Na enkele lange ritten op westernpaarden te hebben gemaakt, ben ik al jaren in stilte verknocht aan het gevoel dat ik toen (jaren geleden) eens mocht ervaren, en al langere tijd overweeg ik misschien toch eens een overstap te wagen. Nu overweeg ik mijn KWPN'er en mijzelf een western-outfit aan te meten om gewoon lekker recreatief lange buitenritten te gaan maken. Maar uiteraard wil ik me dan eens flink orienteren want zoveel als ik kan vertellen over dressuur, springen, mennen en freestyle... Zo verdomde weinig weet ik dus van western af... En ik hoop stiekem dat jullie bereid zijn mij een heel klein beetje op weg te helpen, ookal voel ik me nu echt vreselijk dom
Ik wil gewoon beginnen met mijn KWPN'er, en naderhand (als mijn kennis daar naar is) eens kijken naar een goed western getraind paardje voor het serieusere werk. Nu wil het zo zijn dat mijn KWPN'er ZZ-L dressuurmatig getraind is, voorheen veel op stang- en trens heeft gelopen en hierdoor een moeilijke/harde mond heeft zodra ik er een normale trens in hang. Hij is nogal eens geneigt zijn bit beet te pakken en een loopje te nemen, en hij is zelfs na jaren oefenen in mijn ogen nog vaak TE gespannen. Ik vind het dan ook erg belangrijk om aan deze ontspanning te blijven werken, maar ook hiervoor wil ik graag wat dingen weten:
- Watvoor bit is gezien zijn (en daarmee ook de mijne) problematiek het meest geschikt?
- Zou ook bitloos tot de mogelijkheden behoren? Waar moet ik dan naar kijken en waar moet ik op letten?
Ik neem aan dat er ook voor westernzadels zoiets bestaat als een zadelmaker die advies kan geven over de zadels, en deze eventueel aan komt meten/passen (??). Maar nu kwam ik ook rondom westernzadels de nodige termen tegen, waarbij ik me echt niets/weinig voor kon stellen. Nu is mijn paard heel fors gebouwd en 1,68 hoog, en wil ik recreatief rijden... Ik ben zelf 1,72 met een gewicht van een krappe 60 kilo.
- Naar watvoor type zadels kan ik het beste kijken? Of maakt dit nauwelijks verschil?
- Bestaat er ook onder westernzadels zoiets als verschillende beenpositionering (dit i.v.m. knieklachten van mij)?
- Hoe zit het met de maten van een westernzadels qua inches e.d.? Klopt het dat een 15 inch westernzadel gelijk staat aan een 17 inch dressuurzadel?
- Aan wat voor bedrag moet ik ongeveer denken voor een goede tweedehands?
- Welke westernstore is aan te raden in de buurt van Rotterdam?
Alle andere, mogelijk belangrijke, informatie/tips is natuurlijk ook welkom!
Alvast bedankt voor eventuele reacties!