[SGW] Succes in de eventingsport is te koop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Succes in de eventingsport kun je kopen, mee eens?

A: ja, mee eens
9 (17%)
B: voor een deel wel
37 (71%)
C: nee, niet mee eens
6 (11%)

Totaal aantal stemmen: 52

AnneMieKe_89

Succes in de eventingsport is te koop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 20:56

Mee eens of niet?

Deze discussie bedacht ik net onder de douche Clown
Ik ben benieuwd hoe jullie er over denken.

Ik heb gekozen voor B; voor een deel wel.
Ik denk zeker niet dat je er met alleen geld komt, maar ik denk wel dat het mee helpt.
Het is bijvoorbeeld al een stuk makkelijker als je een leuk paard koopt, wat al wat gelopen heeft.
En met heel veel lessen en begeleiding kom je er vaak ook al een stuk natuurlijk.

Wat ik dus bedoel te zeggen, met geld kun je natuurlijk al de juiste middelen "kopen", die tot succes kunnen leiden.

MJ_

Re: Succes in de eventingsport is te koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 21:17

Ik ga er morgen even goed over nadenken maar op zich ben ik het wel aardig met jou eens als ik je verhaal zo lees.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 21:25

Ik mis de optie ..voor het grootste deel wel Knipoog

Maar ben het wel met jou post eens...

Wat kun je dan níet kopen:
de band met je paard..
alle trainingsuren en andere tijd die je kwijt bent aan je paard en alles erom heen...
je passie, je gedrevenheid..
en je 'rijkunst'
en andere persoonlijke eigenschappen als lef, doorzettingsvermogen, om kunnen gaan met wedstrijdstress e.d.
(ben vast nog wel dingen vergeten Tong uitsteken )

Maar als je goed les krijgt (=geldkwestie), een goed paard hebt en goede spullen (zadel, bescherming, trailer etc etc) ben je al een heel eind..maar op de lange termijn is dit niet genoeg denk ik!
Je moet toch ook iets hebben als paardengevoel oid..dat je het écht wil..
dat kán je niet kopen, maar moet je in je hebben denk ik..

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 21:27

Eens met beide, bovenstaande reacties.
Misschien kunnen we er beter van maken "tijdelijk" succes in de eventingsport is te koop. Haha!
Ik ga hier mijn gedachten nog eens over los laten...

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 21:55

da's een goede simmie!

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 22:04

Ik ga ook voor B, al vind ik de eventingsport wel 1 van de takken van paardensport waarbij je toch echt wel een hoop in huis moet hebben om ver te komen. Een Zara Philips bijvoorbeeld, zal best heel veel hulp en een goed paard hebben, maar in een 3* cross zul je toch het lef en het inzicht moeten hebben om die tot een goed einde te brengen.
Wat dat betreft kun je in de dressuursport eerder op hoog niveau met succes rijden met een kant-en-klaar paard waar alle knoppen voor je opgezet zijn is mijn idee.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 22:10

Maar ook díe knoppen moet je dan als "stuntelende" ruiter maar zien te vinden Canter....

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 22:15

Um nou dat weet ik zo net nog niet..
in de dressuur kan er meer fout gaan..elk verkeerd pasje wordt bestraft..
en in de cross/springen kan je gewoon meeliften met je paard..(totdat zelfs de diehard automaat er mee stopt, omdat hij/zij er gewoon geen vertrouwen meer in heeft)
De echte cracks willen maar al té graag.. Knipoog toch? Blond

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 22:17

Ik denk het wel zoals in alle sporten

Met goed paard en super lesgever die niet iedereen kan betalen kom je wel ver

Zijn ook veel mensen met talent die zich gewoon geen eigen paard en lessen kunnen betalen
Laatst bijgewerkt door lesilla op 27-03-07 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 22:19

ik heb ook voor B gekozen. Ben het eens met Canter Ja
Denk ook dat je in het begin wel een eind komt maar op hoger niveau komt er wel meer bij kijken dan alleen geld.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 22:24

Ik neig naar C, niet mee eens. Nog voor geen miljoen ga ik over die vreselijke hindernissen. Ook niet op een paard dat al 10x de olympische spelen heeft gelopen. Ben IK veel te schijterig voor Bloos ! Ik blijf een dresuurmuts, met heilig ontzag voor al die eventing ruiters die het wel durven. Maar dit lijkt me nou een tak van de paardensport waar je met geld alleen er niet komt.

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 22:27

Op een dressuurpaard moet je het ook wel zien uit te vinden inderdaad, het is alleen wat minder dramatisch als je hem eens flink in de weg zit, kan je hooguit een onvoldoende opleveren. Ik denk ook niet dat je kampioenschappen kunt winnen met te weinig talent, ik denk wel dat menigeen Grand Prix zal kunnen rijden op een goed paard, alleen dan niet verder komend dan de 60%. Helaas heb ik een Grand Prix ruiter mee gemaakt die echt niet fijn bezig was met zijn paard maar toch uiteindelijk Grand Prix reed omdat het gewoon een geweldig talentvol paard was. (Paard is uiteindelijk wel naar de knoppen geholpen.)
En om de discussie aan te wakkeren: zou je in een 3* cross het echt nog redden met alleen meeliften? Volgens mij zitten er wel dusdanige tricky hindernissen in tegenwoordig dat je je paard echt zal moeten helpen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 22:35

