Jullie top 5!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kler

Jullie top 5!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 17:59

Naar aanleiding van dit topic: viewtopic.php?f=131&t=821786&start=50
Ik was wel benieuwd naar jullie top 5 (of 10) van rassen die je het meest geschikt vindt voor de endurance.
Nou kom maar op Haha!.

edit: typfoutje

Tsikala

Re: Jullie top 5!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:07

1. Arabier
2. NRPS
3. Anglo Arabier
4. Draver
5. Engels Volbloed

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:46

Ik heb qua rijden alleen ervaring met een arabier en ook maar met eentje. Maar mijn top 5 zou er ongeveer zo uitzien.

1 Arabier
2 Akhal Teke
3 Anglo Arabier
4 Draver x arabier (NRPS dus, maar niet alles NRPSers vind ik geschikt)
5 Draver

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 09:24

Hm, lastig... Over welk niveau hebben we het namelijk? Lachen Mijn eigen focus ligt meer op het gebied van kilometers maken, jarenlang met hetzelfde gezonde paard meedraaien, veel minder op snelheid.

Als het hebt over topwedstrijden, dus op hoge snelheid (> 20km/u) 160 km rijden, dan denk ik dat je alleen de arabier overhoudt. Maar m.i. is deze ontwikkeling van de sport helemaal niet wenselijk. Die paarden lopen ook maar een of twee wedstrijden en dan mogen ze weer met pensioen. Knipoog

Voor mijn eigen doelstelling:
1. draver
2. NRPS
3. dravebier Haha!
4. anglo-arabier
5. arabier

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 09:32

fransje23 schreef:
Een top tien aan de hand van behaalde resultaten, nationaal en wereldwijd, lijkt mij ook wel interessant. De arabier zal dan wel op 1 staan maar ik erg benieuwd naar de rest.

Ik heb even gekeken, maar de rankings op de FEI-site zijn per ruiter of per combinatie. Je kunt wel op paard zoeken, maar er staan geen rassen bij vermeld. Rolleyes

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 09:38

Lenneke_ schreef:
Ik heb qua rijden alleen ervaring met een arabier en ook maar met eentje. Maar mijn top 5 zou er ongeveer zo uitzien.

1 Arabier
2 Akhal Teke
3 Anglo Arabier
4 Draver x arabier (NRPS dus, maar niet alles NRPSers vind ik geschikt)5 Draver

Is een Draver x Arabier een NRPS ? of begrijp ik het nu het verkeerd?? Clown

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 09:44

Het kan, want als je paard 50% arabisch bloed heeft mag je hem bij het NRPS inschrijven. Dus als bijv. de moeder een draver is en de vader aantoonbaar een arabier, dan mag je hem inschrijven bij het NRPS.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 09:47

en als de vader nou een nrps is en de moeder iets anders is het dan 25% of 50%?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:13

Dat ligt eraan hoeveel arabisch bloed de vader en moeder hebben, toch? Knipoog

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:18

Volgens mij hoeft er maar 12,5 procent Arabisch bloed in je paard te zitten, dan kan je hem/haar al bij het NRPS inschrijven.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:40

12,5% idd.
Maar wat ik wil zeggen, een arabier x haflinger is net zo NRPS als een arabier x draver, alleen vind ik de arabier x draver meer geschikt. Dus om alleen NRPS neer te zetten vind ik niet duidelijk

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:42

1. Arabier
2. Mangalarga Marchador
3. Akhal Teke
4. Anglo-Arabier
5. Draver

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 11:03

Rassen vind ik moeilijk te noemen.
Ik zeg: Paarden met atletische bouw(makkelijke beweging, vrij slank lichaam), sterkte benen en hoeven, looplust en wat bloed.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 11:29

Ik ben het wel met Arjanne eens. Ja

Zelf vind ik gangenpaarden trouwens wel voordelen hebben voor de endurance. Misschien niet (wederom Knipoog ) voor het allerhoogste niveau, maar voor alles wat daaronder zit zie ik wel degelijk voordelen. De tölt zoals een Ijslander die laat zien is weliswaar verre van economisch, en met de Paso Fino ga je de minimumsnelheid niet halen vrees ik Tong uitsteken , maar andere (Amerikaanse) gangenpaarden hebben veel economischere viertaktgangen.
Rex kiest vaak zelf voor de tölt, vooral als we in draf of galop aan een afdaling beginnen schakelt hij al snel over. Gaat sneller dan stap, maar zonder de grote voorbeenbelasting van draf of galop. Pling Ook merkte mijn trainingsmaatje een keer op dat een gangenpaard steeds andere spieren gebruikt, omdat je ook nog zoveel tussenvormen hebt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 12:23

Mocht ik nu op zoek gaan naar een nieuw paard voor de endurance zou ik de volgende volgorde, ongeveer, aanhouden.

