Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
gaat nergens over. 

Anya schreef:Het gaat niet om het taboe maar de opgelichte verplichting die uit het niets komt vallen en ook nog op oneigenlijke gronden is afgekondigd.. namelijk dat de organisator aansprakelijk zou zijn. Dit is afgeleid van jurisprudentie m.b.t. manegehouders en geldt in die situatie ook daadwerkelijk.
Maar als ik van mijn paard kukel, of van het paard van mijn vriendin, dan geldt de WA verzekering van mij of die van mijn vriendin. Niet het risico van de organisator. Tenzij er een eis is vanuit een veiligheidscertificaat. Maar zelfs de KNHS laat een hoedje toe vanaf de Z. De WRAN echter laat in level 2 een hoedje toe, behalve als je start op het paard van een ander (LET OP GEEN MANEGEPAARD, dan moet je weer een cap. En dat slaat nergens op.
Ik rij met een cap als ik vind dat dat nodig is. Dus op mijn jonge paard wel. Op een paard dat ik niet ken ook. Als ik ga springen ook. En op mijn oudere paard niet, op de oudere paarden van mijn vriendin ook niet. Ik wil die inschatting zelf kunnen maken. Of dat nu om een cap gaat of om een bodyprotector.
Tot vorig jaar was het zelfs VERBODEN met een cap te starten vanaf een bepaalde klasse. En nu wordt het opgelegd. Nogmaals op basis van valse argumenten. Tenslotte ziet het er ook nog eens absoluut niet uit.. besteed je veel aandacht aan je outfit (en die ziet er wat anders uit dan witte broek zwart jasje), moet er zo'n achterlijk ogend dopje bij opeens. Dat ziet er niet uit.
Anya schreef:En nu wordt het opgelegd. Nogmaals op basis van valse argumenten.....

bij de WRAN.
Het kan niet zo zijn dat ze in een `cap loze`cultuur zijn opgevoed want hier in Nederland komt nog altijd het gros uit een dresuur achtergrond. Adrienne schreef:Die zijn weer niet "goed"gekeurd, net zo als,als ik het goed begrijp, Troxel niet europees is goedgekeurd maar alleen in Amerika.
Pannenkoek schreef:Adrienne schreef:Die zijn weer niet "goed"gekeurd, net zo als,als ik het goed begrijp, Troxel niet europees is goedgekeurd maar alleen in Amerika.
Er zijn wel degelijk Troxels met de juiste CE keur.
kaatje77 schreef:In de engelse sport is het dragen van een cap verplicht op concoursen.
Zelfs op het voorterrein en bij veel verenigingen is het verplicht om tijdens het lessen een cap te dragen.
kaatje77 schreef:Ik reed vroeger altijd met een petje op, dacht dat mij niks kon overkomen.
Heb 2,5 jaar bij een handelaar gereden en de verschrikkelijkste bokken onder de komt gehad en ik mag van geluk spreken dat er nooit iets is gebeurd.
kaatje77 schreef:Totdat we een keer een wedstrijd van de vereniging hadden.
In de Z valt een ruiter van het paard met het hoofd op een staander en de cap springt in 1000 stukjes.
Toen ik dat zag was ik in 1 keer genezen!
Sindsdien heb ik altijd een cap op.
Hoe braaf mijn paard ook is.

Romkabouter schreef:En ik geef aan dat dat niet alleen bij westernruiters is, maar ook bij dressuurruiters in de hogere klassen.
Citaat:Ik val niemand aan, maar lees in diverse topics dat sommigen van jullie niet starten als er een wedstrijd uit is geschreven waar het dragen van een cap verplicht is.
Citaat:Wat is de reden dat jullie er geen op hebben?
Citaat:De kans op een schedel fractuur wordt misschien kleiner met een cap maar het risico op nek letsel en in het ergste geval een hoge dwarsleasi bij een val word nog steeds door een cap verhoogd. Dat vind ik rede genoeg om mensen zelf te laten bepalen welk risico ze willen nemen.

Miss_Pina schreef:Oh dus zo zit het in elkaar...L3 en lager heeft gewoon niets in te brengenook wel bij de lagere klassen hoor, alleen hebben die nog niets in te brengen.