[WN] van bustrens naar bosal, van engels naar western!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

van bustrens naar bosal, van engels naar western!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 19:44

Halloik had Zaterdag mijn eerste westernles!
hoe waarom?

5 jaar geleden toen ik begon met paardrijden wilde ik eigelijk al western, maarja waar?
nou paar maanden geleden is gaan zoeken naar leuke 'maneges'.
Ik kwam na 2 minuten zoeken http://www.slidinghorse.nl/ tegen, waar ik dus zaterdag mijn eerste les had Haha!

Zijn er meer mensen die engels zijn begonnen?

P.S. ik ga binnenkort de foto's plaatsen Tong uitsteken

MSQuincyTE

Re: van bustrens naar bosal, van engels naar western!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 22:38

Ja ik

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 04:36

Ik heb eerst 10 jaar engels gereden voordat ik over ging op western.
Zou ook zeker niet terug willen !!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 07:51

Ik denk dat 80% van de westernruiters eerst met engels rijden begonnen zijn. Nu er wat meer stallen zijn waar je kan lessen zullen er wel meer mensen komen die nooit engels gereden hebben.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 11:54

Zo'n 30 jaar Engels gereden, maar Western heeft mn hart gestolen.
Ik zou nooit meer terugwillen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 12:34

Jaren lang Engels gereden (er was niets anders), daarna een paar jaar western en nu, ach, laten we zeggen dat het richting Iberisch gaat Knipoog

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 12:41

Ik ben ook engels begonnen (5 jaar lang) en nu rij ik inmiddels al 2 jaar western. Maar ik stap nog wel op 'engelse' paarden aangezien mijn vrienden enkel dressuurmatige paarden hebben Tong uitsteken

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 14:33

Ik ben ook Engels begonnen (ik verwacht dat merendeels hier engels begonnen zal zijn) en rijd sinds 1,5 jaar western. Heb ruim 10 jaar engels gereden.

Overigens heb ik 3 maandjes bij Slidinghorse gelest, in die drie maandjes erg veel geleerd. (ben gestopt i.v.m. reistijd) Iig veel plezier en succes daar!

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:08

Ik heb ook eerst ruim 10 jaar engels gereden, daarna overgestapt op western. Toen er eenmaal een eigen paardje was heb ik 2 jaar volledig western gereden met uitstapjes naar de dressuur. Uiteindelijk heb ik met haar zowel in de dressuur, western en endurance wedstrijden gereden.

Met mijn nieuwe (bijna 2 jarige kruising KWPN) wil ik weer in de westernsport beginnen en uiteindelijk ook weer dressuur en endurance gaan rijden.

Eigenlijk ben ik nooit helemaal overgestapt. Het is allemaal zo leuk Haha! .

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 19:55

ik heb ook eerst zo'n dikke 10 jaar engels gereden en nu een jaartje western, ik leer het samen met mijn paardje die eerst gekoerst heeft! We zijn dus samen overgestapt naat western. Ik vind het erg leuk!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 21:14

IK rij nu zo'n 24 jaar paard Lachen

Suus85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 21:43

eerst 13 jaar engels nu 3 maanden western..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 22:04

In totaal rijd ik nu ruim 35 jaar, waarvan 20 jaar dressuur tot M- niveau en nu alweer 15 jaar western. Ik vind het nog steeds erg leuk, al ben ik ook zeer gecharmeerd van de echt Iberische ( i.h.b. de Portugese) rijschool.

Rhaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 13:09

Sanniejj schreef:
Ik kwam na 2 minuten zoeken http://www.slidinghorse.nl/ tegen, waar ik dus zaterdag mijn eerste les had Haha!

Die foto's willen we zien! Leuk, ik zal je nog wel eens tegenkomen dan, ik les ook bij Claudia. Enorm leerzaam en super gezellig!

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 19:25

ik rij al van kinds af aan tot mn 23e jaar dressuur springen en western daarna alleen nog western, nu sinds begin van het jaar pak ik de dressuursport recreatief weer op.
rij nu 10 jaar western in totaal.
vindt alle takken vd paardesport leuk.
door een blijvend letsel zit helaas springen voor mij dr niet meer in.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 00:29

Hier ook engels begonnen, jaren. Toen over naar western en nu doe ik het beiden weer.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 14:50

Ja zo,n 10 jaar engels en dan nu al een jaar western, en ik moet zeggen ben helemaal verslaafd.

Frosti4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:03

23 jaar gesprongen en gedressuurd, nu 1,5 jaar western en vind dit erg leuk om te doen! Ja

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 07:54

Heb ook eerst Engels gereden (een jaar of 8), toen een jaar western met eigen quarter (die is verkocht), daarna weer een aantal jaren Engels met een eigen KWPN-er, en nu sinds najaar 2006 weer western met onze eigen paint merrie.
Ik vind beide leuk om te doen, maar het karakter van een westernpaard spreekt me gewoon meer aan, dwz wij hebben een schat van een KWPN-merrie maar je merkt gewoon toch dat die veel minder cool is dan onze lieve paint, daar kun je een bom naast laten ontploffen .... Verder vind ik bepaalde westernonderdelen van het rijden erg leuk en veelzijdiger dan dressuur zoals trail, maar je kunt die oefeningen uiteraard ook best doen met een rustig Engels gereden paard.