1. draver
2. NRPS (liefst dravebier)
3. anglo-arabier
4. engels volbloed
5. arabier (en dan de wat grotere/ grovere exemplaren)

Binnen die rassen zit natuurlijk genoeg variatie en ze zullen lang niet allemaal geschikt zijn. Nog een belangrijk punt, voor mij is, dat ik een klik voel. Je moet tenslotte uren met je paard door brengen, Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 12:26

Melina schreef:
Volgens mij hoeft er maar 12,5 procent Arabisch bloed in je paard te zitten, dan kan je hem/haar al bij het NRPS inschrijven.

Klopt. 12,5% Arabisch voor het rijponyregister, 12.5% (Anglo-)Arabisch voor het rijpaardregister.

Mijn paard is 50% Arabier/50% draver en heeft een NRPS-papier. Ik heb zelf weinig met Arabieren, althans voor mezelf. Hoewel ik een leuke volbloed niet zal laten staan als het klikt. Maar mocht er ooit een opvolger komen, dan zal ik toch het eerst gaan kijken naar een paard met een flinke scheut Arabisch bloed (50-80%) en de rest 'iets anders'. Kruisingen van Arabier met een ras dat het goed doen in welke tak van sport dan ook spreekt mij daarbij het meeste aan: een kruising met draver of Engels volbloed (zodat je een Anglo-Arabier krijgt) of een kruising met een ponyras als Connemara, New Forest of Welsh. Een top-5 heb ik dan ook niet echt. Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 12:28

Met dravers heb ik helemaal niks.
Ik heb nog nooit een draver gezien waarvan ik dacht: wauw, die is leuk.
Terwijl ik dat bij arabieren vaak zat heb.

Ieder zo z'n smaak.
Maar dat wil niet zeggen dat ik ze niet geschikt vind

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 12:29

Ik heb niet echt een top 5.
Maar Haflingers dan? Nieuw type.

Meest geschikt lijkt me wel de Arabier, maar die zie je ook zoveel.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 12:31

Girlgamer schreef:
Ik heb niet echt een top 5.
Maar Haflingers dan? Nieuw type.

Vind je die in een top 5 thuishoren?
En zo ja, wat zijn je argumenten?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 12:31

Jodie_ schreef:
1. Arabier
2. Mangalarga Marchador
3. Akhal Teke
4. Anglo-Arabier
5. Draver

Jodie, jij rijdt toch zulke paarden? Ik kan me wel vinden in de redenatie van Nina. Gangenpaarden schijnen ook erg comfortabel te zijn op de langere afstanden. Ik ken mensen met een (lichte) lichamelijke beperking (artrose, reuma) die met een gangenpaard prima langere afstanden kunnen rijden terwijl hen dat met een Arabier bijvoorbeeld te veel problemen oplevert.

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 12:55

Karin schreef:
Jodie, jij rijdt toch zulke paarden? Ik kan me wel vinden in de redenatie van Nina. Gangenpaarden schijnen ook erg comfortabel te zijn op de langere afstanden. Ik ken mensen met een (lichte) lichamelijke beperking (artrose, reuma) die met een gangenpaard prima langere afstanden kunnen rijden terwijl hen dat met een Arabier bijvoorbeeld te veel problemen oplevert.

Klopt Ja Het zijn ideal endurancepaarden omdat ze ook in Brazilië (land van herkomst) voor lange afstanden en veedrijven worden gebruikt. Door de extra gang die ze hebben is het met name voor de ruiter ideaal over lange afstanden omdat je erg stil in het zadel zit. Verder zijn het hele harde paarden met een ontzettend uithoudingsvermogen. Lachen

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 13:30

Mangalarga's zijn idd ook niet gefokt voor de show, maar als gebruikspaard. En dat heel spectaculaire van showpaarden is gedeeltelijk ook een kwestie van training (en in de VS: de juiste hulpmiddelen Knipoog ).

Het is natuurlijk wel belangrijk dat ook je gangenpaard netjes kan voordraven bij de keuring. Anders kan hij nog zo goed lange afstanden rijden, maar mag je niet eens starten! Haha!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:23

Nina_rex schreef:
Het is natuurlijk wel belangrijk dat ook je gangenpaard netjes kan voordraven bij de keuring. Anders kan hij nog zo goed lange afstanden rijden, maar mag je niet eens starten! Haha!

Dat kan je thuis natuurlijk oefenen.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:32

Melina schreef:
1. Arabier
2. NRPS
3. Anglo Arabier
4. Draver
5. Engels Volbloed

Voor mij hetzelfde rijtje Lachen

Zelf zou ik als er ooit nog een ander paard zou komen na Omar weer voor een arabisch volbloed gaan en anders Anglo of NRPS. Ik heb persoonlijk het meeste met arabische volbloeden!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:26

fransje23 schreef:
Nina_rex schreef:

Dat kan je thuis natuurlijk oefenen.

Mits het paard voldoende diagonale aanleg heeft. Knipoog Er zijn gangenpaarden die gewoon nauwelijks kunnen of willen draven, die zijn dan wel minder handig als endurancepaard denk ik.