Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
). Daarom dat ik dus ook de vraag stel. Zijn er instructeurs hierop teruggekomen en waarom dan? spatter schreef:judith zo heb ik het ook geleerd en dat vind ik ook het mooie van western rijden

ElCamino schreef:"Bumpen" is om je paard attent te houden op het nageven.
Het is zeker niet de bedoeling dit altijd te doen maar het is weer een hype geworden die iedereen te pas en te onpas nadoet zonder te weten waarom.
Het wordt ook een vervelende gewoonte van de ruiter !! Weer eens wat anders dan het weven van je paard....
We bumpen om het paard het hoofd te laten zakken. Reageert het niet dan pakken we de teugels erbij. ( eerst been dan handen) Het paard moet ook meteen een reactie geven.
Als ik 2x bump zakt het hoofd van mijn paard naar beneden. Reageert hij niet dan komt er lichte teugeldruk bij. Dit is nooit nodig overigens.
Te vaak zie je in de line-up of bij gewoon stilstaande ruiters dat irritante geklepper van die benen terwijl de paardjes gewoon om zich heen kijken en er niets gebeurt.
Soms zie je een paard netjes met hoofd laag staan , maar dan nog bumpt de ruiter vrolijk door....klopt dus ook niet.
Of rijd je ook western?