Lichrijden op hetzelfde been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sash

Lichrijden op hetzelfde been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 12:09

Hoi!

Ik merk dat als ik buitenrij ik altijd op hetzelfde voorbeen lichtrij, als ik dan van been verwissel lijkt het wel alsof het wiebeliger is, het zit ook niet lekker. is het extra belastend voor het paard om op lange afstanden steeds op het zelfde voorbeen licht te rijden? en zou het paard iets merken van het wiebelige?... went het uiteindelijk?

Nina_rex

Re: Lichrijden op hetzelfde been

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:59

Ja, het is belastend om altijd op hetzelfde been licht te rijden. Ik probeer altijd iedere paar minuten te wisselen, en ook voor iedere bocht op het goede been te zitten, dan wissel je vanzelf al een paar keer om. Lachen

En andersom: dat het op het ene been veel gemakkelijker aanvoelt wil zeggen dat je paard een voorkeur heeft, en dus niet helemaal symmetrisch is (wat bijna geen enkel paard overigens is hoor Knipoog ). Door het lichtrijden op het andere been veel te doen leert je paard dat ook beter, en daarnaast kun je er d.m.v. dressuurmatig gymnastiseren aandacht aan besteden.

nothappy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:00

Het is goed om te wisselen. Maar bij mijn paard rijdt ook het ene been lekkerder licht dan het andere been.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:52

Het is heel belangrijk om het lichtrijden af te wisselen, ook al heeft je paard een voorkeur - precies wat Nina_rex zegt: je kunt erop trainen om het wiebelige gevoel weg te krijgen.

Te lang op hetzelfde been lichtrijden/er niet goed op letten kan bijv. een ontsteking in de schouder veroorzaken en daar kun je hèèl lang mee zoet zijn.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 16:21

oww. dat klinkt niet prettig dan, dan zal ik toch moeten afwisselen, in rijd al dressuurrmatig en daar heeft hij ook een voorkeur voor kant, welke dezelfde is als buiten. oefenen dus Haha!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:28

Sash schreef:
oww. dat klinkt niet prettig dan, dan zal ik toch moeten afwisselen, in rijd al dressuurrmatig en daar heeft hij ook een voorkeur voor kant, welke dezelfde is als buiten. oefenen dus Haha!

Mijn bijrijdpaard heeft ook een voorkeurskant, en ik merk bij haar dat hoe 'slordiger' ze loopt, hoe liever ze me op dat ene been heeft. In de bak gaat het overigens wel automatisch goed, moet ik toegeven. Tip voor buiten, werkte voor mij in elk geval wel: wissel veel af en maak de stukken op het 'moeilijke' been steeds een stukje langer en als je toch 'omgegooid' wordt, gewoon opnieuw beginnen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 21:42

Volgens mij is het belastend om licht te rijden, om t even op welk been! Knipoog

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 23:04

dus wat doe je dan in draf? in verlichte zit heel de tijd?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 23:30

Paarden kunnen net zo lang rommelen, tot je lichtrijdt op het favoriete been van het paard. Duidelijk een teken dat het paard juist regelmatig wisseling van been nodig heeft, zoals Hilli al aangeeft. En gymnastieken met het paard, veel figuren rijden, zowel links-als rechtsom.

Het paard van mijn zus moest een tijdje door haar man gereden worden, omdat zij een blessure had. Alleen zat hij consekwent op het verkeerde been bij het van hand veranderen. Koe Tenslotte zorgde het paard er zelf maar voor, dat meneer op het juiste been ging lichtrijden, toch wel handig zo'n paard. Knipoog

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 23:31

Sash schreef:
dus wat doe je dan in draf? in verlichte zit heel de tijd?

Doorzitten Haha!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:48

Jaja, 6 of meer uur doorzitten (en dan niet op een quarter hè Knipoog ), dat wil ik nog wel eens zien.
Bovendien zijn er maar weinig mensen die zo goed kunnen doorzitten dat ze het paard niet hinderen. Zeker in het draftempo waarop je een endurancewedstrijd rijdt.

