Hoe zoekt een enduranceruiter een geschikt paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

polly2

Hoe zoekt een enduranceruiter een geschikt paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 22:17

Ik heb een vraag.
Ik zal eerst even uitleggen wat de aanleiding is voor de vraag.

Ik heb een kennis die een volbloed dravertje heeft (1.55 m ongeveer). Het is een heel leuk dier om te zien. Braaf in de omgang, geduldig ook in de omgang. Met rijden ook braaf in principe, maar ze is heel slim en snel. En het is een doordouwertje, ze geeft niet zo snel op.
Mijn kennis is beginnend ruiter en heeft de klik met dit paard kwijtgeraakt, doordat ze nooit echt leiding heeft gegeven aan het dier. Hierdoor nam het diertje een loopje met haar. Ik heb er een aantal keren op gereden en dan probeert ze me ook even uit, door net even een tandje harder of zachter te lopen dan ik wil. Als ik daardoor heen wil, komt er een halfslachtig bokje en als ik die uitzit is het klaar en doet ze alles voor me.
Hier zit dus het probleem. Die kennis heeft les van mij gehad en van iemand bij ons op de club. En ze kwam er niet doorheen, doordat het halfslachtige bokje haar uit balans bracht...beugels kwijt...soms er naast liggen...paard had het trucje gevonden. Ze is daar dan heel snel en geraffineerd mee...en zodra ik er weer op zit is het over....ze weet het best. Mijn kennis is te onervaren om dit terug te draaien. Zij wil daarom dit paard verkopen en heeft het ook op deze manier heel eerlijk op marktplaats gezet. Ze wil zelf graag een rustig oud paard terug er voor, eventueel een oude tinker o.i.d.. In ieder geval iets waar zij nog veel van kan leren.
Nu zat ik te denken dat ik vind dat dit paard wel geschikt zou zijn voor de endurance ruiter. Het is een doordouwer en ze kan heel lang doorgaan in een bepaald tempo etc.. Inmiddels is haar conditie natuurlijk wat minder, maar desondanks blijft ze wel lopen, die paar keer dat ze door iemand anders wordt bereden, of door mijn kennis gelongeerd.
Ze vraagt er 1500 euro voor, het is best een leuk beestje om te zien.
Maar....ik heb niet zo veel verstand van endurance. Als zij een advertentie zou willen zetten om het dier voor die ruiters aan te prijzen...waar letten jullie dan op?
Denken jullie überhaupt dat het wat kan zijn hiervoor?
Ik weet zelf prima wat een goed dressuurpaard is of een goed springpaard en wat je in een advertentie zet om belangstelling voor de juiste doelgroep te krijgen. Maar hoe zit dat bij endurance?
Zijn er specifieke exterieur- of andere kenmerken waar een paard aan moet voldoen en waar je dan op let?
En het karakter?
Ik ben erg benieuwd. Mijn kennis wil erg graag dat haar paard goed terecht komt, want het gaat haar best aan het hart, omdat het verder een heel lief dier is. Zij ziet zelf dat het niet aan het paard ligt, maar aan haar onervarenheid en dat ze gewoon de verkeerde keuze heeft gemaakt om dit dier te nemen. Ze heeft het meer dan een jaar geprobeerd en in het begin ging het ook wel, todat het paard in de gaten kreeg dat ze haar kon piepelen. Toen was het hek van de dam. Dat zegt eigenlijk ook wel wat over het karakter van het dier, ze heeft er best lang over gedaan voordat ze het beginnersgehobbel echt zat was.
Goed, ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel en dat ik wat zinnige reacties krijg, waarmee ik haar kan helpen.
Alvast bedankt!

polly2

Re: Hoe zoekt een enduranceruiter een geschikt paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 23:00

Niemand???
Zijn er dan geen endurancemensen on line?

