End.-wp's gebruiken om dress met hengst te starten??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

End.-wp's gebruiken om dress met hengst te starten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 17:07

Ik heb nog nooit officiele wedstrijden gereden. Ik mag dus ook mijn hengst niet in de (o.a.) dressuur uitbrengen. Je moet daarvoor L2 + wp geweest zijn.
Nu is mijn vraag (die ik ook nog bij het knhs ga voorleggen) of ik mijn wp's die we behaald hebben in de endurance niet mogen gebruiken om toch officiele dressuurwedstrijden te starten???

Niet dat ik daar ambities in heb, maar gewoon voor de lol en afwisseling...

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Re: End.-wp's gebruiken om dress met hengst te starten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 08:36

Je mag je dressuurwinstpunten toch ook niet in de endurance gebruiken? ik denk niet dat het mag, en ik vind dat ook wel terecht eigenlijk!
Het is een andere tak van paardensport.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 10:02

Winstpunten zijn disciplinegebonden. Springpunten zijn ook niet uitwisselbaar met dressuurpunten of SGW-punten. Je zal dus echt L2 moeten zijn voor je Liek in de dressuur mag uitbrengen.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 20:36

Die L2+ regel moet je halen met een ánder paard, met een ruin of merrie, waardoor je laat 'zien' dat je goed genoeg kan rijden om dus ook een hengst uit te kunnen brengen in de dressuur.
Ik heb echt geen idee of je enige kans maakt hiermee, ik vrees van niet eigenlijk. Wel weet ik dat je de wedstrijden van het AVS (stamboek) een uitzondering vormen. Daar mag je wel (officieel) B starten met een hengst zonder dat je L2 bent geweest, tenminste, dit was 2 jaar terug nog zo. Veel mensen met een arabische hengst begonnen daar dus, net zolang tot ze L2 waren en dan mochten ze overal starten.

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 21:19

Gewoon voorleggen! Je wil de punten niet gebruiken om op een bepaald niveau in te stromen begrijp ik, maar om aan te tonen dat je wedstrijdervaring hebt en dus met je hengst mag starten. Lijkt me een redelijke vraag, maar goed, regeltjes zullen wel regeltjes zijn Knipoog

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 22:55

Of dat nog zo is weet ik niet, maar vroeger kon je dispensatie aanvragen. Je moest dan proefrijden en laten zien dat je je hangst goed onder controle hebt in een bak met andere paarden etc.
Ik denk zelf dat endurance zo'n andere situatie is dan dressuur dat dat niet als compensatie kan gelden voor het L2-dressuur moeten zijn om met een hengst in de L2-dressuur te mogen starten. Maar je kunt er altijd naar informeren bij de KNHS.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 10:02

carola schreef:
Die L2+ regel moet je halen met een ánder paard, met een ruin of merrie, waardoor je laat 'zien' dat je goed genoeg kan rijden om dus ook een hengst uit te kunnen brengen in de dressuur.
Ik heb echt geen idee of je enige kans maakt hiermee, ik vrees van niet eigenlijk. Wel weet ik dat je de wedstrijden van het AVS (stamboek) een uitzondering vormen. Daar mag je wel (officieel) B starten met een hengst zonder dat je L2 bent geweest, tenminste, dit was 2 jaar terug nog zo. Veel mensen met een arabische hengst begonnen daar dus, net zolang tot ze L2 waren en dan mochten ze overal starten.

