[WN] youtube: Th AQHA western pleasure Horse

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

johanna29

youtube: Th AQHA western pleasure Horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 10:40

mabellean

Re: youtube: Th AQHA western pleasure Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:55

Mooi om te zien.Zijn er ook flimpjes te zien die over de trail gaan.Ik kan ze namelijk niet vinden?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:14

Leuke lesjes Haha!
Altijd lekker om eens naar te kijken Ja

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:16

Gloeiende, gloeiende, gloeiende, dat is toch echt geen lopen wat die beesten doen. Triest gehobbel is het. Geweldig "engagement" waar die man het over heeft heb ik bij geen enkel paard gezien, paarden in drie stukken heb ik gezien, dralopjes heb ik gezien, maar engagement? Echt niet. Nou weet ik dus weer waarom ik ben afgeknapt op het western gebeuren. Als dit de top moet voorstellen (veel championships gewonnen) dan is er geen hoop voor de basissport Huilen

14cecile14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:56

Inderdaad erg leuk zulke lesjes. En om eens te horen hoe de jury erover denkt.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:23

Helaas ligt mijn site eruit(volgens mij is active24 failliet)
Daar staan deze filmpjes er al ruim een jaar op.
heb ze ook op DVD kwaliteit en dan volledig Cool

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:20

Ik had die in het gras wel bij je gezien Blaze, maar had je ook die "clinic"?
Heb ik dan net gemist Haha!

Dralopjes is geen drietakt beweging, Waratje. De ruiters die dralopjes lieten zien werden daar wel op gecorrigeerd. Ook in de jog, bij een aantal was de tweetakt ver te zoeken en ook hier moest er meer naar voren gereden worden.

"If you want him to go that slow that's fine, but I am not going to like it" Is toch een goede uitspraak lijkt mij.... tenminste gaat het ergens heen ipv achteruit...

Maar de nieuwste Horse & Rider zet je wel aan het denken dat er nog steeds niet zo kritisch gekeken word in de USA...
Wat ik wel een minder punt vind is de robotachtige uitstraling van de hoofden. Die mogen van mij wel wat vrolijker en minder "vast' zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:49

vera schreef:
<knip>
Maar de nieuwste Horse & Rider zet je wel aan het denken dat er nog steeds niet zo kritisch gekeken word in de USA...
Wat ik wel een minder punt vind is de robotachtige uitstraling van de hoofden. Die mogen van mij wel wat vrolijker en minder "vast' zijn.

Dan zul je wat anders met ze moeten gaan doen. Die kadaver-disipline zien ze kennelijk graag want dat kom ik steeds tegen, ook op lagere niveau's. Er is mij zelfs gevraagd wat ik met mijn Quarter had gedaan, die kwam opeens bokkend en gillend uit de wei, iets wat ie nooit deed voordat ik hem had.....

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 18:08

ikke schreef:
Er is mij zelfs gevraagd wat ik met mijn Quarter had gedaan, die kwam opeens bokkend en gillend uit de wei, iets wat ie nooit deed voordat ik hem had.....

Wou die zo graag naar de stal dan? Clown

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 18:17

Gelukkig kun je gewoon starten met paarden die wel blij zijn hoor. In Nederland zijn er ook judges die er wel oog voor hebben. Als je je gaat conformeren aan wat kennelijk de zwaar bekritiseerde standaard in de US is, dan hobbel ( Haha! ) je mee in een trend die je eigenlijk verfoeit.....en hopelijk daar "uit" dreigt te raken.
Is beter als het hier dan ook nooit "in" komt Knipoog

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 18:20

Waratje schreef:
Gloeiende, gloeiende, gloeiende, dat is toch echt geen lopen wat die beesten doen. Triest gehobbel is het. Geweldig "engagement" waar die man het over heeft heb ik bij geen enkel paard gezien, paarden in drie stukken heb ik gezien, dralopjes heb ik gezien, maar engagement? Echt niet. Nou weet ik dus weer waarom ik ben afgeknapt op het western gebeuren. Als dit de top moet voorstellen (veel championships gewonnen) dan is er geen hoop voor de basissport Huilen

