[WN] [RT] Neckreining...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

[RT] Neckreining...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 18:04

Hoi,

Ik ben al een tijdje bezig met het beginselen van neckreining.
Tegengestelde teugel aanleggen tijdens een wending, overdreven op mijn zit rijden,..
Maar toch krijg ik weining resultaat. Door het slechte weer kan ik geen grondwerk meer doen, al denk ik dat leren wijken voor druk essentieel is. Heb ik hier gelijk in of worden er andere methodes gebruikt? Mijn paardje is al zo licht in de mond dat ik hem het liefste helemaal van een optoming wil verlossen, dit kan natuurlijk alleen met neckreining. Te reageren op zit is hem nooit geleerd vanwege zijn woelige geschiedenis. (wel prof. ingereden maar nooit correct doorgereden) Dus daar pluk ik nu de rotte vruchten van. Maar ik ben vastberaden vandaar mijn vraag. Lachen
Dus: Wie heeft er tips om het neckreining aan te leren. Geduld is al van de partij!

Alvast bedankt!
Groetjes Lara

Lara_Silver

Re: Neckreining...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 20:23

Niemand met tips? Bv. Hoe beginnen jullie met de beginselen bij het beleren van een jong paard?

sjuutje

[RT] Re: Neckreining...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 21:12

Tijdens mijn zo ongeveer laatste les (week of 4 terug) van Paulette kwam dit bij ons ook aan de orde. Ik heb een jonge arabier, nog groen in de africhting dus ook.

Wij zijn "vierkantjes" gaan rijden maar dan eerst wel steeds alleen rechts of alleen links om. Om hem niet in verwarring te brengen. Als volgt:

rechtuit lopen en bij bijvoorbeeld vierkantje naar rechts, rechterteugel van de hals houden (opzij dus) en linkerteugel tegen de hals houden (je hand mag in het begin best wat over de knop als het dan makkelijker gaat), vervolgens met mijn rechterbeen bumpen om de richting te bevestigen. Als hij dan een opzij stapt de teugels weer beide recht naar voren en van de hals af, paard loopt dan rechtdoor. Na een paar passen (3 ofzo) weer hetzelfde. Het duurde bij Kiran maar heel even of hij had het grapje door en toen ben ik ook de andere kant opgaan rijden. Nu doe ik zowel links al rechts door elkaar heen maar wel heel strikt, vierkantjes rijden.

Nu werkt bij ons het binnenbeen juist als stuur hoor, dus op een volte bijv. dan bump ik ook met mijn binnenbeen t.h.v. de singel en steek mijn binnenhand van de hals af en iets naar voren, buitenteugel tegen de hals en rechtop zitten!

Dus als je gewend bent je paard "om te duwen, of te laten wijken voor druk van je been, dan zal het anders werken. Ik heb mijn benen niet aan mijn paard maar bump als ik iets van hem wil.

Wie weet heb je er wat aan.

Groetjes, Susan

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 21:47

Bedankt! Ik ga deze tips zodra het een beetje weer is meteen uitproberen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 23:39

Heb je geen les dan

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:04

Reageert je pony wel op beenhulpen of snapt hij die ook niet? Want toen wij overstapten, kende mijn pony ook niet echt neckreining. Ik gaf de teugel en zithulpen en drukte haar dan overdreven opzij met mijn benen. Dit had ze heel snel door en daarna reageerde ze ook alleen op neckreining. Les is idd ook erg fijn als je dit nog niet hebt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 13:51

@ MSQuincyTE: nee ik heb geen les, ben ik ook niet echt van plan omdat er bij ons geen westernstal in de buurt is. (en mijn ouders zijn niet echt van plan om iedere keer een trailer te huren om naar de les te rijden)
Ik heb met hem ook geen plannen, ik rijd enkel recreatief, vandaar zou het fijn zijn als hij neckreining doorkreeg, dan hoef ik geen hulpen meer te geven dmv 'trekken' (nee geen hard getrek) hand sluiten is meer als voldoende, maar helemaal geen druk meer aan het hoofd is mijn einddoel.

@capopjekop: hij reageert wel op beenhulpen, om aan te drijven is aanspannen van de kuit genoeg en om hem te laten 'wijken' leg ik mijn been aan.

Zoals jullie mischien al door hebben, het is een lekker gevoelig paardje dan ook open staat voor dingen, als ik ze maar op de goede manier voorstel. Daarom vraag ik advies, mischien weten jullie een manier waardoor hij het veel sneller doorheeft dan de manier waarop ik het doe.

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:46

Lara_Silver schreef:
Zoals jullie mischien al door hebben, het is een lekker gevoelig paardje dan ook open staat voor dingen, als ik ze maar op de goede manier voorstel. Daarom vraag ik advies, mischien weten jullie een manier waardoor hij het veel sneller doorheeft dan de manier waarop ik het doe.

Op het juiste moment belonen, dan zal je pony het het snelst snappen... laat dat nu juist het allermoeilijkste zijn van paardrijden Tong uitsteken . En ik bedoel met belonen, de druk weghalen... in het geval van neckreining, als hij de goede kant opgaat de teugels weer recht houden, de druk van de hals afhalen dus.

