[WN] [RT] bokken bij aanspringen galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AstraGirlie

[RT] bokken bij aanspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 12:59

Ik heb Rocky (een 6 jarige Paint ruin) nu 3 weken, en alles begint beter te gaan qua rijden, alleen 1 ding niet.

Overdag kan ik zoveel overgangen maken naar galop als ik wil, hij blijft onder controle.

Maar vraag ik het s'avonds met de lichten van de piste aan, en na longeren ook, dan begint hij te bokken en stormt hij ervan door. Ook stilstaan lukt dan niet meer, dan begint hij lichtjes omhoog te komen als ik hem vanvoor begrens; echte hittepit dus.
Ik merk wel dat hij dan ook dribbelig en overactief is die dagen.
Ik longeer hem dan een halfuur op voorhand, hierbij bokt hij niet, en laat hem rennen zoveel hij wil elke avond...
Het is enkel bij de overgang naar galop, niet bij draf of stap...

Overdag is er dus geen enkel probleem,
hij heeft vroeger wel altijd in een binnenpiste gereden geweest.

Wie heeft tips?

DubbelFun

Re: [RT] bokken bij aanspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:06

's Avonds niet gaan rijden Knipoog

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 13:07

Lastig als je fulltime werkt Knipoog Jammergenoeg kan ik alleen in het weekend overdag rijden...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:08

En is het zonder licht té donker in de bak.
Het zou nl aan het soort licht kunnen liggen.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 13:12

Ja, dat denk ik ook, of aan de schaduwen misschien.
Maar dan vindt ik het raar dat hij het bij het grondwerk en longeren niet doet s'avonds...
Zonder licht is het pikkedonker bij ons ja....
Ofwel is hij gewoon zo superactief na een dag niets doen, dat al die energie dan explodeert...met mij erop...

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:12

Ik kwam toevallig langs dit topic, rijd zelf geen western, maar misschien kan ik je helpen want ik heb er 2 die dit ook doen.

Als eerste, longeren heeft geen enkele zin, deze paarden die dit doen zijn vaak dieseltjes, en die laat je dan alleen maar meer op gang komen, hoe meer beweging hoe drukker ze worden. Aan het werk moeten ze, rondjes rennen is geen werken voor die paarden .
Ik zelf heb er voor gekozen met stemcommando's te werken (maar dit is gebruikelijk in het western toch?) bij het halthouden en de galop. Bij het halthouden is dit heel nuttig omdat ik er dan van voor niet teveel aan hoef te zitten, want je kunt blíjven trekken, daar worden ze alleen maar drukker van. Als het op sommige dagen echt erg is dat ze niet stil wil blijven staan, laat ik dit ook zitten, want als je eenmaal begint met 'vechten'...
Ik heb het bokken in galop opgelost met gewoon stoïcijns doorgalloperen, terugnemen, aanspringen, terugnemen, aanspringen,terugnemen en op die manier. Ik heb niet gereageerd op het bokken, omdat dat juist is wat ze wil, die reactie. Als ze wat hard gaan gewoon op de volte draaien, dat remt af, en nogmaals, trekken heeft geen zin.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, als jullie het helemaal anders aanpakken ook goed, dit heeft voor mij gewerkt Haha!.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:03

Dan moet je hem gewoon weer terug nemen en weer opnieuw aanspringen.
Trouwwens een bekend probleem mijn paard deed het eerder ook, en heel soms nog wel eens

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:07

Persoonlijk zou ik niet stoppen met 's avonds rijden. Dat vind ik weglopen van problemen. Blijf je eigenlijk goed zitten in die bok? Zoja zou ik het gewoon negeren.... Ik ben niet voor het straffen van een bok, omdat je vanzelf meestal te laat kunt reageren. Je paard voelt meer dan je denkt. Hij voelt zelfs wàt je denkt.

Het is uiteraard makkelijk gezegd.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:36

Musetta schreef:
Je paard voelt meer dan je denkt. Hij voelt zelfs wàt je denkt.

Euh.. je bedoelt dat niet letterlijk, neem ik aan?

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:51

sflj schreef:
Musetta schreef:
Je paard voelt meer dan je denkt. Hij voelt zelfs wàt je denkt.

Euh.. je bedoelt dat niet letterlijk, neem ik aan?

Nou soms denk ik ook dat mijn paard voelt wat ik denk !
Hij reageert vaak al vlak voordat ik het woordje gezegd heb Verward

Paarden zijn heel erg goed in het aanvoelen van dingen dus het kan zijn dat je onbewust al een houding aangenomen hebt. Of dat je onbewust iets doet (spannen, met spoor prikken, bovenbenen knijpen e.d.) waarop jouw paard zo fel reageert.

Het kan ook aanstellerietus zijn en dan zeg ik negeren die bokken en (stevig) doorrijden alsof er niks aan de hand is.

