Endurance kleding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

taffy

Endurance kleding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 16:21

Hai

We starten binnekort een endurance wedstrijd (klasse 0 Clown )
Maar nu vroeg ik me af of er een rijbroek is waarbij het doorrijden minimaal is of dat het beter is een gelzitting/bontje voor op het zadel te kopen?

En hebben jullie voor je (boom)zadel een speciaal naadloos sjabrakje? of een die de druk extra verdeeld?
Mijn zadel heeft flair dus misschien dat dit voldoende is.

Alvast Bedankt!
Groetjes taffy

Lenneke_

Re: Endurance kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 18:56

Voor je eerste wedstrijd zou ik echt geen hele outfit kopen, de spullen zijn helaas niet goedkoop en straks blijk je de hele endurance niks te vinden.
Tenzij je gewoon ook al veel lange tochten maakt, dan kan het natuurlijk wel heel handig zijn.

De bekenste endurancebroeken die ik ken zijn de Carrousel, de Stud One en de Goldfinch.
De Carrousel heeft een zogenaamde pamper, een soort gewatteerd stuk bij je kont en kruis. En gewatteerde kniestukken. Oa te koop bij www.goedhard.nl
De Stud One heeft een geheel doorlopend zitvlak met aan de binnenkant fleece/badstofachtige stof en aan de buitenkant heel dun suede. Oa te koop bij www.greendistance.nl
De Goldfinch heeft een geheel doorlopend zitvlak van fleece aan de binnenkant van de broek. Oa te koop bij www.outdoor-riding.nl

Wat dekjes betreft, een goed passend zadel heeft eigelijk genoeg aan een simpel dun katoenen dekje. Alleen is dat ook weer warmer en ze zijn zo doorweekt van het zweet.
Wat veel gebruikt wordt zijn de HAF pads. Die voeren het zweet af naar de randen en nemen geen zweet op. Daardoor blijft het dekje droog en wordt de plek van het zadel ook minder nat.
Een zadelvormig dekje is wel fijn ivm warmte.

Maar nogmaals, voor klasse 0 voldoet een lekker zittende rijbroek en een simpel dekje zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:27

Met fietsbroeken heb ik hele goed ervaringen, zelf heb ik nooit last van doorrijden, ook niet met gewoone rijbroeken. Om te beginnen een hele fijne broek om er aan te wennen, en voor twee tientjes bij de sportzaak, lidl ect.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 21:07

Judith_ schreef:
Met fietsbroeken heb ik hele goed ervaringen, zelf heb ik nooit last van doorrijden, ook niet met gewoone rijbroeken. Om te beginnen een hele fijne broek om er aan te wennen, en voor twee tientjes bij de sportzaak, lidl ect.

Bedoel je een lange fietsbroek of korte voor onder je rijbroek?
Een fietsbroek i.p.v. een rijbroek is wel een goedkope oplossing,mocht mijn pony het leuk vinden kan ik altijd nog een stud one aanschaffen.

Bedankt voor jullie info Lachen

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:17

Lenneke_ schreef:
De Goldfinch heeft een geheel doorlopend zitvlak van fleece aan de binnenkant van de broek. Oa te koop bij http://www.outdoor-riding.nl

Klopt niet helemaal!

De binnenkant is van dezelfde stof als de buitenkant, alleen dus dubbel om daar de wrijving te laten ontstaan ipv met je huid. Ze zijn ook met fleece te krijgen, en een aantal die ik heb liggen hebben dat nog, maar standaard is het van dezelfde stof als de broek zelf.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 07:23

Oke, ik heb hem één keer gezien bij iemand en die had dus met fleece. Daarom dacht ik dat dat altijd zo was

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 08:00

Lenneke_ schreef:
Oke, ik heb hem één keer gezien bij iemand en die had dus met fleece. Daarom dacht ik dat dat altijd zo was

Geeft niet hoor, maar ik dacht ik laat in ieder geval nog even weten dat normaal gesproken ze met dubbele stof gemaakt worden waarvan de broek zelf is. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 08:08

