[WN] [RT] Na galop heel hard draven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nienke_92

[RT] Na galop heel hard draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 16:46

Hallo,

Ik heb een klein probleempje met het rijden met mijn tinker.
Sinds ik mijn tinker heb ben ik heel veel bezig geweest met het oefenen van de snelheid in alle gangen. In het begin liep hij namelijk enorm snel. Nu na veel oefenen loopt hij heel netjes ontspannen en langzaam in de stap, draf en de galop.
Maar het probleem is nu dat als ik gegaloppeerd heb dat hij dan niet meer rustig en ontspannen wil draven. Het enige wat hij dan in zijn kop heeft zitten is de galop. Vandaag heb ik het proberen op te lossen door veel overgangen te rijden, maar dat hielp niet echt heel veel. Dus heb ik geprobeerd om veel cirkels te rijden. In het cirkeltje gaat het heel goed, maar zodra ik de cirkel vergroot of over de hoefslag ga lopen gaat hij weer enorm snel.

Kan iemand mij misschien advies geven hoe ik dit op kan lossen?

Groetjes van Nienke.

Uriah

Re: [RT] Na galop heel hard draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:12

Die van mij deed /doet dit ook , bij mijn paard helpt het om telkens als hij hard gaat rennen hem stop te zetten evt even een paar pasjes achteruit tot hij nageeft en dan rustig weer weg draven en blijven herhalen tot hij braaf is. Verlaat of vergroot je de volte of ga je weer rechtuit en gaat ie weer rennen ,meteen stop en evt backup even een aantal seconden stilstaan en het riedeltje begint weer overnieuw .

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:20

Ik heb mijn tinker geleerd om te reageren op t commando 'Rustig', dan gaat hij ook langzamer, en als hij daar niet op reageert dan zet ik hem op een kleine volte totdat hij rustig draaft, dan belonen en weer vergroten, gaat hij dan weer harder dan zeg ik weer 'rustig' en weer op de volte totdat hij doorheeft dat het geen zin heeft om te crossen.
Wanneer ga jij galopperen? Aan het einde, of de hele training lang kleine stukken? Als je alleen op het einde galoppeerd dan weet het paard vaak al dat hij daarna mag stoppen en heeft dan ook geen zin meer om nog zijn best te doen. Zo waren er vroeger bij ons veel paarden in de manegeles, aan het einde werd dan gegaloppeerd, en daarna gingen ze uitstappen, dus daar werden wel eens paarden boos als ze toch verder moesten Clown

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:24

Wat Uriah zegt is idd een goede oefening!

Mijn verzorgpaard deed dit eerst ook altijd, en nu ook nog af en toe. Het enige wat helpt is gewoon rustig blijven en iedere keer maar weer terugnemen. Je zit iet wat zwaarder maken, teugels aannemen en net zolang druk blijven houden tot je paard de snelheid heeft die jij wilt.
Wat ook erg helpt is rustig inrijden. Vroeger galoppeerde ik tijdens het warmrijden al erg veel, met de intensie dat Babiche dan haar overtollige energie kwijt zou zijn wanneer we met het serieuze werk gingen beginnen. Hierdoor werd ze juist alleen maar drukker. Dus probeer tijdens het inrijden veel oefeningen en figuren te rijden in stap en draf, en werk ook heeel veel aan de ontspanning en nageeflijkheid. Pas als je je paard als het ware met een zijden draadje kan rondsturen en onder controle kan houden, doe je een paar rondjes galop erbij. Maar ook tijdens de galop veel bezig zijn met de nageeflijkheid(dus: druk geven op de teugels, net zolang tot je voelt dat je paard het bit loslaat, dan meteen druk eraf. En dit blijven oefenen en steeds meer gaan vragen. Zorg er wel voor dat je paard goed voorwaarts blijft!) op deze manier houd je je paard bezig en heb je kans dat hij minder druk zal zijn na de eerste galop.
Verder is het ook erg gemakkelijk wanneer je je paard (bv dmv grondwerk) leert reageren op Stemcomando's als Rustig e.d. Wanneer Babiche te snel gaat spreek ik gewoon een lange M klank uit (Mmmmm) en dan wordt ze meteen rustiger. Heb je les van iemand? Sinds ik namelijk op iedere donderdagavond priveles krijg, gaan we met sprongen voorruit!
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:32

