het voor anderen niets uitmaakt. Kuil kan wel degelijk verschil maken!!!!!

Induna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:22

De moed niet verliezen hoor! Dat zou zonde zijn.. En jullie komen er zeker wel samen uit! Knipoog
Misschien lopen er daar op de manege mensen die je wat kunnen helpen? Ook voor het voedsel zou ik het eerst daar wat bespreken, voordat je in z'n voedsel bestand gaat snijden..

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:11

Ik quote even mezelf uit een ander topic. Dit klinkt als eenzelfde soort geval.

De quote komt uit dit topic.

Citaat:
Het klinkt een beetje als wat mijn paard ook had toen hij 4 was; zo op onverklaarbare wijze er keihard vandoor gaan, bokken en opeens heel spooky doen terwijl hij dat eerst niet was.
Klopt het dat hij pas verhuisd is (naar de trainingsstal)? En heeft hij een ander voerregime? Stond hij eerst in het land en nu niet meer?
Als dat zo is zou het kunnen dat het aan een gebrek aan beta-caroteen ligt, zoals bij mijn paard. Dat is een van de weinige stoffen die wel in gras zitten, maar niet in hooi. Het zit ook nauwelijks in de meeste brokken en supplementen ookal zijn die op zich van goede kwaliteit. Beta-caroteen heeft invloed op het zenuwstelsel.
Toen mijn paard het land weer in ging was het binnen een week helemaal over. En nee, dat had niks te maken met hoeveelheid beweging en contacten met andere paarden enzo, want dat bleef allemaal hetzelfde.
Nu geef ik als voer Muesli zonder haver met extra Beta-caroteen van Havens, en dat gaat super. Ook in de winter als er geen gras is.

Ik denk dat dit relatief vaak bij 3- en 4-jarigen voorkomt omdat die na hun eerste jaren in het land opeens op stal gaan en heel anders gevoerd worden.

Misschien kan je hier iets mee.

Ik wil nog even toevoegen dat er in deze periode van het jaar geen caroteen in het gras zit. Het zit echter nog wel in redelijke mate in kuil dat in de zomer van het land gehaald is. Het zit ook veel in wortels, maar dat wist je waarschijnlijk al.
Een eventueel gebrek kun je al na een paar dagen merken.

Mijn paard is nu trouwens 6 jaar, en hij heeft het nog steeds, maar door er steeds rekening mee te houden qua voeding merk je er niets van.

Shorty21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 11:59

yvvv schreef:
Zijn er erg andere factoren? Zoals bijvoorbeeld nu een buitenbak terwijl die andere stal een binnenbak had? Sommige paarden zijn erg gevoelig qua weersinvloeden...

Op dat gebied is er niks veranderd, hij kent zowel een buiten- als binnenbak, en die hebben we nu ook ter beschikking. Wat er wel anders is, is dat er aan de zijkant van de binnenbak stallen zijn, en soms hoor je de paarden wel eens tegen de muur bonken. Daar schrikt hij dan ook van.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:04

Kuil kan ook heel veel invloed hebben op het gedrag van paarden. Mijn paard wordt er ook heel erg hyper van, dan is ze nauwelijks te bereiken, dus rijden kun je dan niet meer, wel erop zitten en sturen, maar niet echt rijden. Gewoon niets mee aan te vangen. Zet je paard eens een week lang op droog hooi in plaats van die kuil, aan het eind van die week weet je of je paard daarop reageert of niet.
En ook het krachtvoer zou ik wat terugbrengen, als de haver los wordt gevoerd, laat die dan voorlopig achterwege. Als het paard dan weer rustiger wordt, kun je altijd nog voorzichtig proberen of het op de haver of op de kuil reageert.
Verder rustig aan met het werk, verhuizen is inderdaad een grote geestelijke belasting voor een paard. Vraag goed bevestigde oefeningen, waarvan je weet dat het geen problemen mag opleveren, dan heeft het paard de kans om weer een gevoel van zelfvertrouwen op die nieuwe stal op te bouwen.

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 21:06

hou er rekening mee dat ze wel 2 maanden nodig hebben om aan hun nieuwe omgeving te wennen hoor. Ik heb het zelf ook gehad, maar wees gerust het gaat over.

Shorty21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 11:43

Hoi

Bedankt al voor alle reacties.

Haver wordt niet apart gevoerd dus dat weglaten is geen optie.
Kuil wordt voorlopig niet meer gegeven aan Listo, hij krijgt gewoon hooi.

Het is wel zo dat de vorige manege waar ik stond was hoofdzakelijk western, en een enkeling die klassiek reed.
Nu is het net andersom... Nu ben ik die ene enkeling Bloos
Het is een manege waar heel veel groepslessen zijn...je weet wel, achter elkaar aanhobbelen, trekken aan de teugels, enz... En 90% van de eigenaars die er staan rijden ook mee in de lessen.

