[WN] Rookie ruiter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PeterV

Rookie ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 08:19

Wat is de betekenis van een Rookie ruiter. Gezien dat de meningen hierover nogal uit elkaar lopen, ben ik wel benieuwd hoe hierover links en rechts gedacht wordt.

Peter

spatter

Re: Rookie ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 08:25

ik ken het vanuit belgie, daar is het hetzelfde als hier de gevorderde beginner, alleen wordt in belgie die klasse ook uitgeschreven
in ons nieuwe systeem zou het L3 zijn, of tussen L3 en L 2 in

bij de rasseverenigingen is het geloof ik anders en bij de reining ook, maar dat weet ik niet

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 08:26

Quote van de site van de DRHA, de omschrijving van Rookie zoals bepaald door de NRHA:

Rookie
De Rookie klasse is toegankelijk voor ruiters met een geldig NRHA Non Pro lidmaatschap die in hun levensjaren niet meer als $200 dollar hebben verdiend, in welke klasse dan ook, bij de start van het NRHA jaar. Dit is exclusief het geld dat verdiend is in jeugd klassen. Ruiters mogen niet meer dan 50 punten in Jeugd klassen hebben verdiend. Paarden dienen op 1 hand geshowd te worden.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 09:37

Hoe er over de *normale* rookie wordt gedacht vind ik eigenlijk niet zo spannend.
Waar de rookie open voor opgericht is en wie daar wel en niet *mag*starten of beter gezegt wel of niet*zou moeten* starten vind ik persoonlijk veel boeiender.

Waarom!!! Ik vind die klasse een beetje vreemd qua starters.
het zal allemaal wel volgens de regels zijn,maar als ik tussen de beginnende profs ook de al lang gesettelde profs zie rijden vraag ik me af hoe men die klasse ziet???
Als oefen klasse voor de andere open klasses????

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 09:47

@Blaze.

Het is niet Rookie Open maar Rookie Professional. Alleen toegestaan voor open ruiters als opstart-klasse. Dus voor de 'nieuwe' open ruiters waarvoor de limited open toch een te grote stap is vanuit de non pro klassen. Non pro's mogen overigens niet meedoen in deze klasse, vandaar de term professional. Ook hier geldt dat je niet meer dan een bepaald bedrag verdiend mag hebben. De lang gesettelde profs die hierin meedoen hebben dus kennelijk nog niet veel earnings.....

Axefield

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 09:48

Een tijdje geleden was ik volgens mij de enige Rookie-ruiter in Nederland..... Tong uitsteken

Afbeelding

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 09:58

Redneck schreef:
@Blaze.

Het is niet Rookie Open maar Rookie Professional. Alleen toegestaan voor open ruiters als opstart-klasse. Dus voor de 'nieuwe' open ruiters waarvoor de limited open toch een te grote stap is vanuit de non pro klassen. Non pro's mogen overigens niet meedoen in deze klasse, vandaar de term professional. Ook hier geldt dat je niet meer dan een bepaald bedrag verdiend mag hebben. De lang gesettelde profs die hierin meedoen hebben dus kennelijk nog niet veel earnings.....

oja klopt Rookie Pro is het. Haha!
Dus de rede dat een gesettelde prof meedoet is puur omdat hij/zij nog niet zoveel heeft verdient.
Waar reden die dan voor de rookie pro??
Ik vind het een beetje tegenstrijdig;
**alleen toegestaan als opstartklasse voor open ruiters**
**als je niet veel earnings hebt mag het ook**
Dat is een beetje zoals de het starten bij youth classes van bv de aqha en toch beginners blijven bij de wran.
Het is toegestaan maar hoort het ook !!! Cool

raven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 10:00

Ik heb bij de Dawra ook twee Rookies verdiend met de pleasure en de horsemanship in de beginners klasse. En moet hierdoor naar de Amateurs.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 10:46

Blaze, ik ben het helemaal met je eens. Maar het is inderdaad toegestaan, dus je doet er niets tegen. Zo vind ik ook dat iemand die bijna constant een 70 score rijdt, niet thuishoort in de Green as Grass.....maar dat gebeurt dus ook.

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 10:48

raven schreef:
Ik heb bij de Dawra ook twee Rookies verdiend met de pleasure en de horsemanship in de beginners klasse. En moet hierdoor naar de Amateurs.

De DAWRA kent ook Rookie of the Years, inderdaad, dat zijn jaarprijzen voor de beste beginner in een bepaald onderdeel. Echter, dat heeft niets te maken met uiteindelijk een promotie naar amateur klasse, die heb je los behaald met je promotiepuntensysteem (max.15) waardoor je promoveert.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 10:50

Blaze ter aanvulling: de klasse is bedoeld als opstartklasse. Toegestaan mits je niet te veel earnings hebt.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 11:04

Redneck schreef:
Maar het is inderdaad toegestaan, dus je doet er niets tegen.

Zou er ook helemaal niets aan willen doen.
Ben *blij* dat het is zoals ik dacht.
Cool

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 11:15

Blaze schreef:
Redneck schreef:
Maar het is inderdaad toegestaan, dus je doet er niets tegen.

Zou er ook helemaal niets aan willen doen.
Ben *blij* dat het is zoals ik dacht.
Cool

Was maar bij wijze van spreken. Op het moment dat je verdiensten te hoog worden moet je toch naar de limited open. Daar hoef ik dus voorlopig niet bang voor te zijn Haha!