Ik kan me best voorstellen dat lichtrijden in theorie slechter is dan doorzitten, maar als ik moet kiezen voor het paard, dan toch liever goed lichtrijden dan slecht doorzitten.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 09:50

ik vraag me af of doorzitten beter is dan lichtrijden, je hebt dan namelijk de hele tijd belasting van de rug terwijl dat bij lichtrijden niet is... en doorzitten op pim...... Sigaar

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:52

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:52

Bij het lichtrijden belast je de rug ongelijk en bij doorzitten gelijkmatig.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:57

Nicolletje schreef:
Bij het lichtrijden belast je de rug ongelijk en bij doorzitten gelijkmatig.

... in theorie, ervan uitgaande dat de ruiter perfect doorzit. Knipoog

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 16:19

en hij/zij goed lichtrijdt Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 17:02

Ik ga voor elke bocht op het goede been lichtrijden, zoals Nina al zegt, dan wissel je vanzelf af.

Wel doe ik twee keer staan om van been te verwisselen ipv twee keer zitten. Vind ik makkelijker.
In de rijvereniging les keken ze wel wat vreemd Clown

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 17:04

Ik hou de bordjes in de gaten, ik wissel om de 5 kilometer van been. Deze methode werkt wel goed voor mij, moet er echt altijd heel erg op letten omdat ik genijgd ben op zijn goede kant te gaan lichtrijden.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 19:14

Lenneke_ schreef:
Ik ga voor elke bocht op het goede been lichtrijden, zoals Nina al zegt, dan wissel je vanzelf af.

Wel doe ik twee keer staan om van been te verwisselen ipv twee keer zitten. Vind ik makkelijker.
In de rijvereniging les keken ze wel wat vreemd Clown

haha ja ik kan me dat helemaal voorstellen Koe

wisselen voor iedere bocht vind ik wel slim. ga dat ook eens proberen

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 19:35

Visconti schreef:
Ik hou de bordjes in de gaten, ik wissel om de 5 kilometer van been. Deze methode werkt wel goed voor mij, moet er echt altijd heel erg op letten omdat ik genijgd ben op zijn goede kant te gaan lichtrijden.

Heb jij die bordjes ook thuis in je bos staan?? Knipoog

Door licht te rijden op het voorkeursbeen, vergroot je het probleem. Je versterkt de spieren aan deze kant, waardoor het enkel sterker wordt, in tegenstelling tot het andere been. Het is een absolute must om je lichtrijden aan te passen, niet alleen wisselen van been, maar ook letten op paden; holle paden of paden die meer in een geul liggen, geven een ongelijke belasting per been. Ga dan op het andere been rijden, om de belasting zo gelijk mogelijk te houden.

Mensen die wel eens hard lopen op oude asfaltwegen kennen dit probleem wel. De wegen zijn vaak zo afgereden dat het ongelijkmatig geworden is. Minime verschillen kunnen op 100km echt wel tot problemen leiden.

Melaniee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:34

Ja het is wel belastend voor je paard

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:37

Mandy, misschien een blonde vraag, maar stel het pad is aan de rechterkant hoger dan aan de linkerkant en het lichtrijden gaat makkelijker op het rechterbeen (op rechte paden), op welk been kan je dan het beste lichtrijden op dat scheve pad?

Ik ben niet zo van dat soort dingen Clown

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:40

Ik zou zeggen zitten op de kant die het laagst ligt, want de hoge kant wordt al erger belast door het scheve pad..?

Marloessjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 18:36

Ik doe dit ook heel vaaK!

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 13:48

Idd, het 'lagere' been.

Het is een beetje dubbel, want het been dat lager landt, zou ook een grotere klap kunnen krijgen (het landt immers dieper), anderzijds krijgt het been dat hoger landt een grotere klap, omdat het dieper wil gaan, dan mogelijk is.

Er moet dus goed op gelet worden op welk been het paard loopt, als het ware. Als je op het 'diepe' been lichtrijdt, leg je daar meer gewicht/nadruk op, en zal het paard dus op dit been gaan lopen. Het 'hogere' been, krijgt dan een grotere belasting doordat het dieper wil, en zo hou je de belasting gelijk.

Als je op het 'hogere' been zou lichtrijden, maar je hiervan het been waar het paard op loopt, en belast je dus niet zozeer dat been, maar landt het andere been elke keer lager waardoor je dus een grotere klap veroorzaakt.

Vergelijk het met het idee van traplopen en de laatste trede niet zien; oh, ik was er nog niet en andersom; oeps, ik was er al, maar dan met één been en in lichtere mate uiteraard.