[WN] dood paard wordt weer levend

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piggeljay

dood paard wordt weer levend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 12:44

na het lezen van de topic "teleurgesteld........" wil ik jullie waarschuwen voor aan andere handelstal in Duitsland eerder gevestigd in Dronten.
mede eigenaar van deze stal ik zal hem met initialen vermelden K.C. de stalnaam begon ooit met CO en dan kwamen er nog 2 letters achteraan van zijn compagnon BO.
ik weet niet of hij die naam nu nog gebruikt?

maar goed 3 jaar geleden hebben wij een paard verkocht aan K.C. (een am.appaloosa).
paard was kerngezond ( gekeurd door een D.A. voor we hem wegbrachten). maar na 2 maanden had K.C. het paard verkocht aan een ander en die begon te klagen dat het paard hoefbevangen was.
mijn eerste reactie naar K.C. was: wat voert deze man het paard want volgens mij krijgt hij dan te veel eiwit binnen en bij mij kreeg hij maar een handje krachtvoer en een 3 plakken hooi per dag.
1 maand later kreeg ik in het weekend een telefoontje van K.C. dat de eigenaar het geld terug eiste en het voor maandag op zijn rekening moest staan anders begon hij een proces tegen mij omdat het paard nu helemaal niet meer op zijn benen kon staan en ook niet meer overeind kon komen in de stal.

ik vertelde K.C. dat dat mooi was maar dat hij het paard verkocht had en niet ik, maar dat was volgens K.C. niet rechts geldig omdat het paard op de registratie papieren nog steeds op mijn naam stond en hij maakte er een heel verhaal van dat de regelgeving in Duitsland heel anders was als in Nederland en dat ik tegendeel moest bewijzen maar eerst moest betalen volgens de wet en.. blablabla, ik vond het op dat moment wel best mijn eerste gedachten waren bij het paard en hoe beroerd het paard zich wel moest voelen, tussen neus en lippen werd mij nog even door K.C. meegedeeld dat ik het geweten moest hebben want volgens zijn dierenarts had dit paard het al jaren. ( maar ik had het paard laten keuren voor hij naar K.C. ging. was mijn dierenarts dan gek?)
door wat ik over de gezondheids toestand van het paard hoorde was de situatie duidelijk heel ernstig en om zo'n paard dan met een trailer op te gaan halen? een reis van 5 uur liggend in een trailer?
ik besloot toen maar om het beste voor het paard te kiezen en te zorgen dat er niet met hem om gesold werd dat het paard dan maar afgemaakt moest worden dus ik vertelde K.C. ik betaal je het geld terug mits dat jij hem een humane dood geeft en pas als ik een slacht bewijs of een distructie bewijs heb maak ik het geld over.

goed er gaat 1 maand overheen tot ik weer een telefoontje krijg van K.C. waar het geld bleef? ik vertelde hem vriendelijk dat ik van hem nog niets ontvangen had, en zowaar 2 weken later had ik een slachtbewijs, dus netjes het bedrag op K.C. zijn rekening overgemaakt en voor mij was de kous daarmee af.
ik was niet blij met de situatie maar goed het paard had in iedergeval geen pijn meer.
tot vorig jaar vlak voor kerstmis.

ik krijg een E-mail vanuit denemarken van een mevr. die het bewuste paard had gekocht via via en er nu mee wilde gaan fokken maar dan wel de registratie papieren nodig had en mij vroeg of ik die nog had.
ik mailde haar terug van hoe kom jij aan mijn adres? die had ze in Amerika opgevraagd en daar stond het paard nog steeds op mijn naam.
ik schreef deze vrouw terug het kan nooit dat jij dit paard hebt want hij is al 2 jaar dood ik heb nl. een slachtbewijs hier dus het moet een vergissing zijn, nee het was OK Brite Trouble want dat stond in zijn paspoort en nadat zij foto's gestuurd had kon ik er ook niet meer omheen, en ook de laatste test zijn witte puntjes op beide oren kon zij mij ook beschrijven.
ik heb haar toen geschreven dat de papieren bij K.C. moesten liggen maar die reageerde niet op haar mail ( goh wat raar)

ik weet zeker dat deze vrouw niets met de misleidende praktijken van K.C. had en heeft te maken dus heb ik er voor gezorgd dat zij duplikaat papieren heeft gekregen.
ik heb K.C. later in een aangetekende brief aangesproken op dit geval en dat ik verwachte van hem dat hij mij het bedrag per omgaande weer terug zou storten, van K.C. natuurlijk nooit meer wat gehoord.
maar bij deze wil ik jullie allemaal waarschuwen om aan deze man geen paard te verkopen of te kopen bij hem omdat jullie wel eens met niet eerlijk aangekomen paarden thuis konden komen.

