Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
sandyQ schreef:ik vind het zielig voor het paard om het te verkopen omdat zij ervaren is ,het paard is hier de dupe van ,waarom neemt ze niet gewoon les met dit paard ,en een wat strengere aanpak en veel grondwerk zal ook helpen ,ik vind een jaar erg kort ,ik heb mijn sandy bijna 2 jaar en ook ik heb veel moeten investeren aan tijd en geduld om een team te worden ,je heb ong 2 a 3 jaar nodig om een team te worden en geeft ze dat nu al op ,zonde ,en zielig voor het paard
sandyQ schreef:ik vind het zielig voor het paard om het te verkopen omdat zij ervaren is ,het paard is hier de dupe van ,waarom neemt ze niet gewoon les met dit paard ,en een wat strengere aanpak en veel grondwerk zal ook helpen ,ik vind een jaar erg kort ,ik heb mijn sandy bijna 2 jaar en ook ik heb veel moeten investeren aan tijd en geduld om een team te worden ,je heb ong 2 a 3 jaar nodig om een team te worden en geeft ze dat nu al op ,zonde ,en zielig voor het paard
trickywonder schreef:bij mij op stal rijden ze endurence en hebben ze bewust voor dravers gekozen. eerst reden ze op arabieren, maar die werden ouder. dus moest er iets anders komen, weinig geld daardoor is mede de keuze gevallen op een draver. De 1e draver bleek een succes en ondertussen lopen er al 4 waarvan 3 in de endurence!!! (de laatste meot nog ingereden worden) ik denk dat dravers erg goed zijn voor de endurence! ze hebben uithoudingsvermogen, snelheid, wilskracht.
En zijn ook wel lekker aan de prijs.
kijk anders ook eens op http://www.dravers.nl! genoeg positieve verhalen over dravers in de endurence!!!
Je zou je vraag daar ook kunnen stellen.

IngridL schreef:Concreet: wat moet een goed endurance paard hebben? Uitstekend benenwerk (geen beengebreken, rechte voeten en gewrichten), een goede rug met goed aangezette lendenen (uiteindelijk moet de ruiter er lang en comfortabel op kunnen blijven zitten) en prima longen. Als ervaren instructrice kan je dit waarschijnlijk ook wel beoordelen. Dravers willen nog wel eens een raar 'loopje' hebben (hoop dat draverfans nu niet over me heen vallen....) vooral bij de overgang van stap naar draf. Dit kan een nadeel zijn bij de keuring (op wedstrijden bedoel ik dan).
en ik ben 't met je eens: wanneer het tussen ruiter en paard niet klikt getuigd 't van realiteitszin en paardenliefde om afscheid te nemen. Ik hoop dat je een goede ruiter voor het paard vind!
). Van zulke mensen kun je redelijkerwijze verwachten dat ze goed met een draver overweg kunnen en niet meteen afgeschrokken worden door een beetje temperament.

polly2 schreef:sandyQ schreef:ik vind het zielig voor het paard om het te verkopen omdat zij ervaren is ,het paard is hier de dupe van ,waarom neemt ze niet gewoon les met dit paard ,en een wat strengere aanpak en veel grondwerk zal ook helpen ,ik vind een jaar erg kort ,ik heb mijn sandy bijna 2 jaar en ook ik heb veel moeten investeren aan tijd en geduld om een team te worden ,je heb ong 2 a 3 jaar nodig om een team te worden en geeft ze dat nu al op ,zonde ,en zielig voor het paard
Weet je wat pas zielig is? Al die mensen die ik her en der op pensionstallen tegenkom die alleen maar een beetje lopen te wandelen en te poetsen met hun paard, slechts 1 keer per week komen, omdat ze zo bang zijn voor hun paard etc.. en het paard maar aanhouden, terwijl niemand daar gelukkiger van wordt.