Dus als ik dan de piste in ga krijg ik dus eigenlijk van het begin tot het einde commentaar, en dan in de aard van "ja, die cowboy zal het ons eens tonen hoe het moet" en "Wat wil je dat je paard niet luisterd, als je niet aan je teugels komt" en "Zo joekels van sporen, dat kan toch niet goed zijn", allemaal zo van die dingen...
En op zich stoor ik mij hier niet aan hoor Knipoog , maar waarschijnlijk zit ik er in mijn onderbewuste dan wel weer mee bezig, en dat voelt mijn beesje dan ook weer natuurlijk. Bloos

Quartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:47

Mijn paardje is vorig jaar ook van stal verhuisd en was toen ineens een heel ander dier. Hij was heel druk en schrok ook overal van. Na een paar weken was hij aan zijn nieuwe omgeving gewend en was hij weer de oude. Persoonlijk zou ik liever een stukje rijden naar een stal waar iedereen zijn eigen gang gaat en andere ruiters in hun waarde laten. Het maakt toch niet uit welke tak van paardensport je beoefend. Ik zou niet op een stal willen staan waar ze de hele tijd commentaar zitten te geven als jij aan het rijden bent.

Shorty21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 12:34

Quartertje schreef:
Persoonlijk zou ik liever een stukje rijden naar een stal waar iedereen zijn eigen gang gaat en andere ruiters in hun waarde laten. Het maakt toch niet uit welke tak van paardensport je beoefend. Ik zou niet op een stal willen staan waar ze de hele tijd commentaar zitten te geven als jij aan het rijden bent.

De stal waar ik stond met m'n paardje is in Eede, ik woon in Sluiskil. Dat is dus meer dan 40 km rijden (!!). Ik stond daar voor 170 euro in de maand, nu is er een andere eigenaar sinds januari en is het stalgeld 195 euro. Op zich nog niet zo heel erg veel. Maar als je daar de benzine bij optelt die ik wekelijks moet tanken wordt het toch wel een dure aangelegenheid. En ik rij dan ook nog eens met een dodge RAM, en die rijdt dan ook nog eens niet goedkoop Clown

De manege waar ik nu sta is zo'n 20 km rijden en daar sta ik voor 160 euro per maand. Dus dat scheelt me financieel een heel pak! En aangezien ik momenteel (nog) geen vaste job heb komt dat wel goed uit. Bloos Ik heb er zelf vroeger nog leren paardrijden, dus ik ken er wel veel mensen. En de mensen die ik ken van toen die hebben geen commentaar hoor. Het zijn de mensen die ik me niet kennen, en dus ook niks weten van de rijstijl die ik beoefen. De staleigenaar zelf is een hele leuke man waar ik al erg veel plezier mee heb gehad.
Gisteren heeft 'ie me ook geholpen met m'n paardje aan de longe, enz... Kortom, op dat gebied heb ik niks te klagen hoor. Haha!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:52

Wat een bedragen zeg. Daar kun je hier alleen van dromen! Stallingen hier in de omgeving zitten stuk voor stuk op om en nabij de 240 euro in de maand!

Maar wat betreft je paardjes gedrag. Even volhouden. Hij heeft vast gewoon last van het verhuizen. Het ene paard kikt er niet om en het andere is echt weken van slag. Gewoon zo veel mogelijk routine er in proberen te krijgen dan zal hij er het snelst overheen zijn. Die twee van mij krijgen enorm "klit" gedrag bleek vorig jaar toen ze van stalling verhuisden. Alle "hel" brak los als de een de ander 3 tellen niet zag. Maar dat was ook binnen een paar weken weer over.

Tja en opmerkingen over hoe je rijdt en dingen aan pakt, daar zul je mee moeten leren leven. Dat is het "kruis" van de westernruiter. Knipoog Knipoog Knipoog Haha!
Gelukkig heb je ook een boel mensen om je heen die wel weten waar je mee bezig bent. Zodra je paardje weer gewend is aan zijn nieuwe omgeving en je echt kunt gaan laten zien wat jullie kunnen dan verstomd dat commentaar vanzelf Cool

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 11:32

Shorty, mag ik vragen.. Sta je nu in Biervliet dan?
Kan me niet voorstellen dat ze daar zulk commentaar geven eigenlijk.. Bloos Aangezien er een bokker gestaan heeft die er samen met nog een paar gewoon westernlessen volgden daar..Er kwam dan iemand daar om les te geven..

Iig, laat je Listo eventjes lekker wennen! Veel advies is al gegeven.. Lachen
Laatst bijgewerkt door Cer op 08-02-08 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: stalnaam verwijdert

Shorty21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 21:22

Sita_ schreef:
Shorty, mag ik vragen.. Sta je nu bij Resy op Equus in Biervliet dan?
Kan me niet voorstellen dat ze daar zulk commentaar geven eigenlijk..

