[WN] Wat betekent de Nota Dierenwelzijn voor de westernsport in N

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat betekent de Nota Dierenwelzijn voor de westernsport in N

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:33

Her en der op bokt verschijnen stukjes over de nieuwe Nota Dierenwelzijn. Hier op [discipline] ben ik nog weinig tegengekomen over de Nota en de gevolgen daarvan voor de westernsport.

Eerst even kort wat er in de nota staat (citaat):

Het is voor mij een gegeven dat de mens dieren houdt en deze in de loop der tijd heeft gedomesticeerd. Dit betekent dat we ten aanzien van de gehouden dieren niet meer terug kunnen naar de situatie en het bijbehorend natuurlijke gedrag waarbij dieren in vrijheid in de natuur rondlopen en als voedsel door de mens worden bejaagd. Domesticatie betekent echter niet dat het dier alle aspecten van zijn natuurlijke gedrag is kwijt geraakt. Zo wil een varken vandaag de dag nog altijd wroeten, een paard grazen, een papegaai kunnen vliegen en blijft de kat een dier dat jaagt op een levend prooi.

Een belangrijk aspect, samenhangend met een goed dierenwelzijn, is het kunnen uitoefenen van het natuurlijke gedrag.

Waar het paard in het verleden gehouden werd voor paardenvlees, ingezet in het leger en gebruikt voor werkzaamheden in de landbouw, is dit vandaag de dag vrijwel geheel verschoven naar recreatie- en sportdoeleinden. Dit heeft niet alleen geresulteerd in een ander fokbeleid, maar ook in andere houderijomstandigheden waarbij de dieren veel minder bewegen en buiten de stal komen. Paarden zijn sociale dieren die van oudsher leven in kleine hiërarchische groepen en veel behoefte hebben aan beweging. De meest gehanteerde huisvestingsvormen waarbij de dieren individueel in boxen staan, volstaan niet om aan de natuurlijke behoeften, met name op het sociale vlak, tegemoet te komen. Soms is sprake van afwijkend gedrag (agressie en overactiviteit) en stereotype gedrag als kribbenbijten, luchtzuigen, stallopen, weven en houtbijten.
Onderzoek wijst uit dat dit gedrag veroorzaakt wordt door een combinatie van beperkte beweging, te weinig afleiding en een onevenwichtige rantsoensamenstelling.

De Wageningen-UR analyse wijst uit dat er een behoorlijk aantal welzijnsproblemen is binnen de paardenhouderij. Naast huisvesting wijs ik vooral op de gehanteerde trainingsmethode en de te gebruiken hulpmiddelen, het afscheren van de tastharen en het eenzijdige fokbeleid gericht op de topsport waar uiteindelijk slechts een zeer beperkt aantal paarden in terecht komt.
Welzijnsproblemen die noch de sector noch de vele houders zich in alle omvang bewust zijn. Tegelijkertijd wijst het rapport op de vele kansen, wat al begint met voorlichting, bewustwording en een betere kennisontsluiting en -overdracht. Dit wordt gestaafd door de enquête. Heel weinig mensen zijn bekend met de welzijnsproblemen bij paarden.

en hun plan van aanpak:

Citaat:
De sector komt binnen een jaar met een plan van aanpak om te komen tot de noodzakelijke welzijnsverbeteringen (huisvesting, voeding, transport en trainingsmethoden), waarbij ik inzet op een realisatie binnen 3 jaar. Wanneer dit niet gebeurt zal de overheid regels stellen

Wat zullen de gevolgen zijn van deze Nota voor de westernsport?

Denk bijvoorbeeld aan trainingsmethoden:
Een westerntrainer staat in de huidige Bit met een methode (opbinden) die al flink ter discussie wordt gesteld op bokt en IMO niet erg diervriendelijk is;
Het fencen IMO ook niet erg vriendelijk;
Erg scherp inwerkende bitten als de correctional;
Enz enz enz.

De huisvesting:
Veel hengsten, maar ook ruinen en merries worden solitair gehouden en t grootste gedeelte van de dag in hun box;
Natuurlijk ook de stallen met weinig/geen weidegang voor de paarden.

En wat te denken van het afscheren van tastharen? IMO ook not done, paarden stoten zich sneller met alle gevolgen van dien. Ik scheer dan ook nooit de tastharen af, knippen doe ik wel, op gelijke lengte, maar nog altijd tot een minimale lengte van circa 3 cm.

En de hier al veel besproken leeftijd van inrijden?

Naar mijn mening is het goed dat deze Nota er komt! Eigenlijk heeft het al veel te lang geduurd, in een land als NL waar we pretenderen het dierenwelzijn hoog in het vaandel te hebben staan (al loopt er af en toe wel behoorlijk wat spaak…veetransporten als voorbeeld), is het IMO van de zotte dat er pas in 2007 zo’n Nota komt!

Ik ben zelf een groot voorstander van paarden lekker de hele dag op de wei met soortgenoten! En van trainingsmethoden die uitgaan van een eerlijke houding t.o.v. je paard. Natuurlijk is het in de randstad moeilijk om genoeg weidegang te hebben voor álle paarden, maar waar een wil is, is een weg… Misschien een HIT-actief stal of een wisselsysteem, maar er móet toch wel iets mogelijk zijn?

Brandt maar los!!! Ja

Enne....hou t netjes hè!? Knipoog

Anya

Re: Wat betekent de Nota Dierenwelzijn voor de westernsport in N

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:48

Ik ben persoonlijk erg happy met deze nota. Ik vind dat paarden recht hebben op dagelijkse weidegang en in een gesettelde sociale groep. Daarvoor rijden wij (Jip en ik) bewust iedere dag een eind naar de Lutte. Omdat het daar kan en in een stalling dichterbij veel meer beperkingen zijn.

Als eigenaar van een luchtzuiger weet ik wat permanent in een stal zetten zonder weidegang en sociaal contact met een paard doet. Paarden moeten kunnen lopen. De hele dag. Beetjes voer tot zich nemen. De hele dag, zodat de heel kleine maag blijft werken. Paarden moeten hun kudderangorde kunnen uitoefenen. Onderling kunnen scratchen. Elkaar alleen maar kunnen zien is geen enkele vervanging voor dit gedrag.

Ik denk dus dat dit een zeer goede ontwikkeling is. Met name stallen in de Randstad zullen dus voor een heel moeilijk probleem staan. Veel van die stallen hebben immers weinig tot helemaal geen weidegang. Maar dat geldt ook voor een paar stallen bij ons in de regio. In principe is hier grond genoeg, maar met name bij sportstallen bestaat het idee dat een paard niet buiten mag en zeker niet in een groep. Daar wint de angst voor blessures het van de behoeften van het dier. Het paard als economische factor i.p.v. als dier met behoeften. Met deze nieuwe nota moet ook deze groep hun paarden wel gaan leveren wat ze psychisch en fysiek nodig hebben. En dat is meer dan een wortel en een uurtje trainen.

Specifiek voor western geldt dat daar veel meer hengsten worden gehouden dan in de engelse sport. En hengsten moeten nu eenmaal afgezonderd is het idee. Deze nota zou voor die groep dieren wel eens positief kunnen uitpakken.

Met betrekking tot trainingsmethoden.. Ja zou mooi zijn als dit soort zaken ook voor de westernsport worden aangepakt. Maar daarvoor moeten ze eerst worden benoemd en moet iedereen het erover eens zijn dat het ook niet kan. Het opbinden van een paard (artikel bit) wordt door sommigen van gegruwd, terwijl dit voor anderen normaal is. Fencen.. Ik vind het niet kunnen. Anderen vinden het heel gewoon. En dan> hoe ga je het controleren.. Volgens mij kan dit alleen door inspecteurs langs te sturen, onaangekondigd. Anders gebeurt het stiekem.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:53

Helemaal mee eens al hoop ik dat de nota mijn postzegelweitje groot genoeg gaat vinden Haha!

Men spreekt over een realisatie-inzet van 3 jaar. Dat vind ik behoorlijk strak gezien de grote problemen qua huisvesting waarin een hoop stallen gaan komen.
Qua trainingsmethoden zal het nog moeilijker zijn hier op toe te zien en dus de regels nageleefd te krijgen.

