[WN] Eerst kijken en niet gelijk weg rennen, typisch western?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Eerst kijken en niet gelijk weg rennen, typisch western?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 18:19

Wij hebben nu sinds een halfjaar een super lieve en vooral ook super coole paint merrie. Wat me telkens weer opvalt is dat ze bij alle spannende of nieuwe dingen niet meteen omdraait en wegrent of begint te snuiven en snorken, maar gaat stilstaan en aandachtig kijken. Om vervolgens tot de conclusie te komen dat het inderdaad niets bijzonders is Knipoog en dus daarna gewoon verder lopen.
Ook na toch een keertje ergens schrikken is het de tweede keer dat je er langs komt ook helemaal geen item meer.

Dit ken ik absoluut niet van mijn kwpn-er en de meeste andere (dressuur) paarden bij ons op stal, daar geldt: eerst omdraaien en wegrennen en dan maar eens kijken ...

Is dit nou een typische karaktertrek van een quarter/paint, vraag ik me af?
Herkennen jullie dit?

spinninggirl

Re: Eerst kijken en niet gelijk weg rennen, typisch western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:28

ja Ja ik herken het inderdaad, ook bij onze quarters en paint zie ik hetzelfde! maarre... heerlijk toch! Knipoog dat is wat ik zo fijn aan hun vind lekker nuchter.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:31

mwah, ik denk niet dat het eigenschap is die je alleen bij Quarters, Paints of Appies aantreft, mijn KPWN-er met een behoorlijke scheut bloed reageert hetzelfde.
Haar kind doet exact hetzelfde.

Maar het is zeker weten een fijne karakter eigenschap.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 18:31

spinninggirl schreef:
ja Ja ik herken het inderdaad, ook bij onze quarters en paint zie ik hetzelfde! maarre... heerlijk toch! Knipoog dat is wat ik zo fijn aan hun vind lekker nuchter.

Yep, ik vind het ook super fijn, maar het verbaast me gewoon nog ...! Haha!

spinninggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:33

simodi schreef:
spinninggirl schreef:

Yep, ik vind het ook super fijn, maar het verbaast me gewoon nog ...! Haha!

ja mij ook haha, ik heb ook gesprongen en gedressuurd en er waren er zeker ook kwpners bij die ook heel nuchter waren alleen bij de quarters en paints valt het me heel erg op dat de meeste zo nuchter zijn. Haha!

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:34

Mijn franse draver, die toch ook wel wat bloed heeft, deed het eerst ook. Wegrennen en daarna bedenken van goh het valt eigenlijk wel mee.
Maar doordat ik hem geleerd heb dat hij eerst mag kijken van mij, zonder dat ik hem ging aandrijven of pushen, veranderde dit al snel.
Nu kijkt hij even, komt er snel achter dat het ok is en loopt rustig door dan.

Ik denk dat het eerder met de opvoeding te maken heeft. Maar ook zeker de ruiter die erop zit!

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:36

hihi nou mijn paint wil het liefste toch wel meteen omkeren.
ze doet het nu niet meer maar dat ik der net had deed ze dat toch wel als ze iets eng vond Haha!
en snuiven en snorken doet ze heel vaak eigenlijk altijd op nieuw terrein.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:41

mijn welsh heeft dan vast westernbloed Haha! Haha!
want die gaat ook kijken wat er allemaal aan de hand is. in tegenstelling tot zijn pinto vriendinnetje die overal voor wegrent Tong uitsteken

maar t is denk ik ook maar net wat jij je paard gaat aanleren, ik eis van mijn dieren dat ze gaan kijken naar datgene wat eng is, en heb het idee dat ze dat wel leren en gaan doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:23

Zowel mijn fjord als mijn arabier zijn ook niet van het rennerige type. De fjord is te eigenwijs om zich weg te laten jagen en de arabier te nieuwsgierig om weg te hollen zonder te weten wat het is Nagelbijten / Gniffelen

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:38

Mijn merries doen het ook allebei, de jongste gaat nog een tandje verder.. die trekt naar het "enge" toe. Jae niet die kijkt (bijna) nergens meer van op Haha!

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:40

Mijn fries is ook zo..
Hij steekt liever ergens zijn neus in om te kijken wat het is, dan dat hij ervoor weg rent.. Heerlijk toch?

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:05

volgens mij heeft dat niks met het western te maken of dat je nu een paint of quarter hebt. mijn ene quarter schrikt nergens van en de andere wel maar die schiet er dan niet vandoor maar toch schrikt hij soms best wel. en mijn tinker daar kun je een bom bij laten ontploffen Cool

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:14

SuuZzel schreef:
Mijn fries is ook zo..
Hij steekt liever ergens zijn neus in om te kijken wat het is, dan dat hij ervoor weg rent.. Heerlijk toch?

hihi ja die van me moeder
schrikt loopt erop af draait dan om en draait vervolgens weer om en loopt er weer heen Verward
wat het nou eigenlijk was Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 22:00

Niet typisch western Knipoog
Elk paard is anders Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 22:02

Mijn draver gaat is uit gebreid staan kijken, en blazen dan rent hij nog eens weg. En het is niet eens een westernpaard.