Dat is nog steeds zo, maar die wedstrijden zijn voor mij veel te ver weg Verdrietig

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 10:04

NienkeMulder schreef:
Gewoon voorleggen! Je wil de punten niet gebruiken om op een bepaald niveau in te stromen begrijp ik, maar om aan te tonen dat je wedstrijdervaring hebt en dus met je hengst mag starten. Lijkt me een redelijke vraag, maar goed, regeltjes zullen wel regeltjes zijn Knipoog

Indd om deze reden. Ik zou dan gewoon in de B willen starten. Niet om ergens tussenin te stromen
En omdat ik in de endurance al bewezen heb een hengst te kunnen rijden op wedstrijden leek het mij een vrij normale vraag. Of ze ermee akkoord gaan weet ik dus nog niet Knipoog

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:42

Ben benieuwd, ik vrees echter het ergste voor je. Zou wel mooi zijn als ze voor zulke gevallen uitzonderingen zouden maken.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:18

@Griebels Ik weet dus goed hoe jij je nu voelt. Wij weten dat je voor endurance te rijden dikwijls meer in je mars moet hebben om met een hengst tussen de merries te staan wachten en te rijden een hele dag.

In België werkt het wel anders ik heb nog nooit van winstpunten gehoord bij endurance wedstrijden. En ik weet dat er bij de pony's kinderen rijden met hengsten.

Wat is dat voor een stomme regels als ze je dan met die hengst een bekwaamheidsproef laten afleggen weten ze toch ook genoeg. Dus dat wil zeggen dat ik met mijn hengst ook geen dressuur mag rijden bij LRV ook al heb ik ooit een examen afgelegd de L-proef. Dan zal ik wel bij VLP gaan dressuren, ik heb die hengst al 8 jaar zelf zadelmak gemaakt (heb diploma daarvoor) en rij er trektochten en endurance wedstrijden mee en een stomme b- proef zou niet mogen. Hij is dressuurgefokte BWPer Vader Pavarotti v/d Helle uit een Balzflug moeder.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 09:17

Nou, dat bedoel ik dus...
Ik heb al bewezen dat ik mijn hengst tussen andere paarden in bedwang kan houden. Mag wel endurance starten, maar mag geen B-proef starten... Verward

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 20:05

Zal me niks verbazen als ze straks verzinnen dat je eerst klasse 4 gestart moet zijn met een ander paard voor je met een hengst klasse 1 mag starten.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 00:09

Jet schreef:
Of dat nog zo is weet ik niet, maar vroeger kon je dispensatie aanvragen. Je moest dan proefrijden en laten zien dat je je hangst goed onder controle hebt in een bak met andere paarden etc.
Dat kan tegenwoordig niet meer.
Citaat:
Ik denk zelf dat endurance zo'n andere situatie is dan dressuur dat dat niet als compensatie kan gelden voor het L2-dressuur moeten zijn om met een hengst in de L2-dressuur te mogen starten. Maar je kunt er altijd naar informeren bij de KNHS.

Ze wil ook geen L2 gaan starten met die hengst, maar aantonen dat ze het paard onder controle heeft op een wedstrijdterrein. En dat hele L2-verhaal gaat er alleen maar om dat je moet hebben aangetoond te kunnen paardrijden zodat je de hengst onder controle kunt houden op een wedstrijdterrein Clown (wat ik een hele slechte graadmeter blijf vinden trouwens)

Ik ben benieuwd wat ze hierop zeggen Griebels. Denk dat ze het niet doen, veel te bang dat dan iedere gek met een hengst even een paar endurancewedstrijden gaat rijden en vervolgens de wedstrijdterreinen onveilig komt maken...Veel makkelijker dan eerst L2 worden Knipoog

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 08:37

Gomir, je hebt gelijk dat Griebels gewoon met haar hengst in de B wil starten, ik had het wel goed gelezen, maar in mijn reactie domweg verkeerd getypt..... Toch denk ik, zeker met indoorwedstrijden, dat er wel verschil zit in het inrijden met dressuur en het starten van een endurancewedstrijd.

Griebels, rijd je ook wel eens in een bak met meerdere andere ruiters en gaat dat dan zonder problemen? Dat is een heel andere situatie voor mijn gevoel dan met zijn allen dezelfde kant op vertrekkenen vervolgens verspreiden.....
Lou bv. heeft er geen problemen mee als ze op een endurance gepasseerd wordt of als ze tegenliggers heeft, maar in een bak is dat wel anders, daar heeft ze grote problemen met tegenliggers. Dat wordt wel weer beter, maar het is nog niet vlekkeloos.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 09:37

Vippie schreef:
Zal me niks verbazen als ze straks verzinnen dat je eerst klasse 4 gestart moet zijn met een ander paard voor je met een hengst klasse 1 mag starten.