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 01:43

ik vind het zielig voor het paard om het te verkopen omdat zij ervaren is ,het paard is hier de dupe van ,waarom neemt ze niet gewoon les met dit paard ,en een wat strengere aanpak en veel grondwerk zal ook helpen ,ik vind een jaar erg kort ,ik heb mijn sandy bijna 2 jaar en ook ik heb veel moeten investeren aan tijd en geduld om een team te worden ,je heb ong 2 a 3 jaar nodig om een team te worden en geeft ze dat nu al op ,zonde ,en zielig voor het paard

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 02:00

er stond in het bericht dat ze les heeft gehad, maar dit kennelijk niet genoeg was.

soms kopen mensen een paard dat net een maatje te groot is en waar ze niet in kunnen groeien, of niet met dat dier.

ik ben het dus niet echt met je eens SandyQ.
Voor veel mensen is paardrijden gewoon een hobby en dan moet het leuk blijven, voor mens en paard en dan is verkopen soms de beste optie.

ik rij ovegrnes geen endurance dus kan je niet verder helpen Lachen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 02:35

sandyQ schreef:
ik vind het zielig voor het paard om het te verkopen omdat zij ervaren is ,het paard is hier de dupe van ,waarom neemt ze niet gewoon les met dit paard ,en een wat strengere aanpak en veel grondwerk zal ook helpen ,ik vind een jaar erg kort ,ik heb mijn sandy bijna 2 jaar en ook ik heb veel moeten investeren aan tijd en geduld om een team te worden ,je heb ong 2 a 3 jaar nodig om een team te worden en geeft ze dat nu al op ,zonde ,en zielig voor het paard

Ik vind het net goed dat dit eens een ruiter is die aan het paard denkt ipv aan zichzelf. Op deze manier hebben noch paard, noch ruiter er wat aan. Paard wil werken, ruiter wil plezier hebben maar samen gaat dat blijkbaar niet. Dan moet je de keuze maken... Of je offerd het paard op, of je maakt een zelfopoffering (lees; afscheid nemen) en zoekt een goed huis en goed baasje voor het paard.
Ik vind dat deze eigenaar een hele goede keuze gemaakt heeft!

Verder kan ik je helaas niet helpen...Heb niet heel veel verstand van dressuur al denk ik dat werkwilligheid/doorzettingsvermogen wel een heel belangrijk punt is Lachen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 06:04

sandyQ schreef:

Weet je wat pas zielig is? Al die mensen die ik her en der op pensionstallen tegenkom die alleen maar een beetje lopen te wandelen en te poetsen met hun paard, slechts 1 keer per week komen, omdat ze zo bang zijn voor hun paard etc.. en het paard maar aanhouden, terwijl niemand daar gelukkiger van wordt.