Ligt idd aan het paard zelf.

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 22:05

Oke, die van mij schrikt, verstijft blijft kijken en vind het eng en vervolgens blijft het dus heel lang eng.... Haha!
Als hij echt iets eng vind, zal hij niet zomaar overtuigd zijn dat dat dus niet het geval is. Vaak laat ik hem maar kijken, daarna maar weer aan het werk en ben ik hem voor door veel te vragen in de hoek waar hij het spannend vind...... Tong uitsteken

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 22:08

ligt inderdaad aan het paard maar ook wel aan de ruiter.
mijn paard deed het vroeger namelijk wel (wegrennen) maar tegenwoordig steekt ze haar neus er zo in.
meestal ziet ze geen eens enge dingen meer.
vroeger (7 jaar terug) was ik nog zo'n klein meisje en was zij zeg maar de baas dus als er iets engs was dan gingen we rennen!
maar tegenwoordig loopt ze als een lammetje achter me aan, door alles heen.
dus het heeft volgens mij ook zeker te maken met hoe je erop zit. als je er al wat zenuwachtig op gaat zitten en je hebt een wat bangig paardje, tsjah logisch dat hij gaat. Lachen

Randypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 22:22

Wilde ik ook net zeggen, ligt niet alleen aan het paard, maar zeker ook aan de ruiters!!! Quarters staan bekend om hun coole kop en hun hete bloed, daar wanneer het nodig is. Das gewoon top bij een quarter!!!
Maar ga maar naar een western wedstrijd, daar rijden ze al heel snel met zn 20-en tegelijk in een bak om in te rijden. Of de tractor begint vast te rijden en de quarters kijken ernaar en nix hysterie. Altijd muziek aan tijdens de wedstrijden, gillende kinderen aan de bak, veel blaffende hondjes, fotografen.... t kan allemaal!!! heerlijk!
Maar de westernmensen zelf zijn ook veel relaxter.... sorry dat ik het zo zeg, maar ken beide werelden. Rij al vanaf mn 5e, begonnen met Engels rijden en sinds 6 jaar western........... ik ga nooit meer switchen naar Engels!!!!
Owkee, zal niet generaliseren.... het ligt aan de ruiter; als jij als ruiter al gezien hebt dat er mogelijk iets spannends aankomt, dat voelt jou dier, de voeten worden in de beugels gedaan, de teugels aangenomen, alvast wordt er "braaaaaaf" of "rustig maar" gezegd..... logisch dat het paard dan bij de eerste de beste spannende witte paal in een deuk vliegt!!!
Gewoon negeren, tuurlijk met je ogen alert blijven maar verder vooral nix doen waaruit blijkt dat er iets spannends komt! Ook niet daarna belonen of zo.... gewoon doen of het normaal is.... Daar zouden "de ruiters" eens mee moeten beginnen......

ilseb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 06:40

Het ligt niet aan het ras als zodanig, maar gedeeltelijk aan het karakter van het paard en vooral aan de mate waarin het paard zich zeker voelt. Vluchten is instinctief gedrag, daar denkt een paard niet bij na. Het paard zal pas gaan kijken en/of onderzoeken als het zich veilig voelt (en bij het rijden de ruiter als leider vertrouwt).

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 07:20

tja ik ben het eigenlijk helemaal met Randypaard eens Haha!

hoewel de gedachten dat quarters heel cool zijn en niet zo snel verschieten mij heel erg helpen om zelf rustig te blijven

ik heb 's een dressuuramazone op mijn quarter laten rijden
er viel iets keihard tegen de muur aan (zo hard dat we allemaal schrokken), mijn paardje versnelt een pas of 2 (het gebeurde achter hem), stopt, kijkt en sjokt weer vrolijk verder waar hij was gebleven (alsof er niks was gebeurd)
de dressuuramazone schrok zich wezenloos dat hij zooooo rustig bleef

ze zei nog dat als ze op dat moment op 1 van haar paarden had gezeten ze het paard van achter uit de bak moest plukken (en haarzelf waarschijnlijk van de grond Cool ) hoewel haar paarden toch veel gewend zijn