Zou ik niet zo'n slechte regel vinden. Ik héb er mensen met volslagen onopgevoede hengsten tussen zien lopen dat ik m'n hart vasthield.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 19:03

Ibbel schreef:
Vippie schreef:

Zou ik niet zo'n slechte regel vinden. Ik héb er mensen met volslagen onopgevoede hengsten tussen zien lopen dat ik m'n hart vasthield.

Ik zou er niet zo blij mee zijn.... Degenen die wel een brave hengst hebben zijn dan de klos.
En er zijn inderdaad onopgevoede hengsten, maar ik heb ook al heel wat keren een zeer slecht opgevoede merries en ruinen gezien... Maar als een hengst maar een half stapje verkeerd zet is dat direct omdat het een hengst is, terwijl ruinen en merries ook wel eens schrikken, zenuwachtig zijn opgewonden zijn, of zelfs trappen.
Wel vind ik dat het duidelijker moet worden dat degene met een hengst de verantwoordelijkheid heeft en zich eventueel wat moet afzonderen. Als dat inhoud dat je dan geen wedstrijden kan rijden, tja, dan is dat maar zo.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 00:05

Marlou is een merrie, maar ze is heel wisselend in haar gedrag. Zo gaat het wedstrijden goed en zo is ze een wedstrijd van te voren helemaal geflipt. Als ik er eenmaal op zit, doet ze wel normaal, maar afgelopen seizoen is ze een aantal keren met het voorkeuren absoluut niet normaal geweest. Tussendoor was ze ook weer een aantal maal wel heel braaf, waar het nou aan lag? Ik kan het soms wel benoemen, maar niet altijd, erg lastig en ik ga nu dus steeds voorkeuren met hoofdstel, dan is ze iets prettiger in de omgang.
Dus het ligt niet altijd aan merrie/ruin/hengst, maar kan per keer ook nog eens verschillen bij hetzelfde paard. Begin of eind seizoen maakte bij Lou ook niet alles uit, erg lastig dus. Wel weet ik inmiddals, dat als ze rustig aan de trailer staat, ze ook rustig is met het voorkeuren en als ze aan de trailer al tekeer gaat, ze et het voorkeuren ook druk zal zijn. Dan dus zeker hoofdstel in en indien mogelijk even longeren.
Haar hartslag blijkt evengoed wel normaal te zijn ondanks de drukte of het longeren vooraf, dat is dan wel weer een geluk!

Dus zelfs een merrie kan de ene keer onopgevoed lijken en de volgende keer als een dood lam bij de voorkeuring staan, de volgende keer weer onopgevoed etc.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 00:10

Otje van mij is standaard gestoord bij het voordraven en het daarna terug naar de trailer lopen en dat is een ruin.
Maar het blijft een feit dat een ruin of merrie die losraakt over het algemeen lang niet zoveel ellende aan kan richten als een hengst die losraakt.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 12:41

Ibbel schreef:
Vippie schreef:

Maarja die mensen kom je ook met ruinen en merries tegen (zou dat aan het paard of de ruiter liggen??). En Topsport (want dat is klasse 4) heeft niks met het geslacht van een paard te maken i.m.o.

Dat vind ik hetzelfde als het ruiterbewijs, dat je met een makke manegeknol je ruiterbewijs kunt halen wil niet zeggen dat je dan meteen met ieder willekeurig paard veilig naar buiten kan. Jammer maar helaas.

