[WN] QH, wel of geen ras?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempjeh

QH, wel of geen ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 11:38

Hooi allemaal,
Op school begonnen we over de rassen van onze paarden, dus ook de Quarter Horse kwam ter sprake..
Hierbij was de ene helft er heilig van overtuigd dat de Quarter Horse geen ras maar een type paard was (wat dus gelijk de reining type kreeg, terwijl er in mijn ogen onder de QH verschillende tyes zijn)
Dus mijn vraag, is de QH wel of geen echt ras??

Waratje

Re: QH, wel of geen ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:44

Het is evenzeer een "ras" als de WPN-er dat is Haha!

Bloempjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 11:46

dus eigenlijk is het een type?...Verward

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:19

Nee, een veredelde versie van een vuilnisbakkenras Haha!
WPN is een stamboek waar van alles is ingestopt van allerlei afkomst, als het maar het juiste "type" was. Veel rijpaardtype, maar er is bijvoorbeeld ook een tuigpaardtype binnen het stamboek. Voor zover ik weet (fokkerij is bepaald niet mijn hobby) wordt er nu grotendeels gefokt met paarden die al enige generaties zijn opgenomen (ofschoon sommigen daarvan onder meer stamboeken vallen). Bij Quarters is min of meer hetzelfde gebeurd: er is een stamboek geopend waar een heleboel paarden van verschillende herkomst in terecht zijn gekomen die voldoen aan bepaalde type-eisen en daar wordt dan mee doorgefokt voor verschillende doeleinden. Maar mensen die echt in de fokkerij zitten kunnen dit misschien wat beter vertellen Tong uitsteken
Persoonlijk heb ik niet zoveel met papieren, ik ga voor een individu, niet voor een ras en ik fok niet met mijn paard (okee, 1x een veulen op bestelling)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:30

Waratje schreef:
Nee, een veredelde versie van een vuilnisbakkenras Haha!
WPN is een stamboek waar van alles is ingestopt van allerlei afkomst, als het maar het juiste "type" was. Veel rijpaardtype, maar er is bijvoorbeeld ook een tuigpaardtype binnen het stamboek. Voor zover ik weet (fokkerij is bepaald niet mijn hobby) wordt er nu grotendeels gefokt met paarden die al enige generaties zijn opgenomen (ofschoon sommigen daarvan onder meer stamboeken vallen). Bij Quarters is min of meer hetzelfde gebeurd: er is een stamboek geopend waar een heleboel paarden van verschillende herkomst in terecht zijn gekomen die voldoen aan bepaalde type-eisen en daar wordt dan mee doorgefokt voor verschillende doeleinden. Maar mensen die echt in de fokkerij zitten kunnen dit misschien wat beter vertellen Tong uitsteken

No offence maar bijna elk ras is toch ontstaan vanuit kruisingen? Nagelbijten / Gniffelen

Imo is de QH wel een ras, in een ras onderscheiden de dieren zich van een ander ras door de erfelijke eigenschappen. Ik vind dat de Quarter net zo goed een ras is als de Haflinger, Welsh en Fries dat bijvoorbeeld zijn. Lachen

4pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:38

QH=ras

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:46

Een ras is iets wat ontstaan is uit meerdere richtingen tot er konsistente lijnen zijn ontstaan zoals in het bewuste stamboek staan omschreven.
Voor de Quarter is dat een bulldogtype zoals de Quarter vaak wordt afgebeeld.
In die zin is de Quarter dus een ras.
Maar aangezien er tegenwoordig quarters gefokt worden voor specifieke wedstrijdrichtingen en er dus ook navenant zijn gaan uitzien (halterkanonnen, hunterkastelen etc). kun je de Quarter dus eigenlijk geen ras meer noemen.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:50

(halterkanonnen, hunterkastelen )En vergeet de bij voorkeur kort benige cowhorse niet Tong uitsteken
Is ook weer totaal anders van bouw..

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:02

Waratje schreef:
Het is evenzeer een "ras" als de WPN-er dat is Haha!

