Halsterhoofdstel roest.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Halsterhoofdstel roest.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:26

Naja, niet het hoofdstel zelf maar vrijwel alle ringentjes en gespjes zijn al aan het roesten. Het hoofdstel is nog geen twee maanden oud.

Er is twee keer mee gekoeld, paard zweet niet veel op het hoofd en de keren dat we in de regen reden zijn op een hand te tellen. Ook is het nog niet gewassen geweest ofzo.

Hoe kan ik verder roesten voorkomen?

Het gaat overgens op dit hoofdstel : http://singlefooter.biedmeer.nl/website ... Size=Large

Ook die ringetjes roesten al.

Anoniem

Re: Halsterhoofdstel roest.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:28

Voorkomen? ik zou de beste mensen maar eens bellen om om uitleg te vragen Knipoog Volgens mij mag dit helemaal niet! Zonde van je hoofdstel!

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:36

Gewoon bellen!!

Mag echt nu niet al gaan roesten. Eigenlijk helemaal niet!

Ik heb al 14 jaar een halsterhoofstel en dat is nog steeds goed. En ik heb pas voor mijn nieuwe paard ook er een gekocht en die is na een aantal koel en wasbeurten ook nog als nieuw. Geen roest te bekennen hoor.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:37

Ik heb dezelfde en die is na 2 jaar gaan roesten. Je kunt het eraf schuren met schuurpapier en dan insmeren met vaseline. Nu roest het bij mij niet meer.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:15

Mijne roest ook, is driekwartjaar oud!

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:38

ik zag net op de goedhard site dat de halsterhoofdstellen nu in messing of rvs zijn, je kan dus kiezen. is dat nieuw? zijn die van jullie dan misschien van messing>

maiks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 22:52

Dit zijn andere halsterhoofdstellen, van halsterstof zeg maar van het merk Libbys uit Engeland. Heb er 2 al een jaar of 10. Roesten inderdaad makkelijk, denk dat ze van gewoon ijzer zijn of zo. Voor schuren en poetsen ben ik te lui, gewoon het hele hoofdstel in de wasmaschine, kort programma, lage temperatuur en beetje wasmiddel en de gespen blinken je weer tegemoet en de stof is weer lekker soepel.

rachelmarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 23:01

Over halsterhoofdstellen gesproken. Ik wil er eigenlijk ook één aanschaffen, maar ik weet niet echt wat het fijnste is. Mischien kunnen jullie mij helpen? Welke hebben jullie en wat zijn de voor- en nadelen ervan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 10:20

Maiks volgens mij zijn de ringetjes inderdaad van gewoon ijzer enz. Maar als alles verroest is, gaat de kwaliteit van het ijzer dan niet achteruit?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:53

rachelmarty schreef:
Over halsterhoofdstellen gesproken. Ik wil er eigenlijk ook één aanschaffen, maar ik weet niet echt wat het fijnste is. Mischien kunnen jullie mij helpen? Welke hebben jullie en wat zijn de voor- en nadelen ervan?

war zit je nu over te twijfen. ik zelf heb de croslink genomen vanwege de diversiteit

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:04

mazzeltje schreef:
Mijne roest ook, is driekwartjaar oud!

Echt?? Mijn 2 hoofdstellen roesten allebei nog niet. En die heb ik zo'n 5 jaar.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:05

Zo snel hoort dat echt niet te roesten! Ik zou ermee terug gaan. Hoe roest te voorkomen? rsv gespen nemen of de gespen insmeren met transparante nagellak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 18:49

Nagellak, dat is een goed idee.