Succes!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 17:09

Bedankt voor de tip! Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 10:50

Lara_Silver schreef:
@ MSQuincyTE: nee ik heb geen les, ben ik ook niet echt van plan omdat er bij ons geen westernstal in de buurt is. (en mijn ouders zijn niet echt van plan om iedere keer een trailer te huren om naar de les te rijden)

Er zijn genoeg lesgeefmensen die aan huis komen. Misschien is dat wel een optie? Les is namelijk altijd nuttig.

Lara_Silver

Re: [RT] Neckreining...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 18:41

Ja, ik begrijp wel dat jullie dat vinden, maar ik heb verder geen enkele ambitie mijn rijkunsten nog verder te ontwikkelen, daarbij denk ik niet dat lesgevers mijn manier van rijden op deze pony zullen waarderen en dan allerlei dingen gaan willen veranderen. Daarom wil ik geen les. Ik rijd lekker recreatief en daar heb ik 100% genoeg aan. Neckreining zou de boel net dat beetje relaxter maken als jullie begrijpen wat ik bedoel. Daarom vraag ik hier om advies.
Ik begin overigens over 2 maanden weer springles maar dit op een stal bij ons in de buurt. (niet met mijn eigen pony) Maar kortom nu weer graag advies in plaats van de suggestie les te gaan nemen omdat ik deze al ga krijgen. (alleen dan geen westernles)

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 23:20

Waarom ga je dan aan neckreining doen als je geen les wilt hebben

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 01:01

Ik vraag vriendelijk advies, geef uitleg op alles wat jullie vragen maar nu pff. Ik snap eigenlijk helemaal niet waar je met je reactie heen wilt, het komt een beetje aanvallend over eerlijk gezegd. Ik vraag alleen welke methodes jullie gebruiken dit een paard aan te leren. Ik ga ook in op de kwestie les, maar als die kwestie eenmaal uitgelegd is waarom moet er dan over door worden gegaan.

Ik vind het vervelend om te zeggen maar als je hier toch alleen komt kijken om mij op de vingers te wijzen (ja en zo komt het over) waarom reageer je dan? Er hebben mij tot nu toe 2 mensen nuttig advies gegeven, meer is toch niet gevraagd? Waarom dan ergens anders op in blijven gaan.
Begrijp me goed, ik sta open voor alle vragen over de situatie met mij en mijn pony, accepteer dan dat ik bv geen les wil nemen, en als dat jou irriteerd, ja dat is jou probleem.

Dus voor alle mensen met nuttig advies zoals Sjuutje en capopjekop, heel erg welkom! En voor alle mensen die nog willen gaan zeggen neem les, ik mischien niet de mogenlijkheid, de wil en de wil van mijn ouders dit te voltrekken. Daarbij is neckreining ook aan te leren zonder les, mijn pony heeft dingen heel snel door als ze maar op de goede manier voorgesteld worden, daarom probeer ik zo veel mogenlijk methodes te verzamelen zodat hij het krijgt voorgeschoteld op verschillende manieren. enigzinds demotiverende reacties zoals die van MSQuincyTE hoef ik dus echt niet, helaas ik snap de lol er ook niet van een advies vragend persoon zo minachtend te bekijken

Dus ik hoop dat ik hierbij veel dingen heb opgeklaard en ik hoop op nieuwe adviezen. Lachen

Groetjes Lara

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 11:54

ik kan je geen advies geven maar ik heb een criollo die neckreining gereden is.Ik heb altijd dressuur gereden op mn fries en dit is zo totaal anders en relaxed!!Als ik kijk naar waar ik heen wil gaat ie al zonder enkele hulp.De hulpen zijn zo ontzettend licht echt niet te geloven.Heel veel rust in je handen en lijf bij jezelf,totaal ontspannen en als je iets vraagt duidelijkheid daar kom je t verst mee.Als je wilt kom je maar eens langs dan kan je t voelen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 16:39

Vandaag weer een beetje geoefend, er komt verbetering in! Lachen Natuurlijk heeft hij nog (overdreven) beenhulpen nodig en het verschuiven van het gewicht, maar toen ik mijn teugel aanlegde week hij al iets! Haha! Dus ik ga nu hard oefenen en proberen jullie adviezen toe te passen. Lachen

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 23:42

Soms is less more. Sommige paarden raken in de war van 'overdreven' zit/beenhulpen.

Mijn tips, goed meekijken, let op je eigen houding, daar zit vaak al een foutje in. ( gaat heel makkelijk, merk ik nog dagelijks)

basis van neckreining ligt mijns inziens ook al in de leidende hand, de binnen hand als je een bocht maakt. Die moet hij net zoveel volgen als dat hij 'wijkt' voor de druk van de buiten teugel.

Soms wil ook om kwartjes te laten vallen het gebruik van een zweep ( of carrotstick) helpen om het paard 'weg te duwen' van de teugel.

