electrolyten/zouten int water doen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

electrolyten/zouten int water doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 08:37

toen ik laats een beetje aan het rond kijken was op internet kwam ik dit tegen. En gezien mijn pony gigantisch erg zweet leek dit me handig/goed/verstandig spul.

Gebruiken jullie het ook en hoe denken jullie er over?

TeeGee

Re: electrolyten/zouten int water doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 08:38

Ik geef het alleen op de dagen dat mn paard erg heeft gezweet. Ik doe het gewoon over het voer.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 09:29

je hebt van dat dure spul speciaal voor paarden en natuurlijk gewoon zout, zou het wat uitmaken wat je geeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 18:26

Ik heb een granen mix met electrolyten. Hij krijgt het sowieso na het rijden, ook als hij niet veel heeft gezweet (al zweet hij eigenlijk altijd)

Merkte dat het vandaag net wat te warm was en hij wou niet drinken bij de mensen waar we op pauze waren. Het gras gaf blijkbaar niet genoeg vocht maar hij zweette behoorlijk, met deze brokken na aankomst herstelt hij bijzonder goed en merkte wel dat zijn turger snel weer goed werd, ging plassen, beter concenteren enz.

Dit zijn dan nog eens geen aparte electrolyten voor door het water, maar ze zitten al door de granen heen.

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 18:53

Electrolieten kan je je paard geven door het door het voer te doen de avond voor,smrgen, tijdens en na de wedstrijd. Ook voor na zware trainingen. Door de zoute smaak hoop je ook dat jje paard de avond ervoor meer gaat drinken.

Niet altijd geven dan is het paardenlichaam er te veel aangewend allen bij zware inspanningen. Net als een sportdrankje of wat zoutes eten voor ons.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 18:54

Ik geef het mijn paard vanaf een paar dagen voor de wedstrijd (SGW) en nog een dag of 2 erna door zijn voer heen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 20:34

Jannet van Wijk vertelde op de info avond dat als je paard na flink zweten witachtig opdroogt hij nog genoeg zout/elektrolieten heeft. Als dit niet meer gebeurd kan je erbij gaan geven.
Ze zei ook dat je dan het beste een mengseltje van zout en dieetzout kon geven (weet alleen de verhoudingen niet meer) Dit had hetzelfde effect als kant en klare elektrolieten alleen hoef je er minder van te geven.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 21:27

Ik geef mijn fjord altijd na een zware training Electrolyten door zijn voer. Ik merkte nu met de wedstrijd van gisteren dat zijn tugor heel goed bleef, ondanks dat hij veel gezweten had.

Ik geef het alleen als het nodig is, en in de 2 a 3 dagen voor de wedstrijd om te zorgen dat hij voldoende drinkt Lachen

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 21:29

losalt en nog een zout waren het beste. De ander weet ik de naam niet meer van en kan het nergens vinden

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 06:44

De electrolieten die je paard het meest nodig heeft zijn Natrium (Na), Kalium (K), Calcium (Ca) en Magnesium (Mg). Als je alleen lo-salt en gewoon keukenzout mengt in een verhouding van 2/3 lo-salt (wat 2/3 KCl is en 1/3 NaCl) en 1/3 keukenzout (100% NaCl) krijg je een 50/50 mengsel van KCl en NaCl.
Je mist dan nog de Magnesium en de Calcium. Met name calciumgebrek kan link zijn en moet dus in je eigen gemaakte electrolietenmix zitten. Je kunt bij de apotheek magnesium- en calciumchloride kopen. Maar ook andere verbindingen van magnesium- en calcium zijn bruikbaar (calciumcarbonaat bv, oftewel 'kalk' wat je slikt tegen de osteoporose), en magnesiumsulfaat (bitterzout, een meststof voor planten). Van calcium- en magnesiumzouten voeg je ongeveer 10% toe aan je mengsel electrolieten.

In commerciele electrolietenmgensels zit vrijwel altijd glucose. Dat is uiteraard voor de smaak, maar sommige mensen, met name in de VS, raden gebruik van mengsels die glucose bevatten af, omdat glucose ontwaterend kan werken en dus het watervasthoudende effect van de electrolieten tegen zou werken.

