[WN] ervaringen grasbrok voeren aan quarters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

ervaringen grasbrok voeren aan quarters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 11:03

bij de fouragehandel liggen zakken grasbrok maar ik ken niemand met paarden die die brokken voert en al helemaal geen quarter eigenaren.
Waarom zou ik ze wel/niet kunnen voeren aan mijn QH? iemand ervaring mee?
Is grasbrok van origine 'koeiengras' geweest en misschien te vet of te eiwitrijk om aan paarden te voeren? Waarom bestaat er dan grasbrok of is het meer voor geiten en schapen?

DubbelFun

Re: ervaringen grasbrok voeren aan quarters

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:21

Ik voer al jaren deels grasbrok en heb er nooit iets negatiefs aan gemerkt.

Waarom ik het voer: ik voer maar heel weinig krachtvoer (1/2 kg per dag, maar wel geconcentreerd). Omdat dit dus in 2 happen op is meng ik het met een schep grasbrok, waardoor toch een volwaardige maaltijd ontstaat.

Het meeste hooi wat we voeren is van origine koeienhooi en voor het droogbrokprincipe maakt het niet uit hoe lang het is geweest.

Ik zou het niet als kompleet bulkvoer gebruiken, maar voor een kilo per dag erbij zie ik geen probleem.
Wel iets natmaken ivm zwellen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:20

Ik ben er net mee begonnen dus lees even mee. Knipoog Om dezelfde redenen als DD.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 17:24

ik wilde het ook om die reden bij gaan voeren, zeker nu de granenprijzen steeds hoger worden...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:28

Bij mij krijgen ze nu dus al 3 dagen 1 schep grasbrok en 1 schep muesli (Pavo Natures best) verdeeld over 4 paarden. Ik heb het ook eerst 1 keer geweekt omdat ik hier en daar wel wat las over slokdarmverstopping, maar in geweekte toestand "zwol" het eigenlijk haast niet op. Niet zoals bietenpulp ofzo.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:52

@Jeddah: als je het te lang in water laat staan dan valt het uit elkaar.
Om het slikken te vergemakkelijken gooi ik er wat water over. Dat zou ik ook met gewone bix doen.
Een scheutje olie geeft hetzelfde effect.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 14:36

Grasbrok wordt gemaakt van kunstmatig gedroogd gras. Er kan wel degelijk veel verschil zitten tussen de ene zak brok en de andere. Dat is namelijk sterk afhankelijk van het perceel land waar het afkomt. Wij hebben zelf ook elk jaar van eigen (koeien)land grasbrok dat we laten drogen bij de grasdrogerij. We krijgen ook een deel terug in balen gedroogd gras. Maar zelfs van hetzelfde perceel land kun je het verschil al goed zien bij de brokjes van het voorjaar en de brokjes van bijv. het najaar. Dus eiwit e.d. zijn niet constant, zoals bij 'gewone' brok wel het geval is. Verder zitten er geen toevoegingen in zoals mineralen en vitamines.
Ik voer het zelf niet aan de paarden, maar hier krijgen ze dan ook dagelijks weidegang (niet op de koeienwei). Voor paarden die geen of weinig gras krijgen zal het denk ik best goed zijn, omdat ze toch de natuurlijke bestanddelen van gras binnenkrijgen op deze manier. Maar ik vind wel dat het geen vervanging van ruwvoer mag zijn, want ookal wordt het gemaakt van gras, het is geen ruwvoer meer, maar een krachtvoer.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 14:42

wat is een goed merk grasbiks ? Natuurlijk geperst

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 15:50

Bedankt voor de uitleg SusanW! Ja Inderdaad leek het me ook lekker voor ze gezien ze niet op de wei staan in de winter bij mij.

@Garny95, ik heb die van Hartog.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:19

@SusanW : waarom zie je het als krachtvoer?? Er zit niets in behalve gedroogd gras (je zegt het zelf al).

