[WN] Springen met een western zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Springen met een western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 15:30

Laats was ik aan het fietsen en toen zag ik iemand die met een western zadel aan het springen was Verward
Wat voorn gevolgen kan dit hebben voor de pony en de ruiter?

4pleasure

Re: Springen met een western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 15:33

euh niets zolang je maar niet te hoog springt want dan krijg je de knop op een vervelende plek Clown Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 15:36

ROFL ik gok ongeveer 70-80 cm

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 15:39

Ik heb het tot 70 cm gedaan, hoger durfde ik niet en was de eis voor het ruiterbewijs ook niet gelukkig.
Moet zeggen dat het goed te doen is hoor, al zal het misschien minder confortabel zijn dan met een springzadel (heb ik nooit op gezeten dus dat weet ik niet). Gewoon je beugels 3 gaatjes korter en hopen dat je de knop niet ramt als je paard weigert oid Knipoog

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 15:40

Voor de pony maakt het niet uit.. Meer voor degene die erop zit die moet uitkijken voor de knop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 15:40

Ik rij er zelf niet op maar ik zag het Knipoog
Ze reden op een shetlander van 1 meter ongeveer en het meisje wat er op was was 1.65-70

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 15:43

Dat lijkt me persoonlijk niet echt confortabel voor de pony in kwestie, maargoed als het heel erg hindert zal de pony vast niet zo'n hoge hindernis springen (pony 100 cm, hindernis 70 cm, kind 170 cm.. weet je het zeker?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 15:44

Yessy schreef:
Dat lijkt me persoonlijk niet echt confortabel voor de pony in kwestie, maargoed als het heel erg hindert zal de pony vast niet zo'n hoge hindernis springen (pony 100 cm, hindernis 70 cm, kind 170 cm.. weet je het zeker?)

Ik weet het heel zeker ik heb het zelf gezien. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 15:46

Ik rijd tegenwoordig bijna altijd met m'n westernzadel als ik buitenritten in het bos maak. En daar spring ik wel eens wat natuurlijke hindernissen tot zo'n 80/90cm. Dat gaat prima, zowel voor ruiter als paard. Je moet alleen goed oppassen dat je met je jas, of met bepaalde lichaamsdelen niet aan de zadelknop blijft hangen.

Ik ben een jaar of 11 geleden eens met een manegepaard + westernzadel door een sloot heengestormd, toen het paard ervantussen ging... Dat was een behoorlijk diepe sloot, en het er door heen gaan, ging niet zonder slag of stoot. Na een vreemde sprong van het paard IN de sloot, werd ik gelanceerd en kwam ik met m'n kont bovenop de zadelknop terecht. Ik kan je vertellen dat DAT erg veel pijn doet.

Maar gewoon springen gaat zonder problemen hoor Knipoog
Veedrijvers in de USA, rijden ook gewoon met westernzadel door het landschap, en zij komen ook wel eens een boom tegen waar ze overheen moeten. No problemo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 15:47

_paula_ schreef:
Ik rij er zelf niet op maar ik zag het Knipoog
Ze reden op een shetlander van 1 meter ongeveer en het meisje wat er op was was 1.65-70

Hmm.. in dat geval is het zadel geen probleem, eerder het lange meisje voor de kleine pony Knipoog

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 15:50

Mijn zoontje heeft altijd een western zadel op zijn shet en heeft daar ook weleens mee gesprongen. Als er een sprongetje in de bak stond. Dat maakte echt niet zoveel uit.
Ik rij altijd met een westernzadel op mijn d-pony en heb er ook weleens mee gesprongen, omdat er een sprongetje in de bak stond. En buiten hebben we weleens wat boomstammetjes genomen.Hij heeft alleen 2x geweigerd een keer wat even minder was, maar verder kan 80/90 cm zeker wel. Misschien hoger ook, maar dat heb ik niet geprobeerd.
Tegenwoordig komen we geen sprongetjes meer tegen.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 15:52

Kan geen kwaad, zolang je maar uitkijkt voor de knop, knop in je buik is pijnlijk. Nagelbijten / Gniffelen

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 21:18

Ik moest ook een keer springen met een westernzadel voor het ruiterbewijs, maar ik heb daar toch echt geen goede ervaringen mee. Knop tussen je ribben is echt niet prettig. Eigenlijk idioot dat het ruiterbewijs zoiets gevaarlijks van je vraagt. Het is een l*llig sprongetje, maar een onervaren paard springt zo een halve meter te hoog.

