hoefschoen ervaringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sharonc

hoefschoen ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 16:14

Ben nieuwsgierig naar verschillende ervaringen met verschillende hoefschoenen in de endurance.

Wie vertelt wat? Knipoog

melissa_tje

Re: hoefschoen ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 16:39

hoi ik heb zelf hoefschoenen gehad maar ik heb nu weer gewoon ijzers , ze waren specaal op maat gemaat voor hem maar ik kon niet door het water er mee wand dan vielen ze uit en als ik er te lang mee ree kreeg ie groote wonden op zijn hoefballen, mijn vriendin heeft ook hoefschoen gehad ook toch maar weer ijzers genomen het zelfde verhaal dus voor mij maar gewoon ijzers Haha!

sharonc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 16:40

welk merk hoefschoenen hadden jij en je vriendin?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 16:52

Ik heb ook over hoefschoenen nagedacht. Maar ik denk dat ze onpraktisch zijn op de langere afstanden. Daarom heeft Anouar nu gewoon ijzers.

Je ziet ook niet veel hoefschoenen in de endurance, zeker niet op hoger niveau

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 16:53

Ik heb easyboots. Geen schuurplekken, want ze blijven alleen op de hoef. Bij mij vallen ze niet uit, maar ik rij er niet mee door blubber / modder / water, want dan weet ik niet of het wel goed gaat.

Bij Ed 'draaien' ze teveel, ze gaan wat naar binnen wijzen. Dit vind ik niet echt prettig dus. Maar voor korte ritten / als ie licht in training staat is het prima te doen met die dingen. Ook handig voor als je een ijzer verloren bent of wat dan ook. Kortom, ik vind het wel handig om een paar te hebben liggen.

Passiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 16:54

Ik heb ervaring met de Boa horse shoe, als de hoef niet mooi rond is, gaan die draaien en daar wordt je helemaal simpel van. De klemdruk ligt bovenaan de hoef, dus ik was over deze exemplaren niet zo tevreden. Immers welk paard heeft er nu een keurige ronde hoef? Zeker als ze geen ijzers hebben gaan de hoeven na verloop van tijd toch een beetje eigen leven lijden en kunnen wat puntiger worden...

melissa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 17:47

ik moest helemaal naar rijssen om ze aan te meten , zijn voor naam weet ik niet meer maar achter naam is smit hij maakt hoefschoenen op maat

Passiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 18:54

Jantje Clown

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:39

Ik rijd ook met easyboots. Vorig jaar verloor ik ze regelmatig (erg irritant) Nu heb ik er springschoenen overheen en gaat het prima Lachen Overigens rijd ik er thuis lang niet altijd mee.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 22:09

Ik heb 2x klasse 2 endurance gereden met Marquis hoefschoenen. Vind ik nog steeds de beste schoenen.

Ik verloor ze niet, kon er mee door water en galoperen en alles. Alleen gingen aan de witte voeten de kootholtes open.....

Voor endurance niet echt handig. Hoewel, wel zeker voor klasse 1.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 22:11

Daar ben ik dus ook bang voor met die hoefschoenen die over de hoefballen heen vallen, zeker omdat ik ze heel wisselend gebruik. Daarom heb ik gekozen voor de easyboots. Overigens heb ik daar ook nog geen echt lange afstand mee gereden, alleen maar klasse 1.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 10:34

Ganna heeft ze wel eens 80km aangehad op een wedstrijd in Duitsland, maar dan over de ijzers (ze had geen zooltjes en het was heel stenig terrein). Ook in Nl wel een klasse II, wat prima hield.
Zij heeft Easyboots. In de winter heeft ze Ilonka blootvoets en dan traint ze altijd met hoefschoenen. In het wedstrijdseizoen heeft ze rondom ijzers.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 09:30

Ik heb ook een tijdje met hoefschoenen gereden, maar ben er ook snel weer mee gestopt.

Ik had de easyboots, op zich een prima schoen, maar ik verloor ierdere rit wel één. Ben er in KWB klasse 1 ook eentje kwijtgeraakt, die is door de organisatie teruggevonden en zelfs opgestuurd! Dus voor mij ook gewoon weer ijzers.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:14

Ik krijg vandaag of morgen 2 easyboots Epic binnen.
Osis kan even geen ijzers hebben vanwege te zachte hoeven. Vandaar de boots.

Zal de info posten zodra ik meer ervaring heb.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:31

ik zat ook te denken over hoefschoenen maar na deze reacties denk ik dat ik dan toch uiteindelijk voor ijzers zal gaan

bluebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 15:11

Ik rij nu al ruim 1 jaar met easyboots en ben heel erg tevreden! Haha!
Het verliezen van de schoenen betekend meestal dat ze niet goed passen!
Onze ruin Mac had hele slechte voeten en was super gevoelig,
nu kan hij weer lekker overal doorheen met zijn easyboots en geen lastig gedoe met alle paar weken nieuwe ijzers eronder. (Die hij na een week alweer kwijt was) Verward
Geen kapotte brokkel hoeven van de nagelgaten en alle andere nadelen die ijzers met zich meebrengen.
Ik heb ergens op het internet een stukje gelezen over een vrouw die meer dan 3500 km aflegde met de Easyboot dwars door Australie! (paard heet Granite Chief als ik me niet vergis)
Dus ik denk dat ze zeker wel geschikt zijn voor de Endurance mits ze goed passen!
We rijden zelf op erg ruw terrein en zwemmen zelfs met de schoenen zonder dat ze uit gaan!
Maar wel heel belangrijk dat ze goed passen! Bij de Easyboots gaat na een tijdje het kabeltje wat losser zitten dus als je daar op let verlies je echt geen schoenen!
Met name de Easy boot epic (daar zit een sokje aan vast) is onmogelijk om kwijt te raken Knipoog
Dus voor ons nooit geen ijzers meer!
En ook voor mijn merrie komen er binnenkort weer een setje schoentjes bij!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 15:38

