Hartslag van jullie paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Smoske

Hartslag van jullie paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 17:54

Omdat ik bij de endurance gemerkt heb dat de hartslag van het paard een belangrijke rol speelt ben ik er nieuwsgierig naar hoeveel de hartslag van jullie paard in rust/na werk bedraagt.

Ik ben op het moment met een 'polar' hartslagmeter (die leen ik) de hartslag van mijn paard regelmatig aan het meten om een beetje een idee te krijgen hoeveel het in rust is en na het werk en hoe snel hij recupureert enz.

Vandaag kwam hij in rust niet onder de 44, ging in de 50 en weer terug naar 44.
Toen hij aan het eten was: weer in de 50

Tijdens onze eerste endurance was de hartslag bij start 40 en na de rit 45. Vond ik zelf goed maar sindsdien is hij nooit meer zo laag geweest. Zelf vind ik dat vreemd, misschien meet ik wel op de verkeerde tijdstippen of wat dan ook...

Vind het leuk om jullie bevindingen en eigen ervaringen hierrond te horen!

carola

Re: Hartslag van jullie paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 08:38

Tja, het mooie van zo'n hartslagmeter is dat je het tijdens inspanning kan weten. Wel globaal, want die dingen kunnen tot 20% afwijken. Het belangrijkste is dan ook om de hersteltijd te bekijken.

Mijn ervaringen:
Paard 1 (arabier):
voor de rit: 28 - 34
stap: 50 - 60
draf: 80 - 110
galop: 110 - 140
bij het afstappen (na uitstappen): 50

Paard 2 (draver):
voor de rit: 30 - 36
stap: 55 - 75
draf: 100 - 125
galop: 140 - 170
bij het afstappen: 40

En paard 2 is daarbij beter getraind en in conditie dan paard 1 op dit moment. Hij hersteld ook sneller. De hartslag zegt dus niet alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 08:40

Ik heb geen hartslag meter, maar tel zelf. Weet ze dus alleen tijdens het stil staan.

In rust, echt extreme rust (onder omstandigheden dan) is hij rond de 30. Onze laagste hartslag bij een keuring was 34. Meestal is Cloud zeer relaxd, maar hij ziet allemaal andere paarden waar hij op reageert.

Thuis na een vrij intensieve rit, 10 minuten stappen en afzadelen is zijn hartslag tegen de 40. Hij daalt ook vrij snel steeds.

Tijdens de wedstrijd is het altijd anders.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 09:42

Anouar z'n hartslag in rust zit meestel net onder de 50 of net erboven.
In stap rond de 65, draf 90 en galop 120.

Maar wat veel belangrijker is is de hersteltijd. Hartslag in rust kan je niet trainen, maar naarmate je paard fitter wordt zakt de hartslag veel sneller.

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 13:06

Mix reageert heel sterk op zijn omgeving, vandaag waren de andere paarden al op wei toen wij van de rit terugkwamen, nou, dat is gelijk voldoende om zijn hartslag de hoogte in te jagen...
Doordat hij snel reageert op zulke dingen vind ik het soms moeilijk een beeld te schetsen van zijn hartslag. Voor we vertrokken was deze onder de 40. het schommelt zo snel heb ik de indruk...
Op wedstrijd zal het ook niet echt bevorderlijk zijn als hij sterk blijft reageren op prikkels uit de omgeving. Maar misschien went hij daar nog wel aan. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Smoske op 13-07-07 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 13:08

Lenneke_ schreef:
Anouar z'n hartslag in rust zit meestel net onder de 50 of net erboven.
In stap rond de 65, draf 90 en galop 120.

Bij de wedstrijden die ik heb meegereden (initiatie) kreeg je vanaf hartslag 45 strafpunten. Dat is dan eigenlijk toch belachelijk als je paard van nature uit een hogere hartslag dan 45 heeft....

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 14:28

zoals ik het tot nu toe gezien heb is dit, ze is nog nit op conditie dus merk dat wel natuurlijk.

