[END]Wel of geen beenbeschermers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

[END]Wel of geen beenbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 07:05

Anouar heeft nog niet zo lang ijzers en nou heeft hij zich met de laatste wedstrijd heel vervelend aangetikt. Aan de binnenkant van z'n voorbeen (pijpbeen) zit een wondje met een harde knobbel, ik denk dat het een schiefel wordt.
Daarna is het nooit meer gebeurd.
Maar kan ik nu het beste voor de zekerheid wel beenbeschermers om doen?
Ik ben niet zo'n fan van beenbeschermers, ik heb ze liever niet, maar ik wil ook niet dat hij zich straks weer zo vervelend aantikt.

Ik kan een paar Podium pijkousen van iemand overnemen, die lijken me wel fijn. Ik heb hier thuis nog een paar 3 in 1 beschermers van Eskadron, maar hoe minder om het been hoe beter lijkt mij.

Anoniem

Re: [END]Wel of geen beenbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 08:51

Ik heb alleen springschoenen omdat hij zijn eigen hoeven aan tikt.
Heb ook wel 3 in 1 beschermers, vind ze heel fijn maar voor mijn gevoel word het er heel snel warm onder. Dat is voor mij toch wel het grootste struikelblok.

Tegenwoordig heb je ook peesbeschermers met ventilatie, denk dat het daar minder warm onder word.

Als hij zich wel aantikt zou ik voor de zekerheid wel peesbeschermers om doen. Zeker als het regelmatig gebeurt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:05

Ik heb het gevraagd aan de DA die Ret heeft begeleid toen hij een peesblessure had. Hij heeft jarenlange ervaring met de begeleiding en behandeling van endurancepaarden.

Hij gaf aan dat het allebei nadelen kan hebben. Gebruik je bescherming, dan kan het daaronder (te) warm worden. Gebruik je geen bescherming, dan bestaat de mogelijkheid dat het paard zichzelf raakt. Het advies was om te doen wat voor jou en je paard het beste voelt, kies voor datgene waar jij je het prettigst bij voelt.

Ikzelf gebruik alleen bescherming bij het longeren en als ik met balkjes werk (springen, trailoefeningen). Dan is de kans op aantikken bij mijn paard het grootst.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 18:40

Dan ga ik denk ik toch maar die podium beschermers kopen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:45

Ik denk dat ik weet welke je bedoelt. Deze toevallig?

Afbeelding

(foto komt van http://www.goedhard.nl)

Ik heb ze in het zwart en als ik in een training of wedstrijd al met beenbescherming rijd, dan rijd ik met deze. Ik vind ze nog redelijk 'open' vergeleken met de peesbeschermers met harde schaal die ik voor longeren en springen gebruik.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 19:01

Die bedoel ik ja.

Ik heb ze geleend de laatste wedstrijd en vond ze best fijn. Het eerste rondje heb ik zonder gereden, maar in de vetgate had hij bloed aan z'n been. Dus het tweede rondje heb ik ze omgedaan, we hadden ze gelukkig voor de zekerheid meegenomen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:12

Ik rij al jaren gewoon met beenbescherming zonder problemen. Eerst met medicineboots van profecionals choice en dit seizoen met standaard peeskapjes en strijklapjes. Ik heb er nog gen nadelen aan ontdekt, pezen/benen worden niet warm, schuurt niet en heb ook geen last van wondjes door aantikken.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 09:19

na de peesblessure die mijn paard had opgelopen (met beschermer) ga ik straks even mijn DA vragen wat hij het beste vind in deze tekt van sport reed eerst altijd met maar begin ernstig te twijfelen

kirstentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:10

Ik rij ook altijd met standaard peesbeschermers en strijklappen. Tot nu toe geen nadelen van ondervonden. Maar ben het er wel mee eens dat je moet doen wat je zelf denkt dat het beste is voor je paard. Persoonlijk zou ik in ieder geval bescherming gebruiken omdat je paard zoals ik lees tot bloedens toe zichzelf aantikt. Succes!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 05:56

Ik heb in Kootwijk mijn eerste wedstrijd gereden met strijklappen en spingschoenen, dit is prima bevallen.

HHenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:32

na een peesblessure van mijn merrie nejira,hoorde ik van van schie uit wassenaar,dat juist beenbescherming sneller peesblessures veroorzaken.
ik rijd achter nu wel met kogelbeschermers,ze tikt nml aan,maar verder dus niks geen bescherming meer

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 16:22

Dat beenbeschermers niet zo goed zijn voor de pezen heb ik ook altijd begrepen, daar twijfel ik nu zo.

Bij pijpkousen heb ik nog het meest het idee dat er zo min mogelijk om het been zit. Bij peesbeschermers heb je weer die harder kap die naar mijn idee meer warmte vasthoudt

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 13:54

Volgens mij zijn alleen bandages niet goed voor de pezen omdat het daaronder pas ècht warm wordt.
Strijklappen en peesbeschermers ed zullen best meevallen. Ik zag trouwens peesbeschermers met een gaatjesstructuur zodat er meer lucht doorheen kan.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 00:28

Ik ben dan geen enduranceruiter, maar ik heb wel ideeën over onder wat voor beschermers het niet heel warm wordt en die toch veel bescherming bieden.
Ik zou in dat geval gaan voor leren peeskappen of leer gevoerde. Leer is een materiaal wat veel minder warmte vasthoud dan neopreen. Neopreen is juist gemaakt om wamte binnen te houden, denk aan bijvoorbeeld wetsuits.
Bij mijn paard gebruik ik altijd peeskappen met een leren voering, en daar worden zijn benen véél minder warm onder dan met gewone peeskappen, en bovendien zijn zijn benen daaronder ook niet nat/broeierig wat ze met neopreen wel zijn. (zacht) Leer neemt nog wat vocht op.
Ik gebruik de Pro Classics van Veredus, kunststof buitenkant en een hele zachte leren voering. Bovendien zijn ze behoorlijk soepel, veel soepeler dan ander peeskappen die ik ben tegengekomen.
Dit zijn ze:
Afbeelding
Ik heb bovenstaande, maar ze zijn er ook helemaal zwart.
Nadeel is dat ze niet goedkoop zijn, ik geloof dat ze zo'n €100,- per paar waren (alleen voor dus).

