Draven en galoperen op verharde wegen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Draven en galoperen op verharde wegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 21:19

Bij gebrek aan een bak en genieten van de natuur, maken wij zo'n 3x per week in buitenrit door stad en land.
S.winters gaat dit door de wijken en stad en zomers de bossen e.d.

Hierbij draven en galoperen wij over de verharde weg.
Nu las ik bij de der dat galoperen een verboden iets is...
Is dit vanwege de eventuele beschading van de weg, of meer voor de pezen van een paard?

Ik moet zeggen dat ik dit nu al jaren doe met mijn paarden en nooit last heb gehad van eventuele problemen.

Coconut

Re: Draven en galoperen op verharde wegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 21:21

Het is niet verstandig om te galloperen op verharde weg, zoals je zelf zegt: niet goed voor de pezen!

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 21:21

Ik heb ooit ergens gelezen dat dit neit het beste is voor de pezen van een paard, omdat hun benen nou eenmaal niet veerkrachtig zijn??

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 21:22

Dan heb je mazzel.
Er is verhoogde kans op beschadiging van de pezen van het paard.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 21:27

Veel mensen zeggen dat het niet kan, maar ik lees ook dat dat onzin is. Dus ik weet ook niet wat nou waar is.

Draven doe ik wel veel over de harde weg, vooral voor z'n hoeven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 21:32

Onbeslagen en na genoeg opbouwende training kan het, maar is niet aan te raden. Met beslag zou ik het echt niet doen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 22:04

Ik heb net ook een paar topic zitten lezen en idd de een zegt het kan wel en de ander zegt noway!

Maar veel mensen hebben het allemaal van horen zeggen, maar zo daar wel eens een medisch onderzoek van willen weten.
Persoonlijk denk ik dat wij in nederland veelste bang zijn voor veel dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:07

galoperen lijkt me niet echt verstandig, paard kan uitglijden, je kan minder snel reageren mocht er iets onverwachts gebeuren, inderdaad voor de benen is het zeer slecht!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 22:13

Uitglijden? waardoor en waarover???

Een paard wat op ijzers staat glijd uit.
Lang leve een goed hoefmechanisme.
Misschien als een paard het niet gewent is om op verharde weg te lopen, maar wij lopen vrijwel atijd op de verharde weg.

Maar wat ik merk aan vele berichten is dat het "allemaal" van horen zeggen is.
Maar niemand die daadwerkelijk kan bewijzen of het slecht is voor eventuele pezen, spieren of botten.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:18

Ik blijf dit topic ff meelezen! Ik wi lt nou ook wel eens van iemand horen die t echt weet.
Met t ruiterbewijs leer je dat je over verharde wegen moet stappen (en vervolgens ga je met t praktijk deel zoveel mogelijk in draf, ook over de verharde weg?! :S) en ik dacht ook inderdaad dat niet goed is voor de pezen, maar ik hoor ook weer dat met onbeslagen paarden over de verharde weg draven weer goed is voor de hoeven?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:36

Langzaam draven en stappen is goed voor blote hoeven, maar ook met blote hoeven is het niet verstandig hard te draven of te galopperen, vanwege de klappen die het been te verwerken krijgt....

Het komt vooral op de gewrichten aan. De bodem is niet veerkrachtig en daardoor krijgen de gewrichten behoorlijk klappen bij harddraven en galopperen.

Als je zelf met platte voeten, zonder schoenen gaat springen op een harde weg, kun je het een beetje voelen. Sporters hebben niets voor niets schokdempende schoenen.

Paarden op ijzers verliezen hun schokdempende functie die er in de hoef wel is. Vandaar dat politiepaarden, die weleens over de weg moeten galopperen, speciale rubbers onder de hoeven hebben en daar het ijzer overeen. Er zit dus een laagje rubber tussen ijzer en hoef en vaak is er ook nog een verlaagd deel dat de bodem raakt, dat werkt anti-slip.

Het is ook af te raden, omdat je als verkeers deelnemer nu eenmaal ook je verantwoordelijkheden hebt. Een stap opzij en je zit wel voor een auto. In een langzaam drafje of stap heb je veel meer tijd om te reageren en staat en paard ook niet in een stap midden op de weg. Bovendien jaag je dan anderen niet de stuipen op het lijf.

Het is dus ook nog iets dat met goed fatsoen te maken heeft.

Hier wordt door boerenpummels ook over de weg gegalopppeerd en helaas betekent dit negen van de tien keer wel het einde van het paard door kapotte pezen. Dan kopen ze gewoon weer een nieuw paard totdat die "stuk" gaat. Maar ik mag toch hopen dat je niet zo met je paarden om gaat.

Kijk ook even bij punt 3 in dit artikel
http://www.dierenklinieklemmer.nl/page3 ... nheid.html

En vraag het eens aan een dierenarts. Of denk even logisch na wat een niet verende bodem teweeg brengt in een paardenbeen, en hoeveel "grip" je kunt hebben met ijzer op asfalt.
Dat je bij stevige stuwing meer kans loopt op glippen dan bij slechts dragen en weinig stuwing.