Rust: 27/ 32
stap: 70/ 85
draf: 110/ 150
galop: 150/ 170
na het uitstappen als ik afstap 55
Ze blijft hoog tot ik afstap daar moet ik echt rekening mee houden.
Ik vind persoonlijk haar rust waarde erg laag dus ben benieuwd hoe ik de rest voor elkaar krijg als ze een betere conditie heeft.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 17:11

Die van mijn paard varieert ontzettend, reageert erg op de omgeving nl.
Soms is de hartslag in stap rond de 100, als hij kijkerig is en op het punt staat om te schrikken. Je voelt dan de adrenaline door zijn lijf gaan en als je nog maar "boe" zegt, is ie weg Knipoog

Ik heb mijn hartslagmeter nu 1,5 maand en in het begin dacht ik dat dat ding stuk was, vanwege de vele schommelingen. Maar dit bleek niet zo te zijn.

Even vanuit gaande dat mijn paard rustig is en normaal, vlot doorstapt..
Dan is de hartslag in stap tussen de 65 en 80.

Volgens mijn DA moet de hartslag in stap onder de 60 komen. Is dit mogelijk??

In draf zit hij in het begin rond de 130. Als ik een poos draaf, dan zie je de hartslag zakken naar 110 en blijft dan ook zo.

Zelfde met galop, na een poos zakt deze naar 140 en blijft rond die koers.

1 keer in rengalop een HF van 180 gehad.

Ik begin nog maar net met trainen met hartslag. 30 september starten we eerste wedstrijd.

Ben benieuwd Nagelbijten / Gniffelen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 17:18

Waarom moet de hartslag onder de 60 komen van jou DA?

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 18:30

euh even wat anders, mijn paardje heeft normaal (zoals lenneke al weet) in rust thuis, zo rond de 25.

Gisteren haalde ik hem uit stal, waren nog niet buiten geweest. deed ik meten, nou hij was bijna dood hoor. Clown
Hij had 20 en toen die wat bewoog werd het 21. Het was nu wel half 9 s'ochtends. Wilde namelijk voor de echte warmte minstens 30 km getraind hebben.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 20:17

Lenneke_ schreef:
Waarom moet de hartslag onder de 60 komen van jou DA?

In stap.

Dus ik vertrek van stal en dan is hartslag rond de 60..
Ik stap uit na een rit van 15 km en na 10 min is de HF dan rond de 70-75 in stap.
Ik stop vervolgens, wacht 2 minuten en HF is 45-50. Dus goed in principe.

DA ziet liever dat de HF in stap zakt beneden 60.. Zonder dat stilstaan dus.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:36

Nicole85 schreef:
DA ziet liever dat de HF in stap zakt beneden 60.. Zonder dat stilstaan dus.

Dat kan hij wel liever zien, maar dat zegt helemaal niks hoor. Knipoog
De hoogte van de hartslag zegt op zichzelf helemaal niks, het zegt alleen iets t.o.v. de andere waarden. Bijvoorbeeld als hij normaal 60 is en nu opeens 80 dan is het paard misschien moe, ziek, ...

Waar het om gaat is dat hij snel daalt zodra je aanbiedt (in stilstand Knipoog ), maar hoe hoog hij is in stap, draf of galop staat daar helemaal los van. Lachen

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 20:41

Nagyl schreef:
euh even wat anders, mijn paardje heeft normaal (zoals lenneke al weet) in rust thuis, zo rond de 25.

Gisteren haalde ik hem uit stal, waren nog niet buiten geweest. deed ik meten, nou hij was bijna dood hoor. Clown
Hij had 20 en toen die wat bewoog werd het 21. Het was nu wel half 9 s'ochtends. Wilde namelijk voor de echte warmte minstens 30 km getraind hebben.

Dat is wel erg laag joh!
Mix zijn 'laagste' harstlag is 38.
Weet je wat ik gemerkt heb: als ik hem zit te aaien tijdens het meten gaat het omhoog! Toeval???

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:19

zou kunnen ja toeval.

