[WN] Western met een fjord?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Western met een fjord?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 17:17

Hallo western liefhebbers,

Mijn vriend heeft vorig jaar een beetje leren rijden in western stijl.
Door omstandigheden is hij daar toen mee gestopt.
Nu een jaar later begon het paarden gebeuren toch wel weer erg te kriebelen en heeft hij besloten om een paardje te kopen. Het is een jaarling geworden omdat ik zelf ook een jaarling heb en zo kunnen we samen 'beginnen' over 2,3 jaar.
Echter is zijn keuze gevallen op een Fjord. hij houd niet van de warmbloed paarden.
Is het raar om met een fjord western te willen rijden? of niet? je ziet tegenwoordig wel meer fjorden in western styl volgens mij?
we hebben verder absoluut geen verstand van western maar hij is wel van plan om zijn fjord op een echte westernstal in te laten rijden tegen die tijd.
maar is dat uberhoud wel mogelijk? zitten western stallen wel te wachten op een fjord?
Mijn vriend weet ook helemaal niet welke tak in de western hij leuk vind want hier in de buurt hebben wij niet echt western stallen om te kunnen 'proeven' van alle soorten takken.

Alvast bedankt voor het lezen en hopelijk hebben jullie antwoord op deze vragen.

Cassidy

Re: Western met een fjord?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 17:20

Ja hoor, western kan op ieder ras, de vraag is hoe er je er mee wilt komen.

Over de mogelijkheden en de behaalde resultaten van Fjorden in de westernsport moet je even met bokker Sonja contact opnemen....

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 17:21

Natuurlijk kun je met een fjord western rijden!! Er rijden best veel fjorden mee in de western, dus gek staat het zowiezo niet!
Maar hier op bokt zitten wel wat mensen die met hun fjord western rijden. Ik zal eens voor je op zoek gaan. Eentje is in ieder geval Sonja. Je zou haar wat vragen ed. kunnen stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 17:25

Bedankt cassidy, voor je snelle reactie.

Sja mijn vriend heeft nu nog geen ambities om wedstrijden of dergelijke te gaan rijden en meer gewoon recreatief.
Misschien als hij de smaak eenmaal te pakken heeft dat hij wel wat moeilijkere en spannendere oefeningen wilt doen. maar net wat ik zeg we hebben er allebei niks van geproeft en weten ook helemaal niet wat alles inhoud..
weet iemand misschien hoe we daar achter kunnen komen?
Ergens een dagje of weekendje op een of andere manege waar je les krijgt en een beetje kan leren wat alles inhoud en de verschillende takken kan 'proeven' ?

fijn om te horen dat je best western kan rijden op een fjord!

esther_sonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 17:28

Sonja is echt hipp OK dan!
Milena is echt gaaf hoor! Die rijden idd heel hoog met western Haha!
K heb zelfs een keertje les gehad van Sonja op mileen Haha! Haha! Haha! Lovers whoww wat voel je dan cool op die fjord!!
Die fjord kan zoo veel !! k stond echt met een mond vol tanden Tong uitsteken
Conclusie: western fjorden zijn super cool Lovers OK dan!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 17:29

Op dit moment is de reining een hele populaire sport. Kijk eens op http://www.paardentv.com , onder reining en dan de NRHA Futurity finals wat reining inhoudt. De andere filmpjes zijn ook de moeite van het bekijken waard.

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 17:30

Deze mensen zijn ook bezig met rijden van western met hun fjord: Shavanah, Kaunos, kmvreter, azile, floortje82.

Als ik er meer vind hoor je het wel van me!! Knipoog

Edit: En nog een persoon gevonden: cynthiar. Ik meen trouwens dat over ditzelfde onderwerp ook een topic is geweest. Maar dat weet ik niet zeker!!
Laatst bijgewerkt door nienke_92 op 02-10-07 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 17:30

Tuurlijk kan dat allemaal. Waarom niet? Sommige lopen echt hoog mee!

Je mag alleen niet verwachten van een fjord dat ze een NK reiningproef neerzetten met enorme stops.
Maar trail, horsemanship, en pleasure moeten in ieder geval lukken!

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 17:39

Deze reactie vond ik ook nog ergens. Misschien dat je er iets mee kan! Al moet ik wel zeggen dat je altijd fjorden hebt die een uitzondering zijn. Neem bijv. sonja, die rijd met haar fjord volgens mij wel in een hoge klasse. Maar die uitzonderingen heb je ook in de dressuur.

