[SGW] watervrees

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meikelos

watervrees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 20:22

Ik wilde aan jullie ervaren sgw-ers advies vragen over hoe om te gaan met de watervrees van mijn 8 jarige ruin.

Mijn vriend heeft op de trainingen van Rom Vermunt en Michiel Brons het water in alle rust geoefend. Eerst achter een ander paard aan en daarna in zijn eentje. Op het laatst galoppeerde hij er gewoon in en uit alsof het de normaalste zaak van de wereld is. We dachten dat hij wel klaar was voor de cross in Alphen-Chaam als hij op een ander terrein in zijn eentje zou trainen en er in zou gaan. Oké het ging niet van harte maar na wat rustige aanmoedigingen stapte hij er toch in en later in draf ook. In alphen Chaam bleek het echter te eng en wilde hij met geen mogelijkheid het water instappen. Wat nu? Je kan die waterbakken niet van tevoren oefenen en dit lijkt toch een (te) groot obstakel voor hem. Denken jullie dat het beter zal gaan als je het blijft proberen op de trainingen en op wedstrijd blijft gaan? We hebben ons toch voor Etten-Leur ingeschreven, maar heb er een hard hoofd in. Wat kan ik nog doen om hem wat meer vertrouwen te geven? Het is zo jammer want met het dressuur en spingen van andere hindernissen heeft hij geen probleem.

Graag jullie advies!

Sim

Re: watervrees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:40

Wat je al zegt: gewoon door blijven gaan met trainen en wedstrijden rijden. Probeer ook aan oefencrossen mee te doen, want daar mag je net zo lang over 1 hindernis (in jullie geval dan de waterbak) doen als je zelf wil.
Het is toch het vertrouwen van het paard in de ruiter dat moet groeien. Het paard moet zeker weten dat er niets engs aan is om het water in te gaan.
Je geeft aan dat het paard het met de training uiteindelijk wel doet. Door achter een ander paard aan te gaan leert hij dat water niet eng is. Hij zal steeds meer (als het goed is, uitzonderingen heb je altijd natuurlijk) op de ruiter gaan vertrouwen en over een poosje zo elke waterbak door galopperen.
Tip die ik je nog wil meegeven; dwing niks af, daar bereik je alleen maar het tegenovergestelde mee. Maar geef het paard vertrouwen door een lange teugel te geven zodat hij met zijn neus het water kan "uitproberen" en hem stapje voor stapje de waterbak in te laten lopen.

Succes er mee.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:27

Een paard moet water leuk vinden, water moet spelen zijn. Dus als je erin bent, lekker blijven rondstappen en niet meteen weer eruit gaan.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 22:38

Veel oefenen! Mijn paard durfde vorig seizoen ook steeds niet en soms wachtte ik dan tot degene na mij kwam en ging ik gauw daar achteraan door het water (daarna natuurlijk wel ff wachten en afstand houden). Hele winter door naar de vennen in de buurt geweest en tijdens de crosstrainingen steeds als eerste het water in. Verder dressuurmatig supersnel aan je been maken, zodat ie iig niet achteruit durft te lopen op je been. Hou eng ook, hij moet gewoon voorwaarts reageren op je been.

En volhouden hoor!! Mijn paard sprong in Chaam, zij het nog een beetje twijfelachtig, wel netjes het water in!!

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 06:57

Inderdaad, wat hier boven ook al is gezegd, blijven oefenen! Het paard moet vertrouwen krijgen, dat kan je bereiken door te doen en het paard altijd met vertrouwen in het water rijden, geen gekke dingen gaan doen.
Gewoon blijven volhouden! OK dan!

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 16:57

Mijn pony wou er ook echt nooit niet in. En nu moet ik hem juist tegenhouden, anders knetterd hij in volle gallop erdoor.
Wij zijn ook gewoon blijven oefenen. Hem het leuk laten vinden. Naar veel verschillende oefen tereinen gaan.
Maar blijven oefenen Lachen

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 19:00

Net wat Wuppie zegt, na 1 of 2 weigeringen aan de kant gaan staan en wachten op de starter na jou. En dan niet meteen er weer uit, je moet toch afstand houden als je er in bent en dan kan je er net zo goed even van profiteren Knipoog

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 08:09

GvdT schreef:
Net wat Wuppie zegt, na 1 of 2 weigeringen aan de kant gaan staan en wachten op de starter na jou. En dan niet meteen er weer uit, je moet toch afstand houden als je er in bent en dan kan je er net zo goed even van profiteren Knipoog

Ik begrijp dat dit voor degene die problemen met de waterbak heeft een oplossing kan zijn, maar je moet hier niet vanuit gaan. Mijn paard is het, net zoals de rest aangeeft met veel vertrouwen en lol, zelfs leuk gaan vinden en springt graag het water in. Wat dan echt vreselijk irritant is dat iemand achter je aan gaat rijden, je hindert een ander hier gigantisch mee! Probeer dit dus echt te voorkomen voor je medecrossers want het is echt heel erg vervelend!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 08:14