Nou moet ik wel zeggen, als je zelf goed kunt springen en je paard ook, en je springt niet al te hoog, dan moet het wel kunnen. Maarja, dat geldt voor veel westernruiters en -paarden nou juist net niet!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:52

Ligt er aan met wat voor western zadel ze springt

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 08:53

Een westernzadel zit een lange boom in die over het hele stuk hoort te dragen als het paard loopt.

Als een paard springt gaat de rug rond buigen. Dit meer naarmate het relatief hoger wordt voor het dier. Hierdoor zal het westernzadel zeer zeker wel een hinderlijke factor zijn.

Paarden die goed springen, gaan springen als een hert met een westernzadel.
Paarden die springen als een hert blijven springen als een hert.

Laat ik dan al helemaal maar niet beginnen over de ruiters Knipoog

Maar (relatief gezien tov het paard) hoog of vaak springen met een westernzadel is een slecht plan, jij en je zadel zitten het paard erg in de weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 13:21

Nogmaals mensen ik rij niet op een shetje wet een westernzadel ik zag het! Knipoog

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:21

Gewoon een sprongetje voor een keer kan echt geen kwaad. Wel moet ik toegeven dat ik het persoonlijk alles behalve confortabel vind om met westernzadel te springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:26

Canis schreef:
Gewoon een sprongetje voor een keer kan echt geen kwaad. Wel moet ik toegeven dat ik het persoonlijk alles behalve confortabel vind om met westernzadel te springen.

Het is geen sprongetje voor 1x het zijn echt veel sprongen meestal 3 x per week. btw er zijn wel verschillende ruiters en 1tje past er wel goed op.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:27

het eerste wat ik dacht was : AUW Clown

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:28

je allerduurste BH doormidden..

Haha!

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:46

Romkabouter schreef:
Een westernzadel zit een lange boom in die over het hele stuk hoort te dragen als het paard loopt.

Als een paard springt gaat de rug rond buigen. Dit meer naarmate het relatief hoger wordt voor het dier. Hierdoor zal het westernzadel zeer zeker wel een hinderlijke factor zijn.

Paarden die goed springen, gaan springen als een hert met een westernzadel.
Paarden die springen als een hert blijven springen als een hert.

Laat ik dan al helemaal maar niet beginnen over de ruiters Knipoog

Maar (relatief gezien tov het paard) hoog of vaak springen met een westernzadel is een slecht plan, jij en je zadel zitten het paard erg in de weg.

En neem deze woorden ten harte van een zeer ervaren westernspringruiter (met of zonder Westernzadel) ROFL ROFL ROFL

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:03

Zoals ik al schreef, hebben wij weleens een sprongetje gemaakt met ons westernzadel.
Dat het bij echt springwerk vervelend wordt voor ruiter en paard is ook duidelijk.
Ik denk alleen dat een groot meisje op een shetlander behoorlijk groot is in verhouding met het zadeltje en zelf geen last heeft van zo een kleine knop.
Hoe het voor de pony is?? Onze shet leek geen hinder te ondervinden van het zadeltje toen. Maar ik kan me voorstellen dat mijn pony bij grotere hoogte en veel springen wel last krijgt. Maar bij ons gaat het maar om een enkele keer een paar sprongetjes.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:38

Ik spring nooit meer met mijn westernzadel. Ik heb een vrij groot Haha! paard en die springt ook nog eens vrij hoog. Meestal gaat dat goed (je kunt iets achter de sprong aan gaan zitten), maar als het dus niet goed gaat, heb je de knop in je maag. Dat is NIET aan te bevelen en zeer pijnlijk.

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:43

_paula_ schreef:
Canis schreef:

Het is geen sprongetje voor 1x het zijn echt veel sprongen meestal 3 x per week. btw er zijn wel verschillende ruiters en 1tje past er wel goed op.

Wat wil je hiermee doen.. Wil je dat we zeggen achh wat zielig dit en dat?? waarom open je zo'n topic??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:45

Omdat ik vraag of je wel kan springen met een western zadel.
Ik weet niks van western af.
Dus daarom vraag ik het.
Nee ik vind het niet zielig het is een vraag. Knipoog
En nee ik wil ook niet dat jullie zeggen wat zielig enzo.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-06-07 17:56, in het totaal 2 keer bewerkt