Boomloos zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

Boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 13:13

Ik vraag me af of het wat uitmaakt of je met een boomloos zadel de wedstrijd rijdt of gewoon met engels zadel? Want het lijkt me voor m'n pony wel fijn, zo'n boomloos zadel en lekkr licht.

+ ik hoorde iets over gewicht. Dat als je onder de 'zoveel' kg zat dat je dan lood mee moet gaan zeulen. Is dat waar? Want ik ben zelf nogal licht en zit daar nou niet bepaald op te wachten.

en is er iemand die ervaring heeft met het boomlose zadel 'phantom' en 'spirit'? en wat wat voor zadels rijden jullie verder en wat zijn daar voor/nadelen van?

karin1986

Re: Boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 13:21

Volgens mij maakt dat niet uit, het is maar net wat je zelf wilt. Ik houd er persoonlijk helemaal niet van en vooral als je wat zwaarder bent lijkt het me niet goed voor de paardenrug ivm verdeling van de druk, maar het is je eigen keus.
Ik zou eerst wel een testzadel nemen, om eens te proberen (uit je post maakte ik op dat je er nog geen hebt).

En van dat gewicht/lood, volgens mij is dat alleen op wat grotere wedstrijden (CEI's) die internationaal zijn en volgens de FEI reglementen. Volgens mij geldt dit niet voor nationale (KNHS) wedstrijden. Dit heb ik iig een keer gelezen in een post van Karin hier op bokt.

Oja, ff gezocht:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=131&t=618769&start=0&st=0&sk=t&sd=a&hilit=gewicht+endurance+lood

Succes!

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 14:14

Inderdaad is het extra gewicht allen nodig op internationale wedstrijden. Er zijn wel meer mensen die boomloos endurance rijden. Maar op de langere afstanden (meer dan 80 km) zie je eigenlijk alleen zadels met boom.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 16:44

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 16:47

hoe komt dat?! Bloos!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 16:50

Door het zadel.
De plekken zitten precies onder de beugelophanging en mijn zitbeenknobbels.
Op de foto niet duidelijk te zien, maar er loopt aan één kant ook een streep witte haartjes recht naar beneden, waar de beugelriem hing.

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:33

ik ben wel benieuwd of hij op die plekken ook gevoelig was en of er ook haarverlies was of puur alleen witte haren?
ik heb namenlijk een schimmel en wordt moeilijk witte haren te ontdekken

SokJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:59

Bij Tovatsj precies hetzelfde als bij Lenneke haar Anouar.
Puur omdat de drukverdeling niet goed meer blijft als ik anders ga zitten, als ik erg moe word.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 18:02

De plekken werden eerst een beetje kaal, daarna kwamen er witte haren terug.

Met een boomloos zadel is imo nog mis, maar dan voor korte ritjes met voornamelijk stap en dressuur enzo. Met langere ritten met voornamelijk draf en galop komt er imo teveel druk op de beugelophanging.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 18:20

en welk zadel hadden jullie? of zou dat met elk boomloos zadel gebeurt zijn?

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 18:34

paasei lenneke dat is wel heftig Bloos!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 18:34

Ik rij op een Torsion met de een en op een Freeform met de ander en weeg 92 kg. Ik rij klasse I en II.
Wat MEGA belangrijk is, is een ZEER goede (en dus ook vaak dure) pad. Een "grandeur" is, voor mij althans, niet voldoende gebleken. Ik heb volkomen droge ruggegraat en prachtige zweetplekken onder mijn zadels na het rijden.

Bij de Boomloze zit onwijs veel verschil per zadel, pad en combinatie. Er zijn legio mensen in de VS die dik 100 km rijden met FreeForms en er erg tevreden mee zijn. In Nederland is dit type zadel nog niet zo bekend.

SokJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 18:43

woeliej schreef:

Ik rijd met een Startrekk Lachen

Ik zal eens zien of ik ergens een foto van Toof z'n rug heb..

SokJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 18:45

Afbeelding

Aan de andere kant precies hetzelfde.
Sorry voor de wat brakke foto Clown

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 22:16

Ow wat erg, ik word gewoon misselijk als ik die foto's zie van die drukplekken van die boomloze zadels!!!!!!!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 22:34

Ik had een barefoot cheyenne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:06

Wat reden jullie er dan mee dat die drukplekken ontstaan zijn? Bedoel dan qua km's ...

Mijn verzorgpony wordt ook met een boomloos zadel gereden, maar meer de basis om het zo te zeggen. Wel lange buitenritten en trainingsritten, qua wedstrijden niet veel (heb hem nu 1x de 20 km gestart).

