Hoe beleven jullie endurance, wat zijn jullie doeleinden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wat is voor jou belangrijk, waar ga jij voor?

* Klasse 4 (uit eindelijk)
10 (28%)
* Niet de klasse, maar.......... (vul zelf maar in)
25 (71%)

Totaal aantal stemmen: 35

woeliej

Hoe beleven jullie endurance, wat zijn jullie doeleinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 09:56

endurance is een erg leuke sport voor heel veel verschillende mensen. Toch zal niet iedereen de zelfde doeleinden hebben.

Voorop staat natuurlijk altijd zo goed mogelijk finishen kwa waardes van je paard. En vooral samen veel lol hebben en genieten van het uitzicht. Dat is voor iedereen het zelfde ongeacht het doel.

Waar het zich gaat onderscheiden zijn de mensen die hun gemakje nemen en snelheid niet zo belangrijk vinden en mensen die echt voor zo goed mogelijke snelheid gaan. En de mensen die klasse 4 voor ogen hebben en de mensen die klasse 1, uiterlijk klasse 2 prima vinden en daar genoegen mee nemen en tevreden mee zijn. De mensen die een wedstrijd eerder uit zouden kiezen op de omgeving als om kilometers te gaan maken en punten te halen.

Dus hoe beleven jullie endurance, wat is voor jullie het doel? Wat is voor jullie belangrijk? Zijn jullie echte die-hards met klasse 4 voor ogen of meer de relaxte omgeving genieters die klasse niet belangrijk vinden. (uiteraard genieten de klasse 4 ruiters ook maar je moet ergens een streep trekken Knipoog )

TinkerTreas

Re: Hoe beleven jullie endurance, wat zijn jullie doeleinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 10:11

Ok, ik heb nog wel niet zo veel ervaring in de endurance (1x een kennismakingsrit, zo'n 6 jaar geleden op mijn oude pony). Maar aankomend seizoen wil ik gaan starten met Bonita. Wat is mijn doel in de endurance?
Allereerst wil ik dat mijn paard en ik er plezier in hebben, ik vind het geweldig om in de natuur te rijden en het is helemaal leuk om dat in wedstrijd verband te doen.
Ik ga er voor om mijn paard zo goed mogelijk te leren kennen (ik heb Bonita nu pas een half jaar) en zo onze grenzen te verkennen. En dan kijken we wel hoever we komen. Blijft dat klasse 1 dan is dat prima, wordt dat klasse 4 is het ook goed. Zolang we er allebei maar lol in hebben.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:27

Mijn doel is om samen met mijn paard plezier te houden in het rijden van endurancewedstrijden. Hierbij proberen we wel onze grenzen te verleggen op onze eigen manier. Dit verschilt per wedstrijd(seizoen) Uiteindelijk is het mijn doel natuurlijk om elke wedstrijd die ik inplan uit te rijden. alhoewel ik er niet vanuit ga dat dit ook altijd gaat lukken.

In 2005 had ik bijvoorbeeld als doel gesteld om de 60 km. van Holten uit te rijden, zonder ijzers. Dit is toen gelukt, met 3x een A. Vorig jaar heb ik mijn gem. snelheid iets naar boven gehaald en voor volgende seizoen ben ik allang blij als ik weer een wedstrijd uit kan rijden ! Knipoog

Het doel om een bepaalde klasse te halen heb ik dus niet. Ambities voor klasse IV ? Nee...maar ik wil wel ooit een 80-er uitrijden. Of dat nu met Salty of een ander paard is maakt me niet uit.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:27

Mijn uiteindelijke doel is 160 km. Maar ik doe het qua tempo nu wel lekker rustig aan. Het maakt me niets uit waar we eindigen, als we rond de 13 km/uur zitten en de wedstrijd goed uitgereden hebben ben ik dik tevreden.

Anouar is inmiddels 12, nog niet heel oud natuurlijk. Maar ik denk er wel bij na dat hij niet nog jaren op hoog niveau (klasse 4) mee kan doen (als hij dat haalt natuurlijk)
Dus ik wil er volgend jaar of het jaar daarop een jong dier bij. Zodat ik die rustig verder kan rijden naar klasse 3 en als hij dan zover is dat Anouar wat minder kan gaan doen.

Ik wil dus zeker verder in de endurance. Mijn korte termijndoel is volgend jaar de Fasna

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:34

Mijn doel is om zoveel mogelijk kilometers te rijden, met zo min mogelijk afkeuringen, en een gezond en blij paard. Niet 1 of 2 jaar flink presteren, maar met hetzelfde paard jaar na jaar kilometers maken. En dat in mooie, afwisselende gebieden.