Citaat:
Wat ik er van vind is heel simpel! ik vind het een erg relaxe tak van sport aangezien westernmensen het niet boeit of jij nou wel een quarter hebt of niet... het is wel zo dat als je hoger wil komen een quarter beetje verplicht word, maar dat is in de dressuur en springsport ook zeker zo! in de western tel je echt wel mee met een fjord of wat dan ook... mensen blijven geinterreseert in je paard en wat je er mee kan!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 17:52

En nog een tip als je wilt weten wat voor disciplines er bij de western allemaal mogelijk zijn. Op 12,13 en 14 Oktober wordt er in Bunschoten de NK Quarter Horses gehouden. Dus mocht je interesse hebben in een leuk dagje uit, is dat een aanrader!

Voor programma moet je even kijken op www.nqha.nl

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:44

Sonja hier op bokt rijd ook western met een fjord, dus ja het kan wel

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:58

Ik wordt hier al genoemd, dus ja ik rij ook western met een fjord. En hij vindt het leuker dan dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:59

14 oktober is misschien idd wel leuk om in Bunschoten te kijken.
Bedankt voor alle reacties tot nu toe! en als je nog meer info heb, zet het maar neer want wij willen graag ALLES weten! Whoosh!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:03

cynthiar schreef:
Ik wordt hier al genoemd, dus ja ik rij ook western met een fjord. En hij vindt het leuker dan dressuur.

Leuke Fjord heb je!
Je woont in Zwijndrecht lees ik in je profiel?
Dat is niet zo ver bij ons vandaan.
Krijg je daar ook les en sta je op een western manege of een gewone manege?

oh nu heb ik je volgens mij ook een pb gestuurd?!?

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:31

nielsd schreef:
Tuurlijk kan dat allemaal. Waarom niet? Sommige lopen echt hoog mee!

Je mag alleen niet verwachten van een fjord dat ze een NK reiningproef neerzetten met enorme stops.
Maar trail, horsemanship, en pleasure moeten in ieder geval lukken!

Wacht maar totdat onze Jip zover is Extreme duivel Je zult nog versteld staan hoe een Fjord kan stoppen! Tenminste, als ik zie wat hij nu al, na 4 maanden onder het zadel doet qua stops. En hij is fanatiek daarin met een supergoeie reactie op mijn zit, en ook nu al goed zijn kont eronder. Maar het zal inderdaad meer de uitzondering dan regel zijn, dat ben ik met je eens.
Verder is er ook een Fjord hier in Zuid-Limburg die volgens mij reserve wereldkampioen bij de teampenning of in ieder geval in een koeienonderdeel is geworden. Ook iets wat je niet van een Fjord verwacht.

Ik heb Jip in laten rijden door Wendy van Osch en ik weet dat ze nog twee andere Fjorden lesgeeft en ook nog verschillende andere koudbloeden (Tinkers, Haflingers (o.a. Sietske)) in training heeft gehad. En ik weet zeker dat zij niet de enige trainster is die niet alleen maar de typische westernrassen serieus neemt.

Zelf heb ik overigens ook nog een arabier (Kaunos) waar ik western mee rij, dus da's ook weer heel wat anders (volgens Wendy heb ik twee uitersten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:35

Kaunos:"Elke paard kan een stop leren, maar ik denk niet dat je snel een NK ermee wint.
Ik ken ze die wel een stop kunnen, maar niet van tig meter.

Heb je een foto van die teampenningfjord, ik ben benieuwd!

gr [***]

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:54

Ik ben ooit eens bij een WRAN wedstrijd wezen kijken. Heb ontzettend veel lol gehad tijdens het rondkijken. Nog nooit zoveel verschillende soorten paardjes gezien. Echt leuk. En inderdaad niemand die op je neerkeek als je met iets anders dan een quarter/paint/appaloosa reed.
Dus waarom niet met een fjord?
In het boek Go West, geschreven door Antje Holtappel staan ook wat plaatjes van een 'slidende' western fjord, en er staat me ook wel wat bij van fjorden die het in de trail niet verkeerd doen, dus...
Gewoon doen hoor!

Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat een hoge score op de stop niet alleen aan het aantal meters maar vooral aan de kwaliteit van de stop lag? In dat geval zou een fjord, mits hij de stop goed beheerst, net zo goed kunnen scoren...