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 16:34

Die kunststof buitenkant lijkt mij juist veel warmte vasthouden, daar kan helemaal geen warmte doorheen.

Voor Zelhem doe ik toch maar de 3 in 1 beschermers., die heb ik nog liggen. Ik zit een beetje krap bij kas deze maand Clown

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:34

Ik gebruik momenteel simpele pijpkousen, maar ook daaronder worden de benen vrij heet. Daarom ben ik aan het kijken naar andere beschermers. Ik heb tot nu toe twee 'koele' beschermers gevonden:
- Dalmar Eventer met air cooling systeem
- New Airoflow Sportboot met ventilatie systeem

Maar ik twijfel nog of ik niet beter een 3 in 1 beschermer kan nemen voor de dressuur bv:
-USG 3 in 1 van breathopren een goed ademend materiaal
-Anky Boots 3 in 1 met gaatjes in het neopreen

Iemand (andere) ideeën??

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 06:46

Ik reed steeds zonder bescherming en dat ging prima. Tot we gisteravond een rit maakten en ik haar in draf steeds aan hoorde tikken achter. Wel vreemd dat ik het gisteren voor het eerst pas merkte. In de bak is het me nooit opgevallen en verder buiten ook niet. Ik zag ook geen plekjes of wondjes op haar hoeven of kogels. Maar ja, als ze wel een keer hoger aan tikt zou dit natuurlijk wel wondjes kunnen veroorzaken. Dus ik denk dat ik dan nu ook maar weer beenbescherming ga gebruiken. Wat zouden jullie doen? Gewoon weer pees- en kogelbeschermers om?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 19:16

Als ze alleen achter aantikt zou ik geen peesbeschermers omdoen, niet echt nodig dan

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 10:56

Ik gebruik al jaren geen beenbescherming meer. Toen ik western reed gebruikte ik soms wel 3-in-1-beschermers, maar als je die afdoet voel je wel hoe heet het daaronder wordt... Nagelbijten / Gniffelen

Mijn paard heeft gelukkig niks nodig, en ik denk dat veel van het aantikken voorkomen kan worden door goede training (meer coördinatie en balans, en minder vemoeidheid!) en goed beslag. Ons oude paard had altijd peesbeschermers om en die zaten vol krassen, maar toen we zonder gingen rijden tikte hij zich helemaal niet meer aan.

En natuurlijk kán het wel eens gebeuren, maar de nadelen van beenbescherming wegen wat mij betreft bij lange na niet op tegen de voordelen. Dus als het niet écht hoeft zou ik zonder rijden en het even aankijken, wie weet vindt hij zijn balans dan wel. Lachen

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:37

In principe zouden peesbeschermers dan ook niet echt noodzakelijk zijn inderdaad...ik kan natuurlijk ook alleen met strijklappen achter rijden en eens proberen hoe dat gaat. En de training is natuurlijk ook een belangrijk punt, maar 9 juni starten we in Onstwedde en dan wil ik liever niet het risico nemen dat ze zich wel aantikt en wondjes krijgt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 15:57

Nina, nu maak je me weer aan het twijfelen Clown

De bult lijkt nu wel dunner te worden. Ik laat de beenbeschermers iig nog om tot de bult weg is en dan ga ik het denk ik toch maar weer zonder proberen

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:31

Ik zou hem gewoon nog even de tijd geven om aan de ijzers te wennen, al dat gewicht aan zijn voet vraagt om een andere manier van lopen. Misschien had hij dat nog niet helemaal door. Lachen

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 22:39

vandaag aan de arts gevraagd naar zijn mening, in dit geval ook bij mijn paard voegt het weinig toe, kan dus gerust zonder bescherming rijden. Zal zelf even moeten wennen ook omdat ze net genezen is van een blessure maar volgens hem kan het prima en voegt het niks extra's toe. Ga zelf dus zonder proberen op longeren en springen na dan

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 07:37

Tja, zit met hetzelfde probleem.
Vooral bij een wat ongelijk terrein, tikt hij zich aan met zijn voorbenen, met het gevolg weer een wondje.
Maar ook bij een gekke dag van hem, is de kans van aantikken best groot. Laten we zeggen 1 op de 5 ritten heeft die er weer een wondje bij, een bijna altijd op dezelfde plek.

Tja, nu is ook mijn vraag, is het aan te raden om kappen te nemen, en zo ja welke.
Het moet inderdaad niet te warm worden eronder.

Lenneke, Heb je al die podium's uitgeprobeerd?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 07:43

Nee.
Ik heb in Zelhem de eerste 2 rondjes met de Eskadron dingen gereden en het is me zeer slecht bevallen. Ik kon er onderweg af om ze weer vast te maken, ze waren helemaal vies en nat geworden, ook de binnenkant en het klitteband plakte nauwelijks nog.
Het laatste rondje heb ik ze afgelaten en ook met de training rij ik weer gewoon zonder. Heeft geen problemen meer gegeven.

Op het endurance forum las ik dat iemand vaseline op de benen deed waardoor de kans op wondjes bij aantikken iets kleiner is, dus dat doe ik de volgende keer maar. Geeft misschien wel een troep met water en zand, maar het zou minder onhandig zijn dan beenbeschermers denk ik.