hype om met marylot te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

connie1964

hype om met marylot te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 18:58

het valt mij op dat er veel over marylot wordt gevraagd,veel mensen gebruiken ook deze hoofdstellen.
Is dit een hype of niet.Voor wat betreft al die gillende kleurtjes, ik kan me niet voorstellen dat iedereen dat mooi vindt alhoewel ik me bewust ben dat smaken verschillen.
Rijden er ook mensen endurance met westernzadel en westernhoofdstel?

Diva

Re: hype om met marylot te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 19:50

De Marylothoofdstellen worden op het moment gewoon het meest verkocht, en in NL gefabriceerd, dus elke gewenste (afwijkende) maat makkelijk te bestellen.
Ze hebben niet alleen maar gillende kleurtjes...

Er rijden ook mensen met westernzadel, maar die zadels zijn vaak vrij zwaar. Westernhoofdstellen worden ook weg gebruikt, maar dan moet je een apart halster gebruiken in de vetgate, en met al dat zweet en koelwater vinden veel mensen leer niet ideaal. Maar smaken en meningen en ervaringen verschillen Lachen

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 20:15

stom van mij!Heb eigenlijk helemaal niet gedacht aan t gemak en gewicht voor lange afstanden..natuurlijk veel paardvriendelijker

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 20:46

Ik vind ze wel mooi Lachen Al dat saaie zwart, doe eens wat anders. Ik hou niet van standaart paardenspullen, ik wil het net even anders.
En natuurlijk heel erg praktisch.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 21:21

ik denk wel een beetje dat het een hype is. omdat niet alleen ruiters die klasse twee of hoger rijden deze hoofdstellen hebben. en ook mensen die de eerste keer kennismakingsklasse soms al een marylot halsterhoofdstel hebben

ikzelf (klasse 1) heb ook zo'n hoofdstel als voornaamste reden omdat ik het mooi vond. Bloos natuurlijk is het ook handig en comfortabel maar in de klasse 1 heb je een halsterhoofdstel imo niet echt nodig.

maargoed je ziet het ook bij de cross dat veel mensen helemaal in 1 kleur gaan. dat is juist leuk aan de sport vind ik, dat je niet gebonden bent aan een wedstrijdtenue!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 15:32

Het kan ook voor je grooms erg makkelijk je je al in de verte te herkennen aan een opvallend kleurtje. Ook voor jou als ruiter is het trouwens handig als je grooms ook een opvallende jas aan hebben. Felle kleuren hebben in deze sport wel degelijk ook een functionele reden. Het materiaal zelf heeft uiteraard ook een praktische reden nl wordt niet glad bij watergooien en droogt niet uit nadien.

Zelf rijd ik trouwens wel met een Westernzadel. Het gewicht is hooguit onhandig voor de ruiter of groom om te zadelen, voor het paard maakt het niet zoveel uit door het grotere draagvlak. En rijd je internationaal en ben je een lichtgewicht is het handig om aan de vereiste 75 kg minimum gewicht te komen. Prettiger dan lood meenemen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 23:43

ik heb pas een marylot aangeschaft toen ik zeker wist hiermee verder te gaan. De keuze om een bepaalde kleur te nemen is zoals ibbel zegt dat de groom mij kan herkennen tussen al die andere paarden zodat hij klaar kan staan als hij me ziet

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 10:18

Mijn eerste kunstof hoofdstel kwam bij mijn hackamore, totaal niet bewust gekocht. Het beviel wel goed, aangezien ik verder veel buitenrij. Aangezien ik verder geen dressuurwedstrijden etc rij hoef ik me ook niet te houden aan de kledingregels en dan ga ik liever voor praktisch Lachen

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 10:39

en het is zeker praktisch! gewoon in een sopje en klaar niks vetten en zepen. heerlijk gewoon. mijn zusje vroeg zich laatst dan ook af of dit niet de toekomst zou zijn, dat over een paar jaar ook in de dressuur met biothane hoofdstellen gereden zal worden?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 10:40

Ik zou niet weten waarom niet. Het hoeft ook niet allemaal pimpelpaars of geel te zijn natuurlijk. Mijn hoofdstel is mat bruin, lijkt precies op leer. Lachen

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 10:42

ja inderdaad. en als het dan gewoon strakker kan zitten (kan nu al natuurlijk) zoals bij een dressuur hoofdstel en dus niet als een halster dan is er eigenlijk geen verschil. ik ben er helemaal voor Haha!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:52

WendyBZ schreef:
Ik zou niet weten waarom niet. Het hoeft ook niet allemaal pimpelpaars of geel te zijn natuurlijk. Mijn hoofdstel is mat bruin, lijkt precies op leer. Lachen

Is in de dressuur dan echt voorgeschreven dat je echt leer moet gebruiken? Wow!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:59

nee het moet volgens mij gewoon zwart of bruin zijn. geen gillende kleurtjes

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:24

Het materiaal heet biothane, Marylot is gewoon een merknaam (een van de vele Knipoog ).