het is een heel verhaal geworden maar ik vond dat iedereen op dit forum het moest weten.
en ik? ik ben aan 1 kant blij dat het paard nog leeft en gezond is want op mijn vraag hoe het nu met de benen van trouble was, kreeg ik als antwoordt niets mis mee en ook nooit geweest volgens de dierenarts van de nieuwe eigenaar.
aan een kant toch nog een happy end zullen we maar zeggen.
Laatst bijgewerkt door piggeljay op 17-09-07 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Farouche

Re: dood paard wordt weer levend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 12:46

Ik weet niet of je je bericht nog kunt editten, maar dit leest heel vervelend omdat het 1 lap tekst is, misschien kun je er even alinea's van maken Knipoog

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 12:54

zo beter te lezen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 12:54

Een heel verhaal en je staat zeker niet alleen in dit soort praktijken Verdrietig

Over die stal zijn op Bokt al meer dingen te vinden, al moet ik zeggen dat MIJN persoonlijke ervaringen alleen maar positief zijn. Misschien gewoon geluk gehad Haha!

Wat voor lering kunnen 'we' hieruit trekken..
1. ALTIJD de naam van de nieuwe eigenaar op de transfer zetten MET een datum
2. hiervan minimaal 2 kopieën maken
3. 1 kopie opsturen naar het stamboek en de ander heel goed bewaren.

Volgens de meeste stamboeken is het nl de verplichting van de VERKOPER om te zorgen dat het paard wordt overgeschreven, niet van de koper. Maar omdat de koper het papier bij het paard wil is deze regel niet logisch.

Vervolgens had je nadat het paard was ingeslapen c.q. je het slachtbewijs had ontvangen je hiervan het stamboek op de hoogte moeten stellen.
Nu ben je niet verplicht om het originele papier mee te sturen, een kopie met begeleidende brief van de eigenaar is ook voldoende.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:07

Wat is de paarden "handel" toch een fijne "handel" Misselijk Hoe meer ik lees en hoor over paarden kopen en verkopen hoe enger ik het vind worden om er ooit nog eens één te kopen....
Maar goed, misschien kunnen wij hier van leren, dat is ook waar! Maar wat een harde leerschool soms zeg! Huilen Triest!

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:15

soms. dit is wel naar om achter te komen, maar goed hier heb je weer van geleerd en meerdere mensen die jou verhaal lezen ook.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:24

Ik ben nog niet zolang bekend met het westernwereldje en ik zag gelijk dat het ging over de (vroegere)eigenaar van de hengst/ruin Codys Judgement.
Ik was gewaarschuwd dat het een doortrapte en vooral heel oneerlijke paardenfokker/handelaar is, zo zie je maar weer...... Goed dat je dit topic hebt geopend voor anderen een leerzaam topic
Jammer dat je zoveel geld hebt verloren aan een oplichter

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:33

@pj.. dat meen je niet.. wat een ongelovelijke "banketstaaf" En zo wordt je dus genaaid waar je bijstaat Boos! Boos!

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:47

ik had mijn paint daar ook vandaan
en er 1 aan verkocht , tja wat daar mee is gebeurd.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 14:54