Nee hoor, nog nooit van gehoord trouwens. Knipoog Ik sta in een manege in België, waar ik zelf vroeger nog heb leren paardrijden. Het is op zich een leuk plekje hoor, maar je hebt altijd mensen die denken dat ze overal in kunnen meepraten, en die denken te weten waarover ze't hebben Haha!

Maar zoals Adrienne al zei..."Dat is nou eenmaal het kruis van een westernruiter" Haha! Haha!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:26

Ah oke, nee maar ik had gehoord dat er iemand van Eede naar Biervliet was verhuisd dus ja, zou kunnen.. Knipoog
Maar zulk commentaar is inderdaad niet leuk.. Maar gelukkig stoor je je er (nog) niet aan.. Lachen

Shorty21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 09:19

@ Sita: Wie bedoel je dan? Misschien ken ik 'm wel. 'k Ben niet nieuwsgierig hoor, maar ik weet wel graag vanalles Knipoog Het gaat 'm trouwens wel over HC Primeur in Eede.

Voor de rest begint het een beetje te vlotten met Listo. Ik merk sinds hij van de kuil "af" is wel degelijk verschil. Op stal is hij toch al een beetje rustiger. Nog niet helemaal, maar 't is wel al beter.
Onder 't zadel valt het op zich redelijk mee. Ik probeer nu wel zoveel mogelijk te rijden als de bak vrij is, dus zonder andere ruiters. Zodat we't "rijk alleen hebben" zeg maar Knipoog Dan zit ik ook meer vertrouwd, eerlijk gezegd. Eens Listo de piste een beetje kent en vertrouwen krijgt rijden we wel samen met de anderen.
En ondertussen gaan we gewoon rustig door en proberen we de draad weer op te pakken... Pling

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 09:42

Fijn om te horen dat het ondertussen beter gaat.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:16

Shorty21 schreef:
@ Sita: Wie bedoel je dan? Misschien ken ik 'm wel. 'k Ben niet nieuwsgierig hoor, maar ik weet wel graag vanalles Knipoog Het gaat 'm trouwens wel over HC Primeur in Eede.

Er is toch maar 1 manege in Eede, daar kom ik regelmatig. Ben daar oa vorig jaar ook wedstrijd gestart.. Lachen
Kweet niet wie dr verder weg is daar, maar had t van horen zeggen dat er iemand van Eede naar Biervliet ging.. Dus zodoende..

Shorty21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 09:52

@ Sita: Ik heb werkelijk géén idee hoeveel maneges er in Eede zijn Koe
Kende er ook verder de weg niet, gewoon naar de manege en terug...haha! Maar goed, mag diegene dan happy zijn in Biervliet! Haha!

Ondertussen gaat 't redelijk met mijn knolletje. Er is 1 ding héél erg verandert onder het rijden..
Toen ik nog op de andere stal stond dan durfde hij wel eens "weg rennen" tijdens het rijden. En dat ging dan gepaard met van die bokkesprongen waarbij ze met de 4 voetjes tegelijk van de grond gaan. En dat duurde dan ook wel even, tot ik hem op cirkel kreeg. Dan was hij weer rustig en kon ik gewoon verder rijden. Hij deed dit voornamelijk als ik bv. in stap of draf op cirkel ging en de cirkel kleiner maakte en meer stelling vroeg. Doordat hij nog erg stijf is (vooral op de rechterhand) ging hij zich dus verzetten als hij "niet verder kon", zeg maar.

Nu doet hij dat minder, maar... Nu gaat hij tijdens het galopperen op rechte lijnen ineens heel hoog bokken...Altijd maar 1 keer, maar wel gemeen...want ik heb toch al een paar keer bijna in z'n nek gezeten.. Boos!
Ik dacht dat hij ergens pijn had ofzo, dus heb ik de DA laten komen. Maar die kan niks vinden. Ik rijdt ook nog steeds met hetzelfde zadel, enz... Dus qua optoming is er niks veranderd.
Ik "vraag" ook nog niet veel tijdens de galop, ik zet geen druk op de teugels, zit gewoon goed in m'n zadel en zodoende "regel" ik bij wijze van spreken zijn snelheid. (Je snapt wel wat ik bedoel..).
Dus geen idee waarom hij dit doet...

Wat zou de oorzaak hiervan kunnen zijn?

Shorty21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 15:52

Niemand die hierover een mening heeft?

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 16:10

niet echt een mening, rijtechnisch maar wel een vraag voor je, merkte je verschil tussen kuilgras en daarna hooi voeren??

Bij voorbaat dank