Ik vind deze reactie wel een beetje overtrokken.... er zijn mensen die (goede) pleasure wel mooi vinden om naar te kijken (ik ook Knipoog
Dat jij het niet kunt waarderen, dat mag ook maar om er zo op af te geven...
Een pleasurepaard dat als pleasurepaard gefokt is, wil graag langzaam gaan, ook als er geen ruiter op zit. Wat is daar mis mee?
Radical Revolution wordt gebruikt in een video van de AQHA om te laten zien wat de ideale pleasuregangen zijn.
Wat ik niet mooi vind is een paard, dat daar eigenlijk niet voor gemaakt is, proberen om langzaam te laten gaan, dan wordt het onnatuurlijk en lelijk.
Maar ik vind dit bijvoorbeeld heel mooi om te zien http://www.zipschocolatechip.com/zcc.cfm

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 19:03

Mjammmie ik wil ook een chocolatje!!!! Ben ook niet weg van het gehobbel van de meeste pleasurepaarden, maar zoals zips chocolate chip loopt, lijkt me zalig om op te rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 19:21

storrum schreef:
Ik vind deze reactie wel een beetje overtrokken.... er zijn mensen die (goede) pleasure wel mooi vinden om naar te kijken (ik ook Knipoog
Een pleasurepaard dat als pleasurepaard gefokt is, wil graag langzaam gaan, ook als er geen ruiter op zit. Wat is daar mis mee?

Wat er mis mee is, is dat er in alle hier getoonde filmpjes GEEN achterhandgebruik is. Waarom is een Quarter een Quarter? Dat Quarter komt van: a quarter of a mile; juist, racen over 400m en liefst zo snel mogelijk. Hoezo langzaam............
storrum schreef:
Radical Revolution wordt gebruikt in een video van de AQHA om te laten zien wat de ideale pleasuregangen zijn.
Wat ik niet mooi vind is een paard, dat daar eigenlijk niet voor gemaakt is, proberen om langzaam te laten gaan, dan wordt het onnatuurlijk en lelijk.
Maar ik vind dit bijvoorbeeld heel mooi om te zien http://www.zipschocolatechip.com/zcc.cfm

Wat jij mooi vindt is persoonlijk; feit is dat het paard rijtechnisch gewoon onverantwoord loopt. Geen gebruik van rug of achterhand. Goede klant voor de osteopaat............
Het feit dat er slecht gereden wordt op filmpjes en op wedstrijden (waar ook in de wereld) is geen excuus, nooit! Het rijden voor een wedstrijdplaatje is iets anders dan een verantwoord doorgereden paard. Het eerste is voor de prijzenjagers; het tweede is voor de verantwoorde paardenbezitter.
Ik vindt het elke keer weer verbazend wat tegenwoordig als geweldig wordt neergezet iets totaal anders is als wat Willem Burgmeijer mij leerde.........

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 19:33

ikke schreef:
Ik vindt het elke keer weer verbazend wat tegenwoordig als geweldig wordt neergezet iets totaal anders is als wat Willem Burgmeijer mij leerde.........

Heb je het nu over reining?
Met alle respect; Willem was, tot zover ik mij herinner, voornamelijk geïnteresseerd in reining, WCH en cutting en heeft zich tot zover ik weet nooit serieus bezig gehouden met western pleasure (afgezien van de jonge jaren van de WRAN, toen hij in vrijwel alle onderdelen, waaronder barrelrace, polebending en trail startte).
Western pleasure met reining vergelijken is IMO als het vergelijken van GP dressuur met IJslanderwedstrijden (ik noem maar wat) Tong uitsteken

belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 19:44

Maar ik vind dit bijvoorbeeld heel mooi om te zien http://www.zipschocolatechip.com/zcc.cfm[/quote]

ik kijk ook graag naar een goede pleasure proef en idd een echt gefokt pleasure paard wil nu eenmaal traag , radical revolution wordt idd gebruikt op de video en hij laat dan ook zijn mooie gangen zien ,al zijn ze op de video niet zo duidelijk dan op de dvd zelf (zal wel aan de qualiteit liggen van de fillpjes denk).
ik vindt het als pleasure ruiter dan ook verschrikkelijk om te zien dat mensen de pleasure mee rijden vaak omdat het paard geen ander dicipline kan en dan krijg je idd de onnatuurlijke gangen te zien of de extreme overbridelde paarden en dan gezewegen over het heen en weer vliegen door de bak . (want ze willen niet traag gaan want dan ziet hun galop er niet mooi uit , dan kan je beter geen pleasure rijden er zijn op de dag van vandaag voldoende diciplines om te rijden )

ik denk dat je over pleasure wel uren kan doorgaan wie wat wil zien en of de regels wel worden toegepast . maar toch vindt ik niets mooier dan een pleasure proef op hoog niveau .

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:12

storrum schreef:
Waratje schreef:

Met langzaam is niet zoveel mis, maar wat ze tonen kan niet anders dan fysieke problemen opleveren. Er is geen achterhandgebruik, dus wordt er niet correct gedragen, dus kun je wachten op blessures in rug en benen. DAT is wat mij stoort in deze filmpjes.
Vraagje uit nieuwsgierigheid: hoeveel gezonde, goed lopende quarters van 17 jaar of ouder kun je noemen? Liefst ook nog uit eigen ervaring, ik geef niets voor verhalen over "daar in de VS", maar wil graag paarden in NL waar je zou kunnen gaan kijken (bij wijze van spreken).

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:36

Wat ik heel belangrijk vind in de gangen van een pleasuregefokt paard, is dat er niet teveel aan die natuurlijke pleasuregang wordt gewerkt. Juist door al dat gefrut aan teugels en oververzameling verrampeneer je meer dan je goed doet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:44

radicalM schreef:
Wat ik heel belangrijk vind in de gangen van een pleasuregefokt paard, is dat er niet teveel aan die natuurlijke pleasuregang wordt gewerkt. Juist door al dat gefrut aan teugels en oververzameling verrampeneer je meer dan je goed doet.

ROFL ROFL ROFL ROFL

Ik kom niet meer bijhij.....

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:55

Waratje schreef:
Vraagje uit nieuwsgierigheid: hoeveel gezonde, goed lopende quarters van 17 jaar of ouder kun je noemen? Liefst ook nog uit eigen ervaring, ik geef niets voor verhalen over "daar in de VS", maar wil graag paarden in NL waar je zou kunnen gaan kijken (bij wijze van spreken).

Bedoel je nu quarters met whatever achtergrond? Of specifiek pleasurepaarden?
Dat gaat toch op bij alle paarden? Op een gegeven moment als paarden ouder worden, wordt het nu eenmaal wat minder. Bij mensen ook trouwens...Haha!

Ga eens in de talrijke paardenklinieken kijken hoeveel probleemgevallen je daar wel niet bij elkaar vindt, van jong tot oud. Paarden die al veel werk gedaan hebben en paarden die nog nooit "een vinger uitgestoken hebben". Paarden die al vroeg begonnen zijn en paarden die pas op latere leeftijd begonnen zijn. Problemen zijn er altijd. Maar goed ook voor de klinieken Clown

Waar ik wel van overtuigd ben is dat een (pleasure)paard geréden moet worden. Dus voorwaarts gedurende de training, en pas op het eind van het trainingsuur nog 5 of 10 minuten langzaam op de hoefslag.

Trouwens.... zijn "ikke" en "waratje" dezelfde persoon? Jullie lijken het zo met elkaar eens Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 21:19

storrum schreef:
Waratje schreef:

Bedoel je nu quarters met whatever achtergrond? Of specifiek pleasurepaarden?
Dat gaat toch op bij alle paarden? Op een gegeven moment als paarden ouder worden, wordt het nu eenmaal wat minder. Bij mensen ook trouwens...Haha!

Laten we het simpel houden, gewoon quarters met whatever achtergrond, dus inclusief pleasure. Ik kan je vrij gemakkelijk een redelijk aantal paarden van gevarieerde afstamming noemen dat in goede gezondheid 17+ is (dus gewoon aan het werk). Echter geen quarters......

storrum schreef:
Ga eens in de talrijke paardenklinieken kijken hoeveel probleemgevallen je daar wel niet bij elkaar vindt, van jong tot oud. Paarden die al veel werk gedaan hebben en paarden die nog nooit "een vinger uitgestoken hebben". Paarden die al vroeg begonnen zijn en paarden die pas op latere leeftijd begonnen zijn. Problemen zijn er altijd. Maar goed ook voor de klinieken Clown

Bij klinieken tref je uiteraard een hoop problemen, daar zijn ze voor. Mij gaat het hierbij om de paarden gewoon in het land, zeg maar bij de (pension)stallen in de regio.

storrum schreef:
Waar ik wel van overtuigd ben is dat een (pleasure)paard geréden moet worden. Dus voorwaarts gedurende de training, en pas op het eind van het trainingsuur nog 5 of 10 minuten langzaam op de hoefslag.

Elk paard moet in principe "gereden" worden, geen enkel paard zal uit zichzelf op correcte wijze een ruiter dragen. Sommige paarden leren het gemakkelijker, anderen blijven er moeite mee houden, maar ze worden er geen van allen mee geboren.

storrum schreef:
Trouwens.... zijn "ikke" en "waratje" dezelfde persoon? Jullie lijken het zo met elkaar eens Knipoog

Hihi, nee hoor, want dan zou ik een zeker maandelijks terugkerend gebeuren niet hebben, en geloof me, dat heb ik dus wèl! Clown

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 22:28

Ik zie ook liever ranch pleasure met wat meer afdruk en expressie,vind dit veels te doods,als mijn paarden zo bewegen ga ik de dierenarts bellen,hij is ineens niet goed,niet Clown
Ik vind dit soort gefokte pleasurepaarden bijzonder onnatuurlijk,en weinig meer met de essentie van de Quarter te maken hebben maar typische Amerikaanse overdrijving.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 15:27

Waratje schreef:

Euhmm, sorry hoor maar hier moet ik even op reageren. Pleasure is echt niet de enige tak van de western sport. Ik zelf ben ook helemaal niet kapot van de Pleasure. Trouwens, je moet Pleasure echt niet als de basis van de western sport zien want dan zie je het helemaal verkeerd!! Pleasure is één van de vele takken van de westernsport. Heb je je wel eens verdiept in de andere takken?

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 15:34

[/quote]Met langzaam is niet zoveel mis, maar wat ze tonen kan niet anders dan fysieke problemen opleveren. Er is geen achterhandgebruik, dus wordt er niet correct gedragen, dus kun je wachten op blessures in rug en benen. DAT is wat mij stoort in deze filmpjes.
Vraagje uit nieuwsgierigheid: hoeveel gezonde, goed lopende quarters van 17 jaar of ouder kun je noemen? Liefst ook nog uit eigen ervaring, ik geef niets voor verhalen over "daar in de VS", maar wil graag paarden in NL waar je zou kunnen gaan kijken (bij wijze van spreken).[/quote]

Ik woon 'daar in de VS' en ook ik kan je verschillende voorbeelden geven van 17 jarige en oudere Quarters die nog goed lopen!!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 15:37

Wranglerbutt schreef:
ikke schreef:

Heb je het nu over reining?
Met alle respect; Willem was, tot zover ik mij herinner, voornamelijk geïnteresseerd in reining, WCH en cutting en heeft zich tot zover ik weet nooit serieus bezig gehouden met western pleasure (afgezien van de jonge jaren van de WRAN, toen hij in vrijwel alle onderdelen, waaronder barrelrace, polebending en trail startte).
Western pleasure met reining vergelijken is IMO als het vergelijken van GP dressuur met IJslanderwedstrijden (ik noem maar wat) Tong uitsteken

Het gereden zijn van een paard is altijd hetzelfde, ALTIJD Welke disipline sport je beoefend is niet van belang, de basis is gelijk. En ja, daar durf ik rustig GP dressuur en IJslanderwedstrijden te vergelijken. De basis is ook daar hetzelfde.
Maar ja, als je die basis in orde wilt hebben, dan vergt dat tijd, veel tijd. Dan zijn ze niet op hun 5e klaar voor de top (en op hun 10e in de frikandellen).
Als je wilt beweren dat er verschil zit in rijden tussen dressuur, western (elke dissipline!) of gangenpaarden, dan heb je bar weinig begrepen van paardrijden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 15:46

Splash schreef:
Waratje schreef:

Euhmm, sorry hoor maar hier moet ik even op reageren. Pleasure is echt niet de enige tak van de western sport. Ik zelf ben ook helemaal niet kapot van de Pleasure. Trouwens, je moet Pleasure echt niet als de basis van de western sport zien want dan zie je het helemaal verkeerd!! Pleasure is één van de vele takken van de westernsport. Heb je je wel eens verdiept in de andere takken?

Ik ben me er van bewust dat Pleasure een aparte tak van sport is binnen het westerngebeuren en ik zie het ook niet als basis voor de rest. Mijn opmerking over de basissport betreft hier ook de basissport van de pleasure en niet (persé) van de rest.
Verdiept is een groot woord, maar ik heb wel rondgekeken binnen de westernsport, vindt een aantal onderdelen best leuk, ware het niet dat het wedstrijdelement vaak vreemde bij-effecten heeft Knipoog Dingen als trail en horsemanship vind ik echt wel leuk, daar kun je heel aardig kijken hoe ruiters "problemen" oplossen en daar zie je soms verrassend leuke combi's aan de gang. Maar ik kan de moed niet meer opbrengen om naar wedstrijden te gaan vanwege de kramp in m'n tenen voor wat er verder rondspookt op wedstrijdterreinen (geldt trouwens net zo voor dressuurwedstrijden).