Taffy, die lange bedoel ik ja. Als tip van een andere endurance ruiter gekregen en het zit heerlijk. Neem alleen wel de echte dames modelen. Heb nu ook een unisex uitvoering met een extreem groot zeemvlak.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 08:06

maar hebben de fietsbroeken dan wel versteviging aan de binnenkant van je been? want anders lijkt mij dat niet prettig? ik heb net zitten kijken op de website van decathlon maar daar hadden ze alleen maar korte fietsbroeken. ga binnenkort naar frankrijk dus misschien neem ik er wel een mee.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:12

nee dat hebben ze niet maar dat is ook niet nodig merk ik. heb ze zelf ook en werkt prima

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:31

is de stof zelf dan gewoon wat dikker? waar heb jij ze gekocht splash?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:48

bij de lidl van dezelfde stof als die carousel broeken maar dan geen been stukken erin wel in het kruis. is heel erg dun en in de winter niet te doen hoor gok ik zo maar dan is mijn gewone rijbroek weer goed met een thermobroek

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:50

Ik vind die endurance broeken ook veel te houd in de winter.
Dan doe ik er neopreen chaps overheen

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 16:13

zijn die dingen echt fijn ben bang dat mijn kont erg koud wordt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 16:18

Daar zit je toch op Clown

Daar heb ik iig geen last van

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 16:21

ja dat weet ik wel maar toch, ben een giga kouwkleum

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 10:11

Ik ben ook een koukleum, maar ik heb geen last van die 'open' kont in de chaps. Je zit toch het meest van de tijd op je kont, dan is de inzet van je rijbroek voldoende.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 13:18

Sash schreef:
maar hebben de fietsbroeken dan wel versteviging aan de binnenkant van je been?

Nee, daar zit gewone stof. Maar ik mis dat net als splash1999 helemaal niet! Lachen

En voor de winter zijn dunne broekjes idd wat koud. Ik rij dan meestal óf met een beetje geïsoleerde renbroek over mijn rij/fietsbroek heen, of met de gevoerde fietsbroek van de Aldi. Pling

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:34

Ik heb zo'n thermo-wandelbroek van de Aldi.
Ideaal ding. Om mee te rijden, maar ik trek hem ook aan op de fiets als het koud is

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 13:59

Zaterdag 35 km gereden,
En een klein open plekje aan de linker kant net onder mijn knie.
En lichtelijk schrale billen Bloos
Volgend jaar wil ik officieel starten dus een speciale broek is wel handig...

Is de kans met z'n 'pamperbroek' kleiner als je hier snel last van hebt? of is die met fleece vaak ook voldoende?

Die katoenen broeken schuren die niet meer dan die gladde en wat vinden jullie fijner fleece of coolmax?

Is er ook een winkel die ze allemaal verkoopt?
En vallen de maten gewoon? vaak zitten rijbroeken me ruim en om mijn middel wat te strak..

ben benieuwd naar jullie ervaringen Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 17:35

Ik ben helemaal weg van de Stud One. Bij de Carrousel (die met de pamper) ging ik de binnenkant van m'n bovenbenen doorrijden. Daar heb ik met de Stud One geen last van omdat het zitvlak helemaal doorloopt naar de knieen.

Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik me heel snel doorrij. Na 30 km met een gewone rijbroek kan ik dagen niet zonder kussentje op een stoel zitten.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 18:17

het is misschien een beetje een rare vraag, maar hoe ziet doorrijden eruit? zijn het een soort van schaafwondjes, rode plekjes of pukkeltjes?

ik had namelijk na katwijk ter hoogte van de bovenkant van mijn chaps in mijn knieholte rode plekken die erg veel pijn deden. en ik vraag me af wat ik daar aan kan doen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 18:38

Rood, geschuurd bij mij. En zeer pijnlijk, helemaal met een hete douche erop, dan voelt het alsof je de hele dag flink in de zon heb liggen bakken.
Ik doe er een vette zalf op (levertraanzalf, uierzalf of vaseline)

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 18:47

Lenneke is die stud-one net zoiets als de goldfish?

Bij de goldfish heb je namelijk meer kleuren..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 18:52

Stud One heeft heel dun suede aan de buitenkant en fleeceachtige-badstof aan de binnenkant.
Wat fijner is verschild per persoon