[WN] EWU verandert regels t.a.v. leeftijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

EWU verandert regels t.a.v. leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 16:20

De eerste westernruitersunie in duitsland heeft de regels aangepast. Sinds begin van dit jaar mogen alleen nog paarden meedoen die minstens 4 jaar oud zijn.

weet niet of dit al bekend was

Uriah

Re: EWU verandert regels t.a.v. leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:03

Top! hopelijk volgen meer!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:51

Mooie regeling. Net als bij de WRAN dus, daar is starten met een 3-jarige of jonger toch ook niet toegestaan.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:46

Nog niet DD, dat staat in het raamwerk voor de nieuwe regels maar was er nog niet door. (toch???)

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 00:39

alleen vanaf 2 jr showm at halter toch en 4 jr onder de man...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 08:05

hoe het in nederland zit weet ik niet. Maar in de EWU wil nog verder gaan. Een andere regel die erbij gekomen is is dat 4 jarigen maar 3 maal mogen deelnemen aan een show per dag en 5 jarigen maximaal 5. Zijn mooiste uitspraak is wel dat ze het glanzen in de ogen van de paarden weer willen zien. Afgestompte paardenogen betekent dat er iets mis is gegaan in de training.

Haha! gat in de markt dus op zoek naar een middel wat niet alleen het vel doet glinsteren maar ook de ogen. Cool of gewoon een bril opzetten.

toekomstplannen zijn dat men in geval van dierenbescherming aktiever wil optreden en dit niet alleen op wedstrijden maar ook het trainen op privestallen die uit de band springen aanpakken.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 11:00

Prachtig initiatief, ik hoop dat ze inderdaad hier in Nederland dit gaan navolgen. Voor alle disciplines als het even kan Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 11:01

Goede regel, maar ik vind wel dat vanaf 2 jaar showmanship gedaan mag worden en ook trail in hand.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 16:26

@nielsd Waarom showmanship? Vanwege de handel? Een paard wordt toch juist mooier wanneer ie wat getraind is en wat meer spieren heeft opgebouwd?
Zomaar een vraag hoor ben niet tegen datgene wat nielsd zegt maar vraag me wat voor voordeel er bij zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 16:29

Welke handel?
Mij lijkt het prettig dat ik wel mijn paard kan laten wennen aan wedstrijden, denk aan alle geluiden en andere vreemde paarden, terwijl ik gewoon aan de hand bezig ben.

gr [***]

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 19:45

Oh dus niet om te winnen. dan snap ik het Bloos

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:41

Wat is er erg aan winnen Verward

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 13:20

@romkabouter dat was geen oordeel over wel of niet willen winnen. Een paard dat meestal ouder is en gespierder is volgens mij mooier om te zien en heeft dan bij een presentatie meer voordeel. Dus denk ik dat wanneer die regel ook voor showmanship at halter en zo zou worden toegepast men hier geen nadeel van heeft. Immers wordt een paard mooier naarmate die ouder wordt toch?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:23

Maar bij SAH wordt hoe het paard gebouwd is niet meegenomen in de beoordeling. Het gaat om hoe de begeleider het paard showt, de oefeningen doet en hoe het paard gegroomed is.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 13:28

tja dat vind ik dan weer wat anders. Om je paard mee te laten doen om te laten wennen aan stress en zo omdat je die kant met hem op wil is daar zie ik het nut wel van in. Maar doe je met zo'n jong paard al mee met de drang van prestatie dus paard MOET stil staan. Niets wennen aan omgeving en er plezier in mogen hebben maar discipline voor een kort moment maar wel lange termijnen voor en na zitten van wachten en geduld en oefenen. In die context vindt ik 2 jaar nog gewoon te jong. Ook al belast je dan het paard lichamelijk niet ik denk dan wel psychisch.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:29

Wat DD zegt, bij SAH wordt naar het mannetje of vrouwtje gekeken Knipoog
Misschien is het juist wel een voordeel om een goed opgevoede jongeling bij je te hebben Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:29

Sorry, die stond er net nog niet Haha!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 13:38

mijn vraag of niels dit wilde voor de handel had betrekking op het artikel waarin de president van de duitse ewu geinterviewd wordt over deze nieuwe leeftijdsbeperking. Hij wil juist met deze regeling voorkomen dat jonge paarden op jonge leeftijd moeten presteren zodat ze zo vroeg mogelijk geld op kunnen brengen. 3 jarige paarden zijn volgens hem nog kinderen dus ik denk dat hij dat ook denkt dan over 2 jarige paarden.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:53

Maar misschien vind hij het alleen van belang voor onder het zadel. Ik weeet namelijk niet wat er in het interview staat

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 14:04

In het artikel worden geen speciale disciplines genoemd. Het hoofdthema is. Jonge paarden mogen eerst met een leeftijd van 4 deelnemen aan een wedstrijd in duitsland.

Zijn voorstelling van het feit dat paarden met 3 al onder de man aan wedstrijden meedoen zijn voor hem onverdraaglijk omdat dit ook inhoud dat ze met 1 tot maximaal 2 al worden ingereden. paarden moeten de tijd krijgen om langzaam aan het rijden en presatiesport te gaan wennen. Maar als ik het goed lees mogen er inderdaad geen paarden deelnemen die jonger zijn dan 4 jaar. In het onderwerp met welke leeftijd zadelmak maken, was dat door mij of door een ander ook al voorgesteld om zo te kunnen voorkomen dat paarden te vroeg worden ingereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:50

Ik zou mijn paarden nooit eerder dan 3 jaar inrijden.
Voor het winnen wil ik het niet doen met mijn (jonge) paard. Het gaat me echt erom dat het paard ervaring kan op doen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 12:05

Ik vind het een goede zaak van de ewu.
Persoonlijk heb ik geen probleem met trail in had o.i.d. voor paarden van pakweg twee. Zolang eigenaren maar snappen dat je met een jong paard niet van hot naar her moet trekken. Kennelijk heeft de Ewu dat vertrouwen niet (meer) in de deelnemende eigenaren. ?

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 15:32

waarom moet een gezonde competitiedrang altijd afgeschoten worden en is geld verdienen per definitie een vies zinnetje?

mijn kinderen moeten ook pas algebra beginnen leren als ze zeg maar 14 zijn maar toch gaan ze ook vanaf hun 2 1/2 naar de kleuterklas. en als ze echt talent blijken te hebben dan gaan ze misschien wel internationaal recht of kernfysica styderen als ze 18 zijn. als ze hoogbegaafd zouden zijn beginnen ze misschien met 14 jaar aan universitaire studies. wie weet?

1 ding heb ik in de voorbije decennia wel geleerd : een paard zonder talent voor reining kun je geen 72 laten lopen, ongeacht of hij 3, 13 of 23 jaar oud is en ongeacht hoe hard je er ook aan trekt of tegenaan schopt ( het tegendeel hiervan is meermaals bewezen). een andere les was dat wanneer een paard bij het uitvoeren van een bepaalde beweging een fysiek ongemak ervaart, laat staan een pijn, hij deze beweging nooit van zijn leven goed gaat uitvoeren. daarom vind ik het véél erger dat een smal arabiertje in een sliding stop getrokken wordt of een brede haflinger of fjord in een spin geschopt wordt terwijl die er helemaal niet voor gebouwd is. dat vind ik namelijk veel erger voor dat paard dan een 3-jarige starten in wedstrijd die daar wel voor gebouwd is en fysiek afkan.het is daarom m i meer zaak om toe te zien op het gebruik van pijn- of zenuwblokkers want de minimum leeftijd om aan wedstrijden deel te nemen verhogen is de gemakkelijkheidsoplossing.

al mijn reiners zijn als jaarling op wedstrijd geweest in halter of showmanship om zachtjesaan te gewennen aan "weg van huis" zijn. helemaal niks mis mee.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 17:33

Misschien omdat de botten van die driejarige er ongeacht het ras het nog niet aankunnen dofuzz. En dus al helemaal niet de tweejarige die de training krijgt om dat op driejarige leeftijd te kunnen doen.

Ik heb niks tegen geld verdienen. Wel tegen eigenaren die de ogen sluiten voor onderzoek naar de groei en ontwikkeling van het skelet van paarden (alle rassen) voor de eigen portemonnaie. En dan denk ik dat de betreffende verenigingen maar maatregelen moeten gaan nemen. Om de dieren te beschermen. En uiteindelijk om de sport te beschermen. Want bijvoorbeeld de westernsport (hoe onterecht wellicht ook) duikt regelmatig op in beleidsstukken van ministeries als te verbieden sport. Net zoals Eventing overigens. En dat heeft o.a. te maken met de jonge leeftijden waarop die paarden gestart worden.

Zoals de voor de FEI uitgezonden nederlandse reiners de beschikking moeten hebben over een paard dat tenminste zes jaar oud is (en die richtlijn is er niet voor niets).

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 17:39

Wat een klets praat dofuzz.
In één ding heb je gelijk.
Elk mens is uiteindelijk ook gebouwd, daar heb je ook rassen in die BV bijna altijd het voortouw te pakken of hebben bij atletiek.
Ook heb je mensen die met een bepaalde gave geboren worden, leren makkelijk, weten uiteindelijk erg veel, maar atletiek how maar.
Decennia na decennia komt inderdaad het talent in wat dan ook boven drijven.

Jou vergelijking heeft alleen maar betrekking op reinig, dus de discipline waar ongeacht welk paard je het ook over hebt, de meeste al vroeg naar de verdommenis in gereden worden.
Over gezond competitie gedrag gesproken, waar alleen de sterkste zullen over blijven, en dit gesierd door naam en faam, voor de ruiter, die breed lachend het geld waar niet vies van is in ontvangst zal nemen, maar dit dan wel per definitie over de ruggen van de paarden die er nodig waren, en inmiddels al afgeschoten zijn, in het doel wat deze niet konden billijken.

Had van jou hand wel een wat beter vergelijk verwacht, vind dit een gemakkelijkheidoplossing die kant nog wal raakt. Hoe je het vergelijk maakt van leren, talent hebben, dan wel niet fysiek ergens voor gebouwd zijn, tussen twee niet te vergelijken aard bewoners, die qua communicatie decennia na decennia elkaar hebben weten te misbruiken voor het maken van geld, zo probeer goed te praten.