Les is nuttig, maar als 'Ga les nemen' het antwoord is op elke vraag in dit forum is het snel gedaan met de topics... Knipoog

Ga maar lekker thuis bezig met advies en gezond verstand. les nemen kan altijd nog.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 00:29

Bedankt voor je reactie! Haha!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 01:04

effe een paar tips

gebruik een wat stugge teugel zodat het paard echt iets tegen de hals voelt en geen zacht buigzaam leertje
in de western wordt het ook wel geleerd met een bosal met teugels gemaakt van oa paardenhaar want die pikken en daar reageert een paard natuurlijk ook op

werk aan de hand steeds met je paard dat hij wijkt op zeer lichte druk
dus zachte druk, 2 -3 keer vragen , dan heel duidelijk een zeer forse hulp
het paard let namelijk niet op
je kunt dus gewoon je hand zachtjes tegen de hals leggen en het paard moet wijken
net zoals hij dat moet als je je hand zachtjes tegen zijn zij houdt

mijn ervaring is dat juist jonge paarden die je inleert heel sterk reageren op de teugel tegen de hals, juist omdat ze dat nog niet gewend zijn en het gelijk als druk ervaren
houdt dus bij training de teugels duidelijk van de hals tot je een richting op wilt en leg dan aan
ga niet aan je binnenteugel trekken anders leert hij het niet
gebruik duidelijk je buitenbeen en zit en let er op dat je binnenbeen niet drukt
bedenk dat een paard zeker 3/4 passen nodig heeft om te bedenken wat je nu precies wilt

bij oudere paarden die het niet geleerd hebben merk ik dat ze het beter begrijpen bij een vast stangetje
dat beweegt niet mee en daardoor krijg je mooier de teugel duidelijk tegen de hals

hopelijk kun je hier iets mee, succes!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 01:12

Hij heeft nu een appelstangetje in. (ongebroken Happy Mouth) En ik heb een tijd met bosal gereden, dus ik heb nog een kunststof mecate liggen, ik zal proberen die te 'monteren.'
Heel erg bedankt voor je tips, ik ga er zeker wat aan hebben. (ook nogmaal bedankt voor de eerder gegeven tips)
Nou weet ik niet echt wat ik moet doen als hij eens wijkt, uitbundig of juist normaal belonen, of niet? (niet in de vorm van de druk weer weg nemen maar niks extra's)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 01:38

als je paard wijkt, dan vermindert de druk, dat is zijn beloning!
dus je duwt zachtjes met je hand tegen zijn hals, hij wijkt en de druk wordt minder
zo ook met de teugel
je legt de teugel tegen de hals als je wilt wenden, hij reageert door af te wenden ( je moet in het begin tevreden zijn met enkele passen) en automatisch gaat jou teugel los van de hals en die hou je dan ook weg om even later opnieuw aan te leggen voor weer een beetje wenden

verder gebruik ik veel stem om mijn paarden te belonen

Shotime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 01:46

Lara_Silver schreef:
Hij heeft nu een appelstangetje in. (ongebroken Happy Mouth) En ik heb een tijd met bosal gereden, dus ik heb nog een kunststof mecate liggen, ik zal proberen die te 'monteren.'

Om een mecate aan een bit vast te maken kun je het beste slobberbars gebruiken.
Hoe je dat kunt doen kun je hier zien.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 15:22

@Spatter: ok dat ga ik in praktijk brengen. Lachen
@Shotime: ik heb helaas geen slobberbars, maar ik ga gewoon het uiteinde door het bit halen, dit weer tegen de mecate aanleggen en dan vasttapen met ducktape, dan heb ik gewoon een hele lange teugel. Lachen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 15:10

Laatst alle tips toegepast op het paardje dat ik aan het inrijden ben, deze reageerde meteen al soepel en ga ik met bosal rijden. (hier heb ik mee leren omgaan) Het leek wel of dat paardje er 'gevoeliger' voor was dan Silver.. Maar met hem ook ga ik natuurlijk ook hard oefenen. Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:22

Lara_Silver schreef:
@Shotime: ik heb helaas geen slobberbars, maar ik ga gewoon het uiteinde door het bit halen, dit weer tegen de mecate aanleggen en dan vasttapen met ducktape, dan heb ik gewoon een hele lange teugel. Lachen
Zou ik niet doen. De bedoeling van een slobberbar is nl dat mocht het paard op de mecate gaan staan (of ergens achter blijft hangen) dat de slobber breekt. De mecate zal dat nl niet doen en kan je paard dus een lelijke kwetsuur geven.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 17:01

DubbelDun schreef:
Lara_Silver schreef:
Zou ik niet doen. De bedoeling van een slobberbar is nl dat mocht het paard op de mecate gaan staan (of ergens achter blijft hangen) dat de slobber breekt. De mecate zal dat nl niet doen en kan je paard dus een lelijke kwetsuur geven.

Als ik nu eens de mecate aan een (vrij dik) touwhalster doe (zo kan ik het knopen als op de bosal en de leadrope verbinden met een ringetje aan het zadel), en er vervolgens het hoofdstel overheen met gewoon bit en teugels. Zo kan ik met de mecate en het touw halster sturen en zo nodig corrigeren met het bit, of is dat een stom idee..