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:35

Ik neem aan dat je het 't beste kan zien als aanvullend krachtvoer? Omdat het niet de meer de ruwe vezel is als van hooi/gras.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:37

Maar omdat het niet meer de ruwe vezel heeft is het niet automatisch krachtvoer...
Krachtvoer heeft een duidelijk andere samenstelling als grasbrok.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:58

Ik bedoel het inderdaad zoals crazycactus het uitlegt. Het is natuurlijk geen volledig krachtvoer, maar voor de darmen mist het wel 'de prik' van ruwvoer. Ik heb wel eens gehoord van mensen die het ruwvoer helemaal achterwege lieten en daarvoor in de plaats grasbrok gaven. Dat is mijns inziens niet goed, omdat de darmen ruwe vezels nodig hebben om goed te functioneren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 17:05

Dat klinkt logisch, bij teveel zou een paard idd 'luie darmen' kunnen krijgen. Aan de andere kant zijn er paarden (zoals die van mij) die dus teveel 'prik' krijgen van grof hooi en de darmen dus juist van streek raken.
Dat grasbrok iets geconcentreerder is in eiwit geloof ik ook direkt, maar dan nog mist het de toevoegingen van alle vitaminen en mineralen die juist aan krachtvoer de 'kracht' geven.

We hebben het hier ook niet over een komplete maaltijd a la 4 of 5 kilo per dag, maar over het 'opvullen' met een halve á hele kilo vanwege erg weinig krachtvoer.
En dat lijkt me toch echt geen kwaad kunnen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 13:47

Citaat:
Maar zelfs van hetzelfde perceel land kun je het verschil al goed zien bij de brokjes van het voorjaar en de brokjes van bijv. het najaar

hoe zie je dat verschil? zijn ze dan donkerder of lichter?

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:53

Ja, het verschil zit inderdaad in de kleur. Hoe donkerder en glanzender hoe meer eiwit erin zit. Dus licht en dof betekent minder eiwit.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:08

Die van mij (Hartog) zijn heel donker en glanzend...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 14:14

mooi, dan steek ik voortaan eerst mn hand door het vulgat om te zien welke kleur ze zijn! thanks voor de info.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:51

Ik mag aannemen dat een "merk" brok wel voor gelijkwardig kwaliteit zorgt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:10

Het blijft een seizoensprodukt dus dat wordt toch moeilijk.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 17:13

Nou, ik ben benieuwd! Ja Ik hou het in de gaten, niet dat ik er genoeg van voer dat het echt wat uitmaken zal denk ik hoor. Knipoog

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 17:59

Jeddah, ik denk dat ze misschien wel proberen bij een merk, zoals Hartog, om zoveel mogelijk van dezelfde percelen onder zoveel mogelijk dezelfde omstandigheden, zoals bemesting, te oogsten en te drogen. Maar helemaal gelijk zal het nooit zijn. Ik denk dat de kleine hoeveelheden die jij voert geen probleem op zullen leveren.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 19:57

Maar hoe onderscheidt grasbrok (= gedroogd gras) zich qua voedingswaarde van hooi (= gedroogd gras) Verward ?

Jeddah, jij voerde altijd Marstall, toch? Wat is voor jou de reden geweest daar vanaf te stappen?

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 20:08

nog even over die ruw vezel voor de "prik"van de darm

dat is niet het enigste waarom een paard dit nodig heeft. Denk ook aan de tanden die moeten malen om goed te "slijten" en de hoeveelheid speeksel die aangemaakt MOET worden aangemaakt per dag om ervoor te zorgen dat het niet te zuur wordt in de maag. Paarden die niet genoeg malen maken te weinig speeksel aan met alle gevolgen van dien. (bijv maagzweren)
bovendien heeft het als functie in de darm dat de passage niet te snel of juist te langzaam is( te snel dan wordt er niet voldoende voedinstoffen door de darm opgenomen, te langzaam dan blijven de bact te lang op 1 plaats waardoor ze negatief op de darmwand kunnen inwerken)

grasbrok mag dus nooit een vervanging zijn voor ruwvoer!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 20:19

Ik heb pas ergens gelezen dat grasbrok slokdarmverstoppingen kan veroorzaken.
Dat je het iig moet weken voor je het geeft.
Verder zitten er volgens mij weinig voedingsstoffen in. Dus ik zie niet wat de toegevoegde waarde is van grasbrok.
Ook niet als opvulling van een halve kilo boks. Dan maar in 2 happen op. Zolang ze gewoon normaal ruwvoer krijgen lijkt me dta geen probleem.
Je moet sowieso oppassen met grote hoeveelheden hardvoer in een keer.