Wat ik doe:
Na de galop, als ie dan een paar passen hard gaat, stilzetten. (zonder whoa te zeggen) en een rolback. En dan weer in de gang die je wilt dus de draf daarop verder gaan.
Dit blijven herhalen totdat het goed gaat

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:35

Wat Uriah al zegt en vooral blijven herhalen!! tot het kwartie valt!!

westernappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:01

nielsd schreef:
Wat ik doe:
Na de galop, als ie dan een paar passen hard gaat, stilzetten. (zonder whoa te zeggen) en een rolback. En dan weer in de gang die je wilt dus de draf daarop verder gaan.

dit werkt imo het best(doe dit zelf ook)omdat je je paard afleid(letterlijk)van wat hij vanplan was,nl volgas voorwaarts.een paard leert door eindeloze herhaling,als je dit consequent volhoud snapt hij na een tijdje dat racen averechts werkt.maar probeer meerdere varianten,wat bij de een werkt hoeft niet perse bij de ander te werken!succes!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:03

waarschijnlijk heb je al geen rustige onder controle galop meer als je terug gaat naar draf
maak de stukjes galop dus zo klein dat hij rustig en onder controle blijft
gaat hij versnellen, ga dan terug naar draf en gaat hij daar door met boemelen terug naar stap totdat je weer rust in je paard hebt

als het een paard is wat er nog moeite mee heeft en het nog niet kan zou ik niet overgaan op ineens stilstaan, rolbacken of achteruit
dat zijn toch min of meer strafmaatregelen en niet fair voor een paard wat nog gewoon moeite heeft met de verzameling

mocht de galop nu wel redelijk onder controle gaan, verzamel je paard dan eerst voordat je terug gaat naar de draf
dus langzamer tempo en meer achterhand er onder drijven
op deze manier zet je paard zijn achterhand er meer onder waardoor hij ook de verzamelde draf kan oppakken
laat hem vooral niet uit elkaar valen in de overgang maar houdt hem bij elkaar gereden

verder kan ik je alleen maar adviseren goed les te nemen want dit soort dingen krijg je het makkelijkst opgelost als iemand ziet waar het mis gaat en je gelijk kan bijsturen

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 21:04

Ik krijg 1x in de 2 weken les, waar ik erg veel van leer en waarbij het rijden ook enorm op vooruit gaat. Ik krijg elke keer aan het einde van de les 'huiswerk' mee, maar het rijden deze week ging zo ontzettend goed dat het huiswerk ook heel erg goed ging. En aangezien ik volgende week een clinic heb waarbij we horsemanship-proefjes gaan oefenen, leek het me verstandig om dit te gaan oefenen.

Iig bedankt voor de reacties. Er zitten wel wat goede tussen.

Mystic_tinker: Dit zou best wel eens kunnen helpen. Astrix heeft ook van die geluidjes waar hij op reageert, maar dat zijn alleen geluidjes om van gang te veranderen. Zo zeg ik prrrt om van bijv. draf naar stap te gaan. Daar reageert hij dus heel goed op, maar dat heeft geen zin om hem rustiger te laten gaan, want dan staat hij meteen stil.

Nielsd: Wat jij doet heeft denk ik bij Astrix geen enkele zin. Hij kent het woord Rollback nog niet eens en we zijn net bezig met de wendingen om de voor- en achterhand. Dus dan moet ik hem eerst leren een rollback te maken om dit probleem op te lossen, niet echt logisch dus!