Ik ben een ervaren instructrice. Ik heb heel veel geïnvesteerd in deze vrouw. Deze vrouw heeft heel veel geïnvesteerd in dit paard, qua tijd en doorzettingsvermogen, maar dit is geen haalbare kaart meer. Ze verkrampt steeds meer als ze er op zit, waardoor het paard weer steeds meer de gelegenheid krijgt om te bokken. Al stelt dat bokken niet veel voor, zij wordt er doodsbang van.
Dit komt met dit paard gewoon niet meer goed. Ze is gewoon onervaren en zoals een andere reactie hier zegt: dit paard is nog net een maatje te groot voor haar, een brug te ver.
Moeten we er dan maar op wachten totdat ze er af ligt en wat breekt en vervolgens nooit meer op een paard stapt?
Ze had hiervoor een Tinkermerrie van 26. Die heeft ze gekregen en daar heeft ze een half jaar plezier van gehad. Dat diertje was supermak en braaf en daar ging ze het bos mee in en alles. Als zij haar balans even kwijt was, dan bleef dat dier staan. Na dat half jaar stierf dat paard plotseling aan een hartstilstand (ouderdom), terwijl hij nog in een erg goede conditie was. Zulke dingen gebeuren. Toen kwam dit paardje op haar pad. Achteraf niet de juiste keuze, maar achteraf is makkelijk praten.
Ik spring hier nu toch even duidelijk in de bres voor haar, want ik heb veel respect voor de manier waarop ze alles uit de kast heeft getrokken om het te laten werken. Ook nu gaat ze elke dag naar het paard toe. Dat verdient het paard zegt ze, want het dier kan er ook niks aan doen dat ik nog zo'n groentje ben. Ze longeert het paard of ze laat mij of mijn vriendin er op rijden, zodat ze nog wel haar beweging krijgt. Zelf stapt ze haar dan uit, dat durft ze nog. We hebben hier op allerlei manieren heel hard aan gewerkt. Ik kan er alleen maar respect voor hebben dat zij de "schuld" bij zichzelf zoekt en niet het paard de zwarte piet toespeelt, of het zoekt in voeding ed. Ik ken er genoeg die bij zo'n ervaring dat wel doen, of hun paard een rotbok noemen. Dat doet zij niet, zij is echt heel betrokken en goed voor dit dier en deze beslissing heeft haar heel veel moeite gekost. Toch is het de juiste, want doorzetten tegen beter weten in, daar wordt niemand gelukkig van, zeker het paard niet, want je zag het paard slechter en gespannener worden de afgelopen weken als zij er op zat. Het diertje is gewoon te sensibel.
Sorry voor de uitgebreide reactie, maar de kort-door-de-bocht reactie hier maakte me echt kwaad!
Overigens lest ze nu er naast op manegepaarden om meer ervaring te krijgen, zit ze één keer per week op het superbrave paard van mijn vriendin, om vertrouwen terug te krijgen in haar eigen kunnen en meer ervaring op te doen. Deze vrouw is een doorzetter in hart en nieren, maar ook een realist!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 08:04

Ik denk dat het dan echt niet klikt, zo te horen. Helaas is verkopen dan wel de beste optie, en dat lijkt me ook reeël, voor zowel haar als het paard. Succes ermee! Ja

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 11:19

Maar goed...nu even terug naar de oorspronkelijke vraag.
Welke eisen stelt een enduranceruiters aan een paard en hoe zoekt die ruiter een paard?

Of is het zo bij die paar ruiters die ik zelf ken: je hebt al een paard en daarna besluit je endurance te gaan rijden? Dat lijkt me toch niet? Maar de enige ruiters die ik persoonlijk ken hebben het wel zo gedaan.

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 11:56

bij mij op stal rijden ze endurence en hebben ze bewust voor dravers gekozen. eerst reden ze op arabieren, maar die werden ouder. dus moest er iets anders komen, weinig geld daardoor is mede de keuze gevallen op een draver. De 1e draver bleek een succes en ondertussen lopen er al 4 waarvan 3 in de endurence!!! (de laatste meot nog ingereden worden) ik denk dat dravers erg goed zijn voor de endurence! ze hebben uithoudingsvermogen, snelheid, wilskracht.
En zijn ook wel lekker aan de prijs.

kijk anders ook eens op http://www.dravers.nl! genoeg positieve verhalen over dravers in de endurence!!!
Je zou je vraag daar ook kunnen stellen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 13:47

trickywonder schreef:
bij mij op stal rijden ze endurence en hebben ze bewust voor dravers gekozen. eerst reden ze op arabieren, maar die werden ouder. dus moest er iets anders komen, weinig geld daardoor is mede de keuze gevallen op een draver. De 1e draver bleek een succes en ondertussen lopen er al 4 waarvan 3 in de endurence!!! (de laatste meot nog ingereden worden) ik denk dat dravers erg goed zijn voor de endurence! ze hebben uithoudingsvermogen, snelheid, wilskracht.
En zijn ook wel lekker aan de prijs.

kijk anders ook eens op http://www.dravers.nl! genoeg positieve verhalen over dravers in de endurence!!!
Je zou je vraag daar ook kunnen stellen.

Dank je wel. Hier heb ik iets aan. Zo leer ik wellicht ook nog iets over een tak van sport die mij vrij onbekend is.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:03

Dravers en endurance is een prima combinatie volgens mij, mits de benen maar goed zijn. Maar een echte doordouwer, pfff... dat lijkt me knap vermoeiend om mee te starten!