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 20:07

@Nielsd: helaas heb ik geen foto van die teampenner, ik weet alleen dat hij Billy heet

Meters zijn inderdaad niet het enige wat telt, maar ik denk wel dat Jip straks best tot meters in staat gaat zijn. Het zal nog wel even duren, ik doe rustig aan met hem, hij is pas 4 en nu 4 maanden onder het zadel. Mijn arabier stopt ook niet slecht, maar dat heeft heel wat meer voeten in aarde gehad dan bij Jip tot nu toe. Ben niet zo'n fanatieke wedstrijdruiter dat ik je toekan zeggen dat je ons over een paar jaar wel op het NK zult zien, maar ik ben ervan overtuigt dat hij wel degelijk in de toekomst tot een NK-waardige stop in staat is. Ik zou ook verwachten dat ik met hem eerder pleasure/horsemanship/trail zou doen, maar als hij er lol in heeft en het goed doet, waarom dan geen reining?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 20:31

Ik heb je een pb terug gestuurd.

Ik heb van iemand horen vertellen dat bij hem op stal een tinker stond die een sliding stop van 14 meter maakte, dus als een tinker dat kan waarom een fjord niet. In amerika zijn ook diverse westernwedstrijden voor fjorden.

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 07:22

@ Niels: Hoe kom jij aan de wijsheid dat een fjord geen NK waardige meters zou kunnen stoppen? Die van mij doet zonder ijzers een stop van minimaal 2 mtr en dat zonder dat ik specifiek train voor een sliding stop in de reining. Volgens mij moet een mooie slide op NK niveau best te doen zijn. Mits je er voor traint en sliding-ijzers hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 08:57

Afbeelding
NK2006: zilver in het onderdeel westernriding, en 4e in de Versatile Trophee.
Dus tja, ik denk dat het wel kan, een fjord in de western Haha!

Misschien ook leuk om te zien; ons team, met 4 verschillende rassen.
De overwinning van het Mannschaftsreiten in Dersum, mei 2006 met Team Together Ranch:
Afbeelding
Vlnr: Marja Oost met Shadow, Angela van Duivenbode met Penthor, Milena & ik, en Chris Knol met Ayesta Freckles Bar

En ook in mei 2007 hebben we 'm gewonnen met Team Together Ranch. Uiteraard in dezelfde samenstelling.
Afbeelding

Marja is met haar haflinger onze trailruiter, Angela en haar arabier nemen de horsemanship voor hun rekening, onze trainer Chris is onze pleasureruiter, en mijn fjord en ik zijn degenen die de reining rijden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-10-07 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:02

Gaaf Sonja!
Ben jij ook nog een keer ergens te bewonderen met je fjord?
want dan kom ik graag een keertje kijken!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:09

Je kunt op het westernforum hier op bokt eens kijken naar westernmaneges bij jou in de buurt!
En iid, gewoon doen met je fjord. Western is een manier van rijden die gewoon hartstikke fijn is, of je nou wedstrijden rijdt of lekker recreatief en er zijn veel verschillende onderdelen dus altijd wel een discipline die jij, je vriend en jullie paard leuk vindt Haha! !

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 23:23

Ik rij western met een New Forest, gaat prima. Beestje weet niet beter, ook alis ie springen gefokt, maar dat weet hij niet....

Onze shet doet het voor een shet ook heel aardig! Nette stop, zonder ijzers of doorglijden. Maar komt ook omdat mijn zoontje het hem zelf moest leren en nu te lang wordt. Stapt reuze makkelijk meters achteruit. Kan een roll back. nette overgangen naar galop en changeren. Hij is misschien zelfs iets verder en makkelijker dan mijn NF. Dus als dat kan.

En Sonja is hier bekend. Maar genoeg haffies en tinkers ook om te vergelijken.
Of bijv grote kwpn-ers.......

Maar iets anders dan western vind ik de fjord van superroos altijd heel leuk om te zien. Zij plaatst regelmatig foto's ook!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 08:44

Kaunos schreef:
Verder is er ook een Fjord hier in Zuid-Limburg die volgens mij reserve wereldkampioen bij de teampenning of in ieder geval in een koeienonderdeel is geworden. Ook iets wat je niet van een Fjord verwacht.

Klopt Ja Bij Paul's western stables
Die fjord is echt heel goed. Tussen de koeien lopen normaal bijna alleen de echte westernrassen rond, en dan die ene fjord van Paul's, en die wordt ook nog bijna kampioen met zn team Haha! Érg gaaf