[WN] Dressuur rijden met een westernpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tomaatje

Dressuur rijden met een westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 15:21

Omdat mijn eigen paard (nog steeds en alweer) kreupel is, heb ik nu 2 keer op een ander paard gereden. En die is dus western ingereden. Hij heeft voor zover ik weet enkel de basis aangeleerd, maar ik liep toch tegen een paar problemen aan. Namelijk dat hij het niet doet Vork Natuurlijk zullen lang niet alle problemen aan het rijstijl-verschil liggen, maar enkele denk ik wel.

Zo krijg ik hem niet achterwaarts en moet ik in galop aanspringen via mijn buitenbeen (i.p.v. op het binnenbeen). Dus wat is het grootste verschil in hulpen tussen Engels en Western?

Bedankt!

Jolande

Re: Dressuur rijden met een westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:40

Nou ben ik erg benieuwd naar de antwoorden, want meestal geven ze hier als antwoord: er is geen verschil Clown Haha! Knipoog

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:00

achterwaarts en in galop aanspringen zijn volgens mij ook wel de grootste verschillen (in de basis dan)
ik ben niet iemand die zegt dat er geen verschillen zijn dus vandaar dat ik wel kan reageren Clown
Ik heb zelf 10 jaar engels gereden en sinds 2 jaar western. ik heb mijn paard zelf western ingereden en krijg wel westernles.

Aanspringen doe je met westernrijden idd op je buitenbeen, je geeft het paard met je binnenbeen de ruimte om in de goede galop aan te springen, met je buitenbeen zet je zijn achterhand naar binnen. Soms wordt ook nog de binnenhand iets opgetild, maar ik heb dit bij mijn paard alleen bij het aanleren gebruikt. volgens mijn instructrice is het aanspringen op het buitenbeen. Vroeger toen ik engels reed, waren de hulpen: binnenbeen op de plaats, buitenbeen achter de singel, stelling naar binnen en met 2 benen in galop zetten.

Achterwaarts bij western doe je op je zit. Je duwt jezelf in je zadel en spant je buikspieren aan en leunt wat achterover. een goed getrained westernpaard gaat hierop achteruit net zolang tot jij je weer ontspant. krijg je geen reactie zachtjes bumpen (i met 2 benen tegelijk drijven in een kloppende beweging, lastig uit te leggen) ook om sneller achterwaarts te gaan kan je bumpen. krijg je nog geen reactie dan geef je druk op de teugel en je laat gelijk de druk los als het paard achterwaarts gaat.
Bij engels had ik geleerd ophoudingen geven en been tegelijk, met mn zit heb ik nooit wat geleerd bij engels rijden en achterwaarts, maar hier heb ik ook weinig les in gehad bij het engelse rijden.

ik hoop dat je hier wat aan hebt. kan de eigenaar van dit westernpaard je niet helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:30

Geen idee. Ik ga nog steeds hetzelfde achterwaarts als toen ik dressuur reed (check even bij jezelf; ben jij zo'n dressuurruiter die z'n benen helemaal naar achteren legt? Niet doen!) en aangalopperen doe ik ook op het BINNENbeen. Wel buitenbeen iets achter de singel (alleen in de aansprong).
Heb je misschien teveel teugeldruk bij het aanspringen waardoor het paard het gevoel heeft niet naar voren te kunnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:31

Jolande schreef:
Nou ben ik erg benieuwd naar de antwoorden, want meestal geven ze hier als antwoord: er is geen verschil Clown Haha! Knipoog

Constructieve bijdrage weer Jolande!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:34

Het is maar hoe het galloperen wordt aangeleerd. Mijn quarter is gewoon aangeleerd om binnenbeen op de singel en buitenbeen achter de singel aan te springen.
Achterwaarts weet ik nog niet precies. (heb hem nog niet zolang)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:36

Achterwaarts ga ik nog steeds hetzelfde. En ook toen ik dressuur reed sprong mijn paard al aan op het buitenbeen. Ik had vroeger les van een springruiter. Daar kan het verschil zitten. Ik zie relatief meer springers aanspringen op het binnenbeen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:41

Achterwaarts doe ik ook met lichte teugeldruk en met mijn benen er tegen aan. Gaat hij achteruit dan geef ik hem meer teugel maar ik blijf een beetje achteroverhangen en met mijn benen druk geven en dat gaat perfect zo. Voor de galop leg ik mijn buitenbeen aan maar daar drijf ik niet mee, ik doe het enkel zodat ik zelf juist zit met mijn lichaam omdat hij dan in de juiste galop kan aanspringen, en geef een 'kusje'.

xLonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:48

Dressuur met een westernpaard lijkt me makkelijker dan western mte een Dressuur paard Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:53

Hoezo dan? Ik ben daar wel benieuwd naar.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:07

@niels omdat een westernpaard meestal wel gewend is om aan een teugel te lopen die wat strakker is dan een engels gereden paard aan een losse teugel.