Julia_14: In de les gallopeer ik idd op het eind. Maar als ik voor mezelf rijd doe ik het altijd halverwege. Daarvoor veel verschillende dingen oefenen. Stukje galop. En daarna ook nog wat dingen oefenen. In de galop is hij heel makkelijk. Enorm ontspannen, nageeflijk en ik kan eigenlijk veel figuren ed. rijden. Dus dat is het probleem niet. Maar gewoon daarna heeft hij zo enorm veel zin in de galop (ook al valt hij half dood neer van moeheid) dat hij heel snel gaat lopen.

Spatter: De galop gaat dus gewoon goed. Makkelijk onder controle en in de galop gaat hij niet heel erg snel ofzo. Maar misschien is met die achterhand ook wel een goed idee!

Uriah: Klinkt erg logisch. Ik ga het meteen de eerstvolgende keer met rijden uitproberen!!

Reacties en andere ideeen zijn altijd nog welkom!! Knipoog

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 00:53

nielsd schreef:
Wat ik doe:

Maar pas op als je dit gaat doen, je paard kan het namelijk ook uit zich zelf willen gaan doen, zodra je dat merkt ga je na het achterwaarts gaan gewoon weer voorwaarts in draf gaan, zo doe ik het met die van mij ook

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:39

spatter schreef:
waarschijnlijk heb je al geen rustige onder controle galop meer als je terug gaat naar draf
maak de stukjes galop dus zo klein dat hij rustig en onder controle blijft
gaat hij versnellen, ga dan terug naar draf en gaat hij daar door met boemelen terug naar stap totdat je weer rust in je paard hebt

als het een paard is wat er nog moeite mee heeft en het nog niet kan zou ik niet overgaan op ineens stilstaan, rolbacken of achteruit
dat zijn toch min of meer strafmaatregelen en niet fair voor een paard wat nog gewoon moeite heeft met de verzameling

mocht de galop nu wel redelijk onder controle gaan, verzamel je paard dan eerst voordat je terug gaat naar de draf
dus langzamer tempo en meer achterhand er onder drijven
op deze manier zet je paard zijn achterhand er meer onder waardoor hij ook de verzamelde draf kan oppakken
laat hem vooral niet uit elkaar valen in de overgang maar houdt hem bij elkaar gereden

verder kan ik je alleen maar adviseren goed les te nemen want dit soort dingen krijg je het makkelijkst opgelost als iemand ziet waar het mis gaat en je gelijk kan bijsturen

Dit is naar mijn idee het beste antwoord. hij klintk namelijk dat hij simpelweg nog niet de kracht hefet om op de achterhand beheerst terug te komen.

Ik heb ook een tinker die vroeger maar 1 stand had.. hard! gelukkig is dat nu anders, maar de drive blijft. Heel herkenbaar voor mij dat je zegt dat hij wil galopperen ook al is hij nog zo moe.. Veel tinkers lopen op karakter.. heel herkenbaar..
Dus achterhand trainen en welleicht gaan oprichten, heel on-western, maar van belang bij onze op de voorhand lopende tinks.

stemcommando werkt.. ok als je paard dan meteen stilstaat.. hij doet immers wat je zegt? Het is niet wat je bedoelde, maar dat kan later weer komen door hem weer ' op te vangen' Zoals mijn trainer zegt.. paardrijden is de balans vinden tussen de gas en het rempedaal..

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 21:27

Bedankt dapperdier voor je uitleg. Zo is een het een stuk duidelijker voor mij. Het is wel altijd zo dat hij echt uit de galop valt, dus niet echt een mooie overgang maakt. Ik zal eens proberen om hem meer op te vangen als ik een overgang wil maken en meer de achterhand eronder zet. Bedankt!!