Ik ben een ervaren instructrice. Ik heb heel veel geïnvesteerd in deze vrouw. Deze vrouw heeft heel veel geïnvesteerd in dit paard, qua tijd en doorzettingsvermogen, maar dit is geen haalbare kaart meer. Ze verkrampt steeds meer als ze er op zit, waardoor het paard weer steeds meer de gelegenheid krijgt om te bokken. Al stelt dat bokken niet veel voor, zij wordt er doodsbang van.
Dit komt met dit paard gewoon niet meer goed. Ze is gewoon onervaren en zoals een andere reactie hier zegt: dit paard is nog net een maatje te groot voor haar, een brug te ver.
Moeten we er dan maar op wachten totdat ze er af ligt en wat breekt en vervolgens nooit meer op een paard stapt?
Ze had hiervoor een Tinkermerrie van 26. Die heeft ze gekregen en daar heeft ze een half jaar plezier van gehad. Dat diertje was supermak en braaf en daar ging ze het bos mee in en alles. Als zij haar balans even kwijt was, dan bleef dat dier staan. Na dat half jaar stierf dat paard plotseling aan een hartstilstand (ouderdom), terwijl hij nog in een erg goede conditie was. Zulke dingen gebeuren. Toen kwam dit paardje op haar pad. Achteraf niet de juiste keuze, maar achteraf is makkelijk praten.
Ik spring hier nu toch even duidelijk in de bres voor haar, want ik heb veel respect voor de manier waarop ze alles uit de kast heeft getrokken om het te laten werken. Ook nu gaat ze elke dag naar het paard toe. Dat verdient het paard zegt ze, want het dier kan er ook niks aan doen dat ik nog zo'n groentje ben. Ze longeert het paard of ze laat mij of mijn vriendin er op rijden, zodat ze nog wel haar beweging krijgt. Zelf stapt ze haar dan uit, dat durft ze nog. We hebben hier op allerlei manieren heel hard aan gewerkt. Ik kan er alleen maar respect voor hebben dat zij de "schuld" bij zichzelf zoekt en niet het paard de zwarte piet toespeelt, of het zoekt in voeding ed. Ik ken er genoeg die bij zo'n ervaring dat wel doen, of hun paard een rotbok noemen. Dat doet zij niet, zij is echt heel betrokken en goed voor dit dier en deze beslissing heeft haar heel veel moeite gekost. Toch is het de juiste, want doorzetten tegen beter weten in, daar wordt niemand gelukkig van, zeker het paard niet, want je zag het paard slechter en gespannener worden de afgelopen weken als zij er op zat. Het diertje is gewoon te sensibel.
Sorry voor de uitgebreide reactie, maar de kort-door-de-bocht reactie hier maakte me echt kwaad!
Overigens lest ze nu er naast op manegepaarden om meer ervaring te krijgen, zit ze één keer per week op het superbrave paard van mijn vriendin, om vertrouwen terug te krijgen in haar eigen kunnen en meer ervaring op te doen. Deze vrouw is een doorzetter in hart en nieren, maar ook een realist!
Ibbel schreef:De gegeven tip om te adverteren op deronline en op dravers is er al. Is hij uberhaupt verkeersmak en wel eens buitengereden? Anders zal het een zware dobber worden het dier als 'buitenrijdpaard' te verkopen, al dan niet voor Endurance.
Ik denk dat mikken op de vrijetijdsruiter sowieso een grotere markt zal aanboren dan Endurance, dat is toch zéér beperkt. Of een vrijetijdsruiter dan later evt ook Endurance wil gaan rijden is een ander verhaal. Maar dan moet het dier wél betrouwbaar buiten te rijden zijn. Dat geldt natuurlijk onverminderd ook voor een mogelijke endurancecarriere.
polly2 schreef:Inmiddels heeft ze haar op dravers.nl gezet.
Nina_rex schreef:polly2 schreef:Inmiddels heeft ze haar op dravers.nl gezet.
En inmiddels zijn we er achter dat het geen draver is, maar een Engels Volbloed.