Wij zijn ook wezen kijken op de desbetreffende stal toen we onze eerste quarter wilden kopen. Van de 50 die er stonden,vond ik er eentje wel uitspringen.Paard zou super mak zijn,maar er was niemand die hem wilde voorrijden. Dat zei al wel genoeg vond ik,jammer van de rit er naar toe,maar we zijn meteen weer rechtsomkeerd gegaan. Zo te horen was dat de goede keuze.
Maar toen ik mijn paard okies cute sandy moest verkopen dacht ik echt dat ik het beste voor haar gedaan had.Er was door de DA arthrose vastgesteld,dus ik heb netjes de foto's erbij gedaan bij de verkoop en eerlijk verteld wat er aan de hand was.Ze zou gebruikt gaan worden voor lessen en misschien eens een wedstrijdje (ze was 5 en had beginnende arthrose,niet zo heel erg,maar geen sportcarriere voor haar weggelegd)
Huilend afscheid genomen en een troostende arm van de koper om me heen gehad.Ze zou het goed gaan krijgen.Nog geen 3 maanden later zie ik haar op MP staan voor 3 keer het bedrag wat ik ervoor had gekregen en na een telefoontje van mijn zus was duidelijk dat de verkoper niet van plan was iets te zeggen over haar arthrose.
Als iemand weet waar ze is zou ik het graag horen,tot op de dag van vandaag voel ik me nog schuldig dat ik haar verkocht heb.
Maar het moraal van het verhaal is inderdaad dat zowel kopers als verkopers niet altijd even eerlijk handelen en dat maakt het wel heel moeilijk in deze wereld.
Iedereeb die hetzelfde is overkomen..heel veel succes en sterkte

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 15:08

@catalyst1 : bekend verhaal, dat heb ik ook van dichtbij meegemaakt.

Maar buiten het mooie verhaal van een verkoper heeft de koper ook nog een eigen onderzoeksplicht; keuring al dan niet met röntgenfoto's) en een bloedje laten trekken is ook nooit weg.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 15:25

Dubbeldun: Ja, nu weet ik dat ook en laat bij aankoop dan ook een rontgenlogische keuring doen en bloed trekken. Maar als naieve koper stink je soms ook gewoon in de mooie verhalen.Mijn paard is terecht gekomen bij een "trainer " in belgie. Kan me voorstellen dat als je zo'n man gelooft ,je het paard niet laat keuren. Met rijden kon je bij haar namelijk niks merken,ook niet tijdens wedstrijden.Per toeval kwam ik erachter,maar heb het nooit vezwegen.Geld staat bij mij niet in verhouding tot het welzijn van het paard, dus liever wat minder ervoor krijgen en weten dat er met rijden rekening wordt gehouden,dan de topprijs vangen en een paard overbelasten (al dan niet door onwetendheid).
Ik heb zelf ook meegemaakt dat ik in een positie kwam dat ik een paard "mocht " kopen.Durfde toen ook niet om een keuring te vragen in de angst dat het vetrouwen van de verkoper in mij weg zou zijn. Nu weet ik gelukkig wel beter hoor....

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 22:01

Jeetje ongelovelijk zeg! Bah, dat zulke mensen hier mee kunnen leven, stelletje oplichters Boos!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 01:03

Wat een maf verhaal is dit zeg, echt onwerkelijk dat dit gebeurt

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 05:35

Ik sta gewoon met mijn oren te klapperen, liegen dat een paard dood is en dat zelfde paard doorverkopen is volgens mij het laagste wat je kan doen Boos! Vreselijk Piggeljay!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 06:08

Maar kan je via het rechtssysteem niets doen met die vent? Als jij zwart op wit hebt staan dat t paardvolgens hun ziek was en afgemaakt, en jij daarom geld hebt overgemaakt, en tevens het bewijs hebt dat dat paard dus niet is afgemaakt, kunnen ze m misschien wel dwingen om het geld terug te storten. Ik zou dara zeker achteraan gaan!

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 08:07

Piggeljay Je hebt dit verhaal mij al een keer verteld.......en ik vind het super dat je het hebt opgeschreven en met ons deelt. Het is te triest voor woorden dat mensen (als we ze al mensen mogen noemen) dit soort fratsen uithalen. Helaas is ook jou verhaal geen uitzondering........

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 08:16

Ik ken KC nog van toen hij net begon met zijn malafide praktijken, in Lijnden. Na 3 maanden op de pensionstal gestaan te hebben die hij toen huurde en waar allerlei "handelspaarden" stonden heeft hij mij toen ook proberen op te lichten , wat hem niet gelukt is, en ik ben snel vertrokken.
Een heel onprettig heerschap en een "handelaar" van het slechtste soort. Wat een triest verhaal weer en wat een strop, PiggelJay.
Ik hoop dat het paard in kwestie het nu wel getroffen heeft met de nieuwe eigenares. Maar KC is nu wel, weer, mooi door de mand gevallen Boos! .