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 06:23

Hey Nienke,

Het antwoord van Dapperdiep klopt helemaal hoor. Als je de overgang naar de draf/stap wilt inzeten breng zijn hoofd maar iets naar buiten door je buitenhand van de hals af te brengen. Je binnenteugel begrenst de schouder en remt. Doordat je nu een lichte stelling naar buiten hebt zal het buiten achterbeen nu verder onder jouw zwaarte punt komen waardoor hij beter in balans blijft in de overgang. Uiteraard begint het hele verhaal al in de stap en de draf. Prebeer het maar eens.

Een aantal keren in dit topic wordt de suggestie gedaan het paard te stoppen en achterwaarts te gaan of een rollback te maken. Ben hier geen voorstander van omdat je je paard NIET verteld HOE je het wilt hebben. Je vraagt een paard terug te komen in gang, doet hij het niet straf je je paard door hem achterwaarts te zetten of te draaien!

Veel succes!!!!!!!!!!!!

gr. johanna

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 12:26

is achterwaarts gaan of draaien een straf? dan krijgen western paarden wel heel vaak straf........

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 12:40

Klopt krijgen ze ook Haha! en waarschijnlijk ook een hekel aan die oefeningen.
Als je een paard rustiger wilt laten lopen focus je je op die oefening, niet door ineens een andere oefening van hem te vragen.
Een paard zal het misschien niet als straf ervaren, maar je brengt hem wel van de wijs en hij zal echt de link niet leggen dat dit nog iets te maken heeft c.q. het gevolg is van iets wat hij eerder al niet snapte c.q. nog niet kon.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:51

achterwaarts en draai om voor/achterhand zijn geen straf, maar wel een zwaardere oefening. Net zoiets als piaffe doen als straf zeg maar( slechte vergelijking b g b). Straffen is nooit een oplossing. Achterwaarts wordt wel gebruikt bv voor paarden die weglopen na het opstijgen. Maar dan hebben we het over een paar pasjes en de druk gaat eraf als het paard achterwaarts gaat = stilstaan=beloning. Dus je beloont het stilstaan. Een paard moet dan natuurlijk wel achterwaarts beheersen.

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 19:48

Super bedankt allemaal! Ik snap het nu hartstikke goed en heb het vandaag meteen maar uitgeprobeerd. Astrix zat vol energie en was enorm zenuwachtig (die stomme wind ook!), maar toch maar geoefend. Het is nog niet zo dat hij het helemaal super doet, maar hij geeft wel een reactie. De overgangen gaan al een stuk netter, hij ploft niet meer als het ware uit de galop, maar maakt een nette overgang naar de draf. Waarna hij keihard de hele bak rond sjouwt... Gestoord Maar goed, daar kunnen we aanwerken!!

Iedereen bedankt voor de tips!

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 10:07

Mijn fjordje heeft ook moeite om langzaam te galopperen. Als ik vanauit de stap aanspring dan is ze al wat meer verzameld en gaat het beter maar ze moet ook leren dit uit draf te doen. Ze kan wel langzaam en nageffelik galopperen maar dat koppie wil alleen maar hard.
Ik heb een oefening gevonden waar je in galop een soort klaverblad rijdt (waar je de bocht altijd dezelfde kant op rijdt) door de vele kort stukjes waarin ze niet kan versnellen en de herhaling gaan ze al snel rustiger galopperen. Het werkt echt. Ook goed voor ons ruiters om te oefenen op je hulpen en je houding.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 10:36

Voor meeste paarden die rennerig zijn, is de klaverbladoefening een goede oefening. Door herhaling in het figuur geeft het rust en er worden ook rechte lijnen aangeboden die altijd weer minstens 3 hoeken oplevert. Deze oefening is trouwens heel uitgebreid beschreven door parelli en geeft ook aan dat je niet aan de rem moet gaan hangen als je vindt dat je paard te hard gaat. Alleen als hij uit de gevraagde gang gaat, neem je het paard terug (of versnel je). Voor de rest alleen lekker sturen en het paard tot rust laten komen. Zelfs bij mijn sjees merrie lukt dit. Oja, belangrijk is om af en toe op de X van het figuur halt te houden. Dat geeft als resultaat dat het paardje niet constant de rechte lijnen oversjeest, maar de aandacht erbioj houdt omdat er misschien wel een stop wordt gevraagd.

