Dekens.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 06:52

Hallo bokkers,

Ik ben momenteel bezig met de aanschaf van dekens voor de wedstrijden.

Momenteel heb ik:

1 fleece uitrijdeken met zadeluitsparing.
1 dunne katoenen deken.
1 vliegendeken.

Voor de ervaren rijders onder jullie:

Is dat voldoende? Zo niet, wat raden jullie nog aan om erbij te nemen?

Alvast bedankt.

woeliej

Re: Dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 08:09

dat alles heb ik ook, alleen dan nog een uitrijdeken erbij die waterdicht is voor het geval het de hele dag mocht regenen. En een zweetdeken.

Maargoed ik ben zelf ook niet ervaren dus ik lees ook ff mee wat de profs te zeggen hebben Tong uitsteken

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 08:11

Een hele rit met een uitrijdeken lijkt me niet helemaal handig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 08:12

Een uitrijdeken vind ik zelf niet zo handig denk ik, wil je daar mee gaan rijden?

Wat ik zeker nog zou me nemen is een dikke wolle deken die je over de achterhand kan leggen als het heel koud is een een gewone dunne fleece deken (of zo'n simpele plaid) om met iets warmer weer zijn achterhand niet te koud te laten worden.
Beide kosten bijna niks, plaid iets van 3, 4 euro en een wollen deken kan net zo duur zijn als je zelf wil, maar heb je ookal onder de tien euro.

Verder vind ik het heel fijn om een deken te hebben waar hij helemaal in gepakt kan worden, zeker met koud weer op de wedstrijden. Hoewel, silence is niet zo erg groot dacht ik, in de meeste wollen dekens past gemakkelijk een pony in.

Ook een regendeken of waterdichte deken is wel fijn als het regent.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 08:13

Een regendeken inderdaad misschien nog en een gewone zweetdeken.
Ik heb de uitrijdeken voor de groompunten enz, dat hij dan even op kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 08:16

Voor de groompunten zou ik een gewone losse deken er over heen leggen, bespaard heel veel moeite en tijd, aangezien het volgens mij nog wel wat geklooi is om die uitrijdeken er om te doen. (Bij mij wel altijd tenminste)

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 08:23

thuis heb ik ook veel gereden met uitrijdeken toen het van de winter onder de 5 graden kwam. (pony moest nood gedwongen geschoren worden) En ik heb met rijden totaal geen last van de uitrijdeken en de pony heeft lkkr warmer dus ik vind het zkr een mooie uitkomst Haha! En ik heb ook heel weinig moeite zo'n ding om te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 08:25

Ik rij ook met een uitrijdeken s'winters aangezien hij geschoren was. Maar handig tijdens de groompunten vind ik het niet.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 08:27

Bij een groompunt ben je toch meestal zo weer vertrokken? Denk niet dat het handig is om daar een deken op te doen, tenzij je van plan bent te picknicken. Clown Maar kan aan mij liggen hoor. Haha!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 09:27

bij een groompunt heb ik nog nooit een deken nodig gehad alleen maar op het moment dat we gaan starten en als we weer terug komen of als we bij de pa tramelant hebben is die er ook maar heb hem nog niet extra dekens nodig gehad. Ik had een fleece de gewone deken, en een wollen bij me. Nu als ik klasse 2 ga rijden heb ik wel een extra fleece aangeschaft. Verder nog niks eigenlijk. Ik denk dat je het gewoon even moet ervaren hoe dat is.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 16:56

Ik neem altijd 3 wollen dekens mee (2 zweetdekens en een gewone vierkante wollen deken)

Bij de groompunten heb je geen deken nodig hoor. Daar sta je als het goed is nauwelijks stil, alleen om het paard te laten drinken. Koelen enzo kan gewoon onder het lopen.

Verder heb ik een regendeken mee en eventueel een dunne winterdeken als het koud is

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 20:30

Uitrijdekens tijdens de rit worden nooit gebruikt, bij mijn weten. Hooguit misschien in het voor- of naseizoen de eerste 5 km of zo, tot het eerste groompunt.
Wat handig is is meerdere dunnere dekens te hebben, 2-3 fleecedekens en gewone vierkante dekens. Dan kan je lokaal een extra deken opdoen als dat nodig is. Het kan soms verrekt koud zijn op vetgate en finish, en je kan je ook wel eens vergissen en er nét een fles koelwater teveel overheen gooien. Dat overkomt de besten, en dan moet je wel extra dekens hebben om dat weer te compenseren.