IngridL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:23

Concreet: wat moet een goed endurance paard hebben? Uitstekend benenwerk (geen beengebreken, rechte voeten en gewrichten), een goede rug met goed aangezette lendenen (uiteindelijk moet de ruiter er lang en comfortabel op kunnen blijven zitten) en prima longen. Als ervaren instructrice kan je dit waarschijnlijk ook wel beoordelen. Dravers willen nog wel eens een raar 'loopje' hebben (hoop dat draverfans nu niet over me heen vallen....) vooral bij de overgang van stap naar draf. Dit kan een nadeel zijn bij de keuring (op wedstrijden bedoel ik dan).

en ik ben 't met je eens: wanneer het tussen ruiter en paard niet klikt getuigd 't van realiteitszin en paardenliefde om afscheid te nemen. Ik hoop dat je een goede ruiter voor het paard vind!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 22:17

IngridL schreef:
Concreet: wat moet een goed endurance paard hebben? Uitstekend benenwerk (geen beengebreken, rechte voeten en gewrichten), een goede rug met goed aangezette lendenen (uiteindelijk moet de ruiter er lang en comfortabel op kunnen blijven zitten) en prima longen. Als ervaren instructrice kan je dit waarschijnlijk ook wel beoordelen. Dravers willen nog wel eens een raar 'loopje' hebben (hoop dat draverfans nu niet over me heen vallen....) vooral bij de overgang van stap naar draf. Dit kan een nadeel zijn bij de keuring (op wedstrijden bedoel ik dan).

en ik ben 't met je eens: wanneer het tussen ruiter en paard niet klikt getuigd 't van realiteitszin en paardenliefde om afscheid te nemen. Ik hoop dat je een goede ruiter voor het paard vind!

Dank je wel.

Ik snap wat je met het loopje bedoelt. Dit paardje heeft dat nauwelijks, dus dat is gunstig.
Beenwerk van het paard is hard, hoeven zijn goed. Ze staat een ietsjepietje frans. Ik vind dat ze lekker zit, in de zin van: ze gooit niet hoog op in draf en laat je in de galop ook makkelijk zitten. Dat lijkt mij wel confortabel voor die tak van sport. Ze beweegt niet spectaculair in de zin van dressuur...maar goed...het is ook geen dressuurpaard. Ze kan ook leuk een sprongetje maken.
Ik hoop ook dat het wil vlotten, want ik zie dat die kennis van me zo veel moeite heeft met het feit dat zij te kort schiet ten opzichte van het paard. Het zou haar heel veel rust geven als het dier een goede plek vond. En dat gun ik die vrouw, want het is een lieve vrouw met veel hart voor dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 07:24

Ik heb zelf ook een draver voor de endurance. Ik denk dat dit paard zeker goed in de endurance kan rijden als hij lichamelijk helemaal gezond heeft en een ruiter heeft die hem af en toe terug kan roepen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:24

Hier nog een draver-enduranceruiter, ben met mijn ongeveer 24-jarig dravertje net aan ons 5e seizoen begonnen. In al die jaren nog nooit afgekeurd en geen opmerkingen gehad over rare loopjes, ondanks dat het een gangenpaard is. Goed oefenen met voordraven lost al een hoop op.

Ik vind dravers en endurance zelf ook een prima combinatie, maar ik denk dat het weinig zin heeft dit paard echt te verkopen als 'endurancepaard'. Niet dat daar überhaupt al echt een markt voor is.
Wel zou je erbij kunnen zetten: "leuk, gezond, veelzijdig paard, wellicht ook goed geschikt voor endurance" o.i.d. Looplust en werkwilligheid spreekt bij dravers voor zich, gezondheid vinden enduranceruiters wel heel belangrijk.
Belangstellenden kunnen dan zelf wel uitmaken of ze het iets vinden of niet, het blijft sowieso altijd een gok, dus de klik is denk ik het belangrijkst.

