hengsten en endurance?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

hengsten en endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 20:35

Hoe zit het nou? Mag je een hengst zomaar starten met endurance wedstrijden?

Lenneke_

Re: hengsten en endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:38

Ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:33

Heb je het regelement door gelezen? Staat niks in over het niet starten met hengsten, alleen dat ze moeten worden voorbebracht aan het hoofdstel. Verder geen andere eisen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:18

zoals leneke zegt, JA

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:58

jahoor, onze hengst rijd ook gewoon mee in de endurance.
Het is voorjezelf wel fijn als je hengst zich niet gek laat maken door merrie's en zijn omgeving, want anders kan dat nog wel eens lastig zijn met je HF...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 11:28

Stoer!

Leuk om te weten. Het gaat wel enige jaren duren voordat het mogelijk is, maar toch is het leuk.

Momenteel zou het voor mij niet echt lastig zijn, maar wel voor alle andere deelnemers...

Wat was HF ook alweer?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:29

Hartslagfrequentie, oftewel, gewoon de hartslag

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 11:38

dankjewel Lachen

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:59

arno8 schreef:
Stoer!

Momenteel zou het voor mij niet echt lastig zijn, maar wel voor alle andere deelnemers...

wat bedoel je hiermee dan, want je mag andere niet hinderen omdat jij een hengst hebt je hebt toch een stukje verantwoording dan, het blijft een hengst en er lopen zat hengstige dames rond dan.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:49

Ja, het kan. Er lopen genoeg hengsten in de sport rond, ook dekhengsten, die geen kik geven en als makke lammetjes tussen de andere paarden staan te wachten tot ze gekeurd worden.
Ik zal dus zeker niet zeggen 'hengsten horen niet thuis in de sport', zoals je wel eens hoort. Maar...

arno8 schreef:

...dan: nee, asjeblieft niet. Knipoog
Belangrijker nog dan de vraag of je hengst het haalt qua hartslagen (kwestie van training en ervaring denk ik) vind ik dat voorop staat dat je andere deelnemers niet hindert. En dan heb ik het nog niet eens over gevaarlijke toestanden (dat staat denk ik buiten kijf), maar bijv. ook een hengst die de hele tijd op 5 benen loopt te paraderen, of alleen maar loopt te brullen. Dat is zeeeeer storend...
Bedenk ook dat je in de rij voor de keuringen of in de vetgate tijdens de rust vaak kort op elkaar staat, daar moet je hengst mee kunnen omgaan.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 06:14

Klopt wat Nina zegt.

Mijn hengst doet alleen wat stoer als die net van de trailer af komt, puur om te zeggen dat hij er is. Verder is die net als ieder ander paard daarzo (een hengst zonder ballen, ruin dus of een merrie).
Maar als ruiter van een hengst moet jij altijd uitkijken voor andere. Bij de keuringen heb ik geen last en zijn wij geen last voor de andere paarden. HF is altijd mooi.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:21

Die van mij geeft geen problemen, ook niet op de HFM.
Ik gebruik alleen geen hoofdstel. Ook niet bij mijn merries.
Heb mijn paarden verder niet volgens het verplichte preventieve schema geënt en rij daarom alleen ´wilde´raids, probleemloos.

Soms wél lastig is dat er aardig wat niet paardsociaal opgevoede paarden zijn die een fors spraakgebrek hebben in paardentaal. Die van mij leven in familieverband en bergijpen het niet als andere paarden mutsig doen en niet op signalen reageren. Juist mijn merrries kunnen dat niet waarderen. Pielemans is eigenlijk nog het meest tolerant.

hc

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:26

arno8 schreef:

Blijf dan aub thuis met je hengst. Jij moet zelf zorgen dat je paard zich gedraagd zodat de andere deelnemers geen last hebben van jouw hengst. Ten slotte is het jouw keus om hem mee te nemen, de andere deelnemers vragen daar niet om

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:28

arno8 schreef:
Stoer!

...

Mensen die op zo'n manier over starten met een hengst praten, kom ik liever niet tegenn op een wedstrijd...
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 29-08-07 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 15:31

Zucht.... bokt op z'n smalst...
niet veel gevoel voor humor hier... denken jullie nou serieus dat ik wil gaan starten zolang anderen last van mij zouden kunnen hebben?
Zucht...

Zoals de waard is...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:33

er zijn er zat hoor dus een rare reactie is dat niet

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:35

arno8 schreef:
Zucht.... bokt op z'n smalst...
niet veel gevoel voor humor hier... denken jullie nou serieus dat ik wil gaan starten zolang anderen last van mij zouden kunnen hebben?
Zucht...

Zoals de waard is...

Je wilt niet weten hoeveel mensen er zijn die wél echt starten met een hengst (of ruin/merrie) die ze niet onder controle hebben.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:40

Inderdaad, ik heb me al verschillende keren verwonderd over of erger nog geërgerd aan hengsten, dus zo'n rare gedachte is het niet.

Maar zoals ik al zei heb ik ook vele voorbeelden gezien van hoe het ook kan, dus ik sta er zeker niet negatief tegenover.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:41

Arno een aantal spreekt uit ervaring Knipoog Vandaar de reacties ook. Er zijn wel eens hengsten op een wedstrijd (geweest) waar je met je paard niet in de buurt durft te komen omdat ze zo heftig zijn.
Ook voor de keurende dierenartsen brengt zo'n onopgevoede hengst risico's met zich mee.

Dus als jouw hengst naar een wedstrijd komt, mag hij best een keertje om zich heen brommen of roepen, maar hij moet goed onder controle staan en geen hinder of zelfs gevaar zijn voor mededeelnemers of dierenartsen. Dan ben je van harte welkom Haha!

Onopgevoede ruinen en merries zijn er ook trouwens...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:48

Anoeska schreef:
arno8 schreef:
Stoer!

...
quote]

Mensen die op zo'n manier over starten met een hengst praten, kom ik liever niet tegenn op een wedstrijd...

Ik kreeg voor de volgende raid een heel beleefd en begripvol verzoek van de organisatoren of ik met een merrie wil komen. Mijn hengst ís geen probleem doch sommige deelnemers erváren hun eigen onlust als een probleem en projecteren dat op de in hun ogen veroorzaker. Ik ben op een (andersoortig) evenement zelfs áángereden door een ruiter die haar verliefde hengstige merrie totaal niet kon sturen. Geheel in de bange stress reageerde ze zich op míj af Haha!
De organisator had er echt moeite mee dit te vragen want weet dat het onzin is doch heeft ook geen behoefte aan het gezeur. Ik ook niet en ga wel met een merrie. Die zijn veel feller doch dat wordt als ´merriegedrag´wél geaccepteerd. Ook goed hoor Cool
Ik ga voor de lol van de prachtige ritten en laat met net zoveel plezier pielemans thuis. Die rij ik dan daar wel een keer extra.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:51

Djilan schreef:

en mensen Knipoog

Mijn g@d wat kunnen sommige mensen onsportief en onredelijk zijn over/tegen anderen en bijvoorbeeld dierenartsen. Wat die mensen voor lol hebben in paardrijden vraag ik me vaak af.

hc

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:05

Ik heb ook wel eens een hele tijd achter iemand moeten rijden omdat de paard niet in te halen was.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:41

Huertecilla schreef:
Djilan schreef:

en mensen Knipoog

Klopt, die kom je ook tegen. Haha! Als hun paarden afgekeurd worden is de tent te klein, het is per definitie onterceht enz. blabla. Maar gelukkig zijn die mensen vér in de minderheid op endurancewedstrijden. Knipoog

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 18:10

oh, wist niet dat er serieus mensen starten terwijl ze hun paard niet onder controle hebben. Bij de wedstrijd van afgelopen zondag zag alles er wat dat betreft wel goed uit (op een losgebroken paard dat over het terrein rende na dan... maar dat was wel grappig).
Tja, ik weet niet of ik ooit start met mijn paard. Het is geen must. Maar het lijkt me wel leuk als hij het zou kunnen. Deze week heb ik voor het eerst buiten kunnen wandelen zonder dat hij naar merries ging brullen. Als hij ooit 10 van de 10 wandelingen zo braaf is en ook braaf blijft als hij er vlakbij staat... dan...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 18:13

Met goed opvoeden bereik je veel hoor.
Waar ik nu werk staat ook een hengst (fries), beest is zo mak als een lammetje. Soms begint hij een beetje te hinniken als ik met hem langs de merries in de wei loop, maar als een klein rukje aan het touw geeft is dat meteen over. Hij staat ook gewoon naast de merries in het land