Het is slecht, en bepaald onruiterlijk.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:43

nou sorry het is ontzettend slecht om te galopperen over de harde weg!! Het is zo slecht voor pezen en gewrichten! Ik heb het ook gevraagd aan meerdere dierenartsen.
Stappen kan wel, en Draven kan met mate goed zijn om de pezen sterker te maken, maar natuurlijk niet lange stukken.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 22:51

Citaat:
Het is ook af te raden, omdat je als verkeers deelnemer nu eenmaal ook je verantwoordelijkheden hebt. Een stap opzij en je zit wel voor een auto. In een langzaam drafje of stap heb je veel meer tijd om te reageren en staat en paard ook niet in een stap midden op de weg. Bovendien jaag je dan anderen niet de stuipen op het lijf.

Kwestie van je paard opvoeden denk ik...
En ik ben het met je eens waar het druk is niet ongecontoleerd te gaan galoperen.

Citaat:
En vraag het eens aan een dierenarts. Of denk even logisch na wat een niet verende bodem teweeg brengt in een paardenbeen, en hoeveel "grip" je kunt hebben met ijzer op asfalt.
Dat je bij stevige stuwing meer kans loopt op glippen dan bij slechts dragen en weinig stuwing

Persoonlijk denk ik dat ik met dit soort vragen beter bij een goede hoefsmid terecht kan, aangezien deze beter de werking van een been, hoef en zijn meganischme kent.
Over grip gesproken... ik heb het dus over de blote voeten van een paard

Citaat:
Het is slecht, en bepaald onruiterlijk.

Kun je me uitleggen wat je hiermee bedoelt? Knipoog

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:54

Vraag me af waarom TS dit topic gestart heeft, aangezien ze toch overal een weerwoord op heeft?! Knipoog

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 22:59

Ik vraag een goed onderlegt antwoord en geen antwoord van horen zeggen....

mvanaarle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 09:20

Annebe,

Ik wil hier toch even op reageren.
Stoffel en Nono zijn pas 4 en 5 jaar toch? Dus waarom deze vraag? Met zulke jonge paarden moet je, mijns inziens, nog niet eens willen galopperen over asfalt. Gun ze tenminste eerst nog een paar jaar de tijd om helemaal uit te harden. Als je al wilt galopperen, bouw dan eerst de stukken dat je draaft over het asfalt rustig op.

Daarnaast zijn er genoeg brede bermen in de buurt waar je eventueel kan draven of galopperen.
Laatst bijgewerkt door mvanaarle op 05-02-07 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 09:56

In Belgie galoperen ze wel op de verharde weg bij wedstrijden. Hier mag het niet eens.
Draven op de verharde weg moet je opbouwen. De pezen en gewrichten moeten uitharden en de klappen leren opvangen.
Je kunt ook niet ineens een half uur gaan draven op het harde, dat moet je opbouwen. Ik heb dit niet van horen zeggen maar uit eigen ervaringen. Ik was verdwaald in mijn nieuwe woongebied en heb wel een uur lang op het harde gedraaft. Gevolg -> een tijdje dikke kogels door overbelasting.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 10:08

In de galop is er telkens een moment dat er maar 1 voetje de grond raakt, als je paard dan uitglijdt gaat hij flink onderuit.

Mijn ervaring is trouwens dat als een paard er vandoor gaat (om wat voor reden dan ook) dat hij stopt zodra hij bij een verharde weg komt terwijl een paard dat gewend is om over het asfalt te galopperen gewoon door zal rennen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 10:10

hetzelfde met bokken... Meeste paarden bokken niet op verharde wegen...

GingerMorgan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 10:15

het paard zn straal is zijn natuurlijke schokdemper en rem. Mits hij blootvoets loopt en hij op natuurlijke manier bekapt is.
Laatst bijgewerkt door GingerMorgan op 05-02-07 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 10:19

ja maar werkt die natuurlijke schokdemper ook op een onnatuurlijke ondergrond?

GingerMorgan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 10:26

ze kunnen er ook mee lopen op kiezelsteentjes en rotsblokken dus een vlakke geasfalteerde weg is dat alleen maar nog makkelijker.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 10:29

Asfalt is misschien wel onnatuurlijk, maar misschien wel te vergelijken met rotsbodem? En wat doen paarden in het wild die over rotsen lopen? En wat doen enduranceruiters die in rotsig terrein rijden?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 12:35

Citaat:
En wat doen paarden in het wild die over rotsen lopen? En wat doen enduranceruiters die in rotsig terrein rijden?

Die draven en galoperen daar rustig overheen en hebben overgens prachtige hoefjes.

Libella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 13:36

Het lijkt me zowiezo behoorlijk link voor je eigen veiligheid om op een verharde te galopperen? In de bak val je een stuk minder hard dan op een verharde weg?!

Ons onbeslagen paard (natuurlijk bekapt) is een aantal weken terug flink onderuit gegaan tijdens een drafje op asfalt om het simpelweg toch glad is. Reken maar dat paard en ruiter daar last van hebben ondervonden.