Op http://www.dravers.nl staan veel advertenties van dravers, en we krijgen ook steeds vaker advertenties van mensen die echt specifiek een draver zoeken. Dit zijn vaak mensen die al ervaring hebben met dravers en verknocht zijn geraakt aan het ras (jaja, ook die zijn er steeds meer Knipoog ). Van zulke mensen kun je redelijkerwijze verwachten dat ze goed met een draver overweg kunnen en niet meteen afgeschrokken worden door een beetje temperament. Lachen

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 11:23

je zou ook een advertentie op www.deronline.nl kunnen zetten. dat is de site van de knhs endurance vereniging.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 16:25

Bedankt ook weer, voor deze laatste serieuze reacties.
Ik heb hier echt iets aan. Ze zal waarschijnlijk wel de advertentie op de genoemde sites zetten

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 21:57

polly2 schreef:
sandyQ schreef:

Weet je wat pas zielig is? Al die mensen die ik her en der op pensionstallen tegenkom die alleen maar een beetje lopen te wandelen en te poetsen met hun paard, slechts 1 keer per week komen, omdat ze zo bang zijn voor hun paard etc.. en het paard maar aanhouden, terwijl niemand daar gelukkiger van wordt.

Ik ben een ervaren instructrice. Ik heb heel veel geïnvesteerd in deze vrouw. Deze vrouw heeft heel veel geïnvesteerd in dit paard, qua tijd en doorzettingsvermogen, maar dit is geen haalbare kaart meer. Ze verkrampt steeds meer als ze er op zit, waardoor het paard weer steeds meer de gelegenheid krijgt om te bokken. Al stelt dat bokken niet veel voor, zij wordt er doodsbang van.
Dit komt met dit paard gewoon niet meer goed. Ze is gewoon onervaren en zoals een andere reactie hier zegt: dit paard is nog net een maatje te groot voor haar, een brug te ver.
Moeten we er dan maar op wachten totdat ze er af ligt en wat breekt en vervolgens nooit meer op een paard stapt?
Ze had hiervoor een Tinkermerrie van 26. Die heeft ze gekregen en daar heeft ze een half jaar plezier van gehad. Dat diertje was supermak en braaf en daar ging ze het bos mee in en alles. Als zij haar balans even kwijt was, dan bleef dat dier staan. Na dat half jaar stierf dat paard plotseling aan een hartstilstand (ouderdom), terwijl hij nog in een erg goede conditie was. Zulke dingen gebeuren. Toen kwam dit paardje op haar pad. Achteraf niet de juiste keuze, maar achteraf is makkelijk praten.
Ik spring hier nu toch even duidelijk in de bres voor haar, want ik heb veel respect voor de manier waarop ze alles uit de kast heeft getrokken om het te laten werken. Ook nu gaat ze elke dag naar het paard toe. Dat verdient het paard zegt ze, want het dier kan er ook niks aan doen dat ik nog zo'n groentje ben. Ze longeert het paard of ze laat mij of mijn vriendin er op rijden, zodat ze nog wel haar beweging krijgt. Zelf stapt ze haar dan uit, dat durft ze nog. We hebben hier op allerlei manieren heel hard aan gewerkt. Ik kan er alleen maar respect voor hebben dat zij de "schuld" bij zichzelf zoekt en niet het paard de zwarte piet toespeelt, of het zoekt in voeding ed. Ik ken er genoeg die bij zo'n ervaring dat wel doen, of hun paard een rotbok noemen. Dat doet zij niet, zij is echt heel betrokken en goed voor dit dier en deze beslissing heeft haar heel veel moeite gekost. Toch is het de juiste, want doorzetten tegen beter weten in, daar wordt niemand gelukkig van, zeker het paard niet, want je zag het paard slechter en gespannener worden de afgelopen weken als zij er op zat. Het diertje is gewoon te sensibel.
Sorry voor de uitgebreide reactie, maar de kort-door-de-bocht reactie hier maakte me echt kwaad!
Overigens lest ze nu er naast op manegepaarden om meer ervaring te krijgen, zit ze één keer per week op het superbrave paard van mijn vriendin, om vertrouwen terug te krijgen in haar eigen kunnen en meer ervaring op te doen. Deze vrouw is een doorzetter in hart en nieren, maar ook een realist!