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:19

Jolande schreef:

volgends mij word er niet gezegt dat er geen verschil is.
dat is er natuurlijk wel
de oefeningen zijn namelijk toch ietsje anders Haha!

wat ik meer lees is dat ze vinden dat de basis het zelfde is.
dat is teminste wat ik eruit begrijp en dat is waar ik het mee eens ben Knipoog

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:21

crazycactus schreef:
@niels omdat een westernpaard meestal wel gewend is om aan een teugel te lopen die wat strakker is dan een engels gereden paard aan een losse teugel.

het zal niks uit moeten maken
een dressuur paard zal je ook met losse teugel moeten kunnen rijden.
maar idd vaak door met te veel druk te rijden vinden veel dressuur paarden dat moeilijk.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 19:01

Sonja schreef:
Geen idee. Ik ga nog steeds hetzelfde achterwaarts als toen ik dressuur reed (check even bij jezelf; ben jij zo'n dressuurruiter die z'n benen helemaal naar achteren legt? Niet doen!) en aangalopperen doe ik ook op het BINNENbeen. Wel buitenbeen iets achter de singel (alleen in de aansprong).
Heb je misschien teveel teugeldruk bij het aanspringen waardoor het paard het gevoel heeft niet naar voren te kunnen?

Ik leg ze wel naar achter, maar niet "helemaal" Tong uitsteken Ik vind het namelijk belachelijk om het paard op te vangen met mijn hand, terwijl ik op mijn zit moet halthouden Knipoog Maar ik zal het eens proberen met mijn benen op de plaats.

Bij het aanspringen reageert hij echt alleen op het buitenbeen (wel achter de singel en binnenbeen op de singel), ik rijd hem met zo min mogelijk druk. Dus dat kan het (hoop ik dan maar) niet zijn...

Ik denk dat mijn paard (die echt van mij is) vrij makkelijk om te scholen zou zijn naar het western. Ze is in ieder geval erg goed in neck-reining. Tong uitsteken

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:00

Zo zie je maar weer, het maakt niet uit welke tak van sport je beoefent, iedereen doet het anders. Haha! Het gaat er dus niet om hoe iets 'bij western' gaat, maar hoe het desbetreffende paard het geleerd heeft Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:00

Deze hele discussie komt neer op 2 vraag:

Is je westernpaard de dingen correct aangeleerd?
Is je dressuurpaard de dingen correct aangeleerd?

Heb je bij engels altijd A geleerd en moet je nu plots bij western B doen, dan heb je een probleem.
Heb je bij engels altijd A geleerd en moet je nu bij western ook A doen, heb je geen probleem.

Het verschil zit hem niet in engels vs western, maar hoe JIJ het geleerd hebt.

X_XnicoleX_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:03

ik ben nu ook met Wakinyan Tanka engels dressuur aant rijden ipv western. ik had heel erg moeite met m in de draf te krijgen maar ik moest naar voor gaan zitten en klikken met men mond. en nu reageert ie gwn op men been Haha!

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:43

Citaat:
Achterwaarts doe ik ook met lichte teugeldruk en met mijn benen er tegen aan. Gaat hij achteruit dan geef ik hem meer teugel maar ik blijf een beetje achteroverhangen en met mijn benen druk geven en dat gaat perfect zo. Voor de galop leg ik mijn buitenbeen aan maar daar drijf ik niet mee, ik doe het enkel zodat ik zelf juist zit met mijn lichaam omdat hij dan in de juiste galop kan aanspringen, en geef een 'kusje'.

ik vermijd dus zoveel mogelijk teugeldruk bij het achterwaarts (=laatste redmiddel als hij niet gaat) dus eigenlijk gebruik je die teugel alleen in de aanleerfase. je einddoel bij westernrijden is dat je paard aan een losse teugel loopt en daarbij alle gevraagde oefeningen uit kan voeren, als je dus constant met teugeldruk begint met achterwaarts zal je paard het nooit kunnen zonder teugeldruk. je bouwt alles op, je vraagt het met je zit (=einddoel) dan je been erbij (mag op wedstrijden ook nog gezien worden) en dan pas je teugels. het paard wordt dan zo geconditioneerd dat je eerst alle 3 de hulpe nodig hebt, dan 2 en uiteindelijk nog maar 1, de zithulp.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:37

Romkabouter schreef:
Deze hele discussie komt neer op 2 vraag:

Is je westernpaard de dingen correct aangeleerd?
Is je dressuurpaard de dingen correct aangeleerd?

Heb je bij engels altijd A geleerd en moet je nu plots bij western B doen, dan heb je een probleem.
Heb je bij engels altijd A geleerd en moet je nu bij western ook A doen, heb je geen probleem.