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 17:40

Paarden zijn net als paranormaal begaafde mensen, vind ik zelf. Knipoog

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 19:16

Bedankt voor de tips!
Ik kan de bokken wel uitzitten, maar dan verlies ik wel de controle en gaat hij sneller en sneller tot ik hem uiteindelijk in een hoek laat remmen. Ik heb gisteren avond eens geprobeerd met steeds aanspringen, paar passen, en trug, en ik moet zeggen, dat ging goed! Maar vanaf ik dan de cirkel ging verruimen dan versnelt hij weer en bokt.
Nu zondag rij ik weer overdag, dan volgt de proef Lachen

Longeren heeft idd geen zin, hij staat zo goed getraind dat idd alleen drukker en drukker wordt...

Stemcommandos probeer ik ook goed op te volgen, alleen mag ik iets luider ijn denk ik, hehe

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:22

Musetta schreef:
Paarden zijn net als paranormaal begaafde mensen, vind ik zelf. Knipoog

Ze weten inderdaad letterlijk wat je denkt. Net als dat je op een sprong af gaat, jijzelf vind hem eng, 9 van de 10 keer weigerd je paard, zeker weten. Ja
Denk gewoon doorgaloperen, pony die ik veel rij bokt ook met aanspringen in galop, maar die doet dat ook overdag. Raar.. Scheve mond
Misschien hem overdag de stal uit laten?

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 19:39

Hij staat de hele dag in een grote wei waar hij zich volop kan uitleven, en hij krijgt ook maar 2 scheppen krachtvoer per dag en veel hooi, dus daar ligt het niet aan.

Ik probeer het zeker met de overgangen verder.

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:25

Heb je al eens contact op genomen met de trainer bij wie jij hem gekocht heb.
Vertoonde hij daar ook dat gedrag en hoe ging hij dat dan oplossen?
Succes ermee.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 09:37

Ja, en zei zeggen dat het waarschijnlijk door de schaduwen of het licht komt, aangezien hij altijd in een binnenpiste is gereden.
Daar deed hij het niet.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 11:25

Mijn paint bokt ook af en toe.
Hij deed dit vooral met aanspringen in galop. Dan valt ie vaak ook nog eens op verkeerde been.
Ik voel wel een bok aankomen of wanneer ik m waarschijnlijk kan verwachten. Zodra hij begint pak ik de binnenteugel op/omhoog en zet m op een hele kleine volte. Als het me nog lukt geef ik gelijk een spoortje. Moet zeggen.. is gelijk over.
Ook bokt ie met galopje in het bos, maar neem aan dat dat vreugde is ofzo... (hoop t maar)

Ik heb vanwege omstandigeheden met de hond.. ruim 3 mnd niet op hem gereden en vermoedde dus weer een bok. Ik heb hem teugels gegeven en met aanspringen niks.. linksom/rechtsom niet en alle keren juiste been.

Zal bij jou toch ook wel iets van gewenning zijn te rijden buiten met bakverlichting.

Je moet gewoon op die kleine volte blijven.. dan heeft hij het maar even zwaarder, maar gaat ie ook niet bokken en ook niet versnellen. Hij leert maar gewoon te doen..normale gang..daarna kan je 'm uitbreiden. Kalm en rustig zijn en geven wanneer verdient is en belonen. Het moet geen gewoonte worden.

Je zegt dat ie 'maar' 2 scheppen krachtvoer krijgt.. hoeveel is dat?

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 15:14

Bedankt voor je uitleg! Ik herken het eigenlijk wel.

Ik zal idd op de kleine volte blijven rijden, en hem belonen en stoppen als dat goed gaat, niet direct 5 min. door blijven gaan.

Ik zou het even moeten afwegen, maar ik denk zo'n 3 kilo per dag. Gewoon recreatievoer.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 16:31

AstraGirlie schreef:
Ik zal idd op de kleine volte blijven rijden, en hem belonen en stoppen als dat goed gaat, niet direct 5 min. door blijven gaan.

Ik zou het even moeten afwegen, maar ik denk zo'n 3 kilo per dag. Gewoon recreatievoer

Probeer maar eens een tijdje, ben benieuwd! Haha!

Uh.. qua voer. Dat is wel erg veel! voor dit soort paarden en niet nodig. Duivel
Ik zou dat toch eens af gaan bouwen. Pas op hoor.. dat is echt niet goed voor dit soort paarden. Let goed op de samenstelling ook.
Mijne krijgen 3 handjes per dag! En dan de ponybrok van Subli omdat daar weinig eiwitten in zitten en speciaal voor bepaalde rassen is. Ruwvoer krijgen ze genoeg, s'morgens en s'avonds in de stal. Verder gehele dag op mn wei. En nu wat wortelen erbij.
Mijn vriendin die ook quarters heeft.. geeft ongeveer hetzelfde. En van wie ik les krijg geeft haar quarters muesli. Niet veel in ieder geval, ondanks ze echt traint.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 17:52