Met Rex heb ik nu 1000 wedstrijdkilometers zonder ooit afgekeurd te zijn geworden, daar ben ik heel trots op. Zeker gezien zijn leeftijd (nu tegen de 25). Met hem zal ik dan ook geen klasse 3 meer gaan rijden, denk ik.

Met een volgende, jongere draver is mijn doel wel om klasse 4 te halen. Daarbij spreken meerdaagsen of Duitse 24-uurswedstrijden zoals de Heidedistanz me gevoelsmatig meer aan dan de reguliere CEI's. Daar komt de nadruk meer en meer op hoge snelheid te liggen, steeds minder op uitrijden. En dat is niet de vorm van endurance zoals ik die voor ogen heb, waar ik aan mee wil doen.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:55

op dit moment is mijn doel om volgend jaar een klasse twee goed uit te rijden. ik weet nog niet hoe me dat zal bevallen, daarna zie ik wel weer verder.
wel vind ik het belangrijk om steeds beter een klasse 1 uit te rijden. niet perse sneller maar vooral helemaal fit zowel ik als Pim. het gaat al steeds beter en waar ik helemaal van geniet is dat ik steeds beter ga leren wat ik wel en niet moet doen bij pim.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 17:52

Voor mij is de 160 ook het doel, maar of mijn paard dat gaat halen is natuurlijk afwachten. De wedstrijden waar Nina het over heeft spreken mij ook erg aan. Heb er al een aantal keren als groom gezien hoe het eraan toe gaat en dat is erg prettig.
En CEI's denk ik ook wel, maar dat hangt ervan af hoe de ontwikkelingen daar zijn. Als het alleen maar sneller en sneller moet weet ik niet of ik het nog zo leuk vind tegen die tijd Scheve mond

Voorlopig volgend seizoen eerst maar eens klasse II met de knul Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 17:54

CEI's trekken mij toch meer dan die wedstrijden waar Nina het over heeft.

Ik heb dit jaar mogen groomen op de Fasna en vond dat helemaal super.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 18:18

Vooral het samen lol hebben samen vind ik erg belangrijk. Heb helemaal geen ambitie om verder te komen, omdat het voor mij naast de springsport is (waar mijn prioriteit ligt), wel vind ik het leuk om nu lekker klasse 1 te rijden en misschien later een keer een korte klasse II

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 06:21

Ik heb absoluut geen klasse 4 aspiraties, nooit gehad ook toen ik aan endurance begon (heb nu eenmaal geen paard wat daarvoor geschikt is). Snelheid vind ik wel "belangrijk" om die steeds te verbeteren gaandeweg de jaren maar ik vind goed uitrijden en een fris en gezond paard veel belangrijker.
Naast endurance doen we ook aan mendrance en nog vele takken van paardensport met 1 en hetzelfde paard dus een hogere klasse rijden zou niet eerlijk zijn tegenover mijn paard die er al zoveel naast doet.
Wedstrijden kies ik uit op de omgeving en bodemgesteldheid. Misschien komt er ooit een klasse 2 (ze is al jaren startgerechtigd) maar misschien ook nooit. Vind het veel leuker om nieuwe ruiters te begleieden in klasse 1.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:34

Momenteel ligt het voor mij endurance-technisch gezien stil, en aangezien ik afhankelijk ben van anderen (ik heb geen eigen paard, maar een bijrijdpaard) weet ik ook niet hoe het een en ander zich ontwikkelt.

Korte termijn: contact en feeling houden met de sport (als je ooit een groom nodig hebt, PM je maar). Lange termijn: zelf de endurance weer in en dan zie ik wel wat m'n ambities zullen zijn Lachen

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:41

Lenneke_ schreef:
CEI's trekken mij toch meer dan die wedstrijden waar Nina het over heeft.

Ik heb dit jaar mogen groomen op de Fasna en vond dat helemaal super.

Ik heb ook op verschillende CEI's gegroomd, en de sfeer is daar inderdaad heel apart. Maar of ik dat leuk zou vinden voor mijn paard, ik weet niet. Bijvoorbeeld die verplichte nacht op stal na afloop van de wedstrijd, dat gaat heel erg tegen mijn gevoel in. En de nieuwe manier van 'finishen', dat je vanaf een bepaalde tijd de laatste vetgate niet meer uit mag en dus niet meer kan uitrijden op een rustig tempo...