Daarbij heeft niet iedere ruiter een topsport ambitie dus dat zou betekenen dat die ruiter zijn paard verplicht moet castreren terwijl het het braafste dier van de wereld is, maar omdat hij een klokkenspel heeft hangen mag de combinatie niet starten. Vette dikke onzin.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 17:51

Jep Vippie, daar ben ik het mee eens!
Wel zou ik het goed vinden als je bijv. 'klasse II gerechtigd' ofzo moet zijn. Of bijv. L dressuur / springen. Klasse IV vind ik nogal onhaalbaar, dan kan bijna niemand meer starten met een hengst.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 15:40

gomir schreef:
Ik ben benieuwd wat ze hierop zeggen Griebels. Denk dat ze het niet doen, veel te bang dat dan iedere gek met een hengst even een paar endurancewedstrijden gaat rijden en vervolgens de wedstrijdterreinen onveilig komt maken...Veel makkelijker dan eerst L2 worden Knipoog

Ja daar heb je ook weer gelijk in... Ach, proberen kan geen kwaad Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 15:42

Jet schreef:
Gomir, je hebt gelijk dat Griebels gewoon met haar hengst in de B wil starten, ik had het wel goed gelezen, maar in mijn reactie domweg verkeerd getypt..... Toch denk ik, zeker met indoorwedstrijden, dat er wel verschil zit in het inrijden met dressuur en het starten van een endurancewedstrijd.

Griebels, rijd je ook wel eens in een bak met meerdere andere ruiters en gaat dat dan zonder problemen? Dat is een heel andere situatie voor mijn gevoel dan met zijn allen dezelfde kant op vertrekkenen vervolgens verspreiden.....
Lou bv. heeft er geen problemen mee als ze op een endurance gepasseerd wordt of als ze tegenliggers heeft, maar in een bak is dat wel anders, daar heeft ze grote problemen met tegenliggers. Dat wordt wel weer beter, maar het is nog niet vlekkeloos.

Ik heb juist in de endurance problemen met ingehaald worden, maar dat heeft puur met het feit te maken dat hij van de baan afkomt.
In de bak kan ik hem letterlijk met zijn neus bij een merrie in haar kont zetten Ja Hij zal alleen wat brabbelen, niet eens gillen. Ik weet dit uit ervaring. Ik heb altijd in groepslessen met hem gereden en dat gaat zonder problemen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 15:46

carola schreef:
Jep Vippie, daar ben ik het mee eens!
Wel zou ik het goed vinden als je bijv. 'klasse II gerechtigd' ofzo moet zijn. Of bijv. L dressuur / springen. Klasse IV vind ik nogal onhaalbaar, dan kan bijna niemand meer starten met een hengst.

KL2 is ook weer zo gehaald in mijn ogen. Ik ben op 1 wedstrijd na klasse 3 startgerechtigd. Vind daarom ook dat ik al bewezen heb om mijn hengst op drukbezette plaatsen in bedwang te houden.

Ik rijd jaarlijks de eersel-postel rally. dan hebben we een tussenstop in postel, daar staat liekie gewoon aan een halstertouwtje (ik blijf er uiteraard wel bij staan voor de zekerheid) tussen andere paarden. Deze paarden staan allemaal hutje mutje tegen elkaar aan gepropt. Hij geeft er niets om.

Maar goed, nu heb ik natuurlijk een absurt brave hengst Ja
Ik kan me wel voorstellen dat ze regels maken mbt een hengst, maar vind wel dat ze ook wat soepeler kunnen zijn mbt de brave hengsten. Weer een of andere test laten doen of wat dan ook heb ik geen problemen mee
Die haalt Liekie op zijn sloffen Ja

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:09

Ik dacht trouwens dat die regel alleen bestond voor het starten bij de pony's Verward Of het betreffende kind de hengst wel aan kan. Maar het werkt bij de paarden dus ook zo?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 17:39

Ja, bij de paarden werkt dat ook zo. Je mag overigens als 12-jarige al met een paardenmaat bij de paarden starten. Geen idee trouwens of het werkt als je bijd e pony's met een pony L2 geworden bent, je dan ook bij de paarden met een paardenhengst mag starten.....