Ok, tnx!
Dat zal ik dan een beetje afbouwen idd, aan muesli had ik ook al zitten denken, zal eens rondspeuren daarvoor Lachen

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 12:51

Ik heb gisterennamiddag gereden, ik ik voelde dat hij weer heel erg actief stond. Ik heb constant overgangen zitten rijden, stap- draf, stap-draf, stilstaan (hoe moeilijk hij dat ook vindt, dan draait hij toertjes om zichzelf) en dan ook draf-galopjes, en stap-galopjes. Een paar passen gevraagd, redelijk mijn teugels aangenomen zodat hij niet weg kon sprinten, een paar passen, en terug. En het lukte! Lachen
Telkens een paar passen meer en de cirkel veruimmen, ik heb een uur over gedaan om een grote cirkel te rijden zonder spurten, maar het is gelukt!

Jipie Lachen

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 13:42

Mooi!! Beetje uitzoeken waar ie positief op reageert.
Vanuit de stap naar galop zal best ook aanleiding kunnen zijn voor n bok.. let op.
Uiteindelijk als ie braaf is en doet wat je vraagt..kan je net zo goed dus een uur rijden, maar misschien ook een half uur. Als je blij bent en alles OK..afstappen en wegzetten.
Ben benieuwd naar vervolg..

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 13:07

Helaas helaas...
Gisterennamiddag, alles ging goed, beetje dribbelig zoals gewoonlijk, ik vraag hem rustig om vanuit een jogje aan te springen in galop, geef lichtjes hulp met buitenbeen, hij springt goed aan, draait een mooi cirkeltje, maar net als hij terug bij de bakrand komt, explodeert hij en begint hij weer te bokken.

Ik probeerde hem terug te houden en zijn hoofd omhoog, maar het mocht niet baten.
Hij stormde al bokkend naar de andere kant van de piste waar hij een sliding stop maakte, en mij er afzwierde tegen de houten omheining aan. Mijn been zit nu heel opgezwollen en stijf, maar het kon anders aflopen...Gelukkig had ik mijn cap op.

Ik ga vanmiddag een afspraak maken met de lesgever, want zo voel ik me niet meer veilig, hij doet het echt om me er gericht af te krijgen...
Maar dan alleen in galop, en op sommige dagen,....zucht
Voer is teruggebracht, hij staat de hele dag op een grote wei, mag veel rennen en spelen in de piste, en zijn tuig is helemaal in orde...

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 13:20

AI!! Da's nou helemaal niet waar je t voor doet!
Jemig.. Ik denk dat je met hem eens even terug moet naar de basis.. stappen en draven.
Galop is voor hem dus een reden om te gaan bokken.
Er zit een verschil in bokken, of jolig zijn, moeilijk vinden, aanwendsel, gemenigheid, oneens, pijn enz..
Je hebt het zelf over een gerichte aktie. Dan lijkt me dat hem dat ooit eerder is gelukt. Wellicht niet bij jou.
Terug houden werkt dan inderdaad niet. Je moet dan je binnenteugel omhoog trekken en daardoor valt ie in die cirkel.
Hoe bokt ie dan eigenlijk?
Stopte ie niet gewoon voor het einde; de bakrand? Dat ie het te laat zag?

Je hebt 'm nog niet zo lang he? En degene die hem ingereden heeft of getraind?

Wb het voer, ja, dat is een begin. Heeft ie echt niet nodig!

Beterschap..

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:13

Jeetje, klinkt niet goed! Hoop dat je been snel weer een beetje heelt!

Mijn paardje deed het ook ontzettend erg en ook alleen in de gallop. Later uit foto's is gebleken dat die rotspat daarachter zat en dat het bokken gewoon een wijze van pijnuiting was.
Na een tijd niet rijden en alleen maar wandelen zijn we het langzaamaan toch weer gaan opbouwen, maar het bokken bleef. Hierbij komt spat kijken, maar ook dat hij gallop een erg moeilijke gang vindt, die hem nooit goed is aangeleerd...
Uiteindelijk, na veel geduld en steeds weer opnieuw proberen aan te springen, overgangen rijden etc. springt hij nu heel netjes beheerst aan zonder bokkensprongen en ook het racen blijft weg. Af en toe wil hij tuurlijk nog weleens een bok eruit gooien, maar nu is het meer uit joligheid en niet meer het gemene van een jaar geleden.

Mijn tips zijn ook wel om véél overgangen te rijden, vaak aan te springen, op verschillende punten in de bak, niet telkens hetzelfde stuk. De mijne had er baat bij om op een grote cirkel te beginnen, maar misschien vindt die van jou het lange stuk van de bak wel makkelijker? En idd, vraag het aan je instructrice, die ziet de combo van jullie samen en ziet misschien wel of jij verkrampt of wat dan ook...? Succes!

Edit: En ook het belonen op het goede moment is zeker een aanrader!