Het verschil zit hem niet in engels vs western, maar hoe JIJ het geleerd hebt.

Haha!

Ik rij western met mijn tink, maar les dresuur. Eigenlijk rij ik gewoon mijn paard op de manier waarop hij het beste te rijden is( qua bouw en wat redelijkerwijs te vragen is), maar ik kies ervoor om western wedstrijden te rijden. We zouden ook zo dresuur kunnen starten ware het niet dta ik allergies ben voor witte rijbroeken.

Paard moet los, ontspannen, verzameld, nagefelijk en zelfstandig kunnen lopen, zowel in de dresuur als western.

magictwist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 13:45

met een western paard die nog ingereden moet worden kan je die nou ook ook dressuur in rijden ik bedoel het niet in de zin van het dressuur zelf want dat ligt puur aan het inrijden.....

maar de bouw van een western paard is natuurlijk wel anderes dan die van een dressuur paard...maar ik denk dat de bouw natuurlijk ook wel van de oudres komt maar ik denk ook van het rijden want met dressuur kweek je andere spieren dan met het western !!!!

......wat denken jullie?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 13:51

Het grootste verschil tussen dressuur en western vind ik de manier waarop je het paard rijdt als je de bocht om wilt. Terwijl je in je dressuur je paard laat buigen om het binnenbeen en het paard gebogen op de volte lopen, moet bij de western het paard ten allen tijde recht zijn (en mag je vierkant de bocht om), en duw je het paard als het ware met je buitenbeen om. Dit omdat je met een paard ooit eens op een hand zult moeten rijden, en dan moeilijk stelling en buiging kunt gaan vragen.

Maar als je altijd met een recht paard zou rijden krijg je een paard dat zo stijf wordt als een plank, dus hebben we ook in de western oefeningen om het paard lenig te maken en te houden.

Het is erg moeilijk om om te denken van: buiging en stelling op de volte, naar : recht paard, recht in lijf, hoofd en hals, recht houden op de buitenteugel, binnenhand alleen sturen.

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:56

om eerlijk te zijn Haha!
rij ik me paard op de volte ook gewoon om me binnen been.
dat lukt ook wel op 1 hand
want je hebt er namelijk geen hand voor nodig
alleen maar je been Knipoog

maar ieder op zijn eigen manier natuurlijk.
maar ik persoonlijk vind het niet mooi als je paard als een plank op een cirkel loopt of de bocht om gaat.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 19:25

Nou eh... je paard met je buitenbeen de bocht omduwen???
Zo heb ik het niet geleerd in ieder geval. Neck reining heet niet voor niets neck reining. En je wordt zeker bij disciplines als horsemanship echt geacht om stelling en buiging te laten zien. Wat overigens prima kan op één hand. Stelling en buiging vraag je immers met je been.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:21

En zo zie je maar weer dat iedereen het dus weer anders leert. Ik stuur namelijk ook op mijn buitenteugel/buitenbeen. Als hij niet reageerd op de teugel dan gebruik ik pas mijn been, hij moet de bocht alleen op mijn buitenteugel nemen en hierbij rechtgesteld blijven. Ik hou mijn binnenbeen er juist af, hij moet uitgenodigd worden die kant op te gaan waar de minste druk is.
Het paard moet zelf zijn balans zoeken en op eigen benen lopen, valt hij naar binnen in de bocht, of op een rechte lijn, dan corrigeer je met je binnenteugel. Ik gebruik mijn binnenbeen eigenlijk alleen bij zijgangen.

In de dressuur moest ik altijd sturen op 2 teugels en 2 benen, ik stuur nu op 1 teugel, dus dat is wel een groot verschil Haha!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:29

vrolijk schreef:
crazycactus schreef:

het zal niks uit moeten maken
een dressuur paard zal je ook met losse teugel moeten kunnen rijden.
maar idd vaak door met te veel druk te rijden vinden veel dressuur paarden dat moeilijk.

het probleem wat je ook vaak met dressuurpaarden ziet is dat ze niet op het been gereden worden. Heb een keer een manegedresuurpaard gereden die super aan de teugel liep (was ergens op vakantie) alleen aangezien ik westernruiter was en mijn nichtje een plezier wilde doen was ik de dresuur na een half uur zat en deed ik mijn teugels langer om met mijn benen te sturen. Het enige wat ik van het paard kreeg was snelheid. Dus dat is een groot verschil, dresuurpaarden zijn veel meer op de teugels gereden.

Wat betreft achterwaarts, mijn instructrice vertelde mij dat ik gewoon op mijn billen moest blijven zitten. Vaak als je achterwaards wil ga je zelf naar voren leunen en dat mocht niet. Hoop dat je er iets aan heb.