Let op met het geven van electrolieten aan een paard dat slecht drinkt: het werkt dan averechts en zorgt voor sterkere uitdroging. Geef zeker geen electrolieten door het voer aan een paard dat al uitgedroogd is in de hoop dat de zoute smaak het dier aan het drinken zal krijgen. De in verhouding hoge zoutconcentratie in de darmen na opname van electrolieten zal er bij een uitgedroogd paard voor zorgen dat er osmose van water vanuit het lichaam naar de darmen optreedt, wat het paard verder doet uitdrogen.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 07:28

het schijnt zo te zijn dat electrolyten zoals ze verkocht worden vooral goed zijn vor de portemonnee van de verkoper. Als je een goed voer geeft, zit alles daarin wat ze bodig hebben en als ze dan een keer flink zweten (en paarden zweten hypertoon, maw ze verliezen daar inderdaad veel electrolyten bij), hebben ze in de darm nog een voorraadje liggen zodat ze dit tekort zo aan kunnen vullen.

Als een paard dan ook is uitgedroogd door zweten en dus ook in een electrolytendisbalans is gekomen, is het voldoende om 10 later water de maag in te gieten en met dat water kan die die reserves uit de darm halen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 07:33

Hm, als het zo simpel was zouden de DA's op endurancewedstrijden geen zakkenvol infuusvloeistof bij zich hebben om uitgedroogde paarden te behandelen.

Bij langere endurancewedstrijden bij warme omstandigheden heb je écht wel electrolieten nodig. Maar die kan je dus prima zelf maken van de juiste grondstoffen, daar heb je dan wel weer gelijk in.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 07:43

Ibbel schreef:
Hm, als het zo simpel was zouden de DA's op endurancewedstrijden geen zakkenvol infuusvloeistof bij zich hebben om uitgedroogde paarden te behandelen.

Dat geld alleen voor hele extreme gevallen. En vaak is het gewoon net zo makkelijk om ze aan het infuus te hangen, dan dat je ze moet sonderen om er water in te gieten. het voordeel van infuuszakken met fysiologisch zout is namelijk dat je het rechtstreeks in het bloed giet en het paard het dus niet eerst moet verwerken in z'n maagdarmkanaal. Dus als de ruiter het zover heeft laten komen dat het te lang gaat duren als je er alleen water in gaat gieten, dan is infuus idd noodzakelijk, maar als je dus gewoon een paard heeft wat niet bijna omvalt en dus alleen gewoon flink gezweet heeft en op een goed voer staat, dan zijn die electrolyten echt niet zo nodig (itt wat iedere verkoper je wilt laten weten)

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 12:09

en zo'n zoutblok in de stal, zo'n liksteen, zit daar ook al die stoffen in die ze nodig hebben?

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 12:09

dat moet je even op de verpakking kijken, maar de meeste idd wel

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 12:13

zou wel handig zijn want m'n pony heeft er dus zo 1 en likt daar heel vaak aan, dan is er dus ook geen probleeem met vanalles bij gaan zitten voeren Haha!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 13:00

Alleen heb je daar op een wedstrijd niet zoveel aan hè Knipoog
Maar in klasse I heb je het in principe niet nodig. Of het moet boven de 25 graden zijn en ze veel vocht verliezen.
Maar vanaf klasse II en verder moet je het toch wel bij je hebben.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 13:09

nee oke niet tijdens de wedstrijd maar wel ervoor Knipoog Maargoed ik heb sowieso al wat van dat spul besteld dus het gaat dan gezien het idd goed is, ook mee op wedstrijd. Nou nog zorgen dat de pony uit de emmer gaat drinken want vind ie tot nu toe niet al te leuk Nagelbijten / Gniffelen

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 14:27

Djilan schreef:
Alleen heb je daar op een wedstrijd niet zoveel aan hè Knipoog
Maar in klasse I heb je het in principe niet nodig. Of het moet boven de 25 graden zijn en ze veel vocht verliezen.
Maar vanaf klasse II en verder moet je het toch wel bij je hebben.