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:58

Ik heb dit jaar voor het eerst gegroomd bij een wedstrijd in Duitsland en die sfeer daar was echt geweldig ! De paarden moeten wel verplicht overnachten, maar stonden lekker in een paddock. Dat soort wedstrijden trekken mij ook meer dan CEI's eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 19:05

Ons doel op langer termijn is de 1000 km halen. De 160 hoef ik niet uit te rijden, niet met Cloud in ieder geval. CEI's wedstijden denk ik nu ook nog niet aan.

Klinkt misschien wat lu.llig maar wil met dit paard zoveel mogelijk ervaring op doen. Wie weet komen met een ander paard wel de 160 km wedstrijden. Waarom met Cloud niet, ik heb geen idee.
Zeg dit wel nu, maar voor het zelfde geldt rijden we over twee jaar de 160.

Vooral veel lol beleven, en samen met een goed gevoel de eindstreep halen.

Sawatski

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 20:58

Hoe beleef je endurance?
Voor mij is het bijna een levenswijze. Ik ben in 1990 via een toenmalige vriendin eens mee gegaan met Yvonne v/d Velde als groom. En blijven hangen... We hebben samen een heleboel meegemaakt door de jaren heen. Wat mij aanspreekt is de gezelligheid,de saamhorigheid, de onverwachte dingen en problemen die gebeuren. Je leert veel mensen kennen en leert er veel van. De mooie streken van de landen waar we geweest zijn. Vooral toen de routes op internationale wedstrijden nog alleen op het begin en eindpunt op dezelfde plaats waren en je dus echt hele stukken aflegde, een heel verschil met die lussen van tegenwoordig. Het is makkelijker geworden met groomen en relaxter, maar toch. Het slapen op de raarste plaatsen en plekken.
Ik rij zelf ook, helaas de afgelopen 2 jaar niet (weg klasse 2), en ook dat is fantastisch. Merken tïjdens het groomen dat als het paard je onderweg ziet staan en dan de tong uitsteekt om aan te geven dat ze wil drinken (Roos) of zijn hoofd laag houdt (Jashin).
Of de (standaard)vraag die ik 's morgens om 4 of 5 uur bij de start stel aan Yvonne: Vertel me nog eens waarom ik dit zo leuk vind? Ik kan zo wel een hele tijd doorgaan.
Maar vooral het plezier wat iedereen in endurance kan hebben door het doen zoals jij het graag wil...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 00:56

Ik heb zelf eigenlijk niet direct een doel, behalve dan om het mee te maken. Gewoon de sfeer, het samen zijn met je paard, het wedstrijdelement zonder strak in het pak te zitten.
Het zijn prachtige omgevingen waar je doorheen rijd, ik wil daarvan genieten en toch het idee hebben dat je serieus met een wedstrijd bezig bent. Klasse 4 is niet echt mijn doel, maar ik ben al blij als ik een klasse 2 of 3 kan gaan starten. Zolang we er maar wel lol in hebben!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:58

mijn doel voor de endurance is natuurlijk lol met je knol. Maar ook zo ver mogenlijk komen met haar en een zo goed mogelijke tijd dat ons goed past. Verder is ze atactisch dus heeft wat beperkingen hierdoor maar dat is een mooi uitdaging om haar lekker fris in het koppie te houden en haar lekker aan het lopen. Ik probeer wel zo ver mogelijk te komen maar ik kijk van jaar tot jaar. Ik wilde dit jaar doorstromen naar klasse 2 en dan tot 60 km rijden, helaas had ze een peesblessure opgelopen en konden we niet starten. we hebben nu 2 ritten met zeer goed gevolg gereden en met complimenten voor haar pezen dat we volgend jaar tot de 60 of 80 gaan proberen (ben er nog niet over uit).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:58

Met dit paard gewoon leuke ritten rijden in een andere omgeving dan normaal Lachen. Wellicht ooit een korte klasse 2, maar verder ook niet Lachen.