Zorg ook dat je nog een deken in de trailer hebt liggen, mocht je groom nog niet bij de finish zijn. Kan je in ieder geval je paard inpakken.

Regendeken gaat mee als het regenachtig weer is, anders een gewone staldeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 20:34

In het najaarseizoen heb ik altijd een stapel dekens mee Bloos

Maar wel zodat hij op elk moment onder elke omstandigheden een droge deken heeft.

[edit] meestal gebruik ik 3/4 niet eens, maar ik heb ze wel mocht het nodig zijn.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 12:20

Ik ga met Ibbel mee, meer is niet nodig, minder is onhandig. Ik heb 1x op een wedstrijd gestaan met een rillende pony en alleen dun fleece dingetje, dat gebeurt me nooit weer! Gelukkig hadden andere mensen er meer mee en kon ik de pony opwarmen....

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 16:00

Voldoende zweetdekens zijn het belangrijkst en een ongevoerde regendeken om eventueel over de zweetdekens heen te doen als er een frisse wind staat. Ik heb zelf laatst 2 fleece en 1 wollen zweetdeken in Vaassen gebruikt. Voor de zomer heb ik meestal een fleecedeken en regendeken (ongevoerd) bij me, niet meer.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 16:03

Ibbel schreef:
Het kan soms verrekt koud zijn op vetgate en finish, en je kan je ook wel eens vergissen en er nét een fles koelwater teveel overheen gooien. Dat overkomt de besten, en dan moet je wel extra dekens hebben om dat weer te compenseren.

Dat had ik dus in Vaassen, 1e klasse II, mijn onervaren groom gooide heel enthousiast opeens ook koelwater over Omar's rug en die stond met die koude wind erbij echt zwaar te bibberen dat de DA amper nog zijn ademhaling kon zien Scheve mond Ik was blij dat ik toen voldoende zweetdekens bij me had waaronder ook een zware wollen.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 20:00

Ibbel schreef:
Uitrijdekens tijdens de rit worden nooit gebruikt, bij mijn weten.

Ik gebruik als het koud en nat is wel een nierendeken, die is iets kleiner dan een uitrijdeken. Dan blijft in ieder geval zijn achterhand droog en warm. Wordt het dan toch droog, kan ik het dekentje (desnoods vanuit het zadel) zo weer oprollen en eventueel ook weer uitrollen.

Afbeelding
Op de foto is het trouwens dat donkerblauwe dekentje. Het lichtblauwe lag er alleen over in de vetgate.

Ik heb één keer tijdens een trainingsrit een koude plensbui over me heen gehad en had daarna een spierbevangen paard. Dat wil ik niet nog eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 07:37

Dat dekentje ken ik ja, opzich heel fijn en makkelijk tijdens koude wedstrijden. Je hoeft er niet af en je kan desnoods al rijdend hem uit of inrollen.
Dat lijkt mij fijner dan een losse uitrijdeken.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 07:37

Bedankt voor de vele reacties. Ik heb er zeker wat aan Knipoog

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:38

@branki, waar heb je die nierdeken vandaan. Ben al een tijdje op zoek naar iets dergelijks en wel betaalbaar ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:39

Bij goedhard heb je er ook een, dat is alleen een vierkant ik weet niet of dat de zelfde is. Hij was best prijzig die van goedhard. €72 dacht ik.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:48

die had ik idd gezien was ook nog vorien van lood tegen het omhoogwaaien meen ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:54

In iedergeval verzwaard dacht ik.

Hoewel ik deze er fijner uit vind zien, volgens mij bedekt hij meer paard.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:49

Ik heb zelf zoiets gemaakt van een stuk fleece en een stuk waterdichte stof van een oude regendeken.
Alleen nog nooit gebruikt eigenlijk. Haha!

Ik neem naar een wedstrijd altijd een stuk of 3 fleecedekens mee en afhankelijk van het weer een regen- en winddichte deken.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 11:57

Ik heb sowieso altijd 2 fleecedekens mee (waarvan 1tje met hals). Als er koud weer voorspeld wordt ook nog een winter/regendeken, meer niet Lachen

Edit: Ben wel van plan om nog zo'n wollen plaid te kopen, maar waar haal je zoiets?