Het leek mij inderdaad ook niet normaal. Heb een paar dagen terug een mailtje gestuurt maar nog geen reactie terug.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 19:23

ik heb voor al onze paarden en pony's deze hoofdstellen
de ene roest idd eerder
sietske verkoopt er wel spul bij wat je op de gespen kan spuiten zodat ze niet roesten
ze zegt het er meestal ook bij
maar idd in de wasmachine en dan blinken ze wel weer
gaan jaren mee, oudste van mij nu al zeker 5 jaar

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 10:08

Judith_ schreef:

Kleurloze tectyl lijkt me logischer. Dat is er voor bedoeld. Te verkrijgen bij auto-/fietszaken zoals Halfords en Brezan.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 11:27

Ik zou daar dus nooit een hoofdstel kopen, zeker niet als er al bijgezegd wordt dat er een spulletje is om het roesten tegen te gaan... Ik heb meerdere halsterhoofdstellen en nergens roest hoor. Ik heb biothane (Marylot) en Zilco.
Roest vind ik echt niet kunnen bij halsterhoofdstellen, zeker niet na zo'n korte tijd. Ze moeten gewoon oersterk en degelijk zijn, roest hoort daar niet bij in mijn mening.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 13:19

Ik heb trouwens ook een Zilco die wel oxideert (geen roest dus, want het beslag is niet van ijzer maar van een koperlegering). Moet ik nog eens met koperpoets oid te lijf gaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 19:12

Ibbel schreef:
Judith_ schreef:

Kleurloze tectyl lijkt me logischer. Dat is er voor bedoeld. Te verkrijgen bij auto-/fietszaken zoals Halfords en Brezan.

nagellak werkt ook prima Haha!
Ik wist niet eens dat er speciaal spul voor bestond Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:52

carola, ik heb een biothane, van Marylot! Vind het een heel fijn hoofdstelletje tot nu toe!

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:23

carola schreef:
Ik zou daar dus nooit een hoofdstel kopen, zeker niet als er al bijgezegd wordt dat er een spulletje is om het roesten tegen te gaan... Ik heb meerdere halsterhoofdstellen en nergens roest hoor. Ik heb biothane (Marylot) en Zilco.
Roest vind ik echt niet kunnen bij halsterhoofdstellen, zeker niet na zo'n korte tijd. Ze moeten gewoon oersterk en degelijk zijn, roest hoort daar niet bij in mijn mening.

het scheelt wel enorm in prijs
ik ben zeker tevreden met het materiaal en de duurzaamheid van de hoofstellen van libby's, super zacht, wasmachine wasbaar en erg sterk
en ik snap dat je niet blij bent met het roesten maar zoals ik al zei gebeurt het maar zelden
mijn pony's lopen les en ook in weer en wind en zien er allemaal nog prima uit
welk merk ik dat je ze regelmatig moet gebruiken, heb pony op rust ivm zwangerschap en na 2 maanden begint hij nu opeens te roesten, of dit nou komt omdat mijn zadelkamer wat vochtig is weet ik niet...

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:41

Bij mij zit er toch echt een soort roestachtig iets op de Marylot van nog geen driekwartjaar oud!

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:53

Ik heb ook een halsterhoofdstel van Marylot met verroeste gespen.. Vooral de dingetjes bij de frontriem zijn helemaal verroest en de andere gespen ook allemaal wel een beetje. Je ziet het ook aan het biothane, dat is ook oranje van de roest bij de gespjes. Ik heb geprobeerd het op te poetsen met koperpoets en zilverpoets, maar niks heeft echt gewerkt. Ik laat het nu maar, wel zonde, maar ik weet niet of het nog de moeite is om terug te gaan (hoofdstel is inmiddels 11 maanden oud, maar begon al te roesten na een half jaar). En de winkel zit niet bepaald in de buurt. Ik heb er verder echt geen gekke dingen mee gedaan, het is wel wat vochtig in m'n kast, maar andere hoofdstellen hebben nergens last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:46

Heb antwoord terug gekregen en het blijkt inderdaad niet normaal te zijn. Ga morgen foto's maken en kijken hoe het verder af loopt Lachen

Ilana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 20:07

zou ik ook doen

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 10:23

ik heb de marylot cristel en daar ben ik tot nu toe zeer tevreden over. Heb hem bijna een half jaar. Vind vooral dat enkele riempje bij het kopstuk erg prettig, daar heb ik ook voor dit type gekozen. Hij heeft messing gespen, roest nog niet