Uitgebreide uitleg

[WN-AM] Klaverblaadjes rijden

Edit plaatje toegevoegd voor de duidelijkheid
Afbeelding

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:36

Kan idd ene goede oefening zijn.. Ik gebruik hem om de jog wat langzamer te krijgen, hoewel ik dan ook wel eens achtjes rijdt.
Wel letten dat je paard dnaniet over izjn binneshcouder gaat vallen.

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 21:55

Bedankt allemaal!! Ik heb nu eventjes geen tijd om dat hele topic met de uitleg ed. door te lezen (moet morgen een leuk werkstuk inleveren...). Dus dat ga ik een keer doen als ik wat meer tijd heb. Maar iig heel erg bedankt voor de tip!! Ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Bloos

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:46

Rietveld schreef:
Voor meeste paarden die rennerig zijn, is de klaverbladoefening een goede oefening. Door herhaling in het figuur geeft het rust en er worden ook rechte lijnen aangeboden die altijd weer minstens 3 hoeken oplevert. Deze oefening is trouwens heel uitgebreid beschreven door parelli en geeft ook aan dat je niet aan de rem moet gaan hangen als je vindt dat je paard te hard gaat. Alleen als hij uit de gevraagde gang gaat, neem je het paard terug (of versnel je). Voor de rest alleen lekker sturen en het paard tot rust laten komen. Zelfs bij mijn sjees merrie lukt dit. Oja, belangrijk is om af en toe op de X van het figuur halt te houden. Dat geeft als resultaat dat het paardje niet constant de rechte lijnen oversjeest, maar de aandacht erbioj houdt omdat er misschien wel een stop wordt gevraagd.

Uitgebreide uitleg

[WN-AM] Klaverblaadjes rijden

Edit plaatje toegevoegd voor de duidelijkheid
Afbeelding

klopt het dat deze oefening ook JUIST geschikt is voor luie paarden?

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:02

Het snelle draven kan ook een teken van vermoeidheid zijn. Het klinkt mij in de oren dat zijn achterhand (nog) niet sterk genoeg is en nog niet ver genoeg ontwikkeld om veel verzameld werk te doen.
Probeer veel aan je verzameling te werken in draf met veel wendingen zoals in het klaverblad voorbeeld. Als dit goed gaat kun je er kleine stukjes in galop bij doen op een volte. Niet in een stop trekken maar veel wendingen maken waarbij hij zijn achterhand moet gebruiken. Probeer je paard zo recht mogelijk te houden, niet teveel buiging bij een wending, zodat hij meer om zijn achterhand draait en niet om zijn as. Dus veel buitenbeen en begrenzing met de buitenteugel. Als dit steeds beter gaat kun je ook kleine stukje rechtuit erbij doen (heel belangrijk; op de tweede hoefslag) maar zo gauw hij weer versneld een wending maken. Zo blijft hij er ook met zijn hoofd bij door op zijn hoede te blijven omdat hij op ieder moment een wending kan verwachten.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:46

Uriah schreef:

Klopt helemaal. De uitgebreidere uitleg, legt het helemaal uit Haha! .

Ook eventuele troubleshooting komt aan bod.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:23

Rietveld schreef:
Uriah schreef:

Klopt helemaal. De uitgebreidere uitleg, legt het helemaal uit Haha! .

Ook eventuele troubleshooting komt aan bod.

nou eigenlijk wil ik nog wel wat meer uitleg Knipoog Clown mag je bv drijven om je luie paard sneller te krijgen (wanneer nodig natuurlijk) of moet je wachten tot hij heel graag naar X wil? is een bak van 20 bij 40 hier groot genoeg voor?