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 09:47

Randypaard schreef:
Wilde ik ook net zeggen, ligt niet alleen aan het paard, maar zeker ook aan de ruiters!!! Quarters staan bekend om hun coole kop en hun hete bloed, daar wanneer het nodig is. Das gewoon top bij een quarter!!!
Maar ga maar naar een western wedstrijd, daar rijden ze al heel snel met zn 20-en tegelijk in een bak om in te rijden. Of de tractor begint vast te rijden en de quarters kijken ernaar en nix hysterie. Altijd muziek aan tijdens de wedstrijden, gillende kinderen aan de bak, veel blaffende hondjes, fotografen.... t kan allemaal!!! heerlijk!
Maar de westernmensen zelf zijn ook veel relaxter.... sorry dat ik het zo zeg, maar ken beide werelden. Rij al vanaf mn 5e, begonnen met Engels rijden en sinds 6 jaar western........... ik ga nooit meer switchen naar Engels!!!!
Owkee, zal niet generaliseren.... het ligt aan de ruiter; als jij als ruiter al gezien hebt dat er mogelijk iets spannends aankomt, dat voelt jou dier, de voeten worden in de beugels gedaan, de teugels aangenomen, alvast wordt er "braaaaaaf" of "rustig maar" gezegd..... logisch dat het paard dan bij de eerste de beste spannende witte paal in een deuk vliegt!!!
Gewoon negeren, tuurlijk met je ogen alert blijven maar verder vooral nix doen waaruit blijkt dat er iets spannends komt! Ook niet daarna belonen of zo.... gewoon doen of het normaal is.... Daar zouden "de ruiters" eens mee moeten beginnen......

Ik herken dit helemaal! Ook dat tijdens het losrijden bij een westernwedstrijd een tractor gewoon de bak inging om te slepen, no problem, echt lachen!!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 09:50

Randypaard: Blijkbaar ken jij beide werelden niet goed genoeg. Want bij een engelse wedstrijd rij je ook met tig mensen tegelijk in en dat is ook geen probleem. Of ben je wel eens bij een springwedstrijd geweest?

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 09:54

Nou die van mij begint er nu mee om weg te rennen als ze iets engs of iets nieuws in de bak ziet of helemaal niets maar iets hoort ritselen.. (hebben laatst rollback gedaan Haha! en heb dat nog nooit geoefend met haar).
Ik stuur haar gewoon er weer langs en blijf onverstoorbaar doorzetten. Op het laatst is het nog wel eng maar zodra ik haar voel spannen maak ik haar iets rond en drijf goed door. O ja het is een arabier die western wordt bereden.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 09:59

Quarters en Paints hebben dit in hun ras beschrijving staan het is dus echt een eigenschap van het ras. Ze zijn van nature minder schrikachtig of te wel cool in de kop.

Natuurlijk zitten er ook echte heethoofden tussen deze paarden maar dat zijn de uitzonderingen niet de regel.

Zeker heeft de ruiter ook een invloed op het gedrag van een paard. Een ruiter die rust en kalmte uitstaalt zal rust brengen bij zijn paard.
Een onzekere ruiter zal zijn paard op een negatieve manier beinvloeden door de al aanwezige angst bij een paard met zijn of haar gedrag te bevestigen.

Dat is met elk paard zo. Maar Quarters en Paints zij in de basis gewoon al minder "heet". Net als bv Haflingers en Tinker ook vrij cool blijven onder vreemde omstandigheden en Arabieren volbloeden en warmbloeden van nature stukke rilleriger reageren.

Je moet ook niet vergeten dat je elkaars gedrag versterkt. Bedenk maar eens je verschil in instelling als je op een van nature coole of op een van nature hete kikker buiten gaat rijden.
Op een van nature cool paard is het makkelijker zelf de rust te bewaren en over te brengen. Op een hete donder is dat een ander verhaal je moet dan zelf eerst over een bepaalde spanning heen.

Daarom valt het dus ook zo veel mensen op dat Quarters en Paints veel rustiger zijn. Hun karakter maakt het je gewoon makkelijker om zelfverzekerder te worden, wat je uitstraalt, wat het paard oppikt, wat dan op zijn beurt weer meer vertrouwen krijgt en nog rustiger wordt,wat jou weer sterkt in je rust enz enz enz.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:22

Ik merk ook echt wel verschil tussen onze 3 paarden.
Onze Arabier ( 10 jaar oud), die snel iets eng vind en het vooral leuk vind om bij het minste geringste de staart op de rug te gooien en te gaan rondrennen, onder het zadel is hij ook kijkerig en snel afgeleid.
Onze Lusitano ( 6 jaar oud ) die bij tijd en wijle zich vreselijk op kan winden ( vooral als er koeien in het weiland naats zijn paddock gezet worden Koe , daar is hij 2 dagen door van slag geweest) , maar over het algemeen minder kijkerig, rustiger en stabieler is. Ook onder het zadel is hij, meestal, vrij relaxt.
Onze paint ( 2 jaar oud), die naar iets nieuws kijkt, misschien nog een keer kijkt en dan gewoon doorgaat met wat hij aan het doen was ( bij voorkeur eten Vork ). Toen bovenstaande koeien kwamen vond hij dat wel erg spannend en was erg nieuwsgierig; maar dat kan ook het cutting bloed zijn. Misschien wilde hij er gewoon achteraan Whoosh! .