In hoeverre is de grootte van de stal hierin meegenomen, ik meen me te herinneren dat ook de 3x3 ter diskussie stond en paard/grootte afhankelijk zou moeten zijn/worden ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:05

Ik ben het er echt mee eens Ja
Ik vind dat paarden recht hebben om elke dag buiten te komen. (uitgezonderd medische situaties).
Het liefst met soortgenoten, maar dat zal met hengsten niet tot nauwelijks gaan. Dus dat kan je niet echt verplichten.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:37

Voor een hengst zou het kunnen betekenen dat er een merrie bij zou moeten (blijven) staan die of niet meer drachtig kan worden of die dat juist mag Knipoog
Dat zou ideaal zijn maar slecht haalbaar in de meeste gevallen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:40

Of het grootste deel van de hengsten zou geruind worden. Dan is het probleem ook opgelost. Het is een beetje 'status' of misschien wel een soort gemeengoed dat je in de westernsport je paard niet ruint. Ook als het dier niet of nauwelijks dekt. Het wel hebben van een hengst is dan voorbehouden aan mensen met een ruime hoeveelheid grond en de mogelijkheid daar een goede omheining om te maken. Hengsten en ruinen kunnen doorgaans goed bij elkaar. Je moet ze alleen kunnen scheiden van de merries (tenminste de merries die je niet drachtig wilt hebben).

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:45

Maar wie weet mag je je hengst wel niet ruinen van de dierenwelzijn groep, want wie zegt dat dat niet zielig is? Tong uitsteken

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:50

Zolang je het niet doet op de biggetjes-manier, dus zonder verdoving verwacht ik daar geen problemen Knipoog

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:50

Als je een wel dekkende hengst hebt kan het erg lastig zijn om hem dan nog bij een ruin te zetten.
Maar het kan ook wel goed gaan, als er maar geen merrie in het zicht is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 22:10

Anya schreef:
Of het grootste deel van de hengsten zou geruind worden. Dan is het probleem ook opgelost. Het is een beetje 'status' of misschien wel een soort gemeengoed dat je in de westernsport je paard niet ruint. Ook als het dier niet of nauwelijks dekt. Het wel hebben van een hengst is dan voorbehouden aan mensen met een ruime hoeveelheid grond en de mogelijkheid daar een goede omheining om te maken. Hengsten en ruinen kunnen doorgaans goed bij elkaar. Je moet ze alleen kunnen scheiden van de merries (tenminste de merries die je niet drachtig wilt hebben).

Zeg dat nog eens als je bij doc en bo bent wezen kijken Knipoog
En dat zijn nog wel 2 ruinen en niet eens hengsten!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 22:12

ja maar jullie hebben riedels merries erom heen lopen Ja
Het veronderstelt een afgezonderde 'mannengroep'. En soms wil het ook niet. Bij ons liepen de ruinen gewoon bij de hengsten en moesten 2 groepen gemaakt worden (twee ruinen konden niet zo goed bij elkaar). Maar de merries stonden echt uit het zicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 22:15

Misschien zou het dan inderdaad mogelijk zijn, dat er geen strijd is over merrie's.

Maar een voorwaarde lijkt mij wel dat de hengst van jongs af aan dan samen heeft gestaan met andere paarden. Anders zal het erg lastig worden...

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 06:56

Citaat:
Skippy schreef:Natuurlijk is het in de randstad moeilijk om genoeg weidegang te hebben voor álle paarden, maar waar een wil is, is een weg… Misschien een HIT-actief stal of een wisselsysteem, maar er móet toch wel iets mogelijk zijn?

Ik sta in de randstad, in een dichtbebouwd gebied. Toch heb ik het voor elkaar gekregen om stalling te vinden die bijna aansluit op de perfecte huisvesting. Paarden komen elke dag buiten, goed voerbeleid (superkwaliteit hooi/kuil/brok) en als zo naar m,n merrie kijk kan ik er niet uit maken dat ze iets tekort komt.

Wat trainingsmethoden betreft: Op de trainingstal waar ik stond met m,n eerste paard zag ik veel mensen klakkeloos doen wat de trainer hun opdroeg zonder bij zichzelf ten rade te gaan wát ze eigenlijk aan het doen waren. Helaas, ook ik heb een aantal van die methodes opgevolgd met m,n eerste paard. Gelukkig, ik heb daardoor geleerd om eerst terug te vallen op mijn eigen-wijsheid. Toch zaken even kritisch bekijken.
Waar ik dus van mening ben, dat veel vooral beginnende westernrijders de trainer volledig volgen zonder verder na te denken wat een bepaald bit of teugel voor inwerking heeft. Dat ik soms mensen in de 'green as grass' zien rijden met een flinke correctional omdat ze in die klasse toch wat willen laten zien... Ja, het gebit van het paard.