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:19

Toen ik 13 jaar terug begon met endurance rijden op de arabier van mijn moeder was het puur voor de lol en afwisseling. Met hem heb ik een aantal keer klasse 2 gereden. Na hem heb ik een aantal andere paarden uit gebracht in voornamelijk klasse 1.
3 jaar terug heb ik Larena gekocht, eigenlijk voor dressuur en voor de leuk springen en endurance. Dressuur zijn we m1 +7, maar het ligt haar totaal niet. De endurance wedstrijden vind ze echt super leuk. Zo is mijn doelstelling veranderd dressuur voor d`r bij en endurance als hoofddoel. Voor dit jaar is het een 100+ uit rijden en volgend jaar een klasse 4.
Mijn doel is ooit de 160 te rijden, weet niet of dat gaat lukken met Larena, zij is nou niet bepaald het endurance type.
Graag zou ik in 2008 de fasna starten, maar het startgeld en het paspoort brengt nogal een hoog kostenplaatje met zich mee.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:29

Endurance werkt grensverleggend, daar ben ik inmiddels wel achter. Toen ik in 2001 kennismaakte met de sport en vervolgens in april 2002 mijn eerste wedstrijd reed, was mijn doel iig klasse 2 rijden. Het leek mij leuk om iig wedstrijden van 60 km te rijden (zeg maar een dubbele trainingsrit) en daarna zou ik wel zien. In 2002 was ik vrijwilliger bij de Fasna Trail en toen dacht ik 'wie weet zit die 100 er ooit in, maar daar zijn we nog lang niet'.

Van 60 verlegde ik mijn grens naar 80/90 en vervolgens bleek de 100 haalbaar (inmiddels 2x een 100 km gereden). Dan ga je bijna als vanzelf voor de 120. Er kwam een blessurejaar tussendoor, maar vorige maand hebben we dan toch eindelijk die 120 gereden. Of de 160 er komt? Het is niet mijn ultieme doel, ik vind 120 een erg mooie afstand. Maar ik sluit niets uit. Als paard en ik allebei fit blijven en het blijkt ooit haalbaar - waarom niet? Maar vooralsnog is het niet de volgende 'logische' stap in het verhaal. Paard wordt volgend jaar 16 en ik heb geen ambities om ooit aan internationale kampioenschappen deel te nemen, we gaan lekker verder zoals we nu doen, trekken ons eigen plan. Haalbaarheid en plezier, dat zijn de twee elementen die bij mij bovenaan staan.

Nu we de klasse 4 hebben gehaald (en inmiddels ook de 1500 km-grens hebben overschreden) ligt mijn uitdaging dan ook niet zozeer meer in de lengte van de wedstrijden, maar in het terrein en de afwisseling. Als ik zou moeten kiezen tussen een 160 km volgend jaar of een paar mooie 80'ers in onbekend terrein, dan ga ik toch voor het laatste. En ik vind 80/90 km toch ook wel een heel fijne afstand om te rijden.

Mijn ultieme doel is zo lang mogelijk lol met mijn knol hebben. Ik hoop over een jaar of vijf nog steeds met net zoveel plezier te kunnen rijden als ik nu doe, en kilometers maken, op wedstrijden waar ik vooral kan genieten van mijn paard en de mooie omgeving. En dan hopelijk de 2000 of misschien wel de 2500 km-grens gepasseerd te zijn. Knipoog

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 11:57

dit is nou precies wat ik zo mooi vind aan endurance! Hoe iedereen zo liefdevol over zijn paardje spreekt en dat alles zo word gedaan dat welzijn van paardebeest voorop staat. Bij andere sporten word dat nog wel eens vergeten naar maten mensen hoger op komen maar hier niet.. Echt geweldig!! Haha!

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:03

Jeetje Ka, is Ret al 16?? Ik dacht dat die Dravebier veel jonger was.

Ik ben in 2001 mijn eerste wedstrijden gestart met Navy. In ons achterhoofd houdend dat er nooit meer in zou zitten dan klasse I en stappend over elk stukje asfalt, ivm haar hoefkatrolontsteking. We reden Austerlitz niet uit, bij 32 graden en een te hoog tempo. Navy werd gediskwalificeerd wegens metabole problemen. Een week of wat later pakte wij het anders aan. Heel rustig reden wij de wedstrijd in Holten. Helaas werden wij weer gediskwalificeerd, ditmaal omdat onze snelheid te láág lag. In Ommen, nog steeds 2001, reden wij onze eerste wedstrijd echt uit. Het virus had ons te pakken en in 2002 reden wij een succesvol seizoen in klasse I.

Maar na een tijdje durf je te gaan dromen. Als 35 kan, dan kan 45 toch ook nog wel..? En zo startte we, in 2003, mede door de verlaagde maximum snelheid in klasse I, toch klasse II. Met ups en downs, maar haar voorbenen speelde nooit op.