Het is inderdaad praktisch qua materiaal, het kan overal tegen (zon, zand, water, zout...) en gaat jarenlang mee (de eerste generaties zijn nu al dik 10 jaar in gebruik). Verder schuurt het niet, het is licht en is comfortabel voor het paard.
De kleurtjes zijn een leuke bijkomstigheid, maar zijn op hoger niveau inderdaad ook handig voor de grooms om de ruiter al op afstand te herkennen.

Het is wel zo dat tegenwoordig bijna iedereen zo'n hoofdstel heeft, zelfs al in de kennismakingsklasse. Maar van de andere kant... het zijn natuurlijk niet alleen handige hoofdstellen voor enduranceruiters, maar ook voor recreatieruiters en andere fervente buitenrijders. Vooral door het bit dat je er gemakkelijk af kan klikken, wat handig is als je bijv. met de trailer ergens naartoe gaat of als je tijdens een langere rit even wil pauzeren.
Dus ik vind het niet gek dat ze populairder zijn geworden de afgelopen jaren, ze zijn gewoon voor veel mensen praktischer dan een gewoon leren hoofdstel. Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:14

Bovendien vind ik de crosslink en de side pull de fijnste bitloze hoofdstellen die ik tot nu toe tegen ben gekomen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:16

Lenneke_ schreef:
Bovendien vind ik de crosslink en de side pull de fijnste bitloze hoofdstellen die ik tot nu toe tegen ben gekomen

moet je toch beter gaan zoeken *LOL*

Ik heb de crosslink destijds gekocht omdat ik opzoek was naar een goed bitloos hoofdstel, en toevallig kon je die in een hip kleurtje uitzieken en zijn ze zeer geschikt voor endurance. Maar om eerlijk te zijn was ik toen nog helemaal niet bezig met endurance en ik ben dus inderdaad zo'n persoon die bij de kennismakingsklasse als met een marylot hoofdstel aan kwam zetten Tong uitsteken

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:49

De side pull bestaat natuurlijk al honderden jaren, weliswaar niet in leuke kleurtjes... Tong uitsteken

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:51

Tja en er zijn maar weinig sidspulls met neopreem op de neus, de meeste zijn van touw of iets dergelijks. Daarom had ik uiteindelijk voor de marylot gekozen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:53

De meeste traditionele sidepulls hebben inderdaad een ruw neusstuk, van touw of van rawhide (ongelooid leer). Er zijn ook wel duurdere versies waar het neusstuk bekleed is met reepjes leer, hoe meer hoe fijner de structuur, en hoe duurder (net als bij bosals). Dus kan me goed voorstellen dat de biothane versies met neopreen populairder zijn. Ja

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 19:15

maar jullie rijden dus allemaal bitloos,is dit met een achterliggende gedachte of toeval?

Larissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:16

Met neopreen inderdaad populairder Nini_rex

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:25

Niet iedereen rijdt hier bitloos hoor.

Ik rij het liefst wel bitloos, mits verantwoord (Anouar heeft de laatste tijd nog al eens de kolder in de kop) Hij heeft een heel klein gevoelig mondje, dus geen een bit zit hem echt goed.
En daarbij is het gewoon heel makkelijk met eten en drinken op wedstrijd. Dat gaat hij duidelijk beter af zonder bit dan met bit.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:27

Idd, bitloos heeft zo z'n voordelen met onderweg drinken. Ik rijd meestal het tweede en volgende rondjes ook bitloos. Eerste rondje niet, niet omdat-ie zo sterk is, maar omdat-ie bitloos eigenlijk niet zo fijn vindt. Raar paard wel...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:35

Er zitten een hoop voordelen aan en het is kwaliteit. Sterk, handig, makkelijk in onderhoud, voor elk hoofd op maat te laten maken, alle kleuren van de regenboog, licht, etc etc.
Bij mij staat er ook een op het verlanglijstje nu nog een geschikt paardje. had een leuke maar die heeft het aan zijn hart, gaat niet lukken dus.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:39

Ik had mijn Marylot ook al voordat ik een endurance wedstrijd had gereden. Puur omdat het bij het duin naast de trailer toch wel handig is dat ik m niet een moment los hoef te laten, maar gewoon het bit erin kan hangen. Drukknoopjes vast en klaar Haha!