Maar het is wel waar wat Nina zegt. Het gaat hem dus eigenlijk over hoe snel je paard recupereert.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 22:58

bij mij gaat de hf juist nar beneden als ik een goed plekje gevonden heb

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 06:58

Vlak voor de schoft zit een plekje dat ongeveer hetzelfde effect heeft als een praam als je daar flink hard knijpt. Ik gebruik dit vaak als Anouar een beetje zenuwachtig is in de trailer. Je ziet hem dan rustig worden.
Misschien helpt het ook voor paarden die een beetje gestresst zijn bij het meten

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 19:05

Hmm, moet ik dat plekje eens zoeken bij mijn paardje! Knipoog

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:01

Lenneke_ schreef:
Misschien helpt het ook voor paarden die een beetje gestresst zijn bij het meten

Alleen mag het niet. Knipoog Artikel 606 Ad b:

Het is de deelnemer niet toegestaan handelingen te verrichten die de hartslag van het paard kunnen beïnvloeden, dit ter beoordeling van de wedstrijddierenarts.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:08

ben nu langer bezig en ook langer aan het trainen en zie al wat verschil met meten. erg handig want weet dan dat ik goed bezig ben. na een galop zit de HF zo weer onder de 100 en niet veel later op de 80. stap gaat ook rustiger bij de hf

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:09

Mijn fjord heeft de volgende waardes:

In rust zit hij tussen de 36 en 42
Stap tussen de 75 en 88
Draf tussen 105 en 115
Galop tussen de 135 en 150

Als ik mijn fjordenbaal stilzet, zakt zijn hartslag binnen 20 seconden een slag of 25.

Ik ben dan ook ontzettend blij met mijn hartslagmeter, ik weet nu waar ik rekening mee moet houden mbt trainen en wanneer ik moet gaan stappen om de hartsklag zo ver mogelijk naar beneden te krijgen Lachen

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:16

Nina_rex schreef:
Lenneke_ schreef:

Alleen mag het niet. Knipoog Artikel 606 Ad b:

Het is de deelnemer niet toegestaan handelingen te verrichten die de hartslag van het paard kunnen beïnvloeden, dit ter beoordeling van de wedstrijddierenarts.

Maar koelen doe je ook om de hartslag te beïnvloeden. Waar ligt de grens dan?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:53

wennie schreef:
Maar koelen doe je ook om de hartslag te beïnvloeden. Waar ligt de grens dan?

Sorry, dat was niet helemaal duidelijk zie ik: het gaat in dit artikel om handelingen tijdens de keuringen. Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 20:21

Maar als je even bij de schoft kroelt voor de keuring, mag dat dan wel?

Je krijgt er de hartslag niet mee omlaag als deze hoog blijft door vermoeidheid. Je zorgt alleen dat je paard wat rustiger wordt als hij gestresst is

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:47

Voor de keuring mag het wel, tijdens de keuring niet. Maar ik leg ook vaker mijn hand op Rex zijn hals hoor. Knipoog Zoals je zegt, je kunt er echt geen oververmoeidheid mee camoufleren, wel wat meer rust in je paard brengen. Maar officieel mag het dus niet!

Troelaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 18:40

ik heb deze week voor t eerst een paar ritten met een hartslagmeter gereden.ik was met een vriendin (bibismurf) op vakantie met de paardjes in holten, dus we hebben heerlijk getraint op de holterberg.

in rust (bij het opzadelen):rond de 35
stap:80-90
draf:115-125
galop:140 en hoger (ligt eraan hoe hard en hoe lang..) Clown
we hebben een rit gemaakt van 3,5 uur. en de laatste 2 km gestapt (we zijn er wel op blijven zitten)
toen ben ik afgestapt en stil gaan staan en zat mn fjordje binnen 1 minuut op 54. zonder koelen! dus dat viel me eigenlijk niets tegen.
zo'n hartslagmeter vind ik echt een ideaal hulpmiddel.handig om in je training uit te zoeken wanneer je moet gaan stappen om je HF zoveel mogelijk te laten zakken.
we starten 1 september in holten.. ben benieuwd! Haha!