hoe het beste trainen voor klasse 2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

hoe het beste trainen voor klasse 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 18:01

Goed we zijn zover dat we klasse 2 gaan rijden en over het algemeen gaan de trainingen lekker en ook de wedstrijden vorig jaar ging goed. Tot we merkte dat ze "moe" werd na een poosje op stal. Ze viel wat meer in werd futloos, doffe vacht. tot slot ook nog eens een ijzer afgetrapt waardoor ze een pees blesure opliep.

alles was mooi hersteld en zijn al weer een poosje bezig. Hoe kan je het beste een klasse 2 wedstrijd voorbereiden. Ik ga trouwens maar tot max. 60 km rijden. vind ik voor dit jaar voldoende, kijk volgend jaar wel verder.

Dan nog wat, vorig jaar heb ik tussen de wedstrijden door teveel nog getraind, wat kan ik nu het beste doen. Hoeveel rust geef je ongeveer. ik dacht een week na de wedstrijd ongeveer maar ga nu alleen onderhouden en niet meer trainen. Of is dit onverstandig. Ik zie mijn wedstrijden ook als training.

naiade

Re: hoe het beste trainen voor klasse 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 18:49

Naiade vind op stal ook niets.
Voor haar zou het fijn zijn als het weer mooier weer word en er voldoende gras op de wei komt zodat ze lekker 24/7 buiten kan staan.

Ik zou het rustig aan doen, heel goed kijken wat je paard aangeeft en een korte klasse 2 uitzoeken om mee te beginnen.
Dan kijk je gewoon hoe dat gaat.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 19:27

bedankt voor je bericht maar heb er helaas niet zo veel aan. Dat ik klein moet beginnen is bekend maar het gaat om de periode tussen de wedstrijden

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:53

Misschien is de info avond voor de overstap naar klasse 2 wat voor jou

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 19:57

uhm, daar ben ik al geweest maar zit meer met de vraag wat ik in de tussen liggende periode kan doen. Verder heb ik alles op schrift van hun.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:02

Ik doe tussen de wedstrijden niet echt meer trainen.
Na de wedstrijd krijgt hij minimaal 2 dagen vrij, maar meestal worden dat er wel 4 of 5 (ik ben van te voren altijd best wel druk met een wedstrijd, als het dan geweest is vind ik het wel lekker om even rustig aan te doen)
Daarna maak ik weer een rustig ritje. Vervolgens ga ik weer gewoon rijden. Ik rij normaal zo'n 3 keer in de week. De ene keer een korte rit met flink tempo, de andere keer een langere rit met wat lager tempo. Ligt eraan hoe Anouar is. Heb ik het gevoel dat hij zin heeft om lekker de benen te strekken dan galopeer ik wat meer. Heb ik het idee dat hij geen zin heeft of z'n dag niet heeft dan doe ik een klein rondje of rij ik niet. Het moet leuk blijven.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 20:36

Dat heb ik tot dusver ook gedaan maar kreeg het idee dat ik toch te veel ben doorgegaan bij haar en dat ik dus minder moet trainen dus vandaar mijn vraag. op dat moment loopt ze super maar aan het eind van het seizoen zie je dat ze leeg is. Dus toch te veel doorgegaan

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 21:37

Las van een andere klasse 2 ruiter dat ze het een beetje op en af bouwt, rijd 4 wedstrijden, gemiddeld 6 tot 8 weken er tussen, start een klasse 1 op het begin, dan een klasse 2 en kijkt dan hoe haar paard hersteld, en beslist dan of ze klasse 1 of 2 start en zo ook de laatste.
Tussen door zou ik het werk afwisselend houden, niet heel fanatiek trainen maar het gewoon bijhouden.
Heb je al eens klasse 2 gestart?

Ik wil zelf minimaal 7 weken tussen de wedstrijden in houden.
Na de wedstrijd lekker een paar dagen op de wei, beetje wandelen aan de hand.
En dan tot week 5 lekker door rijden, laatste 2 weken doe ik weer wat rustiger aan.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 21:41

Hij loopt je paard de wedstrijden? Rij je ze met gemak uit of is het allemaal net aan?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 21:15

De wedstrijden loopt ze met gemak met super waardes. Het is dus eigenlijk dat ik tussendoor ben gaan (door)trainen wat ik nu dus niet meer moet doen blijkt. Merkte na mijn 5de wedstrijd dat ze niet meer voller qua gewicht werd en daarna pas haar vacht doffer werd. Ik moet nu dus meer rustige stapritjes tussendoor maken en wat dressuren. Splash gaat ook maar door, het is een kwpn'er met wat engels volbloed erin wat maar harder en harder wil, ook had ze last van haar rug wat ook wel parten gespeelf zo hebben. Dit is nu ook weg. Nee ik heb nog geen (officiele) klasse 2 gereden, wel ernstig verdwaald en 50 km afgelegd en goedgekeurd en binnen de tijd.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 00:14

Het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel tijd er tussen de wedstrijden zit...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 15:47

ik had er toen een maand tussen de wedstrijden zitten. een paar dagen na de wedstrijd en een paar dagen voor de wedstrijd deed ze rustig aan en weidegang. verder trainde ik gewoon flink door.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:00

Een maand tussen klasse I wedstrijden en dan nog je paard leeg aan het einde van het seizoen?
Hoe train(de) je tussen de wedstrijden door dan?
Hoe vaak per week?
Welke afstanden?
Welk tempo?
Als je die vragen hebt beantwoord kunnen we een beter beeld krijgen van hoe je het nu zou kunnen aanpakken.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 16:11