En dan gaat bloed waar het niet gaan kan. Dromen werden ambities en ambities werden doelen. En zo maakte ik mijn droom in 2004 waar; we reden de 105km van Ommen met goed gevolg en een extreem fit paard na afloop (ik vergeet nooit dat mij op stal gevraagd werd of ik toch een klasse I gestart was, omdat Neef als een idioot had gespeeld in de wei). We hadden die 100+ gehaald en mijn wereld kon niet meer stuk.

En dan gaan je dromen verder, worden je ambities groter. Zouden wij dan toch een klasse IV kunnen rijden? In 2005 bewezen wij van wel. We hebben in één seizoen tijd 550 wedstrijdkilometers gemaakt en maar liefst 3x klasse IV. We zijn geen enkele keer afgekeurd en wij maakten onze stoutste dromen waar.

In 2006 besloten wij er dan toch echt voor te gaan. 160km, Fasna Trail. Ter voorbereiding heb ik mijn fijnste wedstrijd ooit in Duitsland gereden; 100km over asfalt en een knettergek paard aan de finish. We waren er klaar voor. Maar het lot besliste. Mijn opa werd ernstig ziek en ik koos ervoor de Fasna niet te starten. Hij overleed, mijn keuze was goed. Voor hem wou ik een maand later toch die 160km rijden, in Duitsland dan maar. Maar het mocht weer niet zo zijn; Navy kreeg enkele dagen voor die wedstrijd een ernstige peesblessure.

En daar gaan je dromen. Een jaar van stappen en wandelen en grazen in de wei. Maar beloond; we reden weer een klasse I uit in 2007. En daar hield ik het bij, wegens wat probleempjes met het beslag.

Doel met Navy? Gezond terugkomen op ons niveau. Ambitie met Navy? Fasna Trail 2008, 160km. We kunnen het, en we gaan het bewijzen. Als toetje op ons samenzijn. Als slagroom op ons genieten samen. Maar vooral omdat ik al die jaren één stoute droom gehad heb; het NK.

En dan? Dan mag de wereld vergaan Knipoog Nee, dan is mijn ambitie om een schitterende hengst uit te zoeken en een prachtig Endurancepaardje uit Navy te fokken.

Pfoe, en Sam dan? Sam kocht ik vorig jaar voor de Endurance. Hij heeft mijn hart gestolen. Nooit kan een paard Navy overtreffen, maar wát ben ik verliefd geworden op die kleine kip. Hij blijft bij me, wat er ook gebeurd.

Doel met Sam? Ontspanning, leren en durven genieten. Het macho-knopje eraf krijgen zodat hij mij in stress-situaties niet vergeet. Samen zijn en samen blijven.

Ambities met Sam? Internationaal, 160km. EK's, WK's. De ambitie mag er zijn, toch? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:07

woeliej schreef:
dit is nou precies wat ik zo mooi vind aan endurance! Hoe iedereen zo liefdevol over zijn paardje spreekt en dat alles zo word gedaan dat welzijn van paardebeest voorop staat. Bij andere sporten word dat nog wel eens vergeten naar maten mensen hoger op komen maar hier niet.. Echt geweldig!! Haha!

Ja goed he! Dat is wat ik in mijn stukje ook een beetje uit probeerde te leggen!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:09

Zo zie je maar dat een peesblessure niet het einde van een sportcarrière hoeft te betekenen! Ik vind het super dat jij en Navy weer terug zijn! OK dan!

Knol is nog geen 16, maar wel bijna - bouwjaar 1992. Ik mag van mijn 'mental coach' alleen niet zeggen dat hij 'al' 15 is, want volgens haar is hij de bloei van zijn leven en volgens mij heeft ze gelijk, hij is nog nooit zo in vorm geweest als het afgelopen jaar (hoewel 2004 ook een superseizoen was). *LOL*

Duursport is toch ook wel een heel bijzonder en specifiek fenomeen hoor. Niet alleen de hippische endurancesport, maar ook de humane duursporten. Niet te vergelijken met het trainen voor piekprestaties. Het een is niet meer of minder dan het ander, het is anders. En ik zeg ook altijd dat endurance een teamsport is. Je rijdt dan wel individueel, maar op de langere afstanden gaan je grooms toch echt wel een flinke rol van betekenis spelen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 07:15

Ik zou echt niet zonder grooms kunnen rijden, ten eerste natuurlijk omdat Anouar zo ongelovelijk veel zuipt, maar ook voor mij. Als ik om de zoveel tijd even wat grooms zie en een snel praatje maak kan ik er weer tegenaan.

In Kootwijk hadden we per rondje één groompunt, dat vond ik maar niks