Een Quarter Horse is een ras met stamboek, een wpn-er is geen ras, maar een vergaarbak van allerlei paardenrassen met de zelfde kenmerken, er komen bv. ook holsteiners in voor. het wpn is dus meer een registry.
Hier kun je er meer over lezen: de westerngids

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:14

Voor zover ik weet noemen ze die vergaarbak toch een stamboek Bloos Doet het NRPS ook en dat is nog wat recenter van ontstaan.
Uiteindelijk is bijna elk ras een samenstel uit kruisingen, maar sommige rassen hebben al langer een vaste vorm en anderen zijn nog vrij jong. Quarter is nog een vrij jong "ras", arabier is een heel oud ras, waarbinnen ook verschillende types vertegenwoordigd zijn.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:17

Is slechts het grootste stamboek ter wereld.De verschillende types zijn gevolg van vorm volgt functie en zeggen niets over de zuiverheid van
de bloedvoering.Er word alleen thouroughbred toegestaan als outcross.
Deze krijgen een appendixpapier,pas als er voldoende quarterbloed aanwezig is,weer een aqhapapier.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:18

Een Quarter is wel degelijk een ras en niet als het WPN een vuilnisbakje waar allerlei verschillende (vaak wel) rassen in vertegenwoordigd worden.
Het NRPS is ook geen ras maar een "registry". De naam zegt dat eigenlijk al Nederlands Rijpaard en Pony Stamboek. Paarden en ponies door elkaar dus dat kan dus nooit een ras zijn!

Dat er verschillende types zijn binnen een ras wil dus niet zeggen dat het dan geen echt ras is.
Kijk maar eens naar hondenrassen, bv niet elke Border Collie is precies het zelfde van type. Je hebt de gewone huishond, de showhond en de werkendehond binnen dit ras. Maar alle drie zijn wel degelijk van het zelfde ras!
Laatst bijgewerkt door Adrienne op 23-03-07 13:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:19

Ik denk dat een Quarter gewoon een ras is hoor

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:20

Het stamboek mag dan wel heel laat zijn opgericht, maar de paarden van het Quarter horse type (wat dat dan ook precies mag zijn en vroeger was) en uitblinkend in het Quarter horse werk (korte afstandsrennen/koeienwerk) bestaan al sinds de 17e eeuw in Amerika.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:22

Mjaah, dat was toen de paarden nog gewoon uit Europa werden meegebracht van diverse herkomsten, leverde leuke vuilnisbakjes op met goede prestaties. Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:23

CherokeeChum schreef:
Er word alleen thouroughbred toegestaan als outcross.
Deze krijgen een appendixpapier,pas als er voldoende quarterbloed aanwezig is,weer een aqhapapier.
Nope Haha!
Quarter x TB-afstammelingen blijft altijd een 'appendix' totdat er 10 wedstrijdpunten zijn vergaard, dan wordt het een 100% papier (met een blauw randje ipv een geel randje).

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:27

Quarters zijn inderdaad uit allerlei rassen samengesteld, maar worden nu al lange tijd op stamboek gefokt en hebben ook duidelijk herkenbare eigenschappen en zijn daarom in mijn opinie wel degelijk een ras.

Als je een consequent doel hebt heb je met een paar generaties serieus fokken al een ras.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:58

Tis dus gewoon een "jong ras"! Knipoog

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:59

Het is een ras. Net zoals een arabier een ras is en die hebben ook evrschillende types.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:00

Maar... bij de Arabier mag je niet met een ander ras dekken om toch een Arabier te krijgen?? Dat vind ik nog steeds jammer, dat de QPA's dat nog steeds toestaan. Wordt, imo, tijd om de boeken te sluiten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:13

Of samen te voegen? Clown

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 15:31

Bij quarters mag dat toch ook niet echt jeddah, alleen met een TB maar wie doet dat nu nog...????

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 15:36

Als je een Arabier laat dekken door een niet-Arabier, is het toch logisch dat je geen Arabische Volbloed hebt, maar een halfbloed? Is het niet overal zo dat als je een ras kruist met een ander, dit letterlijk een kruising vormt, en geen paard dat aan 1 ras toebehoort?

Ik ben altijd gelezen dat de QH gewoon een ras op zich is, net zoals haflingers, arabieren, de hele rimram. Als dat ras dan verschillende types bevat, is dat allemaal goed en leuk, maar die types behoren dan toch nog steeds tot dat ras?

Al moet ik wel toegeven dat ik er zelf geen kenner in ben, maar ik probeer logisch te denken Clown

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 15:42

alleen quarter x quarter = quarter, met hier en daar een vleug engels volbloed.
Bij het KWPN echter kom je hanoveranen tegen, oldenburgers, trakheners, anglo's, etc etc etc...

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:14

Vroeger gebruikte men de Quarter Horse ook graag als transportmiddel om van punt A naar punt B te komen, omdat ze zulke fijne laterale gangen hadden Haha! . Maar dat is heel lang geleden.

Dit boek heb ik thuis, het gaat heel diep in op de historie van de QH en het gaat heel ver terug in de tijd daarbij:
http://www.aafla.org/SportsLibrary/JSH/ ... h1203h.pdf