Dat ben ik niet met je eens Caatje, want het is zowiezo verplicht om minimaal 50 meter afstand te houden van je voorganger. Als jouw paard, terwijl de ruiter die achter jou rijd en die 50 meter in acht neemt, dan al gehinderd is zegt dat meer over jouw paard...
Als er maar een paar meter tussen jou en de ander zit, kan ik me enigszins voorstellen dat dat hinderlijk is, maar niet als er 50 meter tussen zit.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 08:16

Simmie schreef:
Dat ben ik niet met je eens Caatje, want het is zowiezo verplicht om minimaal 50 meter afstand te houden van je voorganger. Als jouw paard, terwijl de ruiter die achter jou rijd en die 50 meter in acht neemt, dan al gehinderd is zegt dat meer over jouw paard...
Als er maar een paar meter tussen jou en de ander zit, kan ik me enigszins voorstellen dat dat hinderlijk is, maar niet als er 50 meter tussen zit.

Eens met Simmie!
Ik deed het vroeger wel eens met mijn pony, dan ging ik echt heel erg aan de kant staan. En als de volgende combi in het water was stapte ik die kant op, dat was voor mijn pony al voldoende, dat ie dat even gezien had. Dat paard had daar echt niks van in de gaten!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 08:17

Precies. Ik heb ook wel eens iemand achter me aan gehad op de waterbak, daar hoef je echt geen last van te hebben.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 08:20

Al moet ik wel toegeven dat er mensen zijn die dan absoluut geen afstand houden, heb ik een keer gehad, mijn pony was al niet "watervast" en toen kwam er iemand naast me staan (combi voor me, dus ik had voorrang). Daar ging mijn pony ook van twijfelen, toen heb ik wel even een grote mond gegeven....

Hinderniscontroleurs zouden daar soms ook beter op moeten letten.

Dus als je achter iemand aan wil, zorg dan zelf dat je niet hindert, dan is er nisk aan de hand!

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:18

Ik heb er wel last van gehad, vandaar mijn opmerking. Mijn hele ritme was eruit omdat mijn paard constant een ander achter zich hoorde, ik ervaarde dat toch als erg vervelend. Waarschijnlijk heb ik net pech gehad die keer.

Het is helemaal niet erg als je paard nog niet zo watervast is dat vertrouwen moet groeien alleen hoop ik gewoon dat een ander (wie dan ook) daar niet mee wordt gehinderd. Soms staan ze met zn 3en te klooien bij de waterbak en dat denk ik kom op jongens iets meer oefening had geen kwaad gekunt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:21

Caatje1986 schreef:
Ik heb er wel last van gehad, vandaar mijn opmerking. Mijn hele ritme was eruit omdat mijn paard constant een ander achter zich hoorde, ik ervaarde dat toch als erg vervelend. Waarschijnlijk heb ik net pech gehad die keer.

Het is helemaal niet erg als je paard nog niet zo watervast is dat vertrouwen moet groeien alleen hoop ik gewoon dat een ander (wie dan ook) daar niet mee wordt gehinderd. Soms staan ze met zn 3en te klooien bij de waterbak en dat denk ik kom op jongens iets meer oefening had geen kwaad gekunt.

maar dat geldt dan ook als jouw paard zich laat afleiden door een ander paard. Met wat oefening en ervaring zijn ze geconcentreerd genoeg om gewoon aan het werk te blijven.

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:24

Simmie schreef:

Wanneer zoals Simmie zegt 50 meter tussen zit, zou dit "probleem" niet aan de orde moeten zijn.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:26

Maar het is niet altijd ideaal, en daar moet je paard gewoon tegen kunnen. Oefenen dus, net als die anderen op de waterbak. Wat ga je anders doen als je een keer wordt ingehaald?

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:32

[/quote]
maar dat geldt dan ook als jouw paard zich laat afleiden door een ander paard. Met wat oefening en ervaring zijn ze geconcentreerd genoeg om gewoon aan het werk te blijven.[/quote]

Eerlijk gezegd vind ik dit een beetje een irritante opmerking. Mijn paard is namelijk Z geweest en is geen groentje, verre van. Mijn paard heeft echter veel volbloed en is daardoor soms moeilijk te rijden en als er dan een of andere wilde gek 3 meter achter je galoppeert is dat gewoon heel erg irritant!!!!!

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:34

Lielle schreef:
Maar het is niet altijd ideaal, en daar moet je paard gewoon tegen kunnen. Oefenen dus, net als die anderen op de waterbak. Wat ga je anders doen als je een keer wordt ingehaald?

Ik ben "bang" dat ik zelf eerder iemand inhaal maar goed ik krijg een beetje het gevoel dat mijn mening hier af en toe niet "getolereerd" wordt en jullie koste wat kost het weer anders draaien. Ik mag toch zeggen hoe ik erover denk?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:37

Jammer dat je het als irritant opvat, want je zou er ook je voordeel mee kunnen doen. Als jouw paard al zoveel ervaring heeft, kun je je ook afvragen of jij er misschien door laat afleiden. En je kunt ook nog even de ruiter achter je waarschuwen om je ruimte te geven. Dat heeft met wedstrijdroutine te maken Knipoog

Maar het was toch op de waterbak Verward het is mij even niet helder meer.