In het algemeen lijkt het wel of Engels dressuurrijden meer uitsluitend gericht is op goed rijden en wedstrijden, terwijl in de westerndiscipline ook meer aandacht wordt besteed aan de totale omgang met je paard op elk gebied ... de verschillende disciplines zoals bijv trail en horsemanship zijn er echt op gericht je paard perfect af te stemmen zodat je ermee overal kunt rijden, ongeacht wat je tegenkomt onderweg.
Verder zie ik op westernmaneges toch ook meer mensen die ook veel aan grondwerk en freestyle doen dan op Engelse maneges/stallen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 08:36

simodi schreef:
zoals trail, maar je kunt die oefeningen uiteraard ook best doen met een rustig Engels gereden paard.

Hihi, trailoefeningen kun je ook heel goed op een hittepetit rijden, het gaat dan alleen wat sneller Clown (tja, ik val nu eenmaal voor hittepetitten, cool is soms wel handig, maar het ligt me toch minder Tong uitsteken )

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 09:17

Waratje schreef:
simodi schreef:
zoals trail, maar je kunt die oefeningen uiteraard ook best doen met een rustig Engels gereden paard.

Hihi, trailoefeningen kun je ook heel goed op een hittepetit rijden, het gaat dan alleen wat sneller Clown (tja, ik val nu eenmaal voor hittepetitten, cool is soms wel handig, maar het ligt me toch minder Tong uitsteken )

Het is daarom ook voor iedereen verschillend. Gelukkig zijn er zat soorten paarden (qua karakter bedoel ik dan he), en als je een fijne klik met je paard hebt is volgens mij alles leuk, of je nou dressuurt, springt of westernrijdt.
Ik moet alleen stiekem wel zeggen dat we nu een paint hebben en dat ik zo'n bont westernpaard wel heel erg leuk en stoer vind om te zien. Mijn kwpn-er is een heel lief paard, maar toch wel een 'gewone buine'!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 09:34

simodi schreef:
Ik moet alleen stiekem wel zeggen dat we nu een paint hebben en dat ik zo'n bont westernpaard wel heel erg leuk en stoer vind om te zien. Mijn kwpn-er is een heel lief paard, maar toch wel een 'gewone buine'!

Nadeel van bont is dat er nogal wat wit aan zit, mij teveel werk om dat presentabel te houden, ben dan ook heel blij met mijn bruintje met zo goed als geen aftekeningen en "gewoon" is ze toch niet Haha!
Maar inderdaad, smaken verschillen en dat is maar goed ook, dat houdt tenminste afwisseling in de wereld.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 10:04

Waratje schreef:
simodi schreef:

Nadeel van bont is dat er nogal wat wit aan zit, mij teveel werk om dat presentabel te houden, ben dan ook heel blij met mijn bruintje met zo goed als geen aftekeningen en "gewoon" is ze toch niet Haha!
Maar inderdaad, smaken verschillen en dat is maar goed ook, dat houdt tenminste afwisseling in de wereld.

Yep, dat idd het enige (en allergrootste!) nadeel Haha! ! Die bruine lijkt veel netter ..... Lekker hoor, zo'n bonte met bruine billen, gele knieen en groene lippen van het gras ...!

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 16:12

Mijn pony is bij de vorige eigenaar western gereden. Met soms een dressuurwedstrijdje.. Ik heb hem nu echt aan het om toveren tot een dressuurpaard. Gaat echt heel veel aan voraf natuurlijk. Maar als ik het strax gehaald heb kan ik wel trots op mezelf zijn Lachen

irmadehoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 21:45

Van m'n 8e tot mijn 37e heb ik Engels gereden, of beter gezegd vooral recreatief op een Engels zadel. Op de langere ritten kreeg ik last van m'n knieën ( die zaten na een uur of 3 in het zadel op slot) en ik heb toen een westernzadel gekocht, omdat je op een westernzadel met meer gestrekte benen zit. Ik heb nooit meer last gehad van m'n knieën. Na een jaartje ben ik westernles gaan nemen en mijn gestresste paardje werd ineens veel rustiger. Ik merkte achteraf dat hij de druk die je bij Engels rijden altijd een beetje op de teugels en met de benen houdt erg irritant vindt. Zo irritant dat hij er gespannen en nerveus van wordt. Door los te laten ontspant hij en is het rijden gewoon weer leuk. Ik heb er veel meer plezier in op z'n westerns en mijn paard duidelijk ook.