Over het algemeen lijkt mij het verstandig dat als mensen/kinderen willen leren paardrijden dat ze zich eerst gaan verdiepen in wat een paard eigenlijk is! Als ik op een gemiddelde manege zie hoe kinderen op de pony's rijden, schoppen, trekken én het zweepje erbij. Tja, wat voor basis leer je dan over het paard?

Ehm... Wat wordt bedoeld met een HIT-actief stal? Vork

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 07:15

Ah!.... Nog een postcodelot/lottolot/staatslot Knipoog

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 07:23

Het is dan toch aan de trainer om te zorgen dat de klanten niet klakkeloos doen wat hij/zij doet?
Mijn ervaring is dat ook trainers opdrachten/oefeningen geven zonder dat ze rekening houden met het niveau en/of de wens van de ruiter.. iedereen moet de volgende WK worden Lachen

Dat verandertraject zal wel over een paar jaren uitgesmeerd worden denk ik? En mensen zullen dan beter moeten gaan nadenken alvorens ze een paard kopen..
Er zal dan wel een overschot aan paarden komen, dus de prijs van frikandellen zal wel omlaag gaan... Haha!

Er staan idd veel hengsten hengst te zijn zonder reden, behalve dat het stoer is. Oh, en dat het ruinen van een hengst verminking is. Het dier zn hele leven in afzondering door laten brengen is blijkbaar een stuk minder erg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 07:35

Dat vind ik idd nog ergere verminking Cer: verminking van de geest van t dier!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 08:26

En waar ligt dat de grens van geoorloofde training?
Als je een betere ruiter bent, is een correctional wel oké?
Of hobbles, gebruiken? Of opbinden?
Kan fencen?
Als je maar goed genoeg rijdt?
Of is dat sowieso geoorloofd.
Draw reins dan?

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 08:28

Misschien wedstrijden maar helemaal afschaffen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 08:30

Hoezo Storrum? Het moet toch mogelijk zijn op een normale manier met je paard om te gaan en wedstrijden te starten? Ik heb afgelopen zondag ook echt wel nette, eerlijke ruiters gezien hoor!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 08:31

storrum schreef:
Misschien wedstrijden maar helemaal afschaffen?

waarom dan?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 08:32

Sja Anya, dat is heel moeilijk te bepalen... ik twijfel ook of daar regels voor opgesteld kúnnen worden. Want wat de één geoorloofd vind, vind de ander mishandeling...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 08:36

Cer schreef:
Sja Anya, dat is heel moeilijk te bepalen... ik twijfel ook of daar regels voor opgesteld kúnnen worden. Want wat de één geoorloofd vind, vind de ander mishandeling...

ja dat zal dus het probleem worden.
De voorwaarden rond het houden van paarden en wat ze minimaal nodig hebben, zijn wel gesteld.
Er staat niet voor niets iets rond weidegang en natuurlijke groepsbehoeften.

Maar 'trainingsmethoden', dat is een heikel punt.
De rollkür, mag dat? En het longeren van die dressuurpony met de kin op de borst.. veel protest... maar kennelijk vindt een prof dat het mag. Dit zijn dressuurvoorbeelden, maar we kennen ze ook bij andere disciplines. De manier die ze gebruiken om een tuigpaard te leren de hoeven hoog op te tillen (met een soort hefboomtouwtjes). En dat soort dingen hebben we in de westernsport ook.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 08:39

Omdat de competitie dan weg is en je niet meer op welke manier dan ook hoeft te trainen, je kunt geen geld of eer meer verdienen, soms over de rug van het paard, dus waarom zou je je nog 'druk' maken, je gaat alleen nog maar 'lekker' met je paard rijden in het bos of op het strand.

Net wat Cer zegt, wat de één geoorloofd vind, vind de ander mishandeling dus als je het hele wedstrijdgebeuren afschaft (wat volgens mij de Partij van de Dieren wel ziet zitten) dan is dat 'probleem' opgelost.

Niemand die zich meer hoeft te meten aan een ander, en niemand die zich meer moet bewijzen.

Clown

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 08:44

storrum schreef:
Net wat Cer zegt, wat de één geoorloofd vind, vind de ander mishandeling
Dus is het handig als daar een rechtsgeldige uitspraak over komt, dan weet je waar je aan toe bent.