zolang ze blijven drinken en dus niet uitgedroogd raken, hebben ze dus genoeg voorraad in de darm liggen. Er alleen maar zout in stoppen is niet voldoende. Drinken is veel belangrijker. Nou is het natuurlijk wel zo dat ze door het zout waarschijnlijk meer gaan drinken en als je dus 1 hebt die moeilijk drinkt, dan kan het wel handig zijn om hem electrolyten te geven, maar iets anders (goedkopers) met zout is dan ook goed

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 14:45

Drinken is inderdaad het belangrijkst. Maar als je alleen maar water geeft terwijl het paard al veel elektrolieten is verloren door het zweten gaat het water er net zo hard uit als dat je het erin giet... Dus dan moet je toch echt elektrolieten bij gaan geven wil het paard vocht op kunnen nemen.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 14:50

Djilan schreef:
Als je alleen maar water geeft terwijl het paard al veel elektrolieten is verloren door het zweten gaat het water er net zo hard uit als dat je het erin giet... Dus dan moet je toch echt elektrolieten bij gaan geven wil het paard vocht op kunnen nemen.

zoals ik eerder al zei heeft het paard door goed voeren voldoende reserves aan electrolyten in de darm liggen, maar kan dat niet benutten, omdat ie uitgedroogd is en dus onvoldoende circulerend volume heeft om de darm te doorbloeden en die electrolyten te benutten. Als jij hem dus water geeft, kan ie zijn circulerend volume herstellen en de electrolyten, opgeslagen in de darm benutten.
Met andere woorden, zorg ervoor dat je paard blijft drinken, dan heeft ie al die dure spullen niet nodig. Nou willen niet alle paarden blijven drinken, dus dan wordt het lasitg, maar anders is het vooral geldklopperij

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 14:55

Oh, dus jij wil zeggen dat al die klasse III en IV ruiters op nationale en internationale wedstrijden voor de lol elektrolieten aan het paard geven in elke vetgate? En dat de dierenartsen voor niets adviseren om op de langere afstanden elektrolieten te gaan gebruiken vooral bij hogere temperaturen omdat de paarden dan zoveel zouten verliezen door het zweten?

Ik heb toch echt wel eens op een enkele endurancewedstrijd met (erg) hoge temperaturen paarden aan een infuus zien staan omdat ze ondanks goed eten en drinken een tekort aan bepaalde zouten hadden gekregen!

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 15:00

dat zijn toch extreme situaties, dat komen ze in situaties waar hun lichaam geen reserves meer voor heeft, maar in lagere klasses en andere vormen van paardensport is het vrijwel overbodig.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 15:04

Ok, dat klopt. Maar zelfs bij een klasse I kan het bij 30 graden handig tot noodzakelijk zijn dit te geven. Voor een gewone rustige training/wedstrijd bij temperaturen onder de 25 graden zal het niet nodig zijn.
Ik kreeg bij jouw antwoorden het idee dat elektrolieten standaard overbodig zijn Knipoog

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 15:13

Djilan schreef:
Ok, dat klopt. Maar zelfs bij een klasse I kan het bij 30 graden handig tot noodzakelijk zijn dit te geven. Voor een gewone rustige training/wedstrijd bij temperaturen onder de 25 graden zal het niet nodig zijn.
Ik kreeg bij jouw antwoorden het idee dat elektrolieten standaard overbodig zijn Knipoog

Nee hoor Knipoog , ik denk (lees: heb geleerd op school) dat een paard best tegen flink zweten kan en daarvoor heeft ie voldoende reserves. Pas bij langdurige arbeid met veel zweten, zoals bij endurance bij de hogere klassen of lagere klassen bij zeer extreem weer kan het nuttig zijn om electrolyten bij te geven.

Maar in merendeel van de gevallen waarin nu electrolyten aan een paard worden gegeven is het niet nodig en dus alleen maar zonde van je geld, omdat ie het rechtstreeks uitplast en -poept als z'n lijf vindt dat ie het niet nodig heeft en dat vindt ie al snel, omdat ie door goed voeren (da's wel een voorwaarde) voldoende reserves heeft
Laatst bijgewerkt door Judith_W op 23-04-07 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt