gemiddelde snelheid te hoog?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

gemiddelde snelheid te hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 15:58

Vandaga voor het eerst met mijn navman A300 gereden en voor alle gangen de kelk in het midden gelegen en ik heb het idee dat mijn gemiddelde galopsnelheid te hoog is.
Stap: 5,4 km/pu
Draf: ~12 km/pu
Galop: 28 km/pu

Wat is gewoonlijk een snelheid voor een handgalopje?

Apple

Re: gemiddelde snelheid te hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 16:41

Hangt ook van het paard af Lachen.

Mn eigen paard loopt bijvoorbeeld in stap zo tussen de 6 en 7 km per uur en als hij naar huis wil dan zit dat tegen de 8 Haha!.

Draf doen we op 15 kilometer per uur.

Ons rustige handgalopje zit op 22/23 km/u.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 16:56

okay dan, maar er staan gemiddelde snelheden voor de endurance ritten dacht ik zo? geloof voor klasse 1 dat dat 12 km/u was, dat houdt dus in dat je constant zou kunnen draven als je dat wil?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 16:59

Als je zou willen dan zou je continue kunnen draven Lachen.

Even kijken wat de makkelijkste gang is voor je paard Lachen.

Die van ons draaft makkelijker dan dat hij galoppeerd op de langere afstand, dus wij kiezen meestal voor veel draven. Als je dan nog wat stapt, plaspauze, dat soort werk dan komen wij meestal uit op een gemiddelde van 10-12 km/u. Klasse 1.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 17:00

okay dan, tijd om me op te geven voor kennismakingsklasse Lachen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:16

Het gaat ook om je gemiddelde snelheid hè. Knipoog

Voor de P/A en finish stap je doorgaans 1 of 2 km om de hartslag de kans te geven omlaag te gaan. Daardoor wordt je gemiddelde snelheid lager. Draaf je de hele weg met 12 km/u en stap je die paar km, dan kom je lager dan 12 km/u gemiddeld uit. Galoppeer je af en toe een stukje, dan compenseer je dat weer. En draaf je bijvoorbeeld 13 km/u, dan zou je met die stukken stappen op 12 km/u gemiddeld kunnen uitkomen.

Een constant tempo is trouwens wel het fijnst en meest efficiënt voor zowel paard als ruiter. Dus niet teveel tempowisselingen binnen de draf. Af en toe de draf afwisselen met een galopje is vaak wel lekker voor de spieren.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 11:02

Anouar bepaald meestal of we draven of galoperen. Het grootste gedeelte draven we dan, als hij wat moeier begint te worden gaat hij eerder galoperen. Als hij nog helemaal niet moe is draaft hij liever hard dan dat hij galopeerd.

Maar je zult zien dat die 12 km per uur nog best wel tegen kan vallen de eerste keer. Bij je eerste wedstrijd is alles nog een beetje nieuw, verlies je al gauw tijd bij de groompunten en de PA enzo. Zulke dingen moet je gewoon een keer meemaken.
Net als het stappen voor de PA en de finish, de eerste keer doe je misschien voor de zekerheid 2 km stappen, terwijl dat niet hoefde, dat weet je dan voor de volgende keer.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 20:26

dat is zo, dus in principe kan je beter wat meer galloperen tussendoor om maar aan de goede snelheid te komen.
ik krijg het nog wel door Knipoog

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:19

Maar als je met een kennismakingsrit mee wilt doen is er geen minimumsnelheid, zelfs een maximum toch? Dus dan kan je niet eens de hele weg draven, want dan ga je te hard.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:21

In klasse 1 is het minimum 9 km/u en het maximum 13 km/u.
In de kennismakingsklasse is het minimum 8 km/u en het maximum 12 km/u.

Lees de reglementen er nog even op na voor de precieze regels die daaraan gekoppeld zijn. Lachen

Een paard dat niet harder dan 12 km/u draaft, kan in de kennismakingsklasse dus best de hele rit draven.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:26

Oh, ok Bedankt Karin Lachen.
Is die 8 km per uur een beetje makkelijk te halen? Jawel toch?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:32

Ik zeg van wel, maar er zijn mensen/paarden die in de praktijk de 8 km/u niet halen. Als ik een rustig ritje ga maken, dan kom ik al aan 10 km/u, zowel met de Dravebier als met de Haf. Dus dan zou je wel heel veel moeten stappen en/of heel langzaam moeten draven om onder de 8 te komen.

Tip: ga zelf eens een rit van 2 uur maken in een tempo waarbij jij en je paard zich lekker voelen (een uur is vaak te kort om iets zinnigs te kunnen zeggen, een ronde in een wedstrijd duurt al zeker 2 uur), kijk achteraf hoeveel km je hebt gereden (met GPS of kaart) en deel dat door 2. Dan heb je een indicatie van je snelheid per uur.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 16:22

Een rondje van 12,6 km doe ik altijd in 1,5 uur, dus dan moet het net kunnen. Maar dat is dan ook niet echt training, meer gewoon een buitenrit Knipoog.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 16:48

kan iemand mij helpen ik ben namelijk totaal van de kaart.
zondag reed ik 2 uur en 9 minuten over 22,42 km met ene gemiddelde van 13,4 km/u.
Vandaag reed ik 2 uur en 5 minuten over 23,32 km met een gemiddelde snelheid van 10,9 km/u.
Hoe is het in vredesnaam mogelijk om een grotere afstand te rijden, in een kortere tijd, in een lagere snelheid? kan het zijn omdat ik op gegeven moment iets te hard galopeerde? of is er ergens iets mis gegaan?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 16:50

Omdat de Navman soms niet helemaal de juiste gemiddelde snelheden registreert. Dat heb ik ook al ondervonden. Knipoog

Reken het gewoon even handmatig na, dan heb je iets meer betrouwbare waarden.

Wanhoop iig niet. Knipoog

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 16:55

Er zijn ook gps-en (o.a. mijn Foretrex) die stoppen met meten als je een tijdje stilstaat. Dan stopt dus ook het opnemen van de gemiddelde snelheid. Heb je zondag misschien even gepauzeerd ofzo?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 16:58

Hmm, dat zou bij de Navman ook wel eens het geval kunnen zijn... Ik stijg wel eens af om even aan te singelen ofzo.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 17:26

moest sowieso een stukje teruglopen vandaag(strijklappen verloren onderweg en wilde wel erg graag terug komen met ze in mijn bezit) waardoor m'n gemiddelde lager werd maar vind het beetje vreemd dat ik verder heb gereden, in een kortere tijd met een lager gemiddelde...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 07:52

Met google earth kun je precies meten hoeveel km je gereden hebt. Als je onthoudt welk rondje je gereden hebt en hoelang je erover gedaan hebt kun je zo je gemiddelde snelheid uitrekenen

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:18

Heey Lenneke, dat is een goeie tip...
Wij hebben hier ook rgelematig google earth aanstaan, zal eens kijken of mij dit ook lukt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:23

Wij hebben ondertussen een aantal vaste rondjes waarvan we weten hoe lang die zijn. Als je dan in de gaten houdt hoe laat je vertrekt en wanneer je terug komt dan weet je ook wat je gereden hebt.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 16:46

ik denk dat ik gewoon vaker met m'n navman op stap moet zodat ik hem beter kan begrijpen, wie weet krijgen we wel ene hele goede verstandshouding

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:27

Ik weet sinds vorige maand eindelijk hoe je (volgens het boekje) moet resetten, ik heb 'm nu een jaar. Bloos

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 19:27

Binnenkort krijg ik een garmin geko 201, ik ben erg benieuwd hoe dat gaat werken.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 16:47

haha karin ik had het wel gelezen maar was het vergeten dus ik thuis boekje open nou wat een klus zeg om dat te doen de eerste keer. maar nu weet ik het en is het zo gedaan