Je mag best zeggen wat je denkt, maar er zijn meer waarheden dan alleen de jouwe en die probeer ik aan te geven. Je bent nl wel erg laatdunkend bezig over combinaties die nog problemen hebben op het water.

Overigens kan zelfs de meest ervaren combinatie een keer vallen en dan bestaat er toch echt de kans dat ook jij wordt ingehaald.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:40

Caatje1986 schreef:
Lielle schreef:

Ik ben "bang" dat ik zelf eerder iemand inhaal maar goed ik krijg een beetje het gevoel dat mijn mening hier af en toe niet "getolereerd" wordt en jullie koste wat kost het weer anders draaien. Ik mag toch zeggen hoe ik erover denk?

Natuurlijk mag je dat zeggen. Maar als jij zegt dat mensen die voor de waterbak blijven steken maar wat meer moeten oefenen thuis kan je een reactie terug verwachten. Die hebben misschien ook lastige paarden die thuis wel het water in gaan en op een wedstrijd niet. Je bent heus niet de enige met een lastig paard Knipoog

Ik denk dat niemand het hier normaal vindt dat een ander 3 meter achter je gaat rijden maar als iemand een stukje meelift, op afstand, om door het water te komen moet dat volgens mij in ieder geval gewoon kunnen.

Jij maakt er gelijk een extreme situatie van dat iemand je op 3 meter blijft achtervolgen, daar ging dit hele topic niet over en dat werd ook niet bedoeld met het advies om een stukje achter iemand aan te rijden.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:41

Aan de andere kant begrijp ik wel wat Caatje bedoelt. Nu Wup dan zelf het water ingaat, zou ik het echt verrot vinden als er iemand staat te wachten, want dan gaat hij ook echt niet. Ik begrijp dan wel dat diegene wacht, want dat heb ik in het begin dus ook weleens gedaan, maar liever niet!

En als ze vlak achter je aan plonzen is het ook niet fijn,want als jij nog een eilandje op moet, zijn ze toch uit de concentratie denk ik.

Conclusie: in de B mag je best op degene na je wachten, maar zorg wel dat je ver genoeg er vanaf blijft staan en pas het water ingaat als die ander er al door is!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:43

Alleen zal het in B weinig voorkomen dat je nog een eilandje op moet. Ik ben het helemaal met MJ eens, dat is precies wat ik bedoel.

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:45

Ik ben niet laagdunkend over combinaties met problemen op het water. Als je goed hebt gekeken wat ik zeg dan zie je dat ik vind dat dat best kan, dat je paardje er vertrouwen in moet krijgen. Het enige wat ik daar verder van vind is dat je een ander er niet bij moet storen zo simpel vind ik dat. Hinder de rest niet met jou probleem dat lijkt me toch geen raar iets. Wat me wel stoort is dat Lielle vervolgens begint over mijn wedstrijdroutine en dat het aan mijn paard ligt enz. Volgens mij hebben we het daar niet over (het ging erover of iemand mee mocht liften) en volgens mij weet je ook niks van mijn paard af om daarover te oordelen. Dat vind ik vervelend.

Ik vond Bokt eerst een hele leuke site maar ik wil hierbij aangegeven dat er echt een paar mensen hier zitten die contant negatief over mensen willen praten en dingen alleen maar negatief opvatten van mensen die gewoon hun mening geven die helemaal niet verkeerd/kwaad of slecht bedoeld is.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:49

Je moet mijn berichten iets beter lezen, ik heb gezegd dat ieder paard aan dingen moet wennen, en dat is dus een waterbak maar ook een combinatie die te dicht volgt. Ik oordeel niet over jouw paard, ik zeg alleen dat iedereen dat moet trainen.

En het topic is watervrees, niet meeliften Pling

En bokt is een site waar gediscussieerd wordt, en dat betekent dat mensen het wel eens niet met je eens zijn. Dat is wat anders dan alles negatief opvatten Knipoog
/knip, want dit klopte niet
Laatst bijgewerkt door Lielle op 05-04-07 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

g0otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 10:12

Lielle: jij kan anders ook wel iets minder aanvallend reageren Knipoog denk ik
Maar nu weer ontopic:
Zoals al eerder is gezegd: heel veel oefenen en wedstrijdritme aanhouden. Mijn Z-paard is als de dood voor water (nog steeds gaat ie er liever omheen !!) maar door regelmatig lekker te gaan 'spelen' in de waterbak zal hij (bijna) nooit stoppen op de waterbak. Hij weet dat het bij de cross hoort, hij kijkt, maar springt altijd.
Dus gewoon lekker wedstrijden blijven rijden net zo lang totdat hij het door heeft dat het nou eenmaal gewoon bij de cross hoort om door de waterbak te gaan.

Of mijn hulp inroepen, ik heb Wuppie ook over zijn waterangst geholpen Haha! of niet Marieke???
Laatst bijgewerkt door g0otje op 05-04-07 10:19, in het totaal 2 keer bewerkt