Dat ze niet goed pasten was bij mij niet het geval. Ze zaten als gegoten, het kostte zelfs wat moeite om ze aan te doen, dus ze zaten goed stevig. Maar mijn paard trapte de voorschoenen af uit met zijn achtervoeten. Het losser wordende kabeltje kun je op verschillende manieren stakker zetten, dat is een kwestie van creatief zijn. Misschien doen die Epic varianten het beter (neem ik aan)

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:56

Had je er ook zo'n sok aan? Mocht ik ooit verder komen met endurance wil ik ook hoefschoenen aan gaan schaffen, maar dat duurt nog wel wat jaartjes Clown

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:13

Nee, ik had dus niet zo'n sok omdat ik bang was voor schuurplekken. Maar ik denk dat ze met die sokken dus niet zo snel uitgetrapt worden, maar zeker weten doe ik het natuurlijk niet (want dat heb ik niet getest) Ik las ook iemand die dus springschoenen er overheen deed. Werkt misschien ook prima en daarvan zou ik minder bang zijn voor schuurplekken.

Kijk gewoon hoever je kunt komen zonder, klasse 1 gaat vaak prima zonder. Daarna kun je altijd weer eens kijken wat je doet. Toch? En je kunt je wedstrijden uitkiezen op terrein.

Caprice4evah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:15

Vriendin van mij heeft de easyboots,omdat haar paard de ijzers niet onderhoud.
ze rijd hem ook voor de kar,en hij houd ze gewoon aan, springschoentje erover,en hij kan ze ook niet meer aftrappen.

die gaithers vind ik zelf niets, want die gaan schuren in de koten

sharonc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 20:44

hebben jullie weleens gekeken op ... Gaat een hele andere wereld voor je open. Het is jammer dat als je in de enurance barefoot start, de d'artsen vaak toch negatief reageren en al snel zeggen dat als je verder wil komen, je paard moet beslaan....? Ik vind het jammer dat ze in de endurance zo ouderwets vast houden aan de uit de steentijd ijzers. Vinden jullie ook niet??
Laatst bijgewerkt door Djilna op 12-06-07 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spam verwijderd

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 21:24

@sharonc : jup vind ik ook Ja Ik ga ook absoluut niet over op ijzers mochten de hoeven van mijn paard het niet meer aankunnen. Dat andere mensen het wel doen moeten ze zelf weten, maar ik begin er gewoon niet aan. Wat dat betrefd ben ik echt super blij met de uitvinding van de hoefschoen. De ontwikkeling van de hoefschoen gaat de goede kant op en het word steeds beter. Dus ik denk dat het uiteindelijk alleen maar voordeling word om gebruik te gaan maken van hoefschoenen Ja

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 21:43

Nee hoor! Ik vind het helemaal niet jammer. Ik zie namelijk niks mis met ijzers en heb er alleen maar goede ervaringen mee. Ik vind het wel fijn om hoefschoenen te hebben voor de paarden die ik niet in de wedstrijden heb lopen, en toch af en toe een lange rit mee maak.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 09:14

sharonc schreef:
. Het is jammer dat als je in de enurance barefoot start, de d'artsen vaak toch negatief reageren en al snel zeggen dat als je verder wil komen, je paard moet beslaan....? Ik vind het jammer dat ze in de endurance zo ouderwets vast houden aan de uit de steentijd ijzers. Vinden jullie ook niet??

Nee, want dit is echt heel kort door de bocht van jouw kant. De DA's zijn niet negatief maar constateren gewoon dat het onbeslagen paard veel gevoeliger loopt. Zeker op langere afstanden.
En dat verschilt ook per paard. maar ik ga ook geen lange afstanden lopen op mijn blote voeten. Ja, dat deden mensen vroegah wel ja.

Ik vind het altijd weer erg jammer dat mensen die alles zogenaamd "natuurlijk" willen doen met hun paard even vergeten dat dat in Nederland al erg onmogelijk is en naast het "natuurlijke" er wel op willen zitten en ook nog blootvoets lange afstanden wil afleggen. Iets wat een paard in de natuur echt niet doet. Althans, niet met de snelheid die wij met endurance rijden. Dat gaat slenterend, hapje hier, hapje daar en even wegrennen voor gevaar en dan weer verder slenteren.

Alle mensen die hun paarden blootvoets uigebracht hebben in de endurance staan intussen op "iets" wat beschermt. Omdat je daar je paard veel plezier mee doet. Heerlijk, weer lekker rennen zonder gevoelige voeten!!! Dank je baas!!

En denk niet zwart-wit a.u.b.!!!! Naast ijzers zijn nog zoveel mogelijkheden en veel paarden staan alleen in het seizoen op ijzers en daarbuiten op blote voeten. Het is niet of-of!!!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 09:17

Precies Jorie! Ik vraag al genoeg van mijn paarden en wil ze niet óók nog vragen ook maar één stap te hoeven zetten met mij op hun rug wat gevoelig op zelfs pijnlijk is.