Ik trainde 2 X per week min 35 km en reed dan ongeveer 15 km p/u.
1 X per week ongeveer 25 km iets rustiger aan.
Dan 2 X per week in de bak onbelast laten lopen of fietsen. Meestal deed ik dit een uur.
Verder was ze atactisch dus het is wel moeilijker en vermoeider voor haar geweest, én ze bleek behoorlijke last van haar rug te hebben, én mijn zadel lag ook niet goed. Dit alles is opgelost maar zal er zeker mee te maken hebben. ik kwam er gewoonweg te laat achter dat het niet goed lag en ze zo'n last van haar rug had. Dat ze atactisch was wist ik, en werd ook bemerkt dat ze sneller moeilijk zou kunnen worden. Ze is zodanig behandeld dat dit over is nu. Wat ook er voor heeft gezorg is dat ze niet aan de teugel toen mocht lopen (nu wel) waardoor de boel afzwakt van achter.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:18

Jij hebt wel heel veel km per week gemaakt! Dat is zo'n beetje klasse II en III training, zeker in dat tempo! Dat wat jij trainde is 100km per week, dat is echt veel. Ik denk dat jouw paard inderdaad overtraind is geweest.
Voor klasse I is dat helemaal niet nodig. Dan kom je ook prima uit met 1x per week een rit van 15 tot 20km (evt in wat hoger tempo zoals 15 a 16km/h) en 1x per week tussen de 30 en 40km in een wat rustiger tempo (12 tot 14km/h) en verder wat dressuur of onbelaste arbeid ed. Die snelheden kun je ook laten afhangen van de hartslag van je paard. Tenminste als je een hartslagmeter hebt. Dan moet je even kijken wat haar max is en dan niet boven de 60% van de max gaan zitten met de duurtrainingen.

Wat ook belangrijk is dat als je een zware training doet (bijv 40km) dat je je paard af en toe ook gewoon 72 uur rust gunt. Dus lekker in de wei of alleen een beetje stappen aan de hand.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 16:31

Voor een hartslag meter ben ik nog aan het sparen (gaat erg langzaam ivm nieuw huis) maar je hebt gelijk dat ik veel te veel km'ters heb gemaakt. Dan lijkt 5 wedstrijden heel weinig maar als je de training na gaat dan is het weer veel. Ik ben nu nog bezig voor de opbouw van soest 1 april de 45 km en verder doe ik het rustig aan en zie mijn wedstrtijden ook als training. Dat deed ik voorheen niet. Ik doe gewoon gas terug. Met splash ben ik ook steeds bezig om haar rustiger te laten lopen, maar daar ben ik al 4 jaar mee bezig en dat wil er maar niet uit.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:32

Klinkt heel verstandig Ja

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 16:34

ach aldoende leert men toch.
Het was pas mijn eerste seizoen en ik begreep dat je goed moest trainen om er door te komen. Later na de clinic kreeg ik een ander beeld maar wat ik nu tussendoor moest doen wist ik niet meer.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:39

Absoluut waar. En zonder begeleiding is het moeilijk in te schatten wat goed trainen is! Dat is het lastige van deze discipline, er is nog niet zoveel kennis beschikbaar voor beginners als in de dressuur en springsport ed.
En zelfs gevorderde enduranceruiters maken nog wel eens een fout. Dat blijft omdat je met een levend wezen werkt. Inschatten wat het beste is voor een specifiek paard is lastig.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 21:00

Hoe kun je trouwens nog meer de max HS meten? Ik heb geen heuvels hier. Wel crosspaden en mulle paden.
Kan ik het ook met crossen doen ofzo?

En ik dacht altijd dat stappen in heel mul zand de HS wel omhoog deed brengen. Liek stapt normaal tussen de 70 a 80, en in dat mulle zand was het nog steeds maar 82 Verward

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 23:16

volgens mij kon je dan een behoorlijke sprint trekken, maar durf dit niet met zekerheid te zeggen. Ik heb ook geen heuvels alleen een klein dijkje

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 23:22

Ik heb Anouar z'n hartslag een keer 200 zien worden. Hij schrok ergens heel erg van Haha!

Ik vind dat je vooral niet te vaak moet trainen. Daar ben ik twee jaar terug de mist mee ingegaan.
Ik rij train nu maximaal 3 keer in de week. Na de wedstrijd krijgt hij ruim de tijd om te herstellen (vaak een week, niet omdat hij dat echt nodig heeft, maar kwaad kan het niet bij hem)

Als ze die conditie eenmaal hebben raken ze die niet zo maar weer kwijt en een paar dagen extra vrij kan zoveel wonderen doen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 23:28

ik hoor dus regelmatig dat je dus na de wedstrijd meteen het paard vrij en weidegang geeft. Maar moet je niet de dag erna even wat loswerken zoals fietsen of wandelen of longeren tegen spierproblemen? Daar ben ik altijd bang voor namelijk. Hoe doen julie dat?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 23:51

Ik geef hem de eerste dag vrij, dan wat loswerk aan de longeerlijn en dan weer vrij. Dat loswerken doe ik omdat bij mensen de spierpijn de 2e dag ook het ergste is. Hij krijgt bijna een week vrij van mij.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 08:06

Anouar loopt zowiezo dag en nacht in de wei. Daar staat hij (al grazend) nooit echt stil.
Meestal maken we een wandelingetje ofzo. Maar meer niet.