ok ik ben misschien wat kort door de bocht ,maar ik heb ook andere ervaringen ,met mensen die een paard kochten en die er gewoon de tijd en het geduld niet voor hadden ,dan moest het paard meteen super braaf zijn en namen die mensen niiet de tijd om hun paard echt te leren kennen ,mijn excuses dus ,en ik hoop dat er dan een koper komt die wel wat met dit paardje kan ,en dat die mevrouw wat meer zelfvertrouwen krijgt ,
daarnaast rij ik zelf ook endurance ,maar dan met een quarter en dat zijn ook hele fijne paarden om endurance mee te rijden ,ik heb zelf een draver gehad en ik heb de volledige opleiding voorpikeur gedaan ,dravers zijn hele fijne paarden om mee te rijden ,maar ik zie ze zelf het liefst voor de sulky ,maar dat is mijn persoonlijke mening

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 08:37

SandyQ: bedankt voor de toelichting op je eerste reactie.
Ook ik ken zulke mensen als jij beschrijft en dat keur ik ook niet goed.
Maar ik ken ook de andere kant: mensen die jaren lang een paard maar aanhouden, alleen voor de heb, maar slechts 1 keer per week komen borstelen, want ze durven er niks mee. En dan ook nog het paard de schuld geven, want daar ligt het dan aan.
Zoals ik al zei: deze vrouw heeft alles geprobeerd wat haalbaar en reëel is. Ze heeft zelf wel het meeste verdriet er van dat ze met de aanschaf van dit paard eigenlijk al de verkeerde keuze heeft gemaakt, maar ze trekt daar ook een les uit. Ze is destijds ook verkeerd geadviseerd door iemand anders, waar zij toen een hoge pet van op had. En ze heeft zich laten leiden door het lieve koppie. Daarnaast was ze zelf nog te onervaren om te weten waar ze op moest letten. Als ze nu een nieuw paardje gaat zoeken, ga ik met haar mee en zal ik proberen in te schatten of het potentiële nieuwe paard wel geschikt is voor een beginnend ruiter. En ik zal haar meerdere keren flink op dat paard laten rijden, als de verkoper dat okay vindt. Die gelegenheid kreeg ze bij de aanschaf van dit paard nauwelijks ivm slechte bak etc.. De verkoper heeft destijds ook gepusht en handig gebruik gemaakt van haar onervarenheid en haar vertedering voor het dier.
Maar goed, het is een wijze les geweest!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 18:13

Ik ben ook draver-enduranceruiter. Dravers hebben veel eigenschappen die in de endurance gewaardeerd worden. Gezondheid is natuurlijk heel erg belangrijk maar geldt dat niet bij alle paarden voor alle gebruiksdoelen?

Over die klik. Dravers zijn hele gevoelige paarden en dat is met een redelijk onervaren ruiter vaak geen ideale combinatie. Mijn draver heb ik 3 jaar teru ook gekocht van iemand die er echt geen klik mee had. Mijn paard was te snel en te heet en te onervaren voor haar. Ik kan inmiddels leven en schrijven met mijn paard en ik denk dat de verkoop destijds voor alle partijen goed heeft uitgepakt.
Juist knap van die vrouw dat ze haar beperkingen in ziet en op zoek gaat naar een paardje waar het wel meeklikt!

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 22:55

Zo kwam een van onze dravers ook bij ons.
Het is beter voor dit paard een geschikte ruiter / nieuw adresje te vinden en de huidige eigenaar eerst nog wat rijlessen gaat volgen en een goed doorgereden braaf /mak paard aanschafd.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:57

Graag on-topic blijven. De vraag is, hoe trek je endurance-ruiters/potentiele kopers.

