[WN] Glans spray o.a. Cowboy Magic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

asjemenou

Glans spray o.a. Cowboy Magic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 19:22

Ik zie dat ze in de westernwinkels veel meer glansmiddeltjes voor paarden hebben!
Werken deze ook beter dan de normale?

Wie heeft er ervaring met deze producten en welke zijn volgens jullie de beste?

Had er al een paar gevonden:
Cowboy magic body shine dust control
Laser sheen
Ultra final touch spray
Vetrolin shine
World champion peppi spray

benangelique

Re: Glans spray o.a. Cowboy Magic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 19:25

over de cowboy magic zijn al veel topics. gebruik hier de zoekfunctie eens voor.
laser sheen en vetrolin shine ken ik, maar ben ik niet zo kapot van. werkt super, maar heel erg kort (1 dag) is wel prima spul voor op concours.
de andere 2 ken ik niet.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 19:45

1 dag is lang genoeg!
Gaat dan gewoon de poetskoffer in mee op wedstrijd.

De cowboy Magic ken ik zelf ook al, maar was meer benieuwd of die andere beter zijn.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 00:03

Houd er rekening mee dat veel van die middeltjes siliconen bevatten. De meesten (als Ultra en Peppi) zijn bedoeld voor een showglansje, niet voor dagelijkse verzorging.
Middelen met siliconen geven in eerste instantie een mooie glans en zacht haar, maar de siliconen bouwen een laagje op rond de haren waardoor ze uiteindelijk juist uitdrogen en breekbaar worden. Niet geschikt voor dagelijk gebruik en als verzorgingsmiddel werken ze uiteindelijk dus juist averechts.

Als het goed is krijg ik binnenkort een fles Roseoil uit de States. da's geweldig goed spul voor dagelijk gebruik, op basis van Rozenolie. Ik overweeg om dit spul ook te gaan verkopen, in eerste instantie kant en klaar aangelengd (je koopt het als geconcentreerd product) en bij voldoende belangstelling misschien ook flessen concentraat. Ik heb het momenteel nog niet en 't ligt er een beetje aan hoeveel flessen kant en klare spray ik uit één fles concentraat kan halen.

Probeer voor dagelijks/regelmatig gebruik dus in ieder geval iets te vinden zonder siliconen (de oranje bus Equishine is een goed voorbeeld van een veelgebruikt middel mét siliconen).

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 00:06

Equishine met siliconen ja?
Nooit geweten.

Maar ik gebruik deze dingen eigenlijk alleen voor in de staart als ik op wedstrijd moet, verder niet.
Als ik bv zijn kont inspuit dan zie ik geen verschil.
Daarom vroeg ik me af of ze van deze middeltjes wel meer gaan glanzen, puur voor op wedstrijd!

mercurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 00:10

gebruik er zelf een met kamille,merk ben ik ff kwijt

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 00:16

OH, maar als je Ultra op spuit zie je écht wel verschil hoor.. die gebruik ik op shows voor de staart.. wordt'ie bijna metalic/zilverwit van. En Peppi zie je ook echt wel.
Maar 't best om je paard mooi aan't glanzen te krijgen is altijd nog 'some old fashioned elbow-greace', m.a.w. véél poetsen.
Door dagelijks - liefst twee keer daags - een paard grondig te poetsen, vormt de natuurlijke talg van de huid een beschermend laagje over de haren, waardoor die gladder komen te liggen, meer van nature glanzen én a.h.w. 'vuilafstotend' worden (waardoor piesplekken bijv. veel minder in de haren trekken).

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 00:20

Maar dan moet je paardje niet fulltime in weer en wind staan Knipoog.
Daarnaast een gezond paard glimt ook van gezondheid als je het mij vraagt.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 00:23

Waarom niet Cheveyo? Mijn paard stond altijd overdag buiten, weer en wind.. maar wel met een regendeken driekwart van't jaar... niks mis mee. En die poetste ik in't showseizoen twee keer per dag even grondig. Nu staat ze in pension en is twee keer per dag niet haalbaar meer maar dagelijks grondig rossen met een rubberen borstel doe ik nog steeds, óndanks de enorme bult zand en stof die ze bij zich draagt.. je ziet het misschien niet direct door al het vuil, maar het werkt wel degelijk...
'Tuurlijk glimmen ze ook van gezondheid, maar je kunt ze dus harder laten glimmen en da's iets wat je wel wilt op shows toch...

