[end] met welk bit rijden jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jamika

[end] met welk bit rijden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 15:00

De titel zegt het eigenlijk al...met wat voor bit rijden jullie tijdens de wedstrijden en waarom heb je hier juist voor gekozen? De vorige keer ben ik met een enkelgebroken bustrensje gestart maar daar werd mijn pony vrij druk van met haar hoofd bij het terugrijden. Ik ben nu een dubbelgebroken bustrens aan het uitproberen en dat lijkt beter te werken. Wat zijn jullie ervaringen?

Leoni_

Re: [end] met welk bit rijden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 16:47

Mijn pony heeft een Water-trens, 3-delig. Ik rijdt hier altijd al mee en aangezien me dit bevalt hoef ik niks anders te proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 20:14

Ik rij met een enkel gebroken simpel trensje, maar ben nu aan het uit bouwen om ook bitloos te gaan starten.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 22:39

Ik rijd met een pessoa-bitje Bloos!

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 07:43

Latoy reed ik altijd met een gewoon dubbel gebroken bitje, Jip in het begin op een trens, maar nu op een pessoabit, en daar probeert ze nog doorheen te denderen!
Dus ik moet haar de hele westrijd terugnemen want ze moet gewoon luisteren naar mij, wel erg vermoeiend!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 09:51

Ik rij zonder bit. Heb vooral het eerste stuk m'n handen vol aan hem, maar met bit luistert hij nog minder Clown

Ik kan hem wel goed terug nemen, maar zodra ik dan weer één tel loslaat gaan we weer harder Rolleyes
Maar aan de andere kant weet ik dat het bij hem een teken is van dat hij goed in z'n vel zit en fit is

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 09:54

Ik heb de 2 wedstrijden die ik gereden heb op hackamore gereden. Hij loopt dat veel minder te drammen als wat hij weleens kan doen met een bit (in trainingen).
Trainen doe ik afwisselend op een dubbelgebroken K&K, een hackamore of een halster.

bubdylie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 09:58

mijn pony heeft watertrens 1 keer gebroken en ik ben hem nu aant inrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 09:59

Een dubbelgebroken watertrensje Lachen
Ligt goed in de mond, paard reageert er goed op .. En heeft hij altijd al gehad. Dus waarom zou ik het veranderen ? Lachen
Xx

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 10:01

Het gaat hier wel over endurance hè

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 10:02

Dubbel gebroken watertrens
Daar rijd ik haar ook dressuurmatig mee en dus ook in de endurance omdat ze daar fijn op te rijden is.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 10:12

Ik heb ook een dubbelgebroken watertrens in mijn 'gewone' hoofdstel, maar daar komt haar velletje snel tussen dus dan moeten er bitringen om en dat vind ik bij een halsterhoofdstel weer niet zo praktisch.
Bij het terugrijden/ inhouden probeer ik natuurlijk niet steeds aan de teugels te hangen maar ze heeft dan heel snel dat ze heel druk gaat doen met haar hoofd dus vraag me daarom af of het met het bit te maken zou kunnen hebben.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 10:14

Daar heb ik ook een beetje last van als ik met bit rij. Zodra ik een ophouding maak rukt hij z'n hoofd naar voren of opzij, maar verder gebeurd er weinig.
Zonder bit gaat hij iig terug in tempo

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 10:19

Dat heb ik ook Lenneke, maar ik kan helaas niet zonder bit rijden. Jammer want ik had dat wel graag gedaan Ja

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 10:21

Maar als ik dan toch met bit moet rijden (paar weken terug was zo'n neus kapot doordat ik het halster om had gelaten in de wei) rij ik het liefst met een leren bitje.
Wel aan een hoofdstel (of iig een kopstuk) zodat het riempje onder de kin niet strak hoeft

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:32

voor buiten rijd ik met een utrechtse stang of bitloos. Binnen of bitloos of een d-trens. Buiten wil ze blijven drammen ben al bijna 5 jaar bezig haar rustig te laten lopen mar wil niet lukken, terwijl het bitloos ook gewoon lukt.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:41

Met Adventure rij ik op een leren Meroth bitje, zonder hoofdstel, alleen dat bitje. Soms ook wel eens met een S-hack. Met de wekelijkse dressuurles en met longeren heeft hij een K&K Conrad Ultra bitje in, dubbelgebroken.

Kanway rijdt ik altijd met een dubbelgebroken K&K Conrad Ultra bit. Daar loopt ie gewoon het lekkerste op.

Roanda98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:05

Ik rij gewoon met een enkel gebroken watertrensje, Roanda loopt daar gewoon goed op en rij ik haar met een los teugeltje. Ik heb ook weleens bitloos gereden omdat ze door iemand anders kloven in haar mondhoeken had, ook dit ging prima.Met de dressuur rij ik haar met een dubbel gebroken trensje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 16:09

Nu met dubbelgebroken watertrensje, maar ik wil toch eens kijken of ik wat anders voor Jol kan vinden. Dit bitje dramt ze gewoon doorheen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:31

Ik reed voorheen met een hackemore ging prima totdat ze afgelopen winter er dwars doorheen te lopen. Toen ben ik overgestapt op een enkelgebroken Happy mouth watertrensje, kunststof dus, en dit gaat prima. Ze loopt er ontspannen mee. In een metalen bit wil ze nog weleens gaan hangen als we moeten wachten met dit kunststof helemaal niet.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:41

Ik rijd met een Myler combo bit, dat is een kruising tussen een bit (in mijn geval een level 2, met ietsje tongvrijheid) en een hackamore. Daar kan ik heel subtiel mee werken, en als het moet kan ik stevig inwerken (heb ik eigenlijk nooit nodig, maar het geeft iets meer gevoel van controle). Ze is hiermee rustiger in haar mond dan met een dubbelgebroken bit.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 20:38

Blik rij ik met een dubbel gebroken kneveltrens met rolletje in het midden. Heb ik gebruikt met inrijden en daar rij ik nog steeds mee. Het klinkt als een eng bit, maar is heel vriendelijk Lachen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 20:47

Ik rijd met een dubbelgebroken watertrens met aurigan. Daarmee heb ik hem ook ingereden en het gaat prima dus ga ik geen ander bit gebruiken.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:35

Ik rijd Pablo buiten op een dunne dressuurstang, in de bak op een dubbelgebroken KK ultra bitje. Eerst reed ik buiten op een B-stang, maar die was toch iets te zwaar voor mijn idee. Toen zag ik in de winkel mijn huidige bit hangen en die bevalt prima.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 13:17

Blijkbaar is het zoveel paarden zoveel bitten? Grappig dat er niet een bepaald type bit is dat veel door endurance-ruiters gebruikt wordt. Ik ga de volgende wedstrijd maar proberen op de dubbelgebroken bustrens die ik nu van iemand te leen heb. Helaas is die wel iets te groot, maar vind het ook wat zonde om een nieuw bit te kopen waar van ik niet weet of het tijdens een wedstrijd al dan niet bevalt.