Overigens moet je helemaal niet *blij* zijn dat het is zoals jij dacht, dat is dieptreurig Clown

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 11:33

Redneck schreef:
Was maar bij wijze van spreken. Op het moment dat je verdiensten te hoog worden moet je toch naar de limited open. Daar hoef ik dus voorlopig niet bang voor te zijn Haha!

Ohhh dat verandert de zaak Knipoog
Met een gemiddelde van 10 ruiters in de RP klasse verdien je al snel $100 per jaar.(als je bij de eerste 3 zit)
Dus dan moet je al over stappen na maximaal 50 jaar (lifetime earnings is $5000 Cool
Lijkt de L van de dressuur wel Haha! Cool

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 11:48

Blaze schreef:
Redneck schreef:

Ohhh dat verandert de zaak Knipoog
Met een gemiddelde van 10 ruiters in de RP klasse verdien je al snel $100 per jaar.(als je bij de eerste 3 zit)
Dus dan moet je al over stappen na maximaal 50 jaar (lifetime earnings is $5000 Cool
Lijkt de L van de dressuur wel Haha! Cool

Als je geen ambitie hebt om verder te komen is het een optie om je leven lang in de RP te blijven.
Beetje krom natuurlijk, maar dat is de regel.
Als je verder wil komen is het natuurlijk verstandig om in meerdere klasses mee te rijden als pro.
Pro's die al jaren bezig zijn als trainer en nu nog steeds RP starten, moeten zich eens goed bezinnen waar ze de plank misgeslagen hebben.
Als een nieuwbakken pro de feeling/aanleg heeft (in mijn ogen het allerbelangrijkst), in zichzelf investeerd en er 110% voor gaat, dan is die binnen 1 1/2 jaar RP af.

Als je zoiemand tegen komt, laat het me weten, de koffie staat en het arbeidscontract ligt klaar!!

Ron

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 12:06

Tsja, ieder voor zich, maar als ik een jaar lang steeds bij de eerste drie eindig ga ik uit mezelf wel over naar de limited open. Het feit dat daar de verdiensten een stuk hoger zijn, is dan mooi meegenomen. Voor een full-time pro zonder 'gewone' vaste baan zou dat ook een verstandiger beslissing zijn, financieel gezien.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 12:33

Ik begon dit topic, omdat ik mijn afvroeg waarom dit nou een klasse is bij de ene organisatie, in combinatie dat deze bij een andere organisatie is weggelegd, voor de best instromende ruiter in een bepaalde klasse, die dan Rookie van het jaar kan worden.
Dus ik vroeg mijn af hoe ik nou de Rookie klasse in dit geval bij de NRHA zien moest.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 13:01

Als je ziet bij de rookie in duitsland dat ze met scores van 72.5 de bak uit komen. Vraag ik me soms ook wel eens af rookie?! Maar aangezien het met je verdienste te maken heeft en met geen prof. zijn. Is dat dus gewoon een rookie.

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 13:05

rookie schreef:
Een tijdje geleden was ik volgens mij de enige Rookie-ruiter in Nederland..... Tong uitsteken

Afbeelding

*LOL* *LOL*

fatima

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 13:26

Ik erger mij al jaren aan het feit dat er bij het klasseren alleen maar naar de ruiter word gekeken.
Je ziet volop paarden bij de green as gras en rookie die al jaren hoog hebben meegedaan. Net zoiets als bonfire in de L starten.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:20

fatima schreef:
Ik erger mij al jaren aan het feit dat er bij het klasseren alleen maar naar de ruiter word gekeken.
Je ziet volop paarden bij de green as gras en rookie die al jaren hoog hebben meegedaan. Net zoiets als bonfire in de L starten.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik zie een net-niet-meer-b-ruitertje nog niet met Bonfire een L-proef rijden. Het feit dat de knoppen erop zitten wil nog niet zeggen dat iedereen eruit kan halen wat erin zit.

In de reining heb ik toppaarden in de GAG zien lopen die een zero scoorden..... Het kan natuurlijk een voordeel betekenen, een ervaren paard, maar dat hoeft niet.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:34

fatima schreef:
Zoals redneck ook al zegt zal het niet iedereen lukken alle knopjes te bedienen Knipoog daarnaast is het toch geweldig als je als beginner of jeugdruiter de kans krijgt te leren van een ervaren paard? Ik zie daar het probleem niet van...

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 14:44

Redneck schreef:
ter aanvulling: de klasse is bedoeld als opstartklasse. Toegestaan mits je niet te veel earnings hebt.

Hummm dus het is een opstartklasse, en tevens voor ruiters die jaren lang zijn blijven zitten dus. Of maak ik er nou een soepzooi van?

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 15:08

De maximum earnings zijn inderdaad behoorlijk hoog, zodat je het lang in deze klasse kunt uithouden. In de USA zul je dat bedrag wel eerder bij elkaar hebben, omdat er veel meer deelnemers zijn en dus hogere verdiensten.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 15:25

Dus, conclusie, dan is de jeugd klasse, eigelijk de meest eerlijke klasse, als je de leeftijdsgrens gepasseerd bent, rol je daar uit, en kan je dus door naar de opstartklasse, waar je tegen de gesettelde prof komt te starten, die jou het doorstarten vervolgens weer moeilijk maken.
Ja, ja ik snap hem.