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 01:40

Nou ikzelf zou mijn (ongeschoren) paardje niet 3kw van het jaar met een regendeken willen, liever lekker aan de blote buitenlucht. Maar inderdaad als je het dier onder een deken hebt dan maakt het niet uit of je het meerdere keren per dag grondig borstelt, das waar.
Ik weet niet of de TS het alleen voor shows wil, ah ik zie het het is voor wedstrijd.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 06:21

uhm...
ik nam altyd een flinke dot van de wol van een net geschoren schaap..als we aan het scheren waren
(of als er ergens op een kinderboerderij word geschoren)
daar nam ik dan steeds een deel af..
en daarmee veegde ik mijn paard helemaal mee af na de normale poetsbeurd...
en of tie glimt..
puur natuur..
kost niets..
en vaak te hergebruiken..
ook nooit last gehad erna met schuivende zadels etc..

xxxx

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 08:25

Idd Bicci, ook ik heb een dot vuile wol in m'n show-poets koffer (en een grote vuilniszak met de rest van een gratis gekregen vacht thuis). Werkt vooral goed als 'last-minute-afstof-behandeling' voordat je de ring in moet en 't stof van de inrijbak wilt afstoffen. De natuurlijke vetten in een schapenvacht zorgen voor een mooie glans.

Cheveyo, mijn ongeschoren paard zou er niet blij mee zijn als ze 't hele jaar rond 'bloot' buiten zou moeten staan. Zij ontwikkelt nauwelijks wintervacht en heeft het dan écht koud. Ligt dus maar net aan het paard, niks mis met een deken... Maar da's een andere discussie die hier niet op z'n plek.
Neemt niet weg dat je ook een paard wat zonder deken buiten staat prima meerdere keren per dag kunt poetsen, 't is onzin om te denken dat dat zijn weerstand o.i.d. zou aantasten. Als het al iets doet zou het zijn weerstand juist verhogen, want van zand en vuil wordt z'n vacht niet waterafstotender, maar van de natuurlijke talglaag die je door poetsen goed over de haren verspreidt wél.
Wássen daarentegen is uiteraard minder goed, maar dat geldt ook voor showpaarden.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 09:37

kan idd per paard verschillen (bij mij hebben alle 5 flinke wintervacht), maar ik ga offtopic nu Lachen

Keitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:15

peppi werkt erg goed... en je paard gaat er ook nog lekker van ruiken:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 08:18

Ik gebruik voor manen en staart uitsluitend Cowboy Magic (detangler), hoewel ik nauwelijks aan de staarten kom als het niet net voor een show is.
Voor het lijf van mijn gele dondertje gebruik ik een dag voor een show zilvershampoo (niet TE lang in laten trekken want dan heeft je paard een blauwe gloed Haha! ) en verder niks anders dan goed poetsen. Poetsblokjes werken super op pies- en mestvlekken.

Onze paint (met heel (lees TE Nagelbijten / Gniffelen ) veel wit) doen we elke dag een goede poetsbeurt, zoals Francis al beschreef. Dit scheelt echt enorm; de vlekken gaan er inderdaad veel makkelijker af. Mocht het al een keer nodig zijn om iets effectievers te pakken dan een rubberen roskam of een poetsblokje, dan gebruik ik gewoon water zonder zeep oid en het is weer klaar. Valt me erg mee Haha!
Het laatste beetje superglim geven wij z'n bruine vlekken overigens ook gewoon met wol. Ik ben niet zo van de spraytjes op de beesten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 08:22

Cowboy Magic is heel fijn spul, vooral ook de detangler (voor de staart) is super spul.

Goed voeren en dagelijks poetsen, bij voorkeur met een borstel van echt haar, daar kan geen glansspray tegenop

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 08:48

Ik vind Cowboy magic erg fijn spul.
Heb de rosewater shampoo en de detangler, deze gebruik ik regelmatig bij een wasbeurt van manen en staart.

Maar de finishing touch wat betreft staart en manen geeft toch echt de Ultra spray (na het wassen met de cowboy magic produkten).
Mijn paard heeft zwarte manen en staart en ik vind het resultaat altijd prachtig daarmee Ja

Voor het lichaam gebruik ik geen shampoos, paard glanst uit zichzelf al enorm.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:11

Pepi spray stinkt naar kaugom, zoet luchtje... is even mooi maar het stof gaat echt "op" het paard liggen en je krijgt dan zo'n laagje erop.
Vindt het idd alleen geschikt voor tijdens de haltershow, niet voor dagelijks gebruik.

CM is gewoon geweldig spul.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 17:59

Ik zal eens wat gaan bestellen!
Maar ik ben wel een gewone dressuurruiter.
Waarom verkopen ze deze dingen alleen maar in westernwinkels?
(behalve de cowboy Magic dan)
Moeten de westernpaarden anders glanzen?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 18:01

Omdat het iets is wat ook uit de western komt naar mijn idee. Of het komt uit amerika dat kan ook een reden zijn.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 18:04

Oke. Maakt eigenlijk ook niet uit, maar vroeg het me gewoon af.
Ik weet eigenlijk geen winkel met westernspullen hier in de buurt, maar gelukkig kun je alles via internet bestellen Haha!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 18:33

Veel westernshops kopen in Amerika in en daar komen ze uiteraard ook dit soort artikelen tegen. Als dan blijkt dat die érg goed werken (ik ken geen nederlands merk wat zo'n metalic glans geeft als de Ultra) dan verkoopt zich dat vanzelf. Zeker omdat in de Halter uiterlijk álles is... En aangezien westernshops nou eenmaal voornamelijk aan westernruiters verkopen, zie je die middelen voornamelijk in de westernsport.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 22:00

Dat klink heel aannemelijk ja!
Het zal voor een gewone ruitersportzaak niet echt aantrekklijk zijn om alleen maar de glanssprays over te laten komen.

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 05:56

Francis schreef:
Houd er rekening mee dat veel van die middeltjes siliconen bevatten. De meesten (als Ultra en Peppi) zijn bedoeld voor een showglansje, niet voor dagelijkse verzorging.
Middelen met siliconen geven in eerste instantie een mooie glans en zacht haar, maar de siliconen bouwen een laagje op rond de haren waardoor ze uiteindelijk juist uitdrogen en breekbaar worden. Niet geschikt voor dagelijk gebruik en als verzorgingsmiddel werken ze uiteindelijk dus juist averechts.

Als het goed is krijg ik binnenkort een fles Roseoil uit de States. da's geweldig goed spul voor dagelijk gebruik, op basis van Rozenolie. Ik overweeg om dit spul ook te gaan verkopen, in eerste instantie kant en klaar aangelengd (je koopt het als geconcentreerd product) en bij voldoende belangstelling misschien ook flessen concentraat. Ik heb het momenteel nog niet en 't ligt er een beetje aan hoeveel flessen kant en klare spray ik uit één fles concentraat kan halen.

Probeer voor dagelijks/regelmatig gebruik dus in ieder geval iets te vinden zonder siliconen (de oranje bus Equishine is een goed voorbeeld van een veelgebruikt middel mét siliconen).

Dat is een heel goed punt Francis; door teveel siliconen sluit je de huid af en verlies je op den duur juist het effect dat je wilt hebben, je krijgt juist minder haar. Cowboy Magic is extreem mild en het meest geschikt voor dagelijkse verzorging. Ik ben erg geïnteresseerd in de roseoil, wat het doet etc.

Ikzelf ben erg blij met de ultra spray, super glans. Er zit tevens citronela in. Maar goede voeding en verzorging is een eerste vereiste om uiteindelijk die "showglow" te krijgen, die kan je er niet op poetsen Haha!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:58

Hier een linkje naar info over de Premier Products. http://www.happyhorsehoods.com/products/premier.html
Ik krijg de rose oil concentrate en de whitener champoo. Misschien dat ik flesjes aangemaakt product ga verkopen van die concentratefles die ik krijg, dat weet ik nog niet...
Ik ben in overleg over nederlands dealerschap zeg maar, maar wil het eerst zelf gaan gebruiken en eventueel dus door kleine flesjes verkopen mensen laten proberen, voor ik investeer in een voorraad.
Maar verschillende vriendinnen en kennissen in Amerika gebruiken dit en zijn er lyrisch over. Dit schijnt echt 'the best kept secret' te zijn van de 'Halter-scene' in de US.
Vriendin van mij (showt op worldshowniveau) zweert er bij en was altijd fan van Quicksilver om wit te krijgen.. zij wil nu niet anders meer dan dit.
Aangezien er voor mij ook maar één witchampoo was wil ik die champoo dus ook wel proberen. En ik ben al langer op zoek naar een glansspray die ook verzorgt en heb een proefflesje rose oil gehad.. dat beviel erg goed... werkt als conditioner, glansspray én staart en manen spray... Met dit spul heb je nog maar één fles nodig in je poetskist.

De Ultra gebruik ik idd op shows voor dat tikkie extra.. vind em persoonlijk beter dan de peppi. Vooral Dots staart krijgt er echt een metalic glans van...

Hopelijk heb ik het op tijd binnen voor het NK en dan ben ik van plan wat flesjes kan en klaar te mengen en mee te nemen voor de echt geïnteresseerden...
Als er nu al mensen interesse hebben, laat dan weten. Ik kreeg gister te horen dat m'n pakketje nog niet onderweg is, dus dan kan ik eventueel nog een extra fles mee laten komen...