Denk nu ook wel niet dat het echt een geschikt zadel is voor het echte werk, maar wedstrijden à la 20, 30 en misschien 40 km moet volgens mij toch wel kunnen? Of zou dat ook problemen gaan geven?

Mijn verzorgpony is wel een breed geval, misschien ligt het ook aan het soort paard. En er ligt een dikke, wollen onderlegger onder. Wordt nu volgens mij al jaren met het boomloos gereden en heeft in het verleden ookal wedstrijden van 30 km enzo gelopen en ook qua buitenritten zijn het meerdere uren, soms veel stappen maar soms ook goed doorrijden, maar er is nog geen enkel plekje te zien (gelukkig natuurlijk).

SokJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:30

Ik meende dat die van Tovatsj ontstaan zijn na 37 km in Ommen vorig jaar, óf na een trektocht.

Ik denk dat sommige combinaties (dus paard + zadel + ruiter) prima gaan boomloos, maar ik kan gewoon niet goed genoeg zitten op dit zadel, ik denk dat het daardoor komt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:27

Ik heb vorig jaar tot 60 km gereden

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:51

De gewichtsverdeling op de paardenrug lijkt mij zeer ongelijkmatig. Zeker met endurance is het belangrijk dat het gewicht van de ruiter over een zo'n groot mogelijk oppervlak wordt verdeelt, bij een boomloos zadel is dat gewoon onmogelijk.

Ik rijdt toevallig wel met een zadel met flexibele boom (pegaso). Dat heeft uiteraard ook nadelen, maar dit zadel was het meest ideaal voor mij en m'n paard.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:20

Men vergeet dat er ook juist bij een boomloos zadel gewicht verdeeld wordt over de bovenbenen van de ruiter. En zoveel mogelijk oppervlak om te verdelen wil ik juist niet. Ik wil het gewicht daar hebben waat mijn paard het goed hebben kan, achter de schoft op het sterkste punt van de rug, en juist niet te ver naar achteren. ook onder mijn bovenbenen, op de grote peesplaat.

Ik wil helemaal niet zegegn dat een Boomadel slecht is, maar een boomloos zadel zeer zeker ook niet! Er zijn zát paarden met drukplekken nog veel erger dan die twee die we nu gezien hebben, en dat van boomzadels. Dat wil niet zeggen dat elke boomzadel slecht is. Net als deze twee voorbeelden niet willen zeggen dat boomloos per definitie op lange afstanden slecht zijn.
In de VS wordt er zelfs in de Tevis Cup mee gereden, dez zwaarste Endurance die er is.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:04

Mietje schreef:
woeliej schreef:

Ik rijd met een Startrekk Lachen

Ik zal eens zien of ik ergens een foto van Toof z'n rug heb..

Mietje: reed je eerder met een barefoot Cheyenne en nu met een Startrekk?
Ongelofelijk, maar die switch heb ik ook gemaakt. Heb nu een Startrekk gekocht toen ik de verhalen las van drukplekken en ik gekrulde haren zag op de schoft van mijn haf. Ik ben over de ST zeer tevreden.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:33

Voor ons lijkt een boomloos zadel voorlopig nog de beste oplossing. Tijd met een slecht passend veelzijdigheidszadel gereden, toen een dressuurzadel wat helaas toch ook niet goed bleek te liggen. Nu met de BF verdwijnen een hoop problemen als sneeuw voor de zon. Maar daar moet ik wel bij vermelden dat ik er nog geen lange afstand mee heb gereden. Als het goed is maandag in Vaassen de 47 km...

Deze foto heb ik vanmiddag even na het rijden gemaakt:

Afbeelding

Dit geeft voor mij wel aan dat het zadel goed op de rug ligt, de drukverdeling goed is (mooie, gladde zweetplekken over de hele rug) en de ruggengraat blijft netjes vrij. Ik hoop dat het zadel zo goed blijft bevallen als het nu doet en we niet op den duur toch last krijgen van witte haren... zo wel dan gaan we vrolijk op zoek naar het zoveelste zadel! Knipoog

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:57

Wij gebruiken ook de barefoot en ik moet zeggen dat hij op mijn draver erg goed ligt.
Foto is genomen na ritje van 3 uur
Helaas is de foto niet duidelijk, meneer schok nog al.

Afbeelding

Afbeelding

Bij mij haf ligt deze in de zomer goed, maar als hij winter haren heeft schuren de haren er aan de achterkant wat af.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:59

Inderdaad ook een mooie ruggegraatvrijheid annebe! Ziet er goed uit! Lachen
Heb jij gewoon alleen de enkele inlages erin, of dubbele?