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 08:20

Piggeljay als ik het dus goed begrijp heb jij het paard aan hem verkocht, heeft hij het doorverkocht en kwam vervolgens "namens" de nieuwe eigenaar klagen dat het paard hoefbevangen was? Waarna jij (na ontvangst van slachtbewijs) het geld hebt terug gestort?
En de nieuwe eigenaar en degene van wie die het paard gekocht heeft weten van niks?
Je kan eens kijken wat je met een advocaat bereikt, als je dat allemaal kan aantonen heeft hij een mooi proces aan zijn broek hangen en misschien dimt dat zijn prakijken een beetje in.
Want het paard is dus misschien helemaal niet hoefbevangen geweest, in dat geval heeft hij je dubbel voorgelogen (en het paard zou ziek zijn en het zou geslacht zijn).
Wat een rot verhaal!

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 09:35

@ ladymagnic: of de nieuwe eigenaar en K.C. samen gepeeld hebben weten we tot op de dag van vandaag niet.
K.C. zet de papieren expres niet op zijn naam ( en ik begrijp nu waarom).
we hebben er al een advocaat naar laten kijken maar die zag er geen brood in omdat K.C. het waarschijnlijk gaat afschuiven op het slachthuis dat die hem heeft door verkocht.
dan moet je de desbetrefende slager er op aan spreken, maar die is natuurlijk onvindbaar of die werkt er allang niet meer.

de kans dat je zo'n zaak gaat winnen id bijna ondenkbaar en er hangen enorme kosten aan.
ik had op dat moment ander moeten handelen, maar mijn eerste gedachte waren bij het paard en wat te doen voor het paard want het was wel duidelijk dat K.C. niet aan het paard dacht maar aan de centen.

op dit moment ben ik blij dat het met Trouble weer goed gaat en ik wil mensen die niet bekend zijn in de paardensport en met de aan en verkoop van paarden waarschuwen voor mensen als K.C.

ik denk dat ik K.C. op de komende NK nog wel zal tegenkomen en dan komt hij niet zo gemakkelijk van mij af
ik denk dat de hele Nk dan wel weet wat hij heeft uitgespookt ( als ik voor die tijd niet van het terrein ben verwijderd Bloos )

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 11:50

piggeljay schreef:
ik denk dat ik K.C. op de komende NK nog wel zal tegenkomen en dan komt hij niet zo gemakkelijk van mij af
ik denk dat de hele Nk dan wel weet wat hij heeft uitgespookt ( als ik voor die tijd niet van het terrein ben verwijderd Bloos )

Oei! dat belooft nog wat, zet hem op PJ! Hamer

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 17:44

nee hoor MF slaan doen we niet. we gaan gewoon even koffie drinken Stoom uit je oren waar ik zeker weet dat er ook andere ruiters aan wezig zijn die mee kunnen luisteren Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 17:45

Gewoon in de kantine dus Knipoog

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 18:56

Dat sommige oplichters zich handelaren noemen en mensen duperen is al schandalig maar dat sommigen daar dieren voor misbruiken is gewoon te grof voor woorden!
Want wat komt er van zo'n dier terecht als hij wél dagelijks met pijn moet lopen enz?!

Heza_Yankee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:25

Ook ik ken KC van de tijd uit Lijnden en dit is zeker geen nieuw verhaal voor mij. Als je een paard bij hem gekocht hebt, dan zou ik eerst maar eens checken of de papieren inderdaad bij het paard horen. Het gebeurde wel eens dat "dit papier wel bij dat paard paste" Lips are sealed Ook ik heb mijn paard 10 jaar geleden bij hem gekocht als beginnende western ruiter. Ik en mijn paard hebben geluk gehad denk ik. Zo ken ik nog meer mensen die hun paard bij hem vandaan hebben. Een kennis van mij kocht een paard die zwaar artrose had. Ze hebben haar weer ingeruild en nu zou ze gaan dienen als fokmerrie. Iets in mij zegt dat dat helaas niet zo is.

Voor jou ook helaas een slechte ervaring. Veel sterkte Vriendjes zijn?