Punt is dat er eigenlijk niet of nauwelijks concreet gefokt wordt op en gezocht wordt op 'endurance-paard'. Daar is ook niet goed een typering voor te geven. Naast de lichamelijke bouw moet een paard ook tussen z'n oren Endurance leuk vinden, en daar kom je pas later achter.

De gegeven tip om te adverteren op deronline en op dravers is er al. Is hij uberhaupt verkeersmak en wel eens buitengereden? Anders zal het een zware dobber worden het dier als 'buitenrijdpaard' te verkopen, al dan niet voor Endurance.

Ik denk dat mikken op de vrijetijdsruiter sowieso een grotere markt zal aanboren dan Endurance, dat is toch zéér beperkt. Of een vrijetijdsruiter dan later evt ook Endurance wil gaan rijden is een ander verhaal. Maar dan moet het dier wél betrouwbaar buiten te rijden zijn. Dat geldt natuurlijk onverminderd ook voor een mogelijke endurancecarriere.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 12:19

Ibbel schreef:
De gegeven tip om te adverteren op deronline en op dravers is er al. Is hij uberhaupt verkeersmak en wel eens buitengereden? Anders zal het een zware dobber worden het dier als 'buitenrijdpaard' te verkopen, al dan niet voor Endurance.

Ik denk dat mikken op de vrijetijdsruiter sowieso een grotere markt zal aanboren dan Endurance, dat is toch zéér beperkt. Of een vrijetijdsruiter dan later evt ook Endurance wil gaan rijden is een ander verhaal. Maar dan moet het dier wél betrouwbaar buiten te rijden zijn. Dat geldt natuurlijk onverminderd ook voor een mogelijke endurancecarriere.

Uiteraard is het dier verkeersmak. De amazone ging eerst vooral buitenrijden. Maar omdat ze af en toe zelf haar balans nog wel eens kwijt was (wat bij de oude tinker geen probleem was), werd dit diertje daar onrustig van. Dan werd zij nog instabieler en uiteindelijk vertoonde het paard vluchtgedrag voor haar (zit). Ik nam haar vaak mee op buitenritten en heb dit langzaam van kwaad tot erger zien gaan. Stappen ging prima, maar zodra we gingen draven begon het. Als ik er op zit is er niks aan de hand. Maar zij maakt het paard dus druk en onzeker. Toen zijn we over gegaan naar rijden in de bak en intensiever lessen, maar dat kon het proces tussen haar en dit paard niet meer omkeren.
Maar verkeersmak is de merrie absoluut, vrachtwagens, trekkers, het kan haar niks schelen.
Ze is alleen niet geschikt voor een beginnende ruiter, vanwege de sensibiliteit van het dier voor zit en handen. Dus als je op de recreatieruiter mikt, zul je een ervaren ruiter moeten hebben en inmiddels heb ik ontdekt dat veel recreatieruiters die op het paard afkomen, niet ervaren genoeg zijn. Het zijn allemaal beginners, net als de huidige eigenaresse en zij wil niet dat het paard naar een andere beginner zal gaan, want dan komt het dier van de regen in de drup. Vandaar dat we dachten aan endurance. Paard vind het leuk buiten, loopt graag, is goed gezond en makkelijk in conditie te houden en enduranceruiters zijn toch meer ervaren, dus vandaar deze gedachtensprong.

Inmiddels heeft ze haar op dravers.nl gezet.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 15:52

polly2 schreef:

En inmiddels zijn we er achter dat het geen draver is, maar een Engels Volbloed. Haha!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 20:39

Nina_rex schreef:
polly2 schreef:

En inmiddels zijn we er achter dat het geen draver is, maar een Engels Volbloed. Haha!

Ja, klopt, ik las net haar e-mail. Bijzonder...ik ken de draverwereld zelf helemaal niet, maar iemand die met dravers heeft gefokt had aan de hand van het papier vastgesteld dat het een draver moest zijn.
Nou ja, whatever...het is in ieder geval een leuk paard. Iemand die een beetje kan rijden kan nog veel plezier van dit paard hebben!