Heb ook voor B gekozen. De uitleg van anderen hier boven ben ik het helemaal mee eens. Tot op zekere hoogte kan geld je een heel eind op weg helpen... Maar niet helemaal naar de top.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 22:36

Kijk nu witte raven, het meisje kon helemaal niet rijden en was zelfs bang van paarden. Na x aantal weken begeleiding van bekende en goede ruiters kon je haar er niet eens van tussenhalen Lachen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 22:46

ben geen eventing ruiter, maar ik denk dat je idd een goed paard en goed les moet hebben, wat een investering is.
Aan de andere kant. ik heb weleens een echt heel hoog doorgereden paard gereden en dat is zo fijngevoelig, dat je daar echt niet zomaar mee wegkomt. Goed les is nodig, en wat talent en gevoel.
Daar zeg ik, dat er misschien mensen beter rijden die het niet kunnen financieren. ook bij de jeugd bijv niet door de ouders.
Bij eventing moet je misschien wat lef en inzicht hebben, maar dat weet je. Je hebt al een vasis en kiest er niet voor niks voor.
Er zijn zat mensen die dressuur niks vinden, of welke tak van de sport dan ook.
Maar geld helpt je wel

taormina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 07:05

Canter schreef:
Ik ga ook voor B, al vind ik de eventingsport wel 1 van de takken van paardensport waarbij je toch echt wel een hoop in huis moet hebben om ver te komen. Een Zara Philips bijvoorbeeld, zal best heel veel hulp en een goed paard hebben, maar in een 3* cross zul je toch het lef en het inzicht moeten hebben om die tot een goed einde te brengen.
Wat dat betreft kun je in de dressuursport eerder op hoog niveau met succes rijden met een kant-en-klaar paard waar alle knoppen voor je opgezet zijn is mijn idee.

Ik weet niet of je de beelden van Aken heb gezien.Maar het was toch echt het paard die de amazone er door sleepte.En ins Ede reed ze ook niet zo daverend.Vind haar typisch een voorbeeld van succes met een toppaard en een groot hart.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 07:17

Er zijn voldoende mensen met heel veel geld (van paps) die heel ver komen in de paardensport (ook spring en eventing). Gelukkig is het stukje aangeboren talent en ervaring van de echte toppers niet te koop.

In de amateur-rondes moet je je er maar bij neerleggen dat er altijd mensen zijn die meer geld hebben en dus met betere paarden starten en dus met betere resultaten naar huis gaan.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 07:20

Canter schreef:
En om de discussie aan te wakkeren: zou je in een 3* cross het echt nog redden met alleen meeliften? Volgens mij zitten er wel dusdanige tricky hindernissen in tegenwoordig dat je je paard echt zal moeten helpen.

Ben ik het helemaal mee eens Ja Ik denk dat er in een 3* cross geen meeliften meer mogelijk is. Weinig paarden zullen zoveel vertrouwen hebben dat ze toch doorgaan.
Met geld kom je een heel eind,maaar red je het volgens mij echt niet helemaal. Het is natuurlijk wel mooi mee genomen als je veel geld en goede paarden hebt. Maar als je zelf het lef bijv niet hebt, kom je denk ik nog niet ver. IK zou bijv nog zo'n goede 3* knol onder mijn kont kunnen hebben, maar daaar heb ik echt het lef niet meer voor.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 07:35

taormina schreef:
Canter schreef:

Ik weet niet of je de beelden van Aken heb gezien.Maar het was toch echt het paard die de amazone er door sleepte.En ins Ede reed ze ook niet zo daverend.Vind haar typisch een voorbeeld van succes met een toppaard en een groot hart.

Ik heb haar in Aken zien rijden en ik heb daar toch een andere mening over, ik vond haar wel goed en met veel lef rijden!

Vieva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 09:00

ik ga voor B:

met geld kom je er wel een hoop, je kan een goed paard kopen goede training en begeleiding, maar zoals al gezegd je moet het ook zelf doen en lef hebben enz enz. Ja Lachen

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 09:04

Eeeh daar zit wel wat in, ik heb op A gestemd. Ik vind, als je even goed denkt dat wel zo is. Aan de andere kant, bij andere (paarden) sporten niet dan? En als je niet geld genoeg hebt om t te doen om hoog in de top te komen zeg maar weet je dat. Moeilijk maar boeiend onderwerp Ja

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 09:04

Ik heb gestemd ja. Met een heel goed ervaren paard, een hele goede instructeur, goed materiaal en de mogelijkheid om ook in het buitenland te kunnen starten (sponsors) heb je meer kans om ver te komen.

Ook al heb je nog zoveel talent. Met een minder goed paard kun je dan niet zover komen.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 09:06

ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wie jullie echt getalenteerd vinden??

Ik ben fan van Andrew Nicholson, elke keer als ik die man zie rijden ziet het er fantastisch uit, het is net of hij er helemaal niet is, hij stoort zijn paard niet maar brengt hem fijn bij de hindernis!

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 09:07

ok lef, ervaring en gevoel zijn dingen die je opzich niet kan kopen.
Maar krijg je niet steeds meer ervaring en gevoel en misschien wel lef door goede lessen, en veel doen (dus geld).
Talent moet je hebben kan je niet kopen, maar dat talent kan je pas goed ontwikkelen als je het geld ervoor hebt!

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 09:15

Dit vind ik wel aaridg gezegd ilse!

Ik vind zelf William Fox-Pitt ook een erg goede eventingruiter.
Andrew Nicholson, Pippa